Gå til innhold

Kan undervekt forsinke bruddtilheling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh, Lord....

Har noen snakket med deg om anoreksi?

Anonymkode: 264b0...49e

Hva mener du? Jeg har ikke anoreksi. Jeg ser jo selv hvor tynn jeg er, og liker det overhodet ikke. Jeg tar grep og skal opp i vekt. Har man anoreksi så forstår man ikke dette, man ser ikke sitt eget problem. Spiser også mer enn en anorektiker gjør, det har jeg alltid gjort. Men jeg har i mange år vært undervektig, svinget fra ca. 42-49 kg de siste 10 årene. 

Anonymkode: df0d7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du?

Om ingen har tatt det opp med deg, eller om du seriøst har vurdert muligheten selv, annet enn å bare bortforklare alle grunnene til at det ikke kan gjelde for deg?

Anonymkode: 264b0...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ingen har tatt det opp med deg, eller om du seriøst har vurdert muligheten selv, annet enn å bare bortforklare alle grunnene til at det ikke kan gjelde for deg?

Anonymkode: 264b0...49e

Jeg har snakket med legen om det flere ganger, siden jeg i perioder har vært for undervektig. Men da har legen konkludert med at jeg ikke har anoreksi siden jeg faktisk ikke har symptomer på det. Så jeg synes det er dårlig gjort av deg å påpeke at andre ukjente mennesker har en slik fæl sykdom. Det er heller ikke anoreksi denne tråden handler om :)

Anonymkode: df0d7...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har snakket med legen om det flere ganger, siden jeg i perioder har vært for undervektig. Men da har legen konkludert med at jeg ikke har anoreksi siden jeg faktisk ikke har symptomer på det. Så jeg synes det er dårlig gjort av deg å påpeke at andre ukjente mennesker har en slik fæl sykdom. Det er heller ikke anoreksi denne tråden handler om :)

Anonymkode: df0d7...202

Vi kan for diskusjonens skyld kalle det sykelig undervekt istedenfor da, for å ikke blande det sammen med den psykiske sykdommen anoreksi.

Hvordan samarbeider du og fastlegen din, og andre instanser, om å behandle din unervekt?

Anonymkode: 264b0...49e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan for diskusjonens skyld kalle det sykelig undervekt istedenfor da, for å ikke blande det sammen med den psykiske sykdommen anoreksi.

Hvordan samarbeider du og fastlegen din, og andre instanser, om å behandle din unervekt?

Anonymkode: 264b0...49e

Det har du ingenting med, og det er ikke det denne tråden handler om :)

Anonymkode: df0d7...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har du ingenting med, og det er ikke det denne tråden handler om :)

Anonymkode: df0d7...202

Handler ikke tråden om et tretthetsbrudd du har fått av kombinasjonen overtrening og underernæring?

Anonymkode: 264b0...49e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke tråden om et tretthetsbrudd du har fått av kombinasjonen overtrening og underernæring?

Anonymkode: 264b0...49e

Jo, men den handler ikke om anoreksi. Den handler om undervekt sin påvirkning på tilheling av tretthetsbrudd/beinbrudd. 

Anonymkode: df0d7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et tretthetsbrudd i foten. Har avlastet bruddstedet til smertegrensa i over 4 uker, men kjenner lite bedring.

Er også undervektig, er kun 44 kg, 160 cm. Har vært undervektig lenge, og mistenker osteoporose (har blitt henvist til beinmassemåling).

Men kan det være at bruddet gror saktere fordi jeg er undervektig? Tviler på at jeg har naturlig menstruasjon med den BMI jeg har nå, men bruker p-piller. Bruker også kalktabletter. Vil legge på meg og er i gang med dette, men det kan jo ta noen uker/måneder før jeg blir normalvektig.

Anonymkode: df0d7...202

Kommer an på. Er du undervektig og spiser likevel normalt, eller spiser du for lite? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, men den handler ikke om anoreksi. Den handler om undervekt sin påvirkning på tilheling av tretthetsbrudd/beinbrudd. 

Anonymkode: df0d7...202

Jeg sa jo nettopp at vi kunne la væer å kalle det anoreksi.

Men den handler like fullt om undervekt, overtrening og tretthetsbrudd.

Anonymkode: 264b0...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa jo nettopp at vi kunne la væer å kalle det anoreksi.

Men den handler like fullt om undervekt, overtrening og tretthetsbrudd.

Anonymkode: 264b0...49e

Nei? Det handler om undervekt sin påvirkning på bruddtilheling! Hva vet du om jeg overtrener? Jeg er en del av et orienteringslag og reguleres godt ang. trening og restitusjon av trenerne våre :) 

Anonymkode: df0d7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei? Det handler om undervekt sin påvirkning på bruddtilheling! Hva vet du om jeg overtrener? Jeg er en del av et orienteringslag og reguleres godt ang. trening og restitusjon av trenerne våre :) 

Anonymkode: df0d7...202

Får du i deg nok proteiner? Får man i seg for lite av det kan det føre til dårlig tilheling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei? Det handler om undervekt sin påvirkning på bruddtilheling! Hva vet du om jeg overtrener? Jeg er en del av et orienteringslag og reguleres godt ang. trening og restitusjon av trenerne våre :) 

Anonymkode: df0d7...202

Du har fått et tretthetsbrudd... (overbelastningsbrudd)

Du er undervektig (og følgelig også da mest sannsynlig underernært)

Du trener fremdeles, og fokuserer mest på å fortest mulig kunne trene like mye som før...

Du har fått henvisning til måling av benmassetetthet...

Og du ser ikke selv hvilket bilde dette til sammen utgjør?

Det er derfor jeg spurte hva slags oppfølging du får, og jeg lurer også på om alle behandlerne dine får den samme samlede informasjonen, og om noen sitter på hele bildet.

Anonymkode: 264b0...49e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du er blitt henvist bentetthetsmåling? Da har du fått et brudd pga nesten ingenting og mistenkes å være benskjør. Om du er benskjør er bena i kroppen din mer porøse og mer utsatt for flere brudf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er rart at du har fått beskjed om å bruke foten inntil smertegrensen om du har tretthetsbrudd. Har selv hatt tretthetsbrudd, og jeg måtte avlaste foten fullstendig i 4 uker, måtte bruke krykker og fikk ikke bruke beinet i det hele tatt. Ortopeden jeg var til sa at hvis jeg ikke avlastet helt så kunne bruddet enten bruke lang tid på å gro eller forverres

Og jeg tviler på at orienteringskarrieren din tar skade av noen uker med hvile. Vektmessig sett så gjør det heller ingenting om du tar noen uker treningsfri sånn at bruddet får gro. 

Anonymkode: 6e9aa...bbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er rart at du har fått beskjed om å bruke foten inntil smertegrensen om du har tretthetsbrudd. Har selv hatt tretthetsbrudd, og jeg måtte avlaste foten fullstendig i 4 uker,

Dette er det visstnok trenerne på orienteringslaget som har anbefalt, som nevnt her:

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en del av et orienteringslag og reguleres godt ang. trening og restitusjon av trenerne våre :) 

Altså så er ts både i kontakt med fastlege, som heldigvis har henvist til en benmassemåling, og en uavhengig privat ernæringsfysiolog som har gitt henne en kostliste, og et trenerteam på orienteringslaget, som jeg mistenker at alle kun har en liten del av bildet og ikke snakker sammen, så det er ingen som har et helhetlig bilde av ts sin helsesituasjon.

Det er jo oppskriften på.... Ja...

Anonymkode: 264b0...49e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Som sagt skal næringsinntaket opp! Jeg er aktiv og trener en del (trener selvfølgelig alternativt nå, kun innenfor smertegrensa). Så må ha mer mat enn jeg er vant med å spise. Men har fått ordnet kostplan av en privat ernæringsfysiolog, så det håper jeg vil funke! 

Hvilke andre sykdommer kan gjøre at man er mer utsatt for tretthetsbrudd og sakte tilheling av brudd?

Anonymkode: df0d7...202

Siterer dette innlegget fra ts igjen, i tilfelle noen ikke så det.......

Anonymkode: 264b0...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det visstnok trenerne på orienteringslaget som har anbefalt, som nevnt her:

Altså så er ts både i kontakt med fastlege, som heldigvis har henvist til en benmassemåling, og en uavhengig privat ernæringsfysiolog som har gitt henne en kostliste, og et trenerteam på orienteringslaget, som jeg mistenker at alle kun har en liten del av bildet og ikke snakker sammen, så det er ingen som har et helhetlig bilde av ts sin helsesituasjon.

Det er jo oppskriften på.... Ja...

Anonymkode: 264b0...49e

Trenerne på o-laget er jo ikke ortopeder, likedan er heller ikke fastlegen ortoped. Fastlegen burde henvist Ts videre til en som har nettopp bein som sitt fagfelt. 

Et brudd i beinet vil ikke få ro til å gro så lenge Ts tråkker på elipsemaskin og sykler, det sier seg selv. Selv om det er et tretthetsbrudd så er det fortsatt et brudd. 

Anonymkode: 6e9aa...bbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Jeg har ikke anoreksi. Jeg ser jo selv hvor tynn jeg er, og liker det overhodet ikke. Jeg tar grep og skal opp i vekt. Har man anoreksi så forstår man ikke dette, man ser ikke sitt eget problem. Spiser også mer enn en anorektiker gjør, det har jeg alltid gjort. Men jeg har i mange år vært undervektig, svinget fra ca. 42-49 kg de siste 10 årene. 

Anonymkode: df0d7...202

Du har BMI på 17.1. Anoreksi er definert som BMI under 17.5. Undervekt er fra 18.5-17.5. Så beklager for å måtte realitetsorientere deg: din kropp er ikke bare undervektig: den er anorektisk per definisjon. Mao: ikke bare helseskadelig undervekt, men i kategorien potensielt livstruende undervekt. Selv om du ikke ser på deg selv som anorektisk mentalt sett: er din kropp kritisk tynn. Og vil selvsagt fungere helt likt med andre kropper på alt for lav BMI selv om du mener du er frisk i hodet. At du trener på den vekten du har nå: er uforsvarlig. Og det er uforsvarlig av idrettslaget ditt og la deg trene på en sånn vekt. Forstår ikke at de har tillatt det. Det er totalt useriøst av dem. 

Anonymkode: 99d29...026

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du den samme som hadde tretthetsbrudd i bekkenet, og hvor man omtrent luktet treningsavhengigheten gjennom skjermen, uansett hvor mye folk prøvde å forklare at elipse og sykkel presset rett på bekkenet? 

I så tilfelle tror jeg desverre du har et svært usunt forhold til trening og/eller mat. 

For å si det så klart som mulig: Du har tretthetsbrudd og muligens en benskjørhet. Helt treningsfri nå kan utgjøre forskjellen på at du kan drive med aktiviteten din igjen, eller at du får plager resten av livet. Ta kroppen din på alvor, den prøver å fortelle deg noe! 

Anonymkode: 29273...cde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har BMI på 17.1. Anoreksi er definert som BMI under 17.5. Undervekt er fra 18.5-17.5. Så beklager for å måtte realitetsorientere deg: din kropp er ikke bare undervektig: den er anorektisk per definisjon. Mao: ikke bare helseskadelig undervekt, men i kategorien potensielt livstruende undervekt. Selv om du ikke ser på deg selv som anorektisk mentalt sett: er din kropp kritisk tynn. Og vil selvsagt fungere helt likt med andre kropper på alt for lav BMI selv om du mener du er frisk i hodet. At du trener på den vekten du har nå: er uforsvarlig. Og det er uforsvarlig av idrettslaget ditt og la deg trene på en sånn vekt. Forstår ikke at de har tillatt det. Det er totalt useriøst av dem. 

Anonymkode: 99d29...026

Sier meg enig i dette. 

Jeg har selv slitt med undervekt i perioder, på det verste hadde jeg en bmi på rett under 15. Og selv om jeg ikke var anorektisk i tankegangen (jeg ville legge på meg, drev ikke med trening og minimalt matinntak med vilje) så kalte legene det for anorektisk undervekt. I denne perioden så fikk jeg ikke trene. I denne perioden så fikk jeg også en skade i ryggen som måtte opereres, og det tok evigheter med å gro. Var på kontroll etter 6mnd, da skulle det egentlig ha grodd. Hos meg tok det 12mnd, noe legen forklarte med at jeg var undervektig, i tillegg til at ryggen fikk ikke den hvilen den skulle hatt pga jeg ble for utålmodig (fikk ikke sitte på 3mnd, ei heller gå noe særlig)

Og, bruddet må få ro til å gro Ts. Da jeg hadde tretthetsbrudd i et kne som følge av ensidig tredemølleløping (løp 1 mil fire ganger i uka uten helling på løpebåndet) så måtte jeg gå med ei skinne som gikk fra ankelen til rumpa, og jeg brukte krykker. Null belastning av kneet i fire uker, da var jeg inne og tok rtg og MR for å være sikker på at det var grodd. 

Du må la bruddet hvile Ts! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...