Gå til innhold

Kan undervekt forsinke bruddtilheling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et tretthetsbrudd i foten. Har avlastet bruddstedet til smertegrensa i over 4 uker, men kjenner lite bedring.

Er også undervektig, er kun 44 kg, 160 cm. Har vært undervektig lenge, og mistenker osteoporose (har blitt henvist til beinmassemåling).

Men kan det være at bruddet gror saktere fordi jeg er undervektig? Tviler på at jeg har naturlig menstruasjon med den BMI jeg har nå, men bruker p-piller. Bruker også kalktabletter. Vil legge på meg og er i gang med dette, men det kan jo ta noen uker/måneder før jeg blir normalvektig.

Anonymkode: df0d7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tar du ikke opp alle dine spørsmål om dette tretthetsbruddet med legen din? 

Er du undervektig, og har vært så kraftig undervektig som du oppgir nå å være, så har du helt klart dårligere benbygning og stor fare for beinskjørhet. Beinskjøre eller mennesker med dårlig beintetthet har klart dårligere tilheling av brudd er mer utsatt for tretthetsbrudd og problemstilling i tilknytning til beinproblematikk. 

Det er en grunn til at undervekt, spiseforstyrrelser ol blir behandlet. 

Anonymkode: 904c4...0aa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kan det være at bruddet gror saktere fordi jeg er undervektig?

Ja, brudd får lengre grotid når man er anorektisk.

Anonymkode: 6f825...ddb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke opp alle dine spørsmål om dette tretthetsbruddet med legen din? 

Er du undervektig, og har vært så kraftig undervektig som du oppgir nå å være, så har du helt klart dårligere benbygning og stor fare for beinskjørhet. Beinskjøre eller mennesker med dårlig beintetthet har klart dårligere tilheling av brudd er mer utsatt for tretthetsbrudd og problemstilling i tilknytning til beinproblematikk. 

Det er en grunn til at undervekt, spiseforstyrrelser ol blir behandlet. 

Anonymkode: 904c4...0aa

Jeg skal spørre legen. Men fastlegen har ferie nå, så jeg må vente. Vil helst snakke med fastlegen som kjenner meg, og ikke en vikarlege.

Vet at undervekt bør behandles. Har ikke vært så undervektig som jeg er nå hele tiden, men har vært i nedre grense de siste 10 årene. Så tipper jeg har dårlig beinbygning/osteoporose. Som sagt er jeg henvist til beintetthetsmåling. Det er nok grunnet dette at jeg har fått tretthetsbrudd også.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, brudd får lengre grotid når man er anorektisk.

Anonymkode: 6f825...ddb

Kanskje det da er grunnen til at jeg ikke er blitt særlig bedre etter 4 uker med relativ avlastning (til smertegrensen). Som sagt har jeg nå en plan for vektoppgang, og håper dette går så fort og sunt som mulig.

Er det slik at bruddet kanskje ikke gror i det hele tatt når man har osteoporose, eller er det "bare" at det tar lengre tid? Håper ikke det ligger der uten å gro helt til jeg er kommet opp på normal BMI, det kan jo ta noen uker eller måneder.

Anonymkode: df0d7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det da er grunnen til at jeg ikke er blitt særlig bedre etter 4 uker med relativ avlastning (til smertegrensen). Som sagt har jeg nå en plan for vektoppgang, og håper dette går så fort og sunt som mulig.

Er det slik at bruddet kanskje ikke gror i det hele tatt når man har osteoporose, eller er det "bare" at det tar lengre tid? Håper ikke det ligger der uten å gro helt til jeg er kommet opp på normal BMI, det kan jo ta noen uker eller måneder.

Anonymkode: df0d7...202

Det gror som jeg skrev saktere. 

Anonymkode: 6f825...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil jeg tro påvirker tilhelingen av bruddet. Med undervekt kommer også næringsmangel og vitamin mangel og da fungerer ikke cellene og kroppen på en frisk måte, hvertfall ikke i samme tempo. I det minste må du ta ekstra vitamintilskudd, særlig kalsium med tanke på skjellettet. Du bør også kjøpe næringsmidler på apoteket. 

Anonymkode: 252ed...343

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mangel på vitaminer, mineraler, fett og proteiner gjør at kroppen fungerer dårligere, det gjelder også sårheling. Alt av energi går til at kroppen skal puste og hjertet skal slå, da er det minimal energi til andre prosesser som sårheling. Etterhvert er det mulig å spise så lite at til og med hjertet får ikke nok og det vil slutte å slå

Anonymkode: 8efa4...e77

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gror som jeg skrev saktere. 

Anonymkode: 6f825...ddb

Ok, men da er det hvertfall betryggende at det vil gro etter hvert, men at det tar lengre tid. Skrekken er at det aldri gror og at jeg må operere eller noe :(

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det vil jeg tro påvirker tilhelingen av bruddet. Med undervekt kommer også næringsmangel og vitamin mangel og da fungerer ikke cellene og kroppen på en frisk måte, hvertfall ikke i samme tempo. I det minste må du ta ekstra vitamintilskudd, særlig kalsium med tanke på skjellettet. Du bør også kjøpe næringsmidler på apoteket. 

Anonymkode: 252ed...343

Jeg tar allerede tilskudd med kalsium og vitamin D. Har også kjøpt noe næringsmidler som jeg startet med nettopp. Og selvfølgelig en nøye kostliste som skal følges. 

Anonymkode: df0d7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du tar tilskudd, men hvis næringsinntaket ditt er alt for lavt går alle prosesser i kroppen langsomt alikevel. Hvis du vil deg selv vel: spis godt og næringsrikt og ta det med ro. 

Anonymkode: 99d29...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan gjøre at det gror saktere. Men det utelukker jo ikke at du har andre grunner til at det gror sakte. Snakk med legen - om alt! Du bør helst litt opp i vekt, og du bør få i deg alt du trenger av vitaminer, mineraler, fett, protein og karbohydrater. I tillegg bør du selvsagt utredes for evt andre sykdommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott at du tar tilskudd, men hvis næringsinntaket ditt er alt for lavt går alle prosesser i kroppen langsomt alikevel. Hvis du vil deg selv vel: spis godt og næringsrikt og ta det med ro. 

Anonymkode: 99d29...026

Som sagt skal næringsinntaket opp! Jeg er aktiv og trener en del (trener selvfølgelig alternativt nå, kun innenfor smertegrensa). Så må ha mer mat enn jeg er vant med å spise. Men har fått ordnet kostplan av en privat ernæringsfysiolog, så det håper jeg vil funke! 

10 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ja det kan gjøre at det gror saktere. Men det utelukker jo ikke at du har andre grunner til at det gror sakte. Snakk med legen - om alt! Du bør helst litt opp i vekt, og du bør få i deg alt du trenger av vitaminer, mineraler, fett, protein og karbohydrater. I tillegg bør du selvsagt utredes for evt andre sykdommer. 

Hvilke andre sykdommer kan gjøre at man er mer utsatt for tretthetsbrudd og sakte tilheling av brudd?

Anonymkode: df0d7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vilke andre sykdommer kan gjøre at man er mer utsatt for tretthetsbrudd og sakte tilheling av brudd?

Vet ikke, men du snakket selv om osteoporose. Snakk med legen så får du bedre svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Vet ikke, men du snakket selv om osteoporose. Snakk med legen så får du bedre svar:)

Ja, var jo det jeg siktet til i hovedinnlegget :) Altså om undervekt (som over tid kan gi osteoporose) kan føre til at brudd gror saktere eller at det ikke gror i det hele tatt. Skal som sagt snakke med legen når han er tilbake på jobb. Det er fortsatt nesten 2 uker til, så greit å bare lufte temaet her, selv om jeg vet at jeg bør snakke med legen om alt også. 

Anonymkode: df0d7...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, Jeg har samme høyde og vekt som deg og jeg er ikke tynn, ivhertfall ikke undervektig. Du må ha en veldig rar kroppsform om du er så sykelig undervektog at du får både osteoporose og tretthetsbrudd av det..

Anonymkode: f148b...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt skal næringsinntaket opp! Jeg er aktiv og trener en del (trener selvfølgelig alternativt nå, kun innenfor smertegrensa). Så må ha mer mat enn jeg er vant med å spise. Men har fått ordnet kostplan av en privat ernæringsfysiolog, så det håper jeg vil funke! 

Hvilke andre sykdommer kan gjøre at man er mer utsatt for tretthetsbrudd og sakte tilheling av brudd?

Anonymkode: df0d7...202

Hvorfor prøver du å hoppe over det mest nærliggende og sannsynlige svaret på alle problemene dine? Massiv undervekt. Der svaret er at du må spise mer og du må opp i vekt. I stedet avsporer du bare og finner masse tullete unnskyldninger om fastleger på ferie, tilskudd du tar, om noe annet kan være galt og en masse blablablabla tullball.

DU har ansvar for din egen helse og kropp. Hverken fastlegen eller ærnæringsfysiologen kan spise for deg, eller hindre deg i å sulte på deg enda verre problemer om det er det du ønsker for livet ditt. 

Slutt å tren!! Det er ikke bra for deg å trene på den latterlige vekten du har og du har i tillegg brudd i en fot. Ta til vett og begynn på den jobben du må gjøre: spise. At fastlegen din er på ferie: er virkelig ingen grunn til at du skal utsette å spise og fortsette å trene av deg næring kroppen din trenger til å hele brudd og annen skade du har gjort i to uker til.

Bruk nå heller de to ukene til legen kommer tilbake på å la foten og kroppen få hvile og mat! Det er DITT ansvar å passe på DEG.

 

Anonymkode: 99d29...026

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor prøver du å hoppe over det mest nærliggende og sannsynlige svaret på alle problemene dine? Massiv undervekt. Der svaret er at du må spise mer og du må opp i vekt. I stedet avsporer du bare og finner masse tullete unnskyldninger om fastleger på ferie, tilskudd du tar, om noe annet kan være galt og en masse blablablabla tullball.

DU har ansvar for din egen helse og kropp. Hverken fastlegen eller ærnæringsfysiologen kan spise for deg, eller hindre deg i å sulte på deg enda verre problemer om det er det du ønsker for livet ditt. 

Slutt å tren!! Det er ikke bra for deg å trene på den latterlige vekten du har og du har i tillegg brudd i en fot. Ta til vett og begynn på den jobben du må gjøre: spise. At fastlegen din er på ferie: er virkelig ingen grunn til at du skal utsette å spise og fortsette å trene av deg næring kroppen din trenger til å hele brudd og annen skade du har gjort i to uker til.

Bruk nå heller de to ukene til legen kommer tilbake på å la foten og kroppen få hvile og mat! Det er DITT ansvar å passe på DEG.

 

Anonymkode: 99d29...026

Hva i alle dager? Jeg tror du har misforstått det jeg har skrevet. Jeg har jo sagt at jeg allerede har begynt å spise mer ut i fra en streng kostplan som gir meg mer kalorier enn jeg forbrenner. Jeg skal også tilbake til konkurranseidrett, så jeg kan ikke bare slutte å trene. Trening er viktig for meg, derfor trener jeg det jeg kan innenfor smertegrensa med tanke på tretthetsbruddet. Får også mer appetitt av å trene, slik at jeg får i meg alle kaloriene jeg skal (og JA, jeg spiser ekstra siden jeg også trener, slik at det blir kalorioverskudd). 

Dermed: Jeg har allerede startet med å spise mer for å gå opp i vekt! Bruker ikke fastlegens ferie som unnskyldning for noe. Eneste grunn til at det ble nevnt, er at det er årsaken til at jeg spør om dette i denne tråden, i påvente av legetimen jeg har om 2 uker. 

Skjønner ikke helt hva du vil med det du skriver? Rakke ned på andre? Kjenner jeg blir irritert. 

Anonymkode: df0d7...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts, Jeg har samme høyde og vekt som deg og jeg er ikke tynn, ivhertfall ikke undervektig. Du må ha en veldig rar kroppsform om du er så sykelig undervektog at du får både osteoporose og tretthetsbrudd av det..

Anonymkode: f148b...fdb

Jeg har en BMI på 17,1. Det er for lite for min kropp. Jeg har ikke menstruasjon, den får jeg først når jeg er rundt 48-49 kg og har BMI på 18,5-19. Målet mitt er minst 50 kg, så jeg har litt å gå på. Undervekt har jo ikke med kroppsformen å gjøre, men vekten i forhold til høyden. Men om du er normalvektig og trives med kroppen din med 44 kg og 160 cm er jo det kjempeflott for deg :)

Anonymkode: df0d7...202

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal også tilbake til konkurranseidrett, så jeg kan ikke bare slutte å trene. Trening er viktig for meg, derfor trener jeg det jeg kan innenfor smertegrensa med tanke på tretthetsbruddet.

Hvilken idrett driver du med?

Anonymkode: 264b0...49e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken idrett driver du med?

Anonymkode: 264b0...49e

Orientering :) Trener jo ikke det nå siden jeg ikke kan løpe med tretthetsbruddet. Så trener alternativt med styrketrening, ellipsemaskin, romaskin og sykling. Dette for å vedlikeholde formen, men målet er jo å komme tilbake til orienteringen igjen! 

Anonymkode: df0d7...202

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Orientering :) Trener jo ikke det nå siden jeg ikke kan løpe med tretthetsbruddet. Så trener alternativt med styrketrening, ellipsemaskin, romaskin og sykling. Dette for å vedlikeholde formen, men målet er jo å komme tilbake til orienteringen igjen! 

Anonymkode: df0d7...202

Oh, Lord....

Har noen snakket med deg om anoreksi?

Anonymkode: 264b0...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...