Gå til innhold

Hva er den beste osten? Og den verste?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvilken ost liker du best? Og hvilken liker du minst?

Jeg liker cheddar best. Er generelt veldig glad i ost, det er vel ingen jeg egentlig misliker, men synes smøreost på tube er triste greier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smøreost er eneste type ost jeg ikke liker. 

Liker brie med salt kjeks. 

På brødskiva er favoritten edamer. 

• Liker 1
Skrevet

Creme cherie er best, blåmuggost liker jeg ikke. 

Anonymkode: e2b4e...734

• Liker 3
Skrevet

Elsker gräddost. Liker ikke blåmuggost.

• Liker 1
Skrevet

Elsker ost og liker så godt som alt. Cheddar, blåmuggost, port salut, edamer, camembert, brie, brunost, alt sammen takk! :sikle:

Eneste jeg ikke er begeistret for er mascarpone. Fordi den virkelig ikke smaker noe som helst.

Anonymkode: 012e6...a0a

• Liker 4
Skrevet

Elsker all ost, særlig de skarpeste, upastauriserte muggostene. 

Tubeost/magerost er grei hverdagsmat, da jeg foretrekker ting jeg kan ha på et knekkebrød og ta i handen. 

Eneste jeg ikke takler er smørost med ananassmak, og den typen ting, husker de med gru fra ostebordet i barndommen. 

Anonymkode: 49b0b...cbb

• Liker 3
Skrevet

Er veldig glad i Jarlsberg. Blåmuggost er grusomt 

Skrevet

Av de jeg har smakt liker jeg brie best og slik blåmuggost minst.

Skrevet

Jeg elsker ost med mye smak. Selbu blå eller blå Castello av noen av de beste. Synes også kremost med oliven er veldig godt, men det er ikke så lett å få tak i. 

Liker minst magerost naturell. Det smaker lite, og minner meg for mye om diverse slankeforsøk. 

• Liker 5
Skrevet

Mont D'or

Anonymkode: 45eb9...805

• Liker 3
Skrevet

Beste og verste

1DB87481-DD02-4C27-AC81-DA9F1167184F.png

2EB8E84B-B5AD-47E6-BCF6-5436457E0EBA.png

Skrevet

Jeg liker brunost, prim, gomme, jarlsberg, gouda/norvegia så lenge den ikke er altfor ung, blåmuggoster som roquefort og gorgonzola, hvitmuggoster som brie og camembert, chevre, naturelle kremoster som snøfrisk, philadelphia og kremgo, ridderost og port salut, gräddost, ricotta og mascarpone, baconost på tube (Kavli). Kesam og cottage cheese. Parmesan, pecorino.

Jeg liker ikke lettost, nøkkelost, cheddar, smakssatte oster som creme cherie, kremoster med urter og frukt osv, eller coops kremost. Har også smakt noen vonde oster som jeg ikke husker navnet på.

Jeg forbinder ikke noe spesielt (annet enn jul) med edamer, og jeg er usikker på hvordan jeg vil reagere på pultost og gammalost nå, mange år etter at jeg prøvde en av dem (og det var en ubehagelig opplevelse).

Anonymkode: 63239...b4a

Skrevet

Jeg er så lite bevandret i osteverden at jeg nok må svare noe så kjipt som Norvegia 😂 På en god andreplass kommer Jarlsberg. Jeg hater Synøve Finden. 

Om noen har noen gode tips til en skikkelig ostenybegynner så tar jeg dem i mot med takk 😄 

• Liker 2
Skrevet

Alt til sitt bruk!! Er fortsatt litt ostepyse men prøver å utfordre smaksløkene 🤩

Chevre med pære på salte kjeks ♥️

Gräddost med smør og søtpaprika på havreknekkebrød ♥️

Snøfrisk med røde druer på rugsprø ♥️

Brie med salami på rundstykker ♥️

Port salut med smør på frøknekkebeød ♥️

Lett-oster er ufyselig 😳 og Philadelphia med sjokolade:P

Anonymkode: 79cb1...721

Skrevet

Til hverdags på brødskiven: gräddost eller edamer

Liker veldig godt Gruyere, parmesan, feta, brie, fersk mozzerella og cheddar.  

Liker ikke geitost som smaker for mye... ja, geit, rett og slett 🙄

Skal prøve å bli voksen og like blåmuggost... 

Tubeost regner jeg ikke som ost en gang, huff😆

Skrevet
38 minutter siden, niniel skrev:

Til hverdags på brødskiven: gräddost eller edamer

Liker veldig godt Gruyere, parmesan, feta, brie, fersk mozzerella og cheddar.  

Liker ikke geitost som smaker for mye... ja, geit, rett og slett 🙄

Skal prøve å bli voksen og like blåmuggost... 

Tubeost regner jeg ikke som ost en gang, huff😆

Helt enig med deg! Pluss at jeg ikke liker de gyselige kirsebær-ostene nevnt over her. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker ost og liker så godt som alt. Cheddar, blåmuggost, port salut, edamer, camembert, brie, brunost, alt sammen takk! :sikle:

Eneste jeg ikke er begeistret for er mascarpone. Fordi den virkelig ikke smaker noe som helst.

Anonymkode: 012e6...a0a

Mascarpone er helt topp som ingrediens i kaker og desserter, men gjør seg heller dårlig som ost på brød eller kjeks, ja. :) 

Anonymkode: c35f2...c0c

Skrevet
17 timer siden, Sirah skrev:

Jeg er så lite bevandret i osteverden at jeg nok må svare noe så kjipt som Norvegia 😂 På en god andreplass kommer Jarlsberg. Jeg hater Synøve Finden. 

Om noen har noen gode tips til en skikkelig ostenybegynner så tar jeg dem i mot med takk 😄 

Første "skumle" osten jeg smakte, var en camembert. Var ikke avskrekkende, men nokså uvant med den "skorpen" (mugglaget). Trodde jeg skulle skrelle det av, så jeg ble forskrekket da jeg så at min venninde skar skiver av hele osten og la på underlaget. Husker ikke om det var brød eller kjeks. Prøv en liten bit på ritz-kjeks sammen med en halv drue? Brie har også en ganske ufarlig smak. Etter hvert som du får teket på hvitmugg-ostene, tror jeg nysgjerrigheten vil drive deg mot blåmuggost.. Hva er greia med de, liksom? Vær forberedt på at de er salte 😊 Passer med druer uansett, spør du meg.

Hvis du vil ha tips til en annen hvitost enn norvegia/jarlsberg; prøv edamer og sveitserost. Edamer er så god at det kan være fare for mauling :ninja:

Kunne sikkert ha skrevet mye, mye mer. Du er ihvertfall ikke skikkelig ostenybegynner lenger når du har smakt både hvit- og blåmuggost.

Også er det temaet fondue.. :sikle:

• Liker 1
Gjest Arwen Undómiel
Skrevet (endret)

Nøkkelost:hjerte:

Endret av Arwen Undómiel
Skrevet

Jeg liker veldig godt brie, kraftkar,vismann, ridderost og Jarlsberg (helst vellagret)

Liker ikke geitost og noen typer smørost 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...