Gå til innhold

Snakke om overvekt med overvektig bekjent til stede?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

Men en nydelig kropp i dine øyne er vel ikke det i de slanke sine øyne nødvendigvis. Jeg er ikke tjukk egentlig, men har gått opp en buksestr. Bruker small og medium i noen plagg. Skulle ikke jeg fått lov å klage når vekta bikker over min komfortsone? Jeg slanker meg nå selvom venninna mi på 80 kilo sikkert ville vært dritfornøyd med min vekt (samme høyde). Uansett kommenterer jeg ikke min vekt foran andre eller andre sin. Er mitt ansvar å ta tak når jeg begynner bli ukomfortabel i kroppen min og det samme gjelder jo andre.. 

Anonymkode: 1d37c...a2c

Selvsagt. Du er i full rett til å ha dine følelser. Og jeg mine. Og så klart du kan klage. Jeg bare sier at når jeg hører det blir jeg lei meg. Som et svar til ts. Men det er ikke ditt ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt skjønner jeg ikke hvorfor vi skal prate så mye om våre egne eller andres kropper. Å snakke om mat og trening synes jeg kan være greit hvis det er noe man er opptatt av, men det er viktig å huske at det finnes andre minst like spennende temaer også. Det er ikke akkurat det du spør etter, men jeg kom på denne artikkelen da jeg leste HI.

https://nettros.no/du-ser-ikke-tjukk-ut/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel ann på ordleggingen da. Men helt umulig for noen her på Kvinneguiden å gjette hvordan noen muligens kommer til å reagere, eller føle seg.            

Jeg har en kollega på jobben som sliter en del med vekta (vært gravid / født barn flere ganger, og trener visst ekstremt lite nå)  og ett par andre kollegaer som til stadighet kommenterer for eksempel at Erna Solberg er så forbanna stygg. At det er ekstremt ekkelt å se på slike feite blubber. Hvor forbanna lat og giddalaus er man nødt til å være, for å komme opp i en så stor størrelse liksom? Slike ting går vel ikke direkte på den overvektige personen som sitter i rommetmen det betyr vel ikke at slike kommentarer liksom er "helt greit" av den grunn?                             

Anonymkode: 2aed1...c3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har en overvektig bekjent. God tone oss i mellom, selv om vi ikke er venner. 

Hun er veldig stor, 120 kg+. Ser ikke ned på henne i det hele tatt pga vekta, personlighet er det viktigste tross alt. Hun er ikke dum, og jeg vil derfor anta at hun er klar over utseendet sitt. 

Så, til deg som er overvektig, med mange, mange kilo for mye, hvordan reagerer du når de rundt deg prater om vekt, av type "har dere sett Anne i det siste, hun har gått ned mange kilo nå!" eller "June har virkelig lagt på seg". Det er ikke eksempler på "skjult mobbing" eller latterligjøring, bare prat om andre mennesker. 

Er det nødvendig å moderere vektprat rundt en overvektig person, er vel spørsmålet jeg prøver å komme fram til

Anonymkode: b8b36...250

"Har du sett Anne så tjukk hun er" Er vel ikke noe som folk vanligvis går å sier, om ikke man er trashy da.

Anonymkode: c64a5...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel ann på ordleggingen da. Men helt umulig for noen her på Kvinneguiden å gjette hvordan noen muligens kommer til å reagere, eller føle seg.            

Jeg har en kollega på jobben som sliter en del med vekta (vært gravid / født barn flere ganger, og trener visst ekstremt lite nå)  og ett par andre kollegaer som til stadighet kommenterer for eksempel at Erna Solberg er så forbanna stygg. At det er ekstremt ekkelt å se på slike feite blubber. Hvor forbanna lat og giddalaus er man nødt til å være, for å komme opp i en så stor størrelse liksom? Slike ting går vel ikke direkte på den overvektige personen som sitter i rommetmen det betyr vel ikke at slike kommentarer liksom er "helt greit" av den grunn?                             

Anonymkode: 2aed1...c3a

Nei, det er ikke greit i det hele tatt. Det vitner om ganske korte sosiale antenner og er rett og slett ufint gjort. Håper du sier noe til dem?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rumle skrev:

Nei, det er ikke greit i det hele tatt. Det vitner om ganske korte sosiale antenner og er rett og slett ufint gjort. Håper du sier noe til dem?

Klart det, og jeg er selvfølgelig ikkr alene om å gjøre det!            

Men de som står bak dette, de ser overhodet ikke problemet. Så lenge de mener at de snakker sant, så burde det være helt greit - og at folk burde takle slike kommentarer... 

Anonymkode: 2aed1...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt unødvendig å snakke om vekta til andre, uansett hva intensjonen med kommentarene skulle være. En ting er hva man legger merke til selv, men man trenger da ikke sladre om andre utseende negativt og å kommentere andre vekt, og da spesielt overvekt, er alltid negativt. Er det greit å kommentere at noen har blitt rynkete, fårr grått hår? At de har tapt seg i utseende?

Er det rart så mange unger mobber? De lærer jo hjemmefra hvordan man snakker om andre mennesker og når forendrene bruker tiden sin på å kommentere andres utseende negativt, så er det en væremåte barna tar med seg ut i sin verden. 

Anonymkode: 73cea...e99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 19.56, Måbarefåsiat... skrev:

Hvorfor må man snakke om andres vekt i det hele tatt? Fryktelig uoppdragent.

Ellers, som overvektig, blir jeg mer lei meg når det står en berte med nydelig kropp og klager over en kilo for mye. 

Derfor kan ikke jeg ha overvektige venninner, hvilket jeg har hatt tidligere. Jeg er opptatt av å holde meg slank, og hvis jeg har gått opp 5 kg etter sommerferien er ikke det noe gøy. Andre slanke venninner og jeg kan snakke om dette samt kosthold og trening, men det passer seg liksom ikke med en overvektig venninne tilstede da vi er redde for å fornærme de. Da kan jeg med andre ord ikke være meg selv, så ja - like barn leker nok best..da er det jo ikke et helt ærlig vennskap, om man føler at man må holde ting inni seg. 

Anonymkode: 2c1b6...120

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eksemplene du gir hadde jeg ikke tenkt over. 
Hadde det vært at du sier ting som "Anne hadde sett så mye bedre ut om hun hadde gått ned i vekt." og "Anne ser lite pen og tiltrekkende ut med den vekta". For da snakker du også indirekte om den andre personen som er lik vekt eller har enda høyere vekt enn Anne. Slikt er sårende.  Fordi som sagt, det berører også meg (og andre overvektige) indirekte. Det ikke alle som tenker over dette.  

Anonymkode: 59ab8...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å prate om andres vekt synes jeg er en uting, selv om det er ment "nøytralt". I tilfeller hvor det er en påpekning, som for eks "hun har blitt større", velger jeg ikke å si noe, ser ikke helt hva jeg skal si til noe sånt. Folk som snakker stygt a la "herregud så feit hun har blitt", gir jeg beskjed om er ugreit.

Sånt er enklere nå som jeg er 80 kg lettere, men det er klart det føltes ukomfortabelt å snakke vekt når jeg veide 166 kg. Det er ikke det kuleste man opplever for å si det sånn.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er total mangel på sosial intelligens å snakke om andres vekt/utseende.

Har et nært familiemedlem som skamløst holder på slik. Helt tragisk og jævlig kleint for andre rundt som ikke er like dumme. 

Får jeg barn er dette et tema som kommer å bli tatt opp, før ungen skal omgåes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig og synes det er ufattelig uhøflig å diskutere folk sin vekt, uansett størrelse. Samma hva de andre i rommet veier eller ikke.

Det er bare et av det minst aktuelle samtaletemaet for min del. 

Anonymkode: 8f819...5ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever dette støtt og stadig, både blant venner og kollegaer (jobber i helsevesenet) For eksempel kan vi ha fått inn en pasient som er overvektig, og kollegaene kan sitte og snakke om "hvordan lar han seg selv bli sånn" og så er pasienten mindre enn meg. Venninner også "og så veide han 100 kg! SYKT!" og jeg tenker "er du blind?!" Men blir ikke fornærma eller noe. Er fullt klar over at jeg er feit, og prøver å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 2560d...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss other people.   

Anonymkode: 2aed1...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss other people.   

Anonymkode: 2aed1...c3a

Noen ganger handler store ideer om mennesker eller hendelser. Noen ganger opplever store sinn problemer med mennesker som må diskuteres og tolkes. Noen ganger befinner store sinn seg i hendelser der de ikke har luksusen å snakke om ideer mens livet brenner ned. 

Det er ikke slik at Einstein og Newton brukte all sin tid på å diskutere og tenke på ideer. De tenkte på sex, mennesker og diskuterte mer smålige temaer også. De var bare mennesker, ikke forhøyede helgener som var konstant storinnede og bare snakket om ideer hele dagen. (Newton er vel ikke kjent for å være en raus sjel)

Dette er en type sitat der mennesker som er høy på seg selv kan føle seg smarte, mens egentlig viser det et unyansert perspektiv på mennesker og livet sådan

Anonymkode: c87e6...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg opplever dette støtt og stadig, både blant venner og kollegaer (jobber i helsevesenet) For eksempel kan vi ha fått inn en pasient som er overvektig, og kollegaene kan sitte og snakke om "hvordan lar han seg selv bli sånn" og så er pasienten mindre enn meg. Venninner også "og så veide han 100 kg! SYKT!" og jeg tenker "er du blind?!" Men blir ikke fornærma eller noe. Er fullt klar over at jeg er feit, og prøver å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 2560d...12b

Haha, det er morsomt at mennesker som jobber i helsevesenet har så dårlig innsikt i mennesker at de ikke forstår hvordan mennesker kan bli overvektige. Jeg har ikke vgs en gang, men til og med jeg forstår overvekt kan henge sammen med psykisk helse, manglende forståelse og kunnskap om kosthold (ja, det finnes overvektige som ikke forstår at de spiser for mye eller hvor ødeleggende noen av vanene deres er, selv om det er nok sjelden hovedgrunnen) osv. 

Skal sies at jeg har asperger i tillegg, så for meg er det noe grunnleggende ironisk når jeg merker at jeg har bedre empati, evne til å forstå andre, enn "normale" har. 

Anonymkode: c87e6...34f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg overvektig selv, og det kommer jo helt an på hva dere sier. Er det skryt av en fordi hun har vært flink, og gått ned i vekt, og hvor flott hun er, ja det er helt greit. Men så er det da den negative praten om at noen er feite, og jeg føler meg ekstra truffet hvis dere prater om hvor feit en person er, så er jeg faktisk feitere. Det føles jo da nesten ut som skjult mobbing.

Anonymkode: 48a3f...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2019 at 9:51 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en overvektig bekjent. God tone oss i mellom, selv om vi ikke er venner. 

Hun er veldig stor, 120 kg+. Ser ikke ned på henne i det hele tatt pga vekta, personlighet er det viktigste tross alt. Hun er ikke dum, og jeg vil derfor anta at hun er klar over utseendet sitt. 

Så, til deg som er overvektig, med mange, mange kilo for mye, hvordan reagerer du når de rundt deg prater om vekt, av type "har dere sett Anne i det siste, hun har gått ned mange kilo nå!" eller "June har virkelig lagt på seg". Det er ikke eksempler på "skjult mobbing" eller latterligjøring, bare prat om andre mennesker. 

Er det nødvendig å moderere vektprat rundt en overvektig person, er vel spørsmålet jeg prøver å komme fram til

Anonymkode: b8b36...250

Har du såpass lite selvinnsikt at du ikke klarer å se at dette er ufordragelig oppførsel? Dersom man har så lite å snakke om at man snakker om andres utseende med venner bør man bli mer reflektert eller lese seg opp på mer spennende emner. Ha fokus på å forbedre seg selv og sin personlighet. 

Anonymkode: 9837a...5c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...