Gå til innhold

Forsvaret: Over 160 sier de har blitt voldtatt eller forsøkt voldtatt det siste året


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du mente altså ikke kupert som i kupert terreng, nei... jaså! 

Anonymkode: 2e773...280

Gud bevare meg vel...Pris deg lykkelig over at du bare betaler skatt...

Anonymkode: 44719...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gud bevare meg vel...Pris deg lykkelig over at du bare betaler skatt...

Anonymkode: 44719...df6

Det er for enkelt å irritere deg - Gud eksisterer forresten ikke.

 

2 minutter siden, HalldirV2 said:

Litt pussig å sammenligne Israel sitt forsvar med Norges forsvar, og på hvilket grunnlag gjør du det? Tenker du på invasjonen i 1940? Og sammenligner du den med seksdagerskirgen? Vel, på tross av at Norge ble angrepet uten krigserklæring, som et nøytralt land, og som ikke rakk å mobilisere et allerede nedgradert forsvar, så holdt Norge ut lenger enn f.eks Frankrike, Polen, Belgia og Nederland...ja, faktisk lenger enn de fleste andre land. Og det var mot verdenshistoriens første sjø - og luftbaserte invasjon, noe helt nytt. Ikke minst var Tyskland blant de mest avanserte og militariserte statene i verden på tidspunktet. Egypt, Syria osv kan ikke engang sammenlignes med Tyskland på det gitte tidspunktet. De var totalt underlegne Israel utstyrsmessig, og ikke minst var angrepet ventet. En helt annen situasjon, under helt andre forutsetninger. 

Israel har et fungerende forsvar som har riset mange land samtidig. Vi har, som sagt, noen speidere som nakenbader fra tid til annen. Og en fin fregatt. Og voldtekter da.

Anonymkode: 2e773...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er for enkelt å irritere deg - Gud eksisterer forresten ikke.

 

Israel har et fungerende forsvar som har riset mange land samtidig. Vi har, som sagt, noen speidere som nakenbader fra tid til annen. Og en fin fregatt. Og voldtekter da.

Anonymkode: 2e773...280

Når du sammenligner Israels krig mot et lite antall utviklingsland med utdatert teknologi med Norges krig mot datidens supermakt, så diskvalifiserer du seg fra all videre debatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HalldirV2 said:

Når du sammenligner Israels krig mot et lite antall utviklingsland med utdatert teknologi med Norges krig mot datidens supermakt, så diskvalifiserer du seg fra all videre debatt. 

Det er ikke det jeg har gjort i det hele tatt, men samma for meg hva du tenker. Du er bare krenket siden du likte tiden din i speidergruppen, kanskje du framdeles er der og nyter godt av nakenbad og voldtekt. Ikke mitt problem uansett.

Anonymkode: 2e773...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det jeg har gjort i det hele tatt, men samma for meg hva du tenker. Du er bare krenket siden du likte tiden din i speidergruppen, kanskje du framdeles er der og nyter godt av nakenbad og voldtekt. Ikke mitt problem uansett.

Anonymkode: 2e773...280

Jo, det er akkurat det du har gjort. Og hva nakenbading angår så vet jeg ikke om det er en greie i IDF, men voldtekter finnes det absolutt nok av.

https://www.jpost.com/Israel-News/40-cases-of-rape-reported-in-the-IDF-signifying-rise-in-complaints-561765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere ta diskusjonen om forsvar/ikke forsvar i en egen tråd?

Anonymkode: e4193...544

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke dere ta diskusjonen om forsvar/ikke forsvar i en egen tråd?

Anonymkode: e4193...544

Vi er ferdige nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 23.58, AnonymBruker skrev:

Jeg er så drit lei denne «konkurransen» om hvem som har det verst!

Anonymkode: 351dc...129

Skjønner godt det.. Men sånn er det jo med så mye ellers også i samfunnet rundt oss. Statistikken viser at mange somaliere er trygdede, dette er det fokus på i innvandrerdebatten. Urettferdig eller? 

Bare med tema voldtekt kan man si at av kvinner er det flest unge jenter som blir voldtatt. Fokuset er også ofte på voldtatte unge jenter, mens også eldre kvinner blir utsatt for seksuelle overgrep.. Og, flest overfallsvoldtekter blir utført av menn med diverse innvandrerbakgrunn. Dette bør man vel kunne ta opp som et tema uten at det skal være en konkurranse om hvem som er verst? 

Sorry, men du må nesten tåle at det er mest fokus på kvinner som blir voldtatt. Så får vi inderlig håpe på en bedring i underrapporteringen av voldtekt blant menn, og at tabuet med menn som er utsatt for seksuelle overgrep blir mindre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er hårreisende! Er det ikke noe vern av ledelsen/befalet? Jeg blir redd med tanke på at min sønn på 16 år, sped og spinkel, kanskje skal inn til førstegangstjeneste om to år! Om de vernepliktige opplever dette, ikke opplever å bli trodd... Det er rett og slett skremmende! Og foreldre og kontaktnett langt unna... Det er greit de er over 18, jenter og gutter, men de er noens jente og gutt - og som mor og far stoler man på et visst sikkerhetsnett! 

Anonymkode: fd9c5...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette er hårreisende! Er det ikke noe vern av ledelsen/befalet? Jeg blir redd med tanke på at min sønn på 16 år, sped og spinkel, kanskje skal inn til førstegangstjeneste om to år! Om de vernepliktige opplever dette, ikke opplever å bli trodd... Det er rett og slett skremmende! Og foreldre og kontaktnett langt unna... Det er greit de er over 18, jenter og gutter, men de er noens jente og gutt - og som mor og far stoler man på et visst sikkerhetsnett! 

Anonymkode: fd9c5...2df

Det er uklart for meg om undersøkelsen egentlig viser at Forsvaret er særskilt farlig, eller om det er gutter og jenter i den aldersgruppen som er særlig utsatte generelt. Tallene inkluderer tilsynelatende overgrep som skjer utenfor Forsvaret, og jeg har heller ikke sett noen tall på hvordan dette er ellers i samfunnet. I verste fall må en regne med at guttene og jentene møter like høy risiko også om de ikke avtjener førstegangstjeneste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at en har fått noe av sammenligningsgrunnlaget jeg etterlyste tidligere i tråden, og det kan virke som Forsvaret ikke skiller seg særlig ut sammenlignet med studier. 

Sitat

 

Nesten fem av hundre kvinnelige studenter oppgir at de har vært utsatt for voldtekt i studietiden.

https://www.aftenposten.no/norge/i/7lr0wo/Hver-fjerde-student-utsatt-for-seksuell-trakassering

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2019 den 23.40, Trimsi skrev:

Selvfølgelig blir menn også voldtatt og utsatt for seksuell trakasering. Men ut i fra at kun 12% av militær personell er kvinner, ser statistikken mye verre ut for kvinner enn for menn. Den er vel ikke så ulik slik det er ellers i samfunnet? 

Verneplikt for kvinner ble innført i 2014, derfor er andelen kvinner blant disse mye høyere enn i Forsvaret sett under ett. Og det er den gruppen som er aktuell her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Horten Market skrev:

Verneplikt for kvinner ble innført i 2014, derfor er andelen kvinner blant disse mye høyere enn i Forsvaret sett under ett. Og det er den gruppen som er aktuell her.

Undersøkelsen er gjort blant over 15000 ansatte og vernepliktige i forsvaret. Så nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trimsi skrev:

Undersøkelsen er gjort blant over 15000 ansatte og vernepliktige i forsvaret. Så nei.

Av 8805 respondenter var 25 prosent kvinner, over dobbelt så mange som du la til grunn. Så jo. Kilde: Linken i HI.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Horten Market skrev:

Av 8805 respondenter var 25 prosent kvinner, over dobbelt så mange som du la til grunn. Så jo. Kilde: Linken i HI.

Vi har nok begge litt rett og feil, ser det ut som 🙂  

Som jeg skrev ble undersøkelsen gjort (sendt ut til) over 15000 ansatte og vernepliktige i forsvaret. Antall ansatte i forvaret ligger på ca 15000, av de skal ca 12% være kvinner (hentet fra forsvarets nettsider)  Det er ca 8000 som avtjener verneplikten hvert år, ca 1000 kvinner og 7000 menn. Hvordan kvinneandelen er totalt i undersøkelsen vet vi vel ikke sikkert, men av de som svarte(49%) er kvinner overrepresentert (24%) Det var altså en god del flere kvinner som ønsket å svare på undersøkelsen enn menn. Regner med at det var flere kvinner som hadde noe å melde? 

Uansett tviler jeg på at det er veldig stor forskjell i prosentandel av kvinner og menn som blir utsatt for seksuelle overgrep, enn det er i samme aldersgruppe ellers i samfunnet. Det være seg politiske ungdomsorganisasjoner, studentmiljøer el. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, Trimsi skrev:

Vi har nok begge litt rett og feil, ser det ut som 🙂 

Da er vi jo enige, grovt sett. Ikke verst, det. :)

Har ikke satt meg så nøye inn i dette, men det virker som det mangler opplysninger om hvor disse overgrepene skal ha skjedd. Det er viktig, mener jeg, å vite om overgrepene har skjedd under perm eller om de har skjedd på Forsvarets område. Vesentlig informasjon, synes jeg. Klart miljøet i Forsvaret kan ikke bebreides for en fyllefest den unge vernepliktige har deltatt i på privaten. Har du sett noe om dette?

Disse formuleringene i linken til TS gir grunn til å stusse:

Undersøkelsen spurte om erfaringer de tjenestegjørende har hatt i og utenfor Forsvaret de siste 12 månedene.

Så at vi har såpass mange hendelser i og utenfor tjeneste overrasker meg og gjør meg ekstra forbanna, sier Bruun-Hanssen til NRK.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret ser nå på hva som må gjøres for å få bukt med ukulturen.  Det skal være trygt å være i forsvaret, sa forsvarssjefen til media.  En tillitsvalgt pekte f.eks. på at det er altfor vanskelig å varsle, slik rutinene er i dag. 

Vi ser det i alle bransjer, at MeeToo har gjort det lettere å melde fra.  I nyhetene i dag hørte jeg tre unger jenter i vedregående snakke om MeeToo som aldri kom til skolegården.  Les kronikken deres:
 
https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/e1VOPQ/Billig-og-pulbar--metoo-kom-aldri-til-skolegarden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kaller man en kvinne for "pulbar" så blir de fornærmet.  

 Blir de kalt for "ikke-pulbare" så blir de også veldig fornærmet.                             

 Så hva er egentlig "seksuell trakassering" for noe ?        

Anonymkode: 46955...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...