Gå til innhold

Foretrekker du innbytte eller privat salg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Vox_populi skrev:

En ærlig og redelig selger, tenker jeg vi sier. En som ikke er det, samt den som forsvarer slike, bruker man stikk motsatte begreper om.

Jeg må si meg enig med @FrodeF her.

Ærlige var vi før salget, og da vi i etterkant ble utsatt for følelsesmessig utpressing (slik vi opplevde det) følte vi oss temmelig dumme som ikke hadde samvittighet til å si "beklager, du er bilmekaniker, du fikk vite alt vi visste om bilen, og du visste hva du kjøpte".

Det finnes sleipe selgere, men nå har vi erfart at det finnes sleipe kjøpere også, og vi har ikke kunnskap, sterk nok mage, og god nok økonomi, til å gjøre dette flere ganger.

Anonymkode: 1a8dc...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Vox_populi skrev:

En ærlig og redelig selger, tenker jeg vi sier. En som ikke er det, samt den som forsvarer slike, bruker man stikk motsatte begreper om.

Når kjøper attpåtil var bilmekaniker synes jeg vi får legge selgers egen vurdering til grunn her...de var for snille. Aldri i livet ville jeg ha betalt for utlegg som er uventet, og som ikke en gang NAF test og PKK kan avsløre. Det er fortsatt svært hyggelig, men hvorfor selger man en bil egentlig? For å bli kvitt slike risikofaktorer. Det rett og rimelig, og i alle fall helt innenfor både lovregulert og moralsk oppriktig oppførsel.

Anonymkode: 459dc...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Vox_populi skrev:

Med de horrible lovene som fins her i landet, som gir kjøperen all makt, må en enten bytte bruktbilen inn hos forhandler mens den ennå er noenlunde brukbar, eller kjøre den helt ut til den må skrotes.
Selger du en eldre bil til rette typen som vet å benytte seg av sine rettigheter, er helvete løst. At bilen er gammel og ting på gamle biler pleier ofte å gå i stykker, kommer du ikke langt med. Du som selger er den som blir sittende med skjegget i postkassa.

Forbrukerrådet sier:

"«Som den er»
Det hender at selger tar forbehold om at bilen selges «som den er» eller liknende. Dette fritar uansett ikke selger for alt ansvar. Du kan ha et krav mot selger dersom:

  • selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
  • selger har gitt feil opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet
  • bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om prisen, alderen og kilometerstanden. Har du kjøpt bilen hos en privatperson, må bilen være i vesentlig dårligere stand.

Uten reklamasjonsrett
Noen ganger ønsker en privatperson å selge bilen uten reklamasjonsrett. I kontrakten står det gjerne at «kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19», eller liknende. En slik fraskrivelse medfører som hovedregel at selgeren ikke er ansvarlig for feil og mangler ved bilen. Du kan likevel ha et krav mot selgeren dersom du beviser at

  • selgeren har holdt tilbake opplysninger om vesentlige forhold ved bilen
  • selgeren har gitt bevisst uriktige opplysninger om bilen

Selgeren kan ikke bruke en slik fraskrivelse hvis han er en næringsdrivende forhandler."

Så om du inntar riktige formuleringer i kontrakten og opplyser om det som er feil og mangler så skal det ikke være noe skummelt å selge bilen privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illuminatum skrev:

Så om du inntar riktige formuleringer i kontrakten og opplyser om det som er feil og mangler så skal det ikke være noe skummelt å selge bilen privat.

Ha ha, ja opplyser en om alt som fins av feil og mangler, er det selvsagt intet problem. Men vanskeligheten er at med gamle biler til 20-30-40 000 ligger det i sakens natur at en vet at feil og mangler står i kø, men hvilke dukker opp når? Det vet en ikke. Men kommer du ut for rette gjerrigknarken som gjør seg uvitende og påstår at både det og det som har dukket opp, måtte selgeren ha visst om – er det aldri fred å få. Du blir så møkk lei at du har lyst til å gjøre om hele handelen. Men det vil han jo heller ikke, han vil bare at selgeren skal betale reparasjonen, knølen.
Derfor selger jeg aldri gamle biler privat, jeg vil ikke ta risikoen på å oppleve slike nerveslitende krangler med håpløse mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ha ha, ja opplyser en om alt som fins av feil og mangler, er det selvsagt intet problem. Men vanskeligheten er at med gamle biler til 20-30-40 000 ligger det i sakens natur at en vet at feil og mangler står i kø, men hvilke dukker opp når? Det vet en ikke. Men kommer du ut for rette gjerrigknarken som gjør seg uvitende og påstår at både det og det som har dukket opp, måtte selgeren ha visst om – er det aldri fred å få. Du blir så møkk lei at du har lyst til å gjøre om hele handelen. Men det vil han jo heller ikke, han vil bare at selgeren skal betale reparasjonen, knølen.
Derfor selger jeg aldri gamle biler privat, jeg vil ikke ta risikoen på å oppleve slike nerveslitende krangler med håpløse mennesker.

Lyst og følelser...har ingen effekt på lovlige krav. Svar høflig "nei takk" og du er ferdig med saken. @illuminatum siterte jo akkurat de bitene jeg lenket til - ganske ufarlig sak, dette.

Anonymkode: 459dc...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når kjøper attpåtil var bilmekaniker synes jeg vi får legge selgers egen vurdering til grunn her...de var for snille. Aldri i livet ville jeg ha betalt for utlegg som er uventet, og som ikke en gang NAF test og PKK kan avsløre. Det er fortsatt svært hyggelig, men hvorfor selger man en bil egentlig? For å bli kvitt slike risikofaktorer. Det rett og rimelig, og i alle fall helt innenfor både lovregulert og moralsk oppriktig oppførsel.

Anonymkode: 459dc...018

Snille er ikke rette ordet, vi (jeg) var dumme!

Jeg skrev at kjøper ikke gjorde noe galt, og det står jeg for.  Han har tydeligvis fått utdelt frekkhetens nådegave, og den benyttet han seg av.  Ingenting ulovlig i det, selv om .

Men som mor og omsorgsperson fikk jeg vondt i hjerterota når han ba om hjelp fordi "med store uforutsette utgifter" og tøff økonomi ble denne regningen vanskelig å håndtere.  

 

Men dess mer jeg tenker på det, dess sintere blir jeg (på meg selv).  Jeg er for veik, og for lett å utnytte.  Det må jeg ta på min kappe!  

Og konsekvensen blir at jeg aldri mer kommer til å selge en bil privat.

 

Anonymkode: 1a8dc...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...