Gå til innhold

Dere som trene tung styrke i studio

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting;

når jeg er på trening så skjer det av og til at de som trener med vektstenger plutselig slenger de hardt ned i gulvet. Dette ser jeg også på diverse snapper som f eks treningsfrue. 

Når de først løfter så tungt, klarer de ikke legge de ned vanlig? Synes det er litt irriterende når jeg selv trener og skvetter noen ganger når det kommer plutselig ett veldig hardt dunk i gulvet. Og ser det ikke litt teit ut!? Blir litt sånn»se på meg, jeg trener HARDT... 

Skjønner at stanga er sinnsykt tung, men ødelegger de ikke gulvet? Eller har det ikke noe og si? Jeg lurer egentlig bare hvorfor de gjør det? 

Anonymkode: 33549...01a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig, og der jeg trener står det til og med lapper om at utstyret skal behandles fint for å unngå ødeleggelser/bøter/utvisning. Treningssenteret mitt er i 3 etg over et kjøpesenter, og jeg vet kafeen nedenfor klager ofte på bråk. Skikkelig irriterende

Anonymkode: b1a68...db1

• Liker 1
Skrevet

Et markløft er ferdig når du har løftet stanga fra bakken. Så da kan du sleppe stanga ja.

Om du tar en clean jerk(støt) så slipper du stanga fra over hodet og i bakken når løftet er ferdig. 

Anonymkode: 477f0...a4a

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig, og der jeg trener står det til og med lapper om at utstyret skal behandles fint for å unngå ødeleggelser/bøter/utvisning. Treningssenteret mitt er i 3 etg over et kjøpesenter, og jeg vet kafeen nedenfor klager ofte på bråk. Skikkelig irriterende

Anonymkode: b1a68...db1

Ja, synes det er veldig forstyrrende! Og skjønner godt kafeen klager. Da kan de kanskje trene andre steder enn på f eks sats.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et markløft er ferdig når du har løftet stanga fra bakken. Så da kan du sleppe stanga ja.

Om du tar en clean jerk(støt) så slipper du stanga fra over hodet og i bakken når løftet er ferdig. 

Men kan man ikke da velge å trene på f eks CrossFit eller andre steder enn vanlige studio som f eks sats? På CrossFit etc finner du hvertfall mange likesinnede som trener på din måte. 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan man ikke da velge å trene på f eks CrossFit eller andre steder enn vanlige studio som f eks sats? På CrossFit etc finner du hvertfall mange likesinnede som trener på din måte. 

Det er et ord som heter toleranse. Om du greier å finne frem til denne følelsen inni deg blir livet ditt litt enklere. Et treningssenter er for alle og det går kun ut over deg selv at du ikke tolererer det. 

Anonymkode: a4dc6...7a9

• Liker 7
Skrevet

Det er da helt normalt, og de fleste treningssenter har egnede områder for dette.

• Liker 2
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et ord som heter toleranse. Om du greier å finne frem til denne følelsen inni deg blir livet ditt litt enklere. Et treningssenter er for alle og det går kun ut over deg selv at du ikke tolererer det. 

Anonymkode: a4dc6...7a9

Livet mitt er ikke vanskelig pga det , men synes fortsatt det er irriterende når jeg er på trening. 

• Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Det er da helt normalt, og de fleste treningssenter har egnede områder for dette.

Tja, .. ett eget CrossFit senteret er perfekt for den type slenging av vektstang. 

Men jeg var på en yogatime på sats og den salen er i underetasjen. I overetasjen er friområdet og der var det en eller flere som gikk « «amok» med vektstangen. Det smalt hardt i gulvet veldig mange ganger i løpet av de 60 min og det var veldig irriterende når jeg lå der nede. 

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, .. ett eget CrossFit senteret er perfekt for den type slenging av vektstang. 

Men jeg var på en yogatime på sats og den salen er i underetasjen. I overetasjen er friområdet og der var det en eller flere som gikk « «amok» med vektstangen. Det smalt hardt i gulvet veldig mange ganger i løpet av de 60 min og det var veldig irriterende når jeg lå der nede. 

Men det er fortsatt en normal del av tyngre vektløfting, som de aller fleste treningssenter har tilpasset sted til.

Om det er et veldig stort problem for deg, finnes det jo steder hvor dette ikke er tillatt.

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke si at det er en normal del, da flertallet klarer seg uten og da blir de som gjør lagt veldig godt merke til. Men det er kanskje litt av målet også? De liker nok den oppmerksomheten

Gjest tranedatter
Skrevet
7 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Men det er fortsatt en normal del av tyngre vektløfting, som de aller fleste treningssenter har tilpasset sted til.

Om det er et veldig stort problem for deg, finnes det jo steder hvor dette ikke er tillatt.

Virkelig? De fleste vanlige styrkeavdelinger har lapper og notiser om å ikke sleppe ned vektene i golvet. Men etterfølges ikke.

Hva med at de som bare "må" kaste vektene, finner seg sted der de faktisk får lov??? Så kan vi andre trene i ro og fred.

De jeg ser som slepper vektene, er med helt vanlige øvelser. Bicepscurl, knebøy, triceps, benkpress med løse vekter, you name it.

Skrevet
2 minutter siden, tranedatter skrev:

Virkelig? De fleste vanlige styrkeavdelinger har lapper og notiser om å ikke sleppe ned vektene i golvet. Men etterfølges ikke.

Hva med at de som bare "må" kaste vektene, finner seg sted der de faktisk får lov??? Så kan vi andre trene i ro og fred.

De jeg ser som slepper vektene, er med helt vanlige øvelser. Bicepscurl, knebøy, triceps, benkpress med løse vekter, you name it.

Enig! De kan jo heller vise seg fram med de andre som trener i bar overkropp på CrossFit senteret 🙊

Skrevet
6 minutter siden, tranedatter said:

Må ha misforstått. Jeg trodde tråden handler om de som gjør det på egnede steder, ikke hvor det er brudd på reglementet til treningssenteret.

Personlig operer jeg med "er man sterk nok til å trene med dem, er man sterk nok til å rydde dem på plass".

• Liker 1
Gjest tranedatter
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Markløft: snodig, aldri sett instruksjon om å ikke fullføre markløft, både hele veien opp og hele veien ned.

https://www.youtube.com/watch?v=pWtAKnb89FU

(hopp till 11:11 for veien ned)

De færreste trener olympisk vektløfting (clean jerk). ;) 

De fleste har en kontrollert nedgang: https://www.youtube.com/watch?v=IcCGLoNqN2U

Kanskje ikke tøft nok...? (dvs vi andre synes det bare er teit, om det ikke skjer i konkurranse)

Skrevet
2 minutter siden, tranedatter said:

Markløft: snodig, aldri sett instruksjon om å ikke fullføre markløft, både hele veien opp og hele veien ned.

https://www.youtube.com/watch?v=pWtAKnb89FU

(hopp till 11:11 for veien ned)

De færreste trener olympisk vektløfting (clean jerk). ;) 

De fleste har en kontrollert nedgang: https://www.youtube.com/watch?v=IcCGLoNqN2U

Kanskje ikke tøft nok...? (dvs vi andre synes det bare er teit, om det ikke skjer i konkurranse)

Se video fra styrkeløftkonkurranse. Der ser du at et markløft dømmes ferdig når stangen er løftet opp, før den er satt ned igjen. 

Og forresten. Crossfit er ikke styrkeløft. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er motsatt av dette. På grunn av de som tror de er kule når de slipper ting i gulvet, behandler jeg vektene som skjøre fugleunger og legger dem pent fra meg. Jeg tror jeg blir sterkere av det også, for man løfter over lengre tid. Halve treningsøktene mine er å være lydløs. Fint at det faller i smak :)

Anonymkode: 6d719...d7c

• Liker 1
Skrevet

Men ingen svarer på hvorfor man må kaste fra seg stanga? Hva er bakgrunnen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...