Gå til innhold

Høyre varsler omkamp om fedrekvoten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke pappaer å si ifra selv om de vil ha flere uker? Og hvorfor er det så ille at hver enkelt familie får bestemme selv? Hvis far i huset i utgangspunktet ville ha flere uker, men mor ikke ønsker dette..da er det ikke staten som skal tvinge fram det. Da får far få fingern ut av ræva og slutte å være så tøffel.

Anonymkode: 1cb9b...14d

Eller, enda bedre: far kan ta ulønnet, slik at mor slipper å være den som tar den støyten også. 

Anonymkode: 6c79a...ebd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, lalaB skrev:

Men da bør det heller en del holdningsarbeid til, ut til bedriftene. Ikke å tvinge igjennom en ordning som går negativt ut over flesteparten av barna som rammes av dette. (I forhold til amming).

Jeg er for å han en kvote til far, men skal den være så lang som nå så må fellesperioden bli lenger. Og det bør bli muligheter for å kunne overføre permisjonen til mor dersom familien er i en slik situasjon at det å ta ut pappaperm gir ganske store konsekvenser. F.eks selvstendig næringsdrivende som vil gå konkurs eller studenter som blir nødt til å utsette studiene i et helt år (profesjonsstudier kan man ikke bare pause i noen uker). 

Jeg er av den oppfatning at tvang er bedre enn holdnongsarbeid i denne sammenhengen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som er for 15 uker fedrekvoten må gjerne komme med noen argumenter hvorfor dette er så viktig. At far kanskje knytter seg mer til barnet er jeg enig i, men hva mer egentlig? Tror dere at kvinnens stilling i arbeidslivet og samfunnet blir bedre ved at 5 uker med perm blir byttet ut med potensielt krav om tilrettelegging for ammefri og/eller pumping? 5 uker fra eller til med vikar/erstatter - har det noe å si? 

Anonymkode: 279d5...32f

Et viktig argument som ofte blir oversett er menns stilling i arbeidslivet. 15 uker er betydelig lenger enn 10 uker. 19 uker er enda lenger. Dersom flere menn tar så lange permisjoner vil det bidra til en kulturendring i arbeidslivet over tid, og mer likestilling i arbeidsmarkedet. Det blir aldri helt likt, for kvinner er gravide og ammer, men det betyr jo ikke at vi skal gi opp, gjør det? 

Anonymkode: 73644...8d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat en sak på en amerikansk side om hvilke fantastiske (foreldre)permisjonsordninger vi har i Norge, med film og intervjuer av stolte norske fedre i pappaperm. Alle kommentarene under hyllet Norge, og alle fedre (og mødre!) fra hele verden skrev hvor mye de ønsket seg det samme.

Men her hjemme sitter vi (mødre, hovedsakelig) og bare klager.

Blir så flau.

Anonymkode: ef325...c0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så akkurat en sak på en amerikansk side om hvilke fantastiske (foreldre)permisjonsordninger vi har i Norge, med film og intervjuer av stolte norske fedre i pappaperm. Alle kommentarene under hyllet Norge, og alle fedre (og mødre!) fra hele verden skrev hvor mye de ønsket seg det samme.

Men her hjemme sitter vi (mødre, hovedsakelig) og bare klager.

Blir så flau.

Anonymkode: ef325...c0a

Du kan bli så flau du bare vil, men her sitter jeg da, med en liten baby, og etter bare en snau uke i jobb innså jeg, etter nok en søvnløs natt, at jeg er nødt til å avslutte ammingen. Ikke fordi jeg vil, men fordi det er for tungt å amme på natt når jeg må fungere i full jobb. Med nesten en times reisevei hver vei til jobb hjelper ikke ammefri stort, og av erfaring vet jeg at melkeproduksjonen kommer til å stoppe opp temmelig raskt når jeg kun kan amme på kveldstid og morgenen. Så stikk i strid med alle anbefalinger kommer jeg ikke til å være i stand til å amme så lenge jeg burde, og det gjør meg lei meg.

du må gjerne være «flau» over oss sytete mødre. Jeg, på min side, er flau over at du og andre som deg ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. 

Og Norge har heller ikke Europas beste permisjonsordning. Tvert i mot! Så du bør kanskje lese deg opp litt på emnet. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli så flau du bare vil, men her sitter jeg da, med en liten baby, og etter bare en snau uke i jobb innså jeg, etter nok en søvnløs natt, at jeg er nødt til å avslutte ammingen. Ikke fordi jeg vil, men fordi det er for tungt å amme på natt når jeg må fungere i full jobb. Med nesten en times reisevei hver vei til jobb hjelper ikke ammefri stort, og av erfaring vet jeg at melkeproduksjonen kommer til å stoppe opp temmelig raskt når jeg kun kan amme på kveldstid og morgenen. Så stikk i strid med alle anbefalinger kommer jeg ikke til å være i stand til å amme så lenge jeg burde, og det gjør meg lei meg.

du må gjerne være «flau» over oss sytete mødre. Jeg, på min side, er flau over at du og andre som deg ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. 

Og Norge har heller ikke Europas beste permisjonsordning. Tvert i mot! Så du bør kanskje lese deg opp litt på emnet. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

Ok.

Jeg gikk ut av permisjon da barna var 6 mnd og greide likevel å opprettholde amming til de var 2 år. Ja, det er tøft, men nei, det er ikke grunn til å ikke jobbe. Hvis du synes det er grunn til å ikke jobbe, bør du ta ulønnet permisjon.

En times reisevei til jobb er stress, men selvsagt ingen andres feil, og funker dermed dårlig som argument.

Jeg har ikke påstått at Norge har Europas beste permisjonsordning, men opplys meg likevel gjerne om dette som jeg så åpenbart trenger å lese mer om.

Fortsatt flau.

Anonymkode: ef325...c0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bli så flau du bare vil, men her sitter jeg da, med en liten baby, og etter bare en snau uke i jobb innså jeg, etter nok en søvnløs natt, at jeg er nødt til å avslutte ammingen. Ikke fordi jeg vil, men fordi det er for tungt å amme på natt når jeg må fungere i full jobb. Med nesten en times reisevei hver vei til jobb hjelper ikke ammefri stort, og av erfaring vet jeg at melkeproduksjonen kommer til å stoppe opp temmelig raskt når jeg kun kan amme på kveldstid og morgenen. Så stikk i strid med alle anbefalinger kommer jeg ikke til å være i stand til å amme så lenge jeg burde, og det gjør meg lei meg.

du må gjerne være «flau» over oss sytete mødre. Jeg, på min side, er flau over at du og andre som deg ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. 

Og Norge har heller ikke Europas beste permisjonsordning. Tvert i mot! Så du bør kanskje lese deg opp litt på emnet. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

Hvor lang permisjon har du hatt når du beskriver din situasjon så problematisk? 

Kjenner jeg blir opprørt over at du tillater deg å klage når vi har verdens beste permisjonsordning ved barnefødselIngen andre land har ordninger for familien  som vi har!  Det gjelder ikke bare lengden på permisjon (med lønn) og barnetrygd, men også våre særordninger for enslige foreldre.  Hvor ellers i verden får foreldrene 20 dager fri (2X10dg) med lønn ved barns sykdom i året? 

Den norske stat subsidierer barnehagen, og barna våre  har rett til barnehageplass.  Det er til og med satt kvalitetskrav og standard for hvordan barnehagen skal være, hvem som kan jobbe der osv.   Slik er det ikke i de fleste Europeiske land, og absolutt ikke i USA. 

Du svarte en innlegger at hun/han burde lese seg opp på emnet..  Du bør!  Hører gjerne på hva du ha lært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan bli så flau du bare vil, men her sitter jeg da, med en liten baby, og etter bare en snau uke i jobb innså jeg, etter nok en søvnløs natt, at jeg er nødt til å avslutte ammingen. Ikke fordi jeg vil, men fordi det er for tungt å amme på natt når jeg må fungere i full jobb. Med nesten en times reisevei hver vei til jobb hjelper ikke ammefri stort, og av erfaring vet jeg at melkeproduksjonen kommer til å stoppe opp temmelig raskt når jeg kun kan amme på kveldstid og morgenen. Så stikk i strid med alle anbefalinger kommer jeg ikke til å være i stand til å amme så lenge jeg burde, og det gjør meg lei meg.

du må gjerne være «flau» over oss sytete mødre. Jeg, på min side, er flau over at du og andre som deg ikke evner å se lenger enn egen nesetipp. 

Og Norge har heller ikke Europas beste permisjonsordning. Tvert i mot! Så du bør kanskje lese deg opp litt på emnet. 

Anonymkode: 4dfa5...d63

Hvor mener du man har en bedre permisjonsordning enn i Norge? 

Anonymkode: 73644...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mener du man har en bedre permisjonsordning enn i Norge? 

Anonymkode: 73644...8d2

En oversikt:

https://www.aftenposten.no/verden/i/5Vql16/De-har-Europas-lengste-foreldreperm--og-storste-lonnsgap-mellom-menn-og-kvinner?spid_rel=2

 

Anonymkode: cbe49...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2019 at 10:59 PM, ewzp0xo3hlgove said:

Har du noen kilde på det? Mange barn som vokser opp med kun en forelder klarer seg helt fint.

Barn uten far er overrepresentert i all kriminalitet og diverse negative statistikker. 

Anonymkode: 1e19e...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn uten far er overrepresentert i all kriminalitet og diverse negative statistikker. 

Anonymkode: 1e19e...ded

I Norge, eller USA? 

Anonymkode: 6c79a...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok sånn som det er, altså det er bra at far har fedrekvote det eneste er at jeg synes det mangler en fødselskvote. For med en fedrekvote på 15uker og ingen fødselskvote ved siden så forsvinner ukene til mor ganske fort og personlig har jeg opplevd ammetid på jobb som ren katastrofe. Jeg synes vi skal ha fedrekvote men den kan fint være på 12uker. Jeg synes også vi bør ha en fødselskvote på toppen av det vi har per i dag på 3-4uker for å anerkjenne mor for alt den driten hun går gjennom.

Anonymkode: a0563...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...