Gå til innhold

Høyre varsler omkamp om fedrekvoten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fylkeslag i Høyre vil ha fedrekvoten tilbake til ti uker. De har hørt på protestene fra mødre på sosiale medier. De er bekymret for at den korte permisjonstiden til mor går utover bl.a ammingen.

Vad tycks, folkens? Har far fått for mye og mor for lite?

Selv mener jeg at alle ukene burde vært fristilte. Da kan de mødrene som er stupforelskede i barna sine ta tilnærmet alt; da kan majoriteten fordele ukene mellom seg broderlig (mest til mor og litt til far); og så kan karrierekvinnene gi hele sulamitten til de myke mennene sine, og mor kan være tilbake på jobb kun noen timer etter fødsel. 

Vinn-vinn for alle! :hoppendeglad:

Anonymkode: f3f8b...ce1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egentlig tenker jeg at både mor og far burde tvinges til å ta ett år hver, men det skjer nok aldri..

Anonymkode: 7f5c2...28a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har like stort behov for å knytte seg til far. Derfor synes jeg virkelig ikke noe om at de vil redusere fedrekvoten. 

Anonymkode: 6f567...ef0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnet har like stort behov for å knytte seg til far. Derfor synes jeg virkelig ikke noe om at de vil redusere fedrekvoten. 

Anonymkode: 6f567...ef0

Har du noen kilde på det? Mange barn som vokser opp med kun en forelder klarer seg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Har du noen kilde på det? Mange barn som vokser opp med kun en forelder klarer seg helt fint.

Det var ikke det jeg mente. Selvfølgelig klarer barn med en forelder seg fint, men i en situasjon hvor barnet vokser opp med begge foreldrene er det like viktig at barnet blir knyttet til både far og mor. Mor har jo allerede en fordel her ved at hun har gått gravid med barnet i 9 mnd, at hun (forhåpentligvis) ammer og får lengre permisjon. 

Anonymkode: 6f567...ef0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg mente. Selvfølgelig klarer barn med en forelder seg fint, men i en situasjon hvor barnet vokser opp med begge foreldrene er det like viktig at barnet blir knyttet til både far og mor. Mor har jo allerede en fordel her ved at hun har gått gravid med barnet i 9 mnd, at hun (forhåpentligvis) ammer og får lengre permisjon. 

Anonymkode: 6f567...ef0

Er du sikker på at disse to-tre månedene far har hjemme med babyen er avgjørende for at babyen knytter seg til faren? Jeg ser ikke hvorfor ikke man kan la familiene bestemme dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har like stort behov for å knytte seg til far. Derfor synes jeg virkelig ikke noe om at de vil redusere fedrekvoten. 

Anonymkode: 6f567...ef0

Min mann har ikke hatt permisjon og babyen vår er veldig knyttet til han. Hun vil heller til pappa enn til meg når hun har slått seg f.eks. Pappan har alltid vært med på vaksiner og andre legebesøk med vonde ting og trøstet. Så hun søker pappa når hun vil ha trøst. Og han er jo mye morsommere en meg, så de har ikke trengt permisjon for å knytte bånd. Men jeg har alltid latt han få delta, og aldri tenkt at jeg vet best. 

Anonymkode: 882eb...fc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er noe annet å få være aleine med babyen, da knytter man bånd, kontra de få timene etter barnehage når både mor og far (og eldre søsken) er hjemme. Så helt klart at far skal ha sine uker aleine med baby. Nei til full valgfrihet! 

Anonymkode: fafe4...c37

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo gå for reel likestilling: at far får selvstendig opptjeningsrett. 

 

Anonymkode: 6c79a...ebd

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Det er noe annet å få være aleine med babyen, da knytter man bånd, kontra de få timene etter barnehage når både mor og far (og eldre søsken) er hjemme. Så helt klart at far skal ha sine uker aleine med baby. Nei til full valgfrihet! 

Anonymkode: fafe4...c37

Hvordan vet du at man må være alene med babyen for å knytte bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til redusert fedrekvote og ja til selvstendig opptjeningsrett

Anonymkode: 254d3...470

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har like stort behov for å knytte seg til far. Derfor synes jeg virkelig ikke noe om at de vil redusere fedrekvoten. 

Anonymkode: 6f567...ef0

Har heldigvis en mann som helt fint klarer å knytte bånd med barnet sitt uten hjelp fra staten og på bekostning av ammingen 😊

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Hvordan vet du at man må være alene med babyen for å knytte bånd?

Enklere å knytte bånd når man får tid aleine sammen. 

Og selvfølgelig finnes det alle ytterpunkter hos både mødre og fedre, med mødre som skal styre alt selv og vet best, fedre som ikke gjør en skitt, mødre som lar fedre slippe til, prøve og feile, og fedre som er engasjerte og som vil ta styringen. Poenget er at det er enklere å bli kjent med en baby når man får tid med den. Noen har huset fullt like etter fødsel, men inntrykket mitt er at de fleste ønsker litt tid med baby etter fødsel for å bli kjent. Og det bør fedre også få lov til (om ikke like etter fødsel så i løpet av det første året eller to). 

Anonymkode: fafe4...c37

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei til full valgfrihet!

Er du kommunist? :kul:

Anonymkode: f3f8b...ce1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har like stort behov for å knytte seg til far. Derfor synes jeg virkelig ikke noe om at de vil redusere fedrekvoten. 

Anonymkode: 6f567...ef0

Jøss.. så alle barna født etter 1. Juli 2018 vil ha et sterkere bånd til faren sin enn noen andre barn noensinne?? Visste ikke at jeg kunne bli mer knyttet til pappa enn jeg er, og tenk han var bare hjemme to uker med meg. Skjønner ikke hvordan det er mulig. Jeg visste ikke at forholdet mellom far og barn var så dårlig stilt her til lands med 10 uker kvote at den må økes på bekostning av amming, den individuelle babyens behov eller familieøkonomien 🤔 

Anonymkode: 34370...6d6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De fedrene som vil ha så mye permisjon må klare å stå opp for seg selv.

Så får vi andre som ønsker noe annet for vår familie gjøre det som passer oss.

Norge i et nøtteskall, skal ta hensyn til alt og alle, noe som paradoksalt nok går ut over alt og alle. Nybygg er svindyre fordi man må tilrettelegge for rullestolbrukere. Men staten driter i at det gjør at unge og folk med dårlig råd får det enda tøffere med å komme seg inn på boligmarkedet. 

Nye lover og regler går alltid ut over noen. Gjerne de mest sårbare. Disse pemisjonsreglene går ut over baby og mor. Baby som ikke får ammet, mor som stresser og kan miste melken. 

Far må gjerne ha 15 uker, men ikke ta ukene fra mor!!

Anonymkode: f8e2c...ee4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at pappaperm er et av de viktigste grepene et moderne samfunn kan ta for å gi barna en best mulig oppvekst. Det er gjennom pappapermen at de aller fleste fedre – spesielt førstegangsfedre – har sitt første møte med sitt eget barn på barnets og pappaens egne premisser. Det er første gang de lærer hverandre å kjenne, på godt og vondt og over lengre tid, uten at mor behøver å være «rådgiver».

Når permisjonen er over, er det gull verdt for barnet å ha to trygge voksne personer til stede i hverdagen. Da spiller det ingen rolle hvem som henter i barnehagen når barnet er sykt, hvem som legger om kvelden og hvem en løper til når barnet slår seg. Dette er viktig for familien som helhet og legger grunnlaget for familielivet fremover: at mammaen vet at pappaen er der i like stor grad som henne selv.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Jeg mener at pappaperm er et av de viktigste grepene et moderne samfunn kan ta for å gi barna en best mulig oppvekst. Det er gjennom pappapermen at de aller fleste fedre – spesielt førstegangsfedre – har sitt første møte med sitt eget barn på barnets og pappaens egne premisser. Det er første gang de lærer hverandre å kjenne, på godt og vondt og over lengre tid, uten at mor behøver å være «rådgiver».

Når permisjonen er over, er det gull verdt for barnet å ha to trygge voksne personer til stede i hverdagen. Da spiller det ingen rolle hvem som henter i barnehagen når barnet er sykt, hvem som legger om kvelden og hvem en løper til når barnet slår seg. Dette er viktig for familien som helhet og legger grunnlaget for familielivet fremover: at mammaen vet at pappaen er der i like stor grad som henne selv.

 

Pappaer har mulighet til å oppdra barnet og være alene med barnet før permisjonen sin. De må bare si ifra til kona at de vil prøve seg fram selv.

Og er dette virkelig så mye verdt når man tenker at biologisk sett er det mor som skal være der for barnet ettersom det er hun som har melken. Mor har hormoner som gjør at hun sover lettere om natten så hun hører barnets gråt og våkner av det. Mor skal amme mange ganger på natten. Men alle disse naturlige tingene skal vi se bort ifra? I tillegg vil mor gå fryktelig trøtt på jobb og dette vil gå ringvirkninger. Sykdom, utmattelse. Bare fordi ungen skal løpe til far når den har slått seg? Galskap spør du meg!!!

Og likestilling er det iallefall ikke, når mødre tar ut ulønnet permisjon og far ikke har selvstendig opptjening.

Anonymkode: f8e2c...ee4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fedrene som vil ha så mye permisjon må klare å stå opp for seg selv.

Så får vi andre som ønsker noe annet for vår familie gjøre det som passer oss.

Norge i et nøtteskall, skal ta hensyn til alt og alle, noe som paradoksalt nok går ut over alt og alle. Nybygg er svindyre fordi man må tilrettelegge for rullestolbrukere. Men staten driter i at det gjør at unge og folk med dårlig råd får det enda tøffere med å komme seg inn på boligmarkedet. 

Nye lover og regler går alltid ut over noen. Gjerne de mest sårbare. Disse pemisjonsreglene går ut over baby og mor. Baby som ikke får ammet, mor som stresser og kan miste melken. 

Far må gjerne ha 15 uker, men ikke ta ukene fra mor!!

Anonymkode: f8e2c...ee4

Norge i et nøtteskall? Rullestolbrukere og boligmarked? 

Hva slags argumentasjon er det du prøver å koke sammen her, egentlig? :klo:

Anonymkode: bd628...e07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...