Gå til innhold

Oppkjøring, hjelp!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har snart oppkjøring og lurte på om man stryker dersom man ikke kjører miljøvennlig? Tenker på områder utenfor tettbygde strøk der det er grei oversikt og jeg ligger i fjerde gir istedenfor femte? Tenker også på motorveier der fartsgrensen er 80, og bilen har seks gir, må jeg bruke det sjette? 

 

Trenger også tips til hva man bør gjør og ikke bør gjøre☺️

Anonymkode: 209db...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du ligge i fjerdegir om du feks kjører i en 80 sone? Hvis føret tilsier at det ikke er trygt å kjøre i 80 så senker du farten og girer deretter. 

Hvorfor er du redd for å gire opp? Om turtallet bikker 2000 så girer du opp. 

Anonymkode: d97ac...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei! Har snart oppkjøring og lurte på om man stryker dersom man ikke kjører miljøvennlig? Tenker på områder utenfor tettbygde strøk der det er grei oversikt og jeg ligger i fjerde gir istedenfor femte? Tenker også på motorveier der fartsgrensen er 80, og bilen har seks gir, må jeg bruke det sjette? 

 

Trenger også tips til hva man bør gjør og ikke bør gjøre☺️

Anonymkode: 209db...56a

For all del husk på rundkjøringer, var det jeg strøk på. Også er det vel også en fordel og planlegge kjøringen. Bruke gir riktig og greier.

Anonymkode: 91bef...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For all del husk på rundkjøringer, var det jeg strøk på. Også er det vel også en fordel og planlegge kjøringen. Bruke gir riktig og greier.

Anonymkode: 91bef...299

Og skilting! En kompis strøk så det sang fordi han ikke var obs nok på et stop skilt 😅 sensor avbrøt hele oppkjøringen. 

Anonymkode: d97ac...9c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om turtallet bikker 2000 så girer du opp. 

HVA Kjører Ts... Ser du vet det... -ELLER...

Ts- ¨Rådet¨ over er IMO Idioti...

Har svart på tilsvarende spm. flere ggr. om du vil, klikk på... Litt bekymret for oppkjøring

 

Ser om jeg finner noe mer, -poster her etterhvært, om så...

ELLER Spør. Er ikke ¨EXPERT¨, Eller kjørelærer, men, -kjørt ¨litt¨ bil.

a.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når motoren begynner å bråke på flatmark eller i nedoverbakke, girer du opp. Om du ikke gjør det, og sensor kommenterer giringen, sier du at du bare vil svi av litt sot, siden bilen sikkert trenger det.

Anonymkode: 8dba7...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

HVA Kjører Ts... Ser du vet det... -ELLER...

Ts- ¨Rådet¨ over er IMO Idioti...

Har svart på tilsvarende spm. flere ggr. om du vil, klikk på... Litt bekymret for oppkjøring

 

Ser om jeg finner noe mer, -poster her etterhvært, om så...

ELLER Spør. Er ikke ¨EXPERT¨, Eller kjørelærer, men, -kjørt ¨litt¨ bil.

a.

Hadde du enda skrivd normalt så jeg hadde giddet å lese det. 

Anonymkode: d97ac...9c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk vikeplikt, vis godt at du sjekker blindsonen, ser opp for fotgjengere, vikeplikt for høyre, osv. Vise at du følger med. 

Anonymkode: 63679...778

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har snart oppkjøring og lurte på om man stryker dersom man ikke kjører miljøvennlig? Tenker på områder utenfor tettbygde strøk der det er grei oversikt og jeg ligger i fjerde gir istedenfor femte? Tenker også på motorveier der fartsgrensen er 80, og bilen har seks gir, må jeg bruke det sjette? 

 

Trenger også tips til hva man bør gjør og ikke bør gjøre☺️

Anonymkode: 209db...56a

For å svare på spørsmålet ditt:

ja. Du kan stryke hvis du kjører lite økonomisk/miljøvennlig. Det å kjøre økonomisk/miljøvennlig er en del av å være en trygg og dyktig sjåfør.

Bruk sjette gir på motorvei i 80-grensen. Hvorfor ligge i femte når bilen kjører bedre av sjette? :vetikke: 

 

Anonymkode: 14bc7...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan stryke på det. Husk at det er en helhetlig vurdering, så om du én gang ligger i tredje gir i 60-sonen litt og kommer på at du må gire, si høyt "nå skulle jeg giret litt tidligere, men jeg gjør det ihvertfall nå" eller lignende. Og om det bare skjer 1-2 ganger gjør det ingenting. Men gjennomgående høyt turtall gjennom hele ruten vil være veldig negativt og gjør sensor usikker på om du forstår viktigheten av hensyn til miljø.

Jeg strøk første oppkjøringen min, og da fikk jeg tilbakemelding om at jeg kjørte uøkonomisk. Jeg lå i rett gir i henhold til fart på jevne strekninger, men før trafikkerte kryss og rundkjøringer var jeg så redd for å bryte vikeplikten at jeg girte unødvendig ned i 1-2 gir og stoppet helt opp - gjennomgående i flere rundkjøringer/kryss. Dette bør du også være oppmerksom på, skli heller inn i rundkjøringen med jevnt lav fart og få oversikt tidlig slik at du har kontroll i god tid.

Jeg kjørte en bil med seks gir, men kjørelærer sa at det ikke var nødvendig å bruke sjette gir og jeg gjorde det derfor aldri eller sjelden. Det skader ikke å gjøre det uansett, altså, men du stryker ikke på å ha giren i femte.

 

Anonymkode: d837d...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du enda skrivd normalt så jeg hadde giddet å lese det. 

Anonymkode: d97ac...9c0

HAR Jeg prata til deg... Hva du leser ... :svett:

Edit... Sorry, Ser jeg kan leses Sånn, -Anonym d97ac...9c0

Må ha vært overtrøtt, -Kaste bort Elektroner på Sånt...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

HAR Jeg prata til deg... Hva du leser ... :svett:

Edit... Sorry, Ser jeg kan leses Sånn, -Anonym d97ac...9c0

Må ha vært overtrøtt, -Kaste bort Elektroner på Sånt...

a.

Synes du svarte veldig bra i linken du la ut 😊👌

Kanskje du skriver rart men du er god som gull 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å svare på spørsmålet ditt:

ja. Du kan stryke hvis du kjører lite økonomisk/miljøvennlig. Det å kjøre økonomisk/miljøvennlig er en del av å være en trygg og dyktig sjåfør.

Bruk sjette gir på motorvei i 80-grensen. Hvorfor ligge i femte når bilen kjører bedre av sjette? :vetikke: 

 

Anonymkode: 14bc7...282

INGEN bil "kjører" bedre i 6. gir i 80 enn 5. gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sensor ble intervjuet av lokalavisa. Han fortalte at de fleste stryker pga manglende vikeplikt, eller at de ikke holder fartsgrensen. Det typiske er at man ikke følger med, og så tar man en sjans på hva fartsgrensen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, petterm skrev:

En sensor ble intervjuet av lokalavisa. Han fortalte at de fleste stryker pga manglende vikeplikt, eller at de ikke holder fartsgrensen. Det typiske er at man ikke følger med, og så tar man en sjans på hva fartsgrensen er. 

Jeg merket det selv når jeg hadde oppkjøring for litt under et år siden. Jeg satsa bare at det var rett og tenkte som så at det var bedre å kjøre 10km under en over

Anonymkode: 8c539...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man stryker ikke på småting. Sensor ser på HELHETEN. Hvis noe gjentar seg for mange ganger, eller om du gjør noe farlig, da stryker du. Sensor måler om kjøringe  er trafikksikker, og om du kan kjøre bil. Man kan gjøre flere småfeil og likevel bestå.

Anonymkode: 4847a...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, lysestake skrev:

Kanskje du skriver rart men du er god som gull 😉

:sukk:t ... T .. TuSen . tusen Takk...    :lillesky2:           ...           :sjenert:         ...          :flau:

                                                                                                                     :reise: . . . . . .

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 15.2.2019 den 9.01, AnonymBruker skrev:

Når motoren begynner å bråke på flatmark eller i nedoverbakke, girer du opp. Om du ikke gjør det, og sensor kommenterer giringen, sier du at du bare vil svi av litt sot, siden bilen sikkert trenger det.

Anonymkode: 8dba7...4cc

Ehhh.. Litt for sent egentlig da men.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 20.02, Audiot skrev:

INGEN bil "kjører" bedre i 6. gir i 80 enn 5. gir.

Bilen bruker mindre drivstoff i 6. enn i 5. .. Det er ved normal kjøring ingen grunn til å ligge i 5. enn i 6. annet enn å bruke mer drivstoff.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...