Gå til innhold

Folkeskikk 4 åring.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lærer å være snille og høffelige. Det er ikke en medfødt egenskap som ligger i naturen vår. Det er din oppgave å lære henne opp. Men det tar lang tid før det er så godt innlært at det kommer automatisk og at hun faktisk selv mener noe med det. Jo tidligere og jo mer konsekvent du er, jo tidligere blir hun et hyggelig lite menneske☺️

Anonymkode: 22511...a65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Synes du det er rart at folk vil bli hilst på?

Synes det er litt rart når folk tar seg nær av når de ikke blir hilst på ja. Var en post her der hun ene ble såret på grunn av naboen ikke sa hei. 

19 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Hvis noen kommer inn på kontoret hos meg uten å hilse, vil jeg oppfatte mennesket som ekstremt uoppdragent.

Det er en henvendelse, så det blir så klart noe annet.  

Anonymkode: 9d2ea...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange 4-5 åringer liker ikke å gjøre eller si ting på kommando. Trassalderen er ikke ferdig selv om de er over 3. 

Anonymkode: 0af66...377

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne si at det er hyggelig å svare/si hei/hadet, men insisterer ikke dersom barnet ikke vil. Det er ingenting jeg kan gjøre dersom barnet nekter, så det er eventuelt en maktkamp jeg er dømt til å tape. 

Men jeg går foran med et godt eksempel, hilser, ønsker god dag og er generelt imøtekommende og blid. Min erfaring er at barna etter hvert gjør som jeg gjør, uten forsøk på tvang. 

Endret av Hactar
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok berre fortsette å prøve. Det er høflig å seie hei til folk ein kjenner, og dei i barnehagen er absolutt innanfor den kategorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på samme alder, og han glemmer ofte å si hei fordi han blir distrahert. Han kan si «hvorfor er du her?!» eller begynne å snakke om noe han har lyst å fortelle om. Konseptet «hei» er visst ikke så nøye for ham (eller barn generelt, har jeg inntrykk av). Men jeg minner ham på det da.

Konseptet «hadet» har han derimot godt under huden. Han tar gjerne en runde og sier hadet til alle, gjerne med en kos i tillegg.

Må nevne at hvis han blir veldig sjenert når vi møter noen/får besøk så tvinger jeg ham ikke til å si hei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er "Hei" så viktig for folk? 

Anonymkode: 9d2ea...8a9

Det er vel vanlig høflighet å hilse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei jente på 4,5 år. Hun hører jo at vi andre sier hei til hverandre, men har ikke prøvd å lære henne det. Synes hun skal få si hei når hun selv vil/er klar for det/skjønner greia. Jeg forventer ikke at så små barn sier hei til meg...

Anonymkode: e3038...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg egentlig ikke tenkt på før, har en gutt på 4.5 år som overhodet ikke er sjenert så han sier stort  sett hei til alle uansett. Hadet må jeg ofte minne han på, men han sier det villig og deler ut koser til alle. Jeg tenker du må fortsette å minne henne på å si hei/hadet, men ikke gjør det til en kjip greie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har selv ei jente på 4,5 år. Hun hører jo at vi andre sier hei til hverandre, men har ikke prøvd å lære henne det. Synes hun skal få si hei når hun selv vil/er klar for det/skjønner greia. Jeg forventer ikke at så små barn sier hei til meg...

Anonymkode: e3038...d85

Takk for svar. Sånn er det her også... tror jeg muligens forventer for mye av henne nå, men det skadet ikke å lære henne det. Altså minne henne på dette... 😁

Anonymkode: 649c0...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid «god morgen» til elevene mine, og sa det alltid i barnehagen. Jeg sier også «takk for i dag» og «hade!» og ungene lærer etterhvert at det gjør man som en vane. Så bare fortsett du så kommer det nok ☺️

Anonymkode: 18fc8...3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Jeg oppfordrer 3 åringen min til å si hei og hadet. Gidder ikke å påtvinge det.

Som oftest sier han både hei og hadet, men av og til spør jeg han om han kan si hei og hadet uten noe mer drama. Enten vil han eller så vil han ikke, og det er helt ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på straks 5 som må minnes på disse tingene. Jeg driver ikke noe tvang, men går jo foran med et godt eksempel selv og oppfordrer sønnen min til å si hade når vi går fra bhg osv. Han kan både bli distrahert og sjenert, og ikke alltid svare når noen sier hade til ham, så jeg forventer ikke at han alltid skal si det av seg selv. Men syns han bør lære det. Storebroren som er to år eldre sier disse tingene med den største selvfølge. Så det kommer jo etter hvert. 

Jeg syns disse tingene er viktig for å vise at man ser og setter pris på andre mennesker. Men ting tar tid med barn, så jeg har ingen forventning om at disse tingene nærmest skal komme av seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjell på barn. Min har ikke startet helt enda som at gjør det automatisk og er 6.5år. Er bedre nå og sier hei, hadet, takk for meg, takker for gaver når minner på. Der har vært en slags sperre på disse tingene av uviss årsak. 

Har forklart og vært et godt eksempel men ikke presset. Må jo være lystbetont. Til og med i barnehagen var dette ikke noe kjekt for henne. Men etter tid og positiv oppmuntring, ser det ut som at det løser seg fint. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...