Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Nudeldama skrev:

Influencere/bloggere er litt i en særstilling nettopp fordi de selv blander det personlige med det kommersielle. Det pleier ikke andre enkeltmannsforetak/småbedrifter å gjøre. Kritikken mot dem blir også ofte ganske så personlig, fordi man kritiserer hvordan de ser ut, hvordan de ter seg, hvordan de kler seg, hvordan de prater osv. En slik kritikk pleier ikke andre enkeltmannsforetak å få.

Men det er jo enkelt å finne ut hvem som gjorde feilen i en bedrift med 1-3 medarbeidere, i motsetning til hos IKEA som du brukte som eksempel. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Jeg mistenker jo at mange influencere utnytter dette - altså mangelen på skille mellom privatpersonen og businessen -  til fulle. Når de får kritikk, tas det personlig, selv når det helt tydelig er måten forretningene drives på, som kritiseres. Et av mine hovedankepunktet mot denne typen virksomhet, er jo nettopp at man forøker å unndra seg helt legitim og berettiget kritikk ved å ta det personlig. Slik CBE gjorde det første gang mediene stilte spørsmål ved hennes forretningsmetoder. Da svarte hun med et følelsesladet innlegg om hvordan journalisten hadde ødelagt bryllupsreisen hennes. Denne sammenblandingen er til stor fordel for influenceren, som dermed kan avskrive enhver kritikk som angrep på person  - og til stor ulempe for lesere/forburkere, som utsettes for uklart- eller ikke-merket markedsføring. Det er jo dette hele denne tråden handler om. 

Det kan være at de gjør, men det blir også spekulering da vi ikke vet.

Hvis de gjør det, så er det selvsagt ikke riktig. Men jeg synes ikke det uansett endrer at man selv kan være litt varsom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MissLucy skrev:

nå hadde ikke du med barnas perspektiv i det hele tatt. Og pesonlig finner jeg foreldrenes følelser fullstendig uinteressante, for de har gjort et informert valg mot bedre vitende.

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

@Nudeldama - jeg mener at du helt glemmer å ta med konsekvensene for barna i vurderingen din. OG jeg mener at det er barnas interesser som FØRST skal ivaretas. Ikke foreldrenes. Eller lesernes.

Jeg skrev det fra foreldrenes ståsted siden det er dem og deres valg som ble diskutert, og deres valg jeg ble spurt min mening om.

Konsekvensen for barna vet vi ikke enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nudeldama skrev:

Det kan være at de gjør, men det blir også spekulering da vi ikke vet.

Hvis de gjør det, så er det selvsagt ikke riktig. Men jeg synes ikke det uansett endrer at man selv kan være litt varsom.

Nei, vi kan underbygge det med feks blogginnlegget @pøbelsara viste til. Ikke skjul deg bak en konstruksjon om total relativitet og individualisering av fakta hver eneste gang du får et motargument du ikke klarer å svare på.

Sven Egil Omdal var en av dem som leste det omtalte blogginnlegget, og trakk noen konklusjoner mht hvordan bloggeren brukte skinnargumentet om personangrep for å unngå å svare på berettiget kritikk: https://www.adressa.no/meninger/article1556332.ece

Endret av Aricia
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Levina skrev:

Dette har blitt svart på flere ganger. CBE driver en blogg og hun ønsker ikke å skjule sin familie og derfor legger hun ut bilder av de. Dette synes nok hennes leseren også er hyggelig. Du drar det alt for langt som vanlig. Jeg er sikker på at hennes argument for å vise bilder av barna er ikke for for at de skal blir berømte. Hun er bevisst på hva hun legger ut og har også uttalt at hun ser dette som noe positivt. Hennes barn, hennes blogg og hennes avgjørelse. Så får du bare mene det du mener.

Så årsaken til å legge ut bilder: det er noe hun synes er hyggelig og leserne synes det også. Håper du skjønner det litt bedre nå. Du spør om argumenter gang på gang og det blir besvart her inne og CBE har også svart det, men du gjentar spørsmålet gang på gang på gang.. greit at du ikke får svaret du ønsker, men sånn er det bare. 

Selv små barn er selvstendige individer med medbestemmelsesrett og samtykkerett. Barns rettigheter ble styrket i 2014, disse er nå i Grunnloven. I tillegg har GDPR kommet, noe som også skjerper kravene til personvern, også for barn. Er litt travel nå, men tenker skrive mer om dette senere. 

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissLucy skrev:

nå hadde ikke du med barnas perspektiv i det hele tatt. Og pesonlig finner jeg foreldrenes følelser fullstendig uinteressante, for de har gjort et informert valg mot bedre vitende.

Er så enig med deg🙏 Dette handler om barna og den totalt manglende respekten for deres rettigheter. Man ser jo det tydelig på enkelte innlegg her inne: Foreldrene ønsker, foreldrene mener, foreldrene tenker... Det handler ikke om de voksne, det handler om barna! Alle argumentene for utlevering handler om foreldrenes behov foran barna sine, tragisk nok. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi vet er at man alltid skal handle ut fra "Barnets beste prinsippet".

Spesialrådgiver i Redd Barna og jurist Sara Eline Grønvold har i den sammenheng uttalt - https://www.barnevakten.no/trakker-du-over-barnas-rett-til-privatliv/

".. Det er viktig å huske at barnets beste faktisk betyr barnets beste, og ikke blir snudd på hodet som et «ikke til skade»-prinsipp. Det er faktisk slik at deling av barnebilder skal være direkte til barnets beste..."

Og -  https://sharenting.unicef.no/

"...at barns rett til privatliv er viktigere enn foreldrenes behov for å dele. Barns rett til privatliv er så viktig at det vedtatt i artikkel 16 i FNs Konvensjon om barnets rettigheter - som UNICEF Norge kjemper for å ivareta til enhver tid."

Endret av LeiaO
Fjernet sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg skrev det fra foreldrenes ståsted siden det er dem og deres valg som ble diskutert, og deres valg jeg ble spurt min mening om.

Akkurat ifht blogging vet vi ikke nei, men mange av oss vet mye om hva som er vanskelig for barn i familier som lever i medias søkelys...Hvordan man blir identifisert ut fra en kjent forelder el og hva det gjør med deg som person. Det er jo ikke sånn at det ikke finnes noe kunnskap og eksempler på dette, det finnes mange... Og med sosiale medier som har eksplodert og foreldre som ukritisk bruker barna for å få oppmerksomhet, behøver man ikke akkurat ha masse kompetanse for å forstå at dette ikke er bra! 

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nudeldama skrev:

Det er ikke et "kort", bare en tanke. Jeg kan se de samme bildene uten å reagere på samme måte som flere andre her i tråden gjør. Da tenker jeg det kan være viktig med flere innspill og perspektiver, ikke bare de som ser det som negativt.

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, pøbelsara skrev:

Hun hevder jo hardnakket gang på gang at det ikke er noe forskjell på delingen som gjøres på en konto med 90 følgere og deigen hun driver med. AT hun ikke vil skjønner forskjellen på dette, er bare trist og ganske tragisk.

Jeg skrev svar til henne den gangen om at hun fullstendig mistolket uttalelsen min og at jeg selvsagt ikke mener at tre- og femåringer skal få gjøre som de selv vil - jeg mente det jeg skrev - nemlig hva hun tror at barna ville bestemt - når de er gamle nok til å forstå konsekvensene av å spre så mye informasjon på nett. Men det valgte hun å overse - og hun valgte å IKKE poste svaret mitt hvor jeg presiserte dette. 

Foreldrene mine har et bllde på veggen hjemme av meg og mine søskensom de elsker og synes er SÅÅ fint. Jeg hater det Jeg synes jeg ser fæl ut på bildet og har aldri likt det. 

Og påstanden om at hun har stort sett positive erfaringer, viser jo bare at hun rett og slett ikke kan eller vil forstå hva som er forskjellen på "kanskje ikke skadelig" og  "til barnas beste." 

Det er bare trist.

Er enig med at det er en forskjell, men samtidig har hun et poeng. Det blir en smule dobbeltmoralsk  hvis en leser  kommer til henne og ber henne stoppe  å dele,,  hvis denne leseren selv delet ukritisk. . Unicef sin stopp sharenting er mytet på alle foreldre der ute og ikke bare til dem som deler med 1000  vis av lesere eller flere. . Alle foreldre  bør ha et bevist forhold til dette.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Nudeldama skrev:

Og er ikke det grunn nok til å trå varsomt?

Hvordan kan foreldre ta denne risken med egne barn?

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, prudens skrev:

Er enig med at det er en forskjell, men samtidig har hun et poeng. Det blir en smule dobbeltmoralsk  hvis en leser  kommer til henne og ber henne stoppe  å dele,,  hvis denne leseren selv delet ukritisk. . Unicef sin stopp sharenting er mytet på alle foreldre der ute og ikke bare til dem som deler med 1000  vis av lesere eller flere. . Alle foreldre  bør ha et bevist forhold til dette.  

Har hun egentlig det? hvor mange her i landet er det som deler bilder og informasjon om sine barn i et omfang som i det hele tatt kommer i nærheten av det hun gjør? for det er det "ukritisk" deling betyr - mengde, hyppighet, motiver, åpen eller lukket personkrets, antallet følgere, og i tillegg gjør hun det for penger - det gjør det ikke mindre uetisk. Du finner sikkert noen kritikere som deler noen bilder, men ukritisk og ubevisst deling fra kritikere? Det tror jeg ikke på før jeg får se en stor mengde eksempler.

Disclaimer: Jeg deler bilder av mine barn i ny og ne, for under 200 følgere som jeg vet hvem er, og jeg følger datatilsynets sjekkliste. Jeg vet at mange her mener at det likevel er for mye, og det er et standpunkt jeg har respekt for, selv om jeg har en litt annen mening. 

Man er ikke diskvalifisert fra å være kritisk til fruas delebonanza for 300 000 følgere i kombinasjon med åpne kanaler, selv om man deler 10 bilder selv for en lukket krets. Det er et argument som faller på sin egen urimelighet.

Endret av MissLucy
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 minutter siden, Aricia skrev:

Du bagatelliserer, unnskylder og bortforklarer det.

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at andre har ulike meninger omkring dette temaet?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...