Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Klarer ikke helt å se problemet med once in a while. Jeg ser problemet i ett tilfelle hvor barna alltid skal være velfrisert og stylet, kanskje matchende til mor. Det skaper ett noe urealistisk press til egen fremtreden, men jenter på 4 og 6 vil ofte syns det er gøy med sånne jentete ting som akkurat krølling og sminkering. Jeg mener vi må balansere diskusjonen ut litt og ikke bare kritisere, men nyansere. Man får det i en kontekst til å høres ut som det er vanvittig galt at hun har krøllet håret på barna til julebildet - og vet du hva, det hadde jeg også gjort til ett julebilde. Ser man det i ett større bilde er det selvføgelig annerledes når nevnte barn sjelden kan ses med håret alle veier og skitt i ansiktet. Men så igjen, det betyr ikke at det alltid skjer og er normen i huset. Jeg tror at CBE velger å la oss se strigla barn og ikke barn med trynet fullt av syltetøy med vilje. Selv om garantert det siste skjer.

Det er ikke once in a while, akkurat... Barna er stylet på alle bilder, og stort sett matcher de mamma også. Jeg vet ikke om du har langt hår, men jeg kan opplyse om at det tar lang tid å krølle det slik. Ikke noe små barn skulle være nødt til å bruke tiden sin på!

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på bilder av barn med syltetøy rundt munnen og bilder der de er stylet etter alle kunstens regler. Det som ligger mellom der er det  normale å vise frem, om man i det hele tatt viser det frem. 

(Jeg har barn med hår til rumpa, kan telle på to fingre hvor mange ganger krølling av hår har blitt foretatt de siste, la si, 8 årene. Årsak? Det tar jækli lang tid.) 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere som elsker og digger cbe lage egen tråd? Hyllesten til gullkalven deres kan dere legge igjen på instagrammen hennes.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra flettene å dømme er håret vanlig tynt nordisk hår, så passéene kan nok vær ganske bred slik at det ikke tar mer enn max 15 minutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at cbe skriver at de "tenker nøye gjennom" hva de deler og ikke av barna. Hun legger regelmessig ut videoer på insta i løpet av dagen, og ofte er barna med i bakgrunnen. Disse klippene virker spontane - det har vi også sett på bloggerne: "vent litt Eriksen, jeg må bare ta en snap". Hvordan rekker hun å tenke nøye gjennom hva hun deler av barna og ikke? Det er bare tull

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Unicorn1337 skrev:

Krøller hun virkelig håret til jentene sine..?

Det ser jeg virkelig ikke problemet med, mye rart man skal henge seg opp i.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi holde oss til temaet carolinebergeriksen.no fremfor "småbarnsfrisør Caroline styler barn"?

Det er den uvettige eksponeringen på alle salgskanalene som bloggeieren hevder visstnok er nøye overveid å være til barnas beste som er galemattias på tross av hva fagpersoner og nå også Unicefs "Sharenting" oppfordrer til, ikke hvordan småttinger friseres. Jeg savner hvilke vurderinger og overveielser bloggeieren foretar før det daglig publiseres tekst, bilder og film over en lav sko på firmaets salgskanaler. Hvilke vurderinger farer gjennom daglig leders hode idet mobilen løftes, kameraet startes, og det publiseres en filmsnutt av intetanende småbarn uten samtykkekompetanse opptil flere ganger om dagen? Hvordan bekreftes disse vurderingene til "i sum" å utelukkende være til barns beste ved publisering?

Generell debatt kan vi ta om vi følger lenken fra sitatet her: 

Endret av Revenge o'Cavatina
Tilføyelse
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, CabinCruiser skrev:

Ja, altså, jeg sier ikke at barna IKKE er fine som de er. Men, jeg finner det helt naturlig at mødre/døtre innimellom "koser" seg med frisering og låning av sminke etc. Ikke hver dag dog. Jeg klarer fint å huske hvordan jeg selv som eldre søster til attpåklatt krøllet og stylet henne til tider

Så aldri? Du fletter heller aldri håret? Eller har mor/dattertid med å låne bort litt sminke eller at du setter opp håret? Jeg sikter til til å styre med det HVER dag, men altså en gang innimellom er da vanlig for mødre å style opp døtrene sine på ett eller annet vis?

jeg har aldri gjort noe av det der med min datter - ingen krøller, ingen fletter, ingen pynting. Det betyr ikke at hun ikke var fin på håret, og hun var ikke noen guttejente. Tror jeg prøvde meg med noen hårspenner en gang, og musefletter kanskje. Men hun tok dem ut med en gang, så da gadd jeg ikke dille mer med det. Hun hadde en bobfrisyre til kjeven, og det var en god klipp som var enkel å holde pen i hverdagen. Men nå har jeg alltid syntes at det er mye finere med en godt klippet halvkort frisyre på et barn, enn lange krøller ned på ryggen for å være helt ærlig, så jeg var sjeleglad for at det aldri ble snakk om langt hår og krøller og sånt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoppetau

Den siste måneden er det jo 7 anledninger på insta hvor barna har krøllet håret, noen av bildene er kanskje tatt så samme dag hvem vet men det er likevel krølling av hår ca 1 gang i uka, DET er mye på små barn. 

Ja, jeg fletter barnet mitt, tre ganger i uka for å holde håret vekke fra fjeset men det er utelukkende av praktiske og hygieniske årsaker. Klemmer faller bare ut, en flette i luggen holder det vekke. Sminke seg med meg får kun gjøre noen ganger i halvåret, det samme med neglelakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest spinjitzu
4 timer siden, CabinCruiser skrev:

Ja, altså, jeg sier ikke at barna IKKE er fine som de er. Men, jeg finner det helt naturlig at mødre/døtre innimellom "koser" seg med frisering og låning av sminke etc. Ikke hver dag dog. Jeg klarer fint å huske hvordan jeg selv som eldre søster til attpåklatt krøllet og stylet henne til tider

Så aldri? Du fletter heller aldri håret? Eller har mor/dattertid med å låne bort litt sminke eller at du setter opp håret? Jeg sikter til til å styre med det HVER dag, men altså en gang innimellom er da vanlig for mødre å style opp døtrene sine på ett eller annet vis?

Herregud, du må jo tulle? En ting er at CBE krøller det håret på barna vel ofte, men å SMINKE små barn 😳 Sykeste jeg har hørt på lenge. Ikke at du som søster sminket lillesøster, men at en mor skulle gjøre det?

Og å sammenligne det å flette hår med å krølle det? Flette er praktisk, krølling kun kosmetisk. Jeg ser ikke problemet med å krølle hår hvis barnet ønsker det, typ til julaften eller 17.mai. Men å få krøllet håret ukentlig høres jævlig slitsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
2 timer siden, spinjitzu skrev:

Herregud, du må jo tulle? En ting er at CBE krøller det håret på barna vel ofte, men å SMINKE små barn 😳 Sykeste jeg har hørt på lenge. Ikke at du som søster sminket lillesøster, men at en mor skulle gjøre det?

Og å sammenligne det å flette hår med å krølle det? Flette er praktisk, krølling kun kosmetisk. Jeg ser ikke problemet med å krølle hår hvis barnet ønsker det, typ til julaften eller 17.mai. Men å få krøllet håret ukentlig høres jævlig slitsomt ut.

Tenker at CBE ikke bare pusher utseende fokus via seg selv, men også er opptatt av barnas utseende når det skal selges inn varer og annonseplass. De er en del av firma sitt utstillingsvindu mot annonsørene og de «kjøpesterke og ressurssterke kvinnene» som visstnok både liker og leser om andres barn på nett ukritisk. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest lillesnøfnugg

Denne bloggen agerer som seoghør, uten skamvett og med inntekt som hovedmål. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...