MissLucy Skrevet 19. desember 2019 Forfatter #13661 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 3 minutter siden, lillesnøfnugg skrev: Bare 30 barn? Har de virkelig måtte tigge så mye for en så liten gruppe?? det er det hun skriver i blogginnlegget om saken.Sitat fra https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/ : "Sammen har vi klart å gi gaver og matkasser til barnefamilier med mer enn 30 barn – så det er ingen tvil om at dette har vært en suksess. Vi klarte det!" Endret 19. desember 2019 av MissLucy 15
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 19. desember 2019 #13662 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 1 minutt siden, MissLucy skrev: det er det hun skriver i blogginnlegget om saken (....) Endret 19. desember 2019 av lillesnøfnugg
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 19. desember 2019 #13663 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 22 minutter siden, MissLucy skrev: det er det hun skriver i blogginnlegget om saken.Sitat fra https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/18/omvendt-julenisse-3/ : "Sammen har vi klart å gi gaver og matkasser til barnefamilier med mer enn 30 barn – så det er ingen tvil om at dette har vært en suksess. Vi klarte det!" Suksess? Hvordan måler man dette i suksess egentlig? Det er faktisk en liten del av gruppen som får julehjelp av flere organisasjoner. Også den massive tiggingen om vippsing av penger? Dette er merkelig. Hadde jeg vært en av de som hadde vipset hadde Jeg forventet mye mer, særlig med tanke på at jeg vet hva som ligger bak av jobb i større sammenheng. Endret 19. desember 2019 av lillesnøfnugg
virkelig Skrevet 19. desember 2019 #13664 Skrevet 19. desember 2019 1 time siden, Lin10 skrev: Da vet du ikke hva taushetsplikt er, hvis du tror det å nevne at hun har hjulpet en familie på 10 er å bryte den. Hadde hun skrevet 2 voksne og 8 barn boende i Sarpsborg hadde det vært lettere gjenngjennelig. Det hun har skrevet har ikke noe med å bryte taushetsplikten. En ser jo nå hva folk lirer av seg fordi de ikke tåler at CBE viser seg i aller høyeste grad som et medmenneske. En må slutte å la all sin vrede over vanskelige ting i livet gå utover CBE. For her ligger det mye mellom linjene. Du ser jo at den minste lille ting blåses opp, det spekuleres i at kun 30 barn og bare 10 familier, det er en fjær blir til 10 høns . Og en familie med 10 kan ikke noen identifisere noen . Det kan være en alenemor med 5 barn og annen familie, det kan være mor/far og barn + bestemor osv. Men noe må finnes for å rive i filler initiativet til at hun faktisk har hjulpet mange familier til en mye bedre jul enn de ellers ville fått. Og de som kritisrere hvorfor de låner lokaler og ikke har dette hjemme hos seg eller må låne biler, hva er det å ikke skjønne når en ser mengdene med mat og gaver ? Uansett antall familier med antall barn så er dette utrolig flott av bloggeren, og mer enn de fleste har mulighet til å hjelpe . 5
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13665 Skrevet 19. desember 2019 Akkurat nå, virkelig skrev: Du ser jo at den minste lille ting blåses opp, det spekuleres i at kun 30 barn og bare 10 familier, det er en fjær blir til 10 høns . Og en familie med 10 kan ikke noen identifisere noen . Det kan være en alenemor med 5 barn og annen familie, det kan være mor/far og barn + bestemor osv. Men noe må finnes for å rive i filler initiativet til at hun faktisk har hjulpet mange familier til en mye bedre jul enn de ellers ville fått. Og de som kritisrere hvorfor de låner lokaler og ikke har dette hjemme hos seg eller må låne biler, hva er det å ikke skjønne når en ser mengdene med mat og gaver ? Uansett antall familier med antall barn så er dette utrolig flott av bloggeren, og mer enn de fleste har mulighet til å hjelpe . Jeg må si at både du og Lin er ganske dårlige til å lese - og dere må rett og slett bare la være å forsvare at hun har lagt ut detaljer om en familie. Det kan identifisere dem - det er ikke mer å si om den saken. Selv om man ikke har kunnskap om noe selv, skal man IKKE gå i den fella at man tror andre heller ikke har det. det er sagt endel viktig og riktig om personvern og hvordan man IKKE skal behandle sensitive opplysninger her - det er riktig alt sammen - hvis du leser det uten vrangbrillene på, kan du lære noe viktig du kan få god nytte av senere, 68
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 19. desember 2019 #13666 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 5 minutter siden, virkelig skrev: Du ser jo at den minste lille ting blåses opp, det spekuleres i at kun 30 barn og bare 10 familier, det er en fjær blir til 10 høns . Og en familie med 10 kan ikke noen identifisere noen . Det kan være en alenemor med 5 barn og annen familie, det kan være mor/far og barn + bestemor osv. Men noe må finnes for å rive i filler initiativet til at hun faktisk har hjulpet mange familier til en mye bedre jul enn de ellers ville fått. Og de som kritisrere hvorfor de låner lokaler og ikke har dette hjemme hos seg eller må låne biler, hva er det å ikke skjønne når en ser mengdene med mat og gaver ? Uansett antall familier med antall barn så er dette utrolig flott av bloggeren, og mer enn de fleste har mulighet til å hjelpe . Du tar feil, de fleste kan og hjelper flere enn dette. Ikke bare til jul men hele året faktisk, de heter Kirkens bymisjon og Fretex med flere. I tillegg har du alle privatpersonene som bidrar på daglig basis i ulike organisasjoner. Det er noe hakkende galt med virkelighetsoppfatningen til enkelte her inne. Hva slags samfunnskunnskap har dere egentlig? Endret 19. desember 2019 av lillesnøfnugg
Skrottefar Skrevet 19. desember 2019 #13667 Skrevet 19. desember 2019 7 minutter siden, lillesnøfnugg skrev: Det er noe hakkende galt med virkelighetsoppfatningen til enkelte her inne. De har nok en virkelighetsoppfatning av noe slag, men det viktigste er å forsvare CBE uansett hva virker det som, en egen agenda som de har valgt å følge, uvisst hvorfor da 😜 33
virkelig Skrevet 19. desember 2019 #13668 Skrevet 19. desember 2019 15 minutter siden, lillesnøfnugg skrev: Du tar feil, de fleste kan og hjelper flere enn dette. Ikke bare til jul men hele året faktisk, de heter Kirkens bymisjon og Fretex med flere. I tillegg har du alle privatpersonene som bidrar på daglig basis i ulike organisasjoner. Det er noe hakkende galt med virkelighetsoppfatningen til enkelte her inne. Hva slags samfunnskunnskap har dere egentlig? Nå var det vel mere privatpersoner jeg tenkte på da. Fretex, Kirkens bymisjon etc er da et mye større opplegg enn hva CBE og mannen har tatt initiativ til. Som privatpersoner så hjelper de mer enn de fleste gjør. Du kan da ikke sammenligne Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon eller lignende med det . Det var vel lett å skjønne ? Jeg hjelper selv en familie hele året (på 2.året ) så virkelighetsoppfatningen min er det ikke noe i veien med, heller ikke kunnskapen eller medmennskeligheten, og jeg ser faktisk det positive i dette hun har satt igang. 2
pøbelsara Skrevet 19. desember 2019 #13669 Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, virkelig skrev: Nå var det vel mere privatpersoner jeg tenkte på da. Fretex, Kirkens bymisjon etc er da et mye større opplegg enn hva CBE og mannen har tatt initiativ til. Som privatpersoner så hjelper de mer enn de fleste gjør. Du kan da ikke sammenligne Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon eller lignende med det . Det var vel lett å skjønne ? Jeg hjelper selv en familie hele året (på 2.året ) så virkelighetsoppfatningen min er det ikke noe i veien med, heller ikke kunnskapen eller medmennskeligheten, og jeg ser faktisk det positive i dette hun har satt igang. Nå er det fler av oss som har sagt ganske uttrykkelig at vi synes det er positivt det de har gjort, da. 24
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 19. desember 2019 #13670 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 9 minutter siden, virkelig skrev: Nå var det vel mere privatpersoner jeg tenkte på da. Fretex, Kirkens bymisjon etc er da et mye større opplegg enn hva CBE og mannen har tatt initiativ til. Som privatpersoner så hjelper de mer enn de fleste gjør. Du kan da ikke sammenligne Frelsesarmeen, Kirkens bymisjon eller lignende med det . Det var vel lett å skjønne ? Jeg hjelper selv en familie hele året (på 2.året ) så virkelighetsoppfatningen min er det ikke noe i veien med, heller ikke kunnskapen eller medmennskeligheten, og jeg ser faktisk det positive i dette hun har satt igang. Når påstanden din om at en blogger med kanal ut mot flere hundre tusen mennesker, og som får gratis reklametid på GMN klarer å hjelpe en brøkdel av de som trenger hjelp, ifølge din påstand klarer å hjelpe til mer enn privatpersoner så er det faktisk feil. Kjenner ingen privatpersoner som kan reklamerte for et slikt prosjekt på sine bedrifts sosiale medier kanaler. Faktisk dummeste sammenligningen jeg har lest hittil, det er ikke privatpersoner som har solgt inn prosjektet men CBE AS. Og med tanke på de ressursene som denne bedriften har så er jeg ikke imponert eller vil kalle det enn suksess. Og som @MissLucy har lenker til tidligere, så er da vitterlig flere privatpersoner (som faktisk er private og ikke en del av en bedrift som reklamerer) klart tilsvarende eller mer. Men flott for familiene som har fått hjelp. Endret 19. desember 2019 av lillesnøfnugg
Populært innlegg Frøken Scott Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13671 Skrevet 19. desember 2019 (endret) Over hele Norge finnes det privatmennesker som deltar i gruppene som kalles Hjelp oss å hjelpe. Vi gjør dette frivillig og gratis, hele året. Vi henter mat og klær, og distribuerer til de som trenger hjelp. De fleste av oss har et slags lager hjemme med alt fra bleier til parkdresser, skøyter og hermetikk. Gubben har gladelig ofret garasjen. Jeg er så glad for alle de som gjør dette i all stillhet, med verdighet og nestekjærlighet. Ingen av oss er rike på penger og materielle goder. Men vi har integritet, empati, og særdeles små behov for hurrarop og likes. Jeg skal ikke si hva jeg tenker om opplegget hos frueparet, annet enn at dåsespraypushing og ballongbuer kanskje er mer i deres gate. Det er ikke så krevende, og man trenger ikke moral og integritet da 😏 Endret 19. desember 2019 av Frøken Scott 76
miamiamia Skrevet 19. desember 2019 #13672 Skrevet 19. desember 2019 Først bilde av datterens soverom så hele verden kan se, neste gang seg selv i undertøy og spille på sexy-kortet. Gurimalla så PINLIG! 36
Lin10 Skrevet 19. desember 2019 #13673 Skrevet 19. desember 2019 (endret) 1 time siden, virkelig skrev: Du ser jo at den minste lille ting blåses opp, det spekuleres i at kun 30 barn og bare 10 familier, det er en fjær blir til 10 høns . Og en familie med 10 kan ikke noen identifisere noen . Det kan være en alenemor med 5 barn og annen familie, det kan være mor/far og barn + bestemor osv. Men noe må finnes for å rive i filler initiativet til at hun faktisk har hjulpet mange familier til en mye bedre jul enn de ellers ville fått. Og de som kritisrere hvorfor de låner lokaler og ikke har dette hjemme hos seg eller må låne biler, hva er det å ikke skjønne når en ser mengdene med mat og gaver ? Uansett antall familier med antall barn så er dette utrolig flott av bloggeren, og mer enn de fleste har mulighet til å hjelpe . Helt enig. Er jo ingen som har blitt identifisert. Et typisk eksempel på hva som nok engang får en fjær til å blir 5 høns. I tillegg til at noen har ekstra gode «kunnskaper» om taushetsplikten, så har man det gående. Flott at de hjelper de familiene de kunne hjelpe. De har nok en fin jul i vente. Endret 19. desember 2019 av Lin10 4
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 19. desember 2019 #13674 Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, Frøken Scott skrev: Over hele Norge finnes det privatmennesker som deltar i gruppene som kalles Hjelp oss og hjelpe. Vi gjør dette frivillig og gratis, hele året. Vi henter mat og klær, og distribuerer til de som trenger hjelp. De fleste av oss har et slags lager hjemme med alt fra bleier til parkdresser, skøyter og hermetikk. Gubben har gladelig ofret garasjen. Jeg er så glad for alle de som gjør dette i all stillhet, med verdighet og nestekjærlighet. Ingen av oss er rike på penger og materielle goder. Men vi har integritet, empati, og særdeles små behov for hurrarop og likes. Jeg skal ikke si hva jeg tenker om opplegget hos frueparet, annet enn at dåsespraypushing og ballongbuer kanskje er mer i deres gate. Det er ikke så krevende, og man trenger ikke moral og integritet da 😏 Så flott at denne gruppen eksisterer, også gjennom hele året og ikke bare i julen
pøbelsara Skrevet 19. desember 2019 #13675 Skrevet 19. desember 2019 13 minutter siden, Lin10 skrev: Helt enig. Er jo ingen som har blitt identifisert. Et typisk eksempel på hva som nok engang får en fjær til å blir 5 høns. I tillegg til at noen har ekstra gode «kunnskaper» om taushetsplikten, så har man det gående. Flott at de hjelper de familiene de kunne hjelpe. De har nok en fin jul i vente. Har du lest det jeg har skrevet her? Og ja - noen kan faktisk ha adskillig bedre kunnskaper om personvern og taushetsplikt enn du helt tydelig viser at du IKKE har. Og fint at de har hjulpet familiene, ja. 34
Felis Skrevet 19. desember 2019 #13676 Skrevet 19. desember 2019 (endret) Siden det er så mye snakk om taushetsplikt så må jeg bare spørre: Har CBE egentlig taushetsplikt? Er det et formelt krav, ut over GDPR? Eller er det bare en forventning at folk i hennes posisjon klarer å behandle informasjonen om mottakerne varsomt? Jeg var blant de første i denne tråden som stilte meg kritisk til At CBE og mannen skulle drifte Omvendt Julenisse. Ikke prosjektet i seg selv, det er et flott tiltak og kanskje et greit supplement til allerede eksisterende tiltak. Men jeg tvilte på at CBE og mannen ville klare å ivareta mottakernes integritet og verdighet. Og jammen fikk jeg rett. Endret 19. desember 2019 av Felis 37
Populært innlegg Malum Skrevet 19. desember 2019 Populært innlegg #13677 Skrevet 19. desember 2019 3 timer siden, Lin10 skrev: Jeg er helt enig i det hun skriver. Her er det noen som tydeligvis skal lage noe negativt av en ikke sak. Det er ingen som har blitt identifisert, og hadde noen fått vite at en familie fikk hjelp, så er nok ikke det verdens undergang. Det er ikke rart at folk synes det er vanskelig å snakke om økonomiske vanskeligheter, når det finnes mennesker som har holdninger om at slikt skal skjules. Skjules så godt at det at Cbe skrev at hun hjalp en familie på 10 var frykteligere greier. CBE og mannen har gjort en flott innsats👏👏🌟🎄 Nei, se der, er du jammen tilbake i tråden. Du forsvant så fort i forrige «runde», da du fikk presentert en del grundig og direkte argumentasjon. Flere her forventet at du svarte for deg. Det gjorde du aldri. Du er både sitert og tagget, så det burde være enkelt å gå igjennom og besvare. Eller er det litt sånn at du har erfaring med at de ubehagelige spørsmålene blir litt glemt når du bare forsvinner i noen dager, sånn at du deretter kan starte på «ny frisk»? 70
pøbelsara Skrevet 19. desember 2019 #13678 Skrevet 19. desember 2019 (endret) De må forholde seg til GDPR når de ber om persondata fra folk. Ellers har de ikke lovpålagt taushetsplikt slik enkelte profesjoner har - men jeg forventer at både herr og fru Eriksen og alle som har tilgang på potensielt sensitive opplysninger om noen at de er varsomme og ikke utleverer opplysninger som kan identifisere familiene de hjelper. Jeg er sikker på at CBE var ubetenksom når hun skrev om antallet medlemmer i en familie de skulle hjelpe - men slike opplysninger kan gjøre at andre skjønner hvem hun snakker om. Og det burde hun la være, rett og slett. Og alle opplysninger som kan identifisere folk, bør man være forsiktig med. De som allerede kjenner denne familien, kan kjenne dem igjen, selv om folk fra andre steder i landet ikke kan finne frem til navn og andre data utfra det CBE opplyste om. Men de som allerede kjenner dem, kan fort gjøre det. Endret 19. desember 2019 av pøbelsara 32
pøbelsara Skrevet 19. desember 2019 #13679 Skrevet 19. desember 2019 5 minutter siden, Malum skrev: Nei, se der, er du jammen tilbake i tråden. Du forsvant så fort i forrige «runde», da du fikk presentert en del grundig og direkte argumentasjon. Flere her forventet at du svarte for deg. Det gjorde du aldri. Du er både sitert og tagget, så det burde være enkelt å gå igjennom og besvare. Eller er det litt sånn at du har erfaring med at de ubehagelige spørsmålene blir litt glemt når du bare forsvinner i noen dager, sånn at du deretter kan starte på «ny frisk»? Amen! 19
MissLucy Skrevet 19. desember 2019 Forfatter #13680 Skrevet 19. desember 2019 6 minutter siden, Malum skrev: Nei, se der, er du jammen tilbake i tråden. Du forsvant så fort i forrige «runde», da du fikk presentert en del grundig og direkte argumentasjon. Flere her forventet at du svarte for deg. Det gjorde du aldri. Du er både sitert og tagget, så det burde være enkelt å gå igjennom og besvare. Eller er det litt sånn at du har erfaring med at de ubehagelige spørsmålene blir litt glemt når du bare forsvinner i noen dager, sånn at du deretter kan starte på «ny frisk»? vi kan jo samle dem i ett innlegg så det blir lett å finne tilbake til. Da vil hun nok svare. 19
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå