Kollontaj Skrevet 28. februar 2019 #1081 Skrevet 28. februar 2019 Formålet med firmaet Treasures er annonsesalg. At de reklamerer for alt mellom himmel jord; dåsespray, putespray, kosmetikk, klær, hårextentions, reiseselskap, cruice, Jysk, møbler, svisker, danske bank osv osv, er selve livsnerven i bloggen. 15
frk.Helene Hare Skrevet 28. februar 2019 #1082 Skrevet 28. februar 2019 5 minutter siden, Firestone skrev: Formålet med firmaet Treasures er annonsesalg. At de reklamerer for alt mellom himmel jord; dåsespray, putespray, kosmetikk, klær, hårextentions, reiseselskap, cruice, Jysk, møbler, svisker, danske bank osv osv, er selve livsnerven i bloggen. At noen kan ha tillit til den bloggen med dette i bakhodet, i tillegg til kommentarfusk og redigering (og nå Nordkoreansk tilgang til å sjekke sistnevnte), er meg en gåte... 11
Gjest Emmy_H Skrevet 28. februar 2019 #1083 Skrevet 28. februar 2019 (endret) 1 time siden, frk.Helene Hare skrev: På vegne av alle (fanatiske) low/zero waste, miljøfrikere, hippier og treehuggers takker jeg for den hyggelige beskrivelsen. De fleste jeg kjenner med denne livsstilen og tankegangen gjør ikke dette fordi vi vil bli sett, men fordi vi bryr oss om fremtiden. Det er ikke ment som kritikk til andre som ikke går like langt, men jeg tenker at det er viktig å normalisere en mer bærekraftig livsstil. Et skifte fra "vanlig" forbruk skjer veldig gradvis, og det må være lov. Om jeg hadde hatt pengene og plattformen til Eriksens så hadde jeg brukt den for det den var verd. Om de hadde gjort en 180 graders vending mot en grønnere stil så hadde jeg vært den første som hadde gitt dem stående ovasjoner - helt uironisk. Og tenk hvilke enormt viktige aktører de kunne hanket inn. Dette med økologisk mat til barn (og voksne) har vært en ganske vanlig greie de siste ti årene. Det handler like mye om å bygge vaner som ernæring, men det er nok spesielt det siste mange av oss er opptatt av. Kosthold og trening er to av temaene bloggen er bygget rundt, ergo er det forståelig at dette er blant de tingene folk er opptatt av. Mulig at dette blir modereret, men søsteren til Caroline B.Eriksen drev en rawfoodresturant en gang i tiden. Mener å huske at oppskrifter til CBE var preget av dette en periode. Det var inspirerende det 🙂 Endret 28. februar 2019 av Emmy_H
frk.Helene Hare Skrevet 28. februar 2019 #1084 Skrevet 28. februar 2019 1 minutt siden, Emmy_H skrev: Mulig at dette blir modereret, men søsteren til Caroline B.Eriksen drev en rawfoodresturant en gang i tiden. Mener å huske at oppskrifter til CBE var preget av dette en periode. Ja, søsteren virker kul! 5
PecanPie Skrevet 28. februar 2019 #1085 Skrevet 28. februar 2019 2 timer siden, frk.Helene Hare skrev: På vegne av alle (fanatiske) low/zero waste, miljøfrikere, hippier og treehuggers takker jeg for den hyggelige beskrivelsen. De fleste jeg kjenner med denne livsstilen og tankegangen gjør ikke dette fordi vi vil bli sett, men fordi vi bryr oss om fremtiden. Det er ikke ment som kritikk til andre som ikke går like langt, men jeg tenker at det er viktig å normalisere en mer bærekraftig livsstil. Et skifte fra "vanlig" forbruk skjer veldig gradvis, og det må være lov. Om jeg hadde hatt pengene og plattformen til Eriksens så hadde jeg brukt den for det den var verd. Om de hadde gjort en 180 graders vending mot en grønnere stil så hadde jeg vært den første som hadde gitt dem stående ovasjoner - helt uironisk. Og tenk hvilke enormt viktige aktører de kunne hanket inn. Dette med økologisk mat til barn (og voksne) har vært en ganske vanlig greie de siste ti årene. Det handler like mye om å bygge vaner som ernæring, men det er nok spesielt det siste mange av oss er opptatt av. Kosthold og trening er to av temaene bloggen er bygget rundt, ergo er det forståelig at dette er blant de tingene folk er opptatt av. Bare hyggelig. Jeg finner det inspirerende å lese om de som finner glede i det daglige. Jeg prøver så godt jeg kan selv, men det er utfordrende å finne gode alternativer på bygda. Jeg merker jo selv at et skifte mot er mer bærekraftig forbruksmønster tar tid. Man prøver og feiler, finner fram til alternativer som passer seg og sin familie best. Noe av det første jeg gjorde var å rydde i klesskapet mitt. Nå er målet å kjøpe klær maks 4 ganger i året, og da skal jeg kjøpe det jeg absolutt trenger. Helst brukt, hvis mulig. Om CBE hadde gjort helomvending hadde jeg hengt på. Det hadde vært så kult! Tips om hvordan man kan leve et grønnere, enklere liv, hvordan forenkle garderoben sin, tips til å hvordan leve som en low/zero waste familie i Norge, det hadde vært gøy. Og helt i tråd med det som skjer rundt oss nå. 10
Tørst Skrevet 1. mars 2019 #1086 Skrevet 1. mars 2019 (endret) 2 timer siden, PecanPie skrev: Bare hyggelig. Jeg finner det inspirerende å lese om de som finner glede i det daglige. Jeg prøver så godt jeg kan selv, men det er utfordrende å finne gode alternativer på bygda. Jeg merker jo selv at et skifte mot er mer bærekraftig forbruksmønster tar tid. Man prøver og feiler, finner fram til alternativer som passer seg og sin familie best. Noe av det første jeg gjorde var å rydde i klesskapet mitt. Nå er målet å kjøpe klær maks 4 ganger i året, og da skal jeg kjøpe det jeg absolutt trenger. Helst brukt, hvis mulig. Om CBE hadde gjort helomvending hadde jeg hengt på. Det hadde vært så kult! Tips om hvordan man kan leve et grønnere, enklere liv, hvordan forenkle garderoben sin, tips til å hvordan leve som en low/zero waste familie i Norge, det hadde vært gøy. Og helt i tråd med det som skjer rundt oss nå. Fire ganger i året 😳 Mener du til deg selv nå, eller barna dine (som vokser og sliter ut ting), liksom? Kjøper klær brukt, til både meg og ungen. Klesposer fra finn, loppemarked (masse på bygda), ting til huset, det meste brukt. Fire ganger i året var i så fall veldig mye, er kanskje det ungen får av klær og sesonggreier, og ALLTID brukt, hvis jeg finner. Alle kan gjøre litt. Vi reiser lite, kjører elbiler (selv på bygda), kjøper brukt, spiser mindre kjøtt, men vi fyrer i peisen, har lyst til å reise mer, (men gjerne med tog), vi spiser kjøtt når vi har lyst på og fikk aldri til tøybleier. Alle kan gjøre litt. Det gjelder bare å bli bevisst på hva man kan gjøre bedre, hele tiden, og ikke minst, hva man lærer og viderefører til ungene sine. Edit: Egentlig burde man jo latt være å få barn. Bygd solcelledrevet hus og godt isolert hus. For inspirasjon, følg Ingrid Marie Hjertefølger og familien hennes. De har bygd et lite selvdrevet økosystem av et hus i Nordland. De har riktignok fire barn, men tror de tar igjen dette ganske greit på andre måter ved å spise vegansk og dyrke det aller meste selv, samt inspirere andre til en mer bærekraftig og antivoldelig livsstil. Endret 1. mars 2019 av Tørst La til kommentar 6
Tørst Skrevet 1. mars 2019 #1087 Skrevet 1. mars 2019 (endret) Var ikke disneyferien til cbe med fam. sponset/betalt oppdrag? Skal ikke innlegget med ferieguiden og alle bildene merkes med reklame? Åja, der står det øverst, med liten lysegrå skrift i caps lock: ADVERT. Da så. Måtte ha forstørrelsesglass for å finne det, men. Endret 1. mars 2019 av Tørst Oppdatering 14
gladidag Skrevet 1. mars 2019 #1088 Skrevet 1. mars 2019 8 timer siden, frk.Helene Hare skrev: På vegne av alle (fanatiske) low/zero waste, miljøfrikere, hippier og treehuggers takker jeg for den hyggelige beskrivelsen. De fleste jeg kjenner med denne livsstilen og tankegangen gjør ikke dette fordi vi vil bli sett, men fordi vi bryr oss om fremtiden. Det er ikke ment som kritikk til andre som ikke går like langt, men jeg tenker at det er viktig å normalisere en mer bærekraftig livsstil. Et skifte fra "vanlig" forbruk skjer veldig gradvis, og det må være lov. Om jeg hadde hatt pengene og plattformen til Eriksens så hadde jeg brukt den for det den var verd. Om de hadde gjort en 180 graders vending mot en grønnere stil så hadde jeg vært den første som hadde gitt dem stående ovasjoner - helt uironisk. Og tenk hvilke enormt viktige aktører de kunne hanket inn. Dette med økologisk mat til barn (og voksne) har vært en ganske vanlig greie de siste ti årene. Det handler like mye om å bygge vaner som ernæring, men det er nok spesielt det siste mange av oss er opptatt av. Kosthold og trening er to av temaene bloggen er bygget rundt, ergo er det forståelig at dette er blant de tingene folk er opptatt av. Dette med økologisk mat er en greie ja, og forskningen spriker veldig på om det er sunnere eller ikke...mer bærekraftig eller ikke. Syns som mange andre at endel økologisk produkter kan smake bedre.,vet ikke om det er innbilning eller ikke..sønnen min mener feks at økologisk melk smaker bedre så da kjøper vi den, at det kan være lurt å velge økologisk på verstingene når det kommer til sprøytemiddelrester i frukt og grønt,men jeg velger heller norske drivhustomater enn økologiske som er fraktet fra Spania, ..Posten eg reagerte på var at det virket skrekkelig at barna fikk uøkologisk mat. Jeg er opptatt av kosthold...et variert kosthold med plass til alle matvarer i passe dose. Bruker og (plast)bokser istedet for poser, bivokswrap er genialt, har mange gode handlenett og kjøper sjelden plastposer på butikken, resirkulerer og kjøper,bytter,selger istedetfor å kaste... 😊Klemmer et tre i ny og ne og😀 Nuvel...sporet litt av her;) Overforbruket til aktuelle blogger blir aldri miljøvennlig..uansett bambustannbørste😉 12
Gjest CecilieX Skrevet 1. mars 2019 #1089 Skrevet 1. mars 2019 Dere skal ha for gode ideer @Tørst og @gladidag men jeg håper dere ikke faktisk tror på narrativet om at CBE ønsker å inspirere til noe som helst, at dere faktisk kjøper tanken om at CBE er superopptatt av å tipse for å hjelpe blogglesere. Bloggen er jobben hennes, og det skal vanskelig la seg gjøre å tjene penger på å handle brukt. Hun er avhengig av å knytte til seg annonsører som har noe å selge = forbruk av nye produkter. Muligheten er tilstede for å kjøre betalt kampanje for Fretex, mende ville jo ikke vært særlig troverdig når dama i 10 år har levd av å storforbruke nye klær og duppedingser. Det er jo heller ikke så innbringende å knytte annonselenker til brukte produkter som det bare finnes en av😜.
PecanPie Skrevet 1. mars 2019 #1090 Skrevet 1. mars 2019 5 timer siden, Tørst skrev: Fire ganger i året 😳 Mener du til deg selv nå, eller barna dine (som vokser og sliter ut ting), liksom? Kjøper klær brukt, til både meg og ungen. Klesposer fra finn, loppemarked (masse på bygda), ting til huset, det meste brukt. Fire ganger i året var i så fall veldig mye, er kanskje det ungen får av klær og sesonggreier, og ALLTID brukt, hvis jeg finner. Alle kan gjøre litt. Vi reiser lite, kjører elbiler (selv på bygda), kjøper brukt, spiser mindre kjøtt, men vi fyrer i peisen, har lyst til å reise mer, (men gjerne med tog), vi spiser kjøtt når vi har lyst på og fikk aldri til tøybleier. Alle kan gjøre litt. Det gjelder bare å bli bevisst på hva man kan gjøre bedre, hele tiden, og ikke minst, hva man lærer og viderefører til ungene sine. Edit: Egentlig burde man jo latt være å få barn. Bygd solcelledrevet hus og godt isolert hus. For inspirasjon, følg Ingrid Marie Hjertefølger og familien hennes. De har bygd et lite selvdrevet økosystem av et hus i Nordland. De har riktignok fire barn, men tror de tar igjen dette ganske greit på andre måter ved å spise vegansk og dyrke det aller meste selv, samt inspirere andre til en mer bærekraftig og antivoldelig livsstil. Jeg har ikke barn. Fire ganger i året, ja. Ved behov. Brukt hvis mulig. Jeg har få klesplagg, slik at jeg sliter på det jeg har. Noe må innimellom byttes ut. Til våren trenger jeg et par joggesko, da jeg slet ut mine i høst. Jeg syns ikke at å gå gjennom garderoben opp til fire ganger i løpet av et år for å gå ut for å finne det man trenger er mye. Om det hadde vært snakk om hodeløs shopping av trendplagg er jeg enig i at det er mye, ja. Når det gjelder CBE ser vi forsåvidt ikke noe hodeløs shopping, men antall plagg som blir vist én gang på bloggen er stort. Og jeg tenker at det ikke spiller noen rolle om klærne blir sendt tilbake eller ikke. Problemet er jo at etterspørselen er der slik at de blir produsert i Asia og fraktet hit, for så å sannsynligvis ha veldig kort levetid. Vårt eget forbruk kan vi jo ta i egen tråd. Uansett kommer vi ingen vei med å «konkurrere» om hvem som gjør mest. Om du for eksempel fokuserer på gjenbruk og jeg for eksempel fokuserer på å spare vann og sykle til jobben gjør vi begge vårt, men på ulike måter. 9
MissLucy Skrevet 1. mars 2019 Forfatter #1091 Skrevet 1. mars 2019 4 timer siden, Tørst skrev: Var ikke disneyferien til cbe med fam. sponset/betalt oppdrag? Skal ikke innlegget med ferieguiden og alle bildene merkes med reklame? Åja, der står det øverst, med liten lysegrå skrift i caps lock: ADVERT. Da så. Måtte ha forstørrelsesglass for å finne det, men. jeg husker ikke hvordan det var med hva som var sponset eller ei på den turen, men innlegget er IKKE merket. "Advert" står på annonsene rett over og rett under innlegget (som i mitt tilfelle er for kjoler, og for deg kanskje noe annet?) 4
MissLucy Skrevet 1. mars 2019 Forfatter #1092 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, gladidag skrev: Dette med økologisk mat er en greie ja, og forskningen spriker veldig på om det er sunnere eller ikke...mer bærekraftig eller ikke. Syns som mange andre at endel økologisk produkter kan smake bedre.,vet ikke om det er innbilning eller ikke..sønnen min mener feks at økologisk melk smaker bedre så da kjøper vi den, at det kan være lurt å velge økologisk på verstingene når det kommer til sprøytemiddelrester i frukt og grønt,men jeg velger heller norske drivhustomater enn økologiske som er fraktet fra Spania, ..Posten eg reagerte på var at det virket skrekkelig at barna fikk uøkologisk mat. Jeg er opptatt av kosthold...et variert kosthold med plass til alle matvarer i passe dose. Bruker og (plast)bokser istedet for poser, bivokswrap er genialt, har mange gode handlenett og kjøper sjelden plastposer på butikken, resirkulerer og kjøper,bytter,selger istedetfor å kaste... 😊Klemmer et tre i ny og ne og😀 Nuvel...sporet litt av her;) Overforbruket til aktuelle blogger blir aldri miljøvennlig..uansett bambustannbørste😉 jeg er opptatt av miljøvern, men jeg er ikke overbevist om at økologiske grønnsaker nødvendigvis er det beste for miljøet. Men jeg er enig med deg i at enkelte ting smaker utrolig mye bedre når de er økologiske. Derimot er jeg opptatt av at jeg aldri kjøper klær med bomull som ikke er økologisk. Når det gjelder tomater, trodde jeg det var slik at kortreiste, norske drivhustomater var mye verre enn langreiste, spanske tomater: https://www.nrk.no/viten/norske-tomater-er-klimaverstinger-1.12808260 5
Jabbadabbaduu Skrevet 1. mars 2019 #1093 Skrevet 1. mars 2019 37 minutter siden, PecanPie skrev: Jeg har ikke barn. Fire ganger i året, ja. Ved behov. Brukt hvis mulig. Jeg har få klesplagg, slik at jeg sliter på det jeg har. Noe må innimellom byttes ut. Til våren trenger jeg et par joggesko, da jeg slet ut mine i høst. Jeg syns ikke at å gå gjennom garderoben opp til fire ganger i løpet av et år for å gå ut for å finne det man trenger er mye. Om det hadde vært snakk om hodeløs shopping av trendplagg er jeg enig i at det er mye, ja. Når det gjelder CBE ser vi forsåvidt ikke noe hodeløs shopping, men antall plagg som blir vist én gang på bloggen er stort. Og jeg tenker at det ikke spiller noen rolle om klærne blir sendt tilbake eller ikke. Problemet er jo at etterspørselen er der slik at de blir produsert i Asia og fraktet hit, for så å sannsynligvis ha veldig kort levetid. Vårt eget forbruk kan vi jo ta i egen tråd. Uansett kommer vi ingen vei med å «konkurrere» om hvem som gjør mest. Om du for eksempel fokuserer på gjenbruk og jeg for eksempel fokuserer på å spare vann og sykle til jobben gjør vi begge vårt, men på ulike måter. Det største problemet med CBEs fremvisning av utrolig mange klær på bloggen, uansett om hun har «shoppet» dem eller ei, er i mine øyne at hele formålet er å øke forbruket rundt omkring i de tusen hjem. Reklame har som mål å få folk til å kjøpe mer. Hun oppfordrer til et skyhøyt forbruk og til å bruke plagg veldig få ganger før man «må» kjøpe noe nytt. Nye julekjoler hvert år osv. Målet med hennes blogg og reklame for bl.a. klær er jo ikke at leserne skal opprette sine egne blogger og få tilsendt klær som de kan sende tilbake til produsenten. Hele grunnen til at hun kan tjene så mye på den bloggen er at hun bidrar til økt forbruk, eller i det minste at firmaene som hun reklamerer for TROR at reklame på hennes blogg bidrar til at flere kjøper produktene deres, altså kjøper mere. Jeg gjetter på at noen her inne vil si at reklame bare fører til at man velger de reklameeksponerte produktene fremfor andre produkter, og dermed ikke bidrar til økt forbruk, men dette er simpelthen ikke riktig. Reklame bidrar til ØKT forbruk. 17
Isild Skrevet 1. mars 2019 #1094 Skrevet 1. mars 2019 5 timer siden, Tørst skrev: Var ikke disneyferien til cbe med fam. sponset/betalt oppdrag? Skal ikke innlegget med ferieguiden og alle bildene merkes med reklame? Åja, der står det øverst, med liten lysegrå skrift i caps lock: ADVERT. Da så. Måtte ha forstørrelsesglass for å finne det, men. Jeg måtte faktisk lete en god stund jeg nå. Fant ordet rett over noe Ellosreklame for BH`er rett før innlegget ? Vet ikke med andre, men jeg har ikke noe forhold til ordet "Advert" heller. Mtp at teksten er på Norsk så burde det vel stått REKLAME eller ANNONSE. Pleier de å "skjule" merkingen sånn på noen innlegg? Eller få det til å se ut som det var Ellos det gjaldt? For mitt utrente øye så det sånn ut. Det hadde ikke fallt meg inn at det Disneyinnlegget var reklame hvis ikke du hadde sagt det nå Det der var confusing.. 7
Roadrunner Skrevet 1. mars 2019 #1095 Skrevet 1. mars 2019 6 minutter siden, Isild skrev: Jeg måtte faktisk lete en god stund jeg nå. Fant ordet rett over noe Ellosreklame for BH`er rett før innlegget ? Vet ikke med andre, men jeg har ikke noe forhold til ordet "Advert" heller. Mtp at teksten er på Norsk så burde det vel stått REKLAME eller ANNONSE. Pleier de å "skjule" merkingen sånn på noen innlegg? Eller få det til å se ut som det var Ellos det gjaldt? For mitt utrente øye så det sånn ut. Det hadde ikke fallt meg inn at det Disneyinnlegget var reklame hvis ikke du hadde sagt det nå Det der var confusing.. Advert-ordet gjelder annonsen rett under, altså for Ellos eller hva det nå måtte være. Så kommer overskriften til innlegget, før eventuell merking. Som på innlegget for Danske Bank: annonse: danske bank Men helt enig, ordet advert blir veldig feil, siden resten av bloggen er på norsk, og hun henvender seg til et norsk publikum... 7
Isild Skrevet 1. mars 2019 #1096 Skrevet 1. mars 2019 1 minutt siden, Roadrunner skrev: Advert-ordet gjelder annonsen rett under, altså for Ellos eller hva det nå måtte være. Så kommer overskriften til innlegget, før eventuell merking. Som på innlegget for Danske Bank: annonse: danske bank Men helt enig, ordet advert blir veldig feil, siden resten av bloggen er på norsk, og hun henvender seg til et norsk publikum... Da er ikke Disney-innlegget merket så vidt jeg kunne finne. Jeg aner ikke om det skulle vært merket heller, men HVIS det er merket noe sted, så er iallefall jeg et "godt" eksempel nå på at det ikke er merket godt nok (og jeg har til og med på meg brillene ) `Advert` er det nok mange som ikke assosierer med reklame. Snedig.. 6
PecanPie Skrevet 1. mars 2019 #1097 Skrevet 1. mars 2019 35 minutter siden, Jabbadabbaduu skrev: Det største problemet med CBEs fremvisning av utrolig mange klær på bloggen, uansett om hun har «shoppet» dem eller ei, er i mine øyne at hele formålet er å øke forbruket rundt omkring i de tusen hjem. Reklame har som mål å få folk til å kjøpe mer. Hun oppfordrer til et skyhøyt forbruk og til å bruke plagg veldig få ganger før man «må» kjøpe noe nytt. Nye julekjoler hvert år osv. Målet med hennes blogg og reklame for bl.a. klær er jo ikke at leserne skal opprette sine egne blogger og få tilsendt klær som de kan sende tilbake til produsenten. Hele grunnen til at hun kan tjene så mye på den bloggen er at hun bidrar til økt forbruk, eller i det minste at firmaene som hun reklamerer for TROR at reklame på hennes blogg bidrar til at flere kjøper produktene deres, altså kjøper mere. Jeg gjetter på at noen her inne vil si at reklame bare fører til at man velger de reklameeksponerte produktene fremfor andre produkter, og dermed ikke bidrar til økt forbruk, men dette er simpelthen ikke riktig. Reklame bidrar til ØKT forbruk. Ja, du satte ord på det jeg egentlig mente. Jeg har også tenkt litt på hva det ville si for hva cbe.no skal handle om, dersom de skulle gjord en plutselig helomvending og gått til low waste-livsstil. Cbe.no er en reklamekanal. De er der for å, som du sier, skape etterspørsel etter ting som brukes en gang for å så kastes. Om CBE skulle fortsatt på samme måte, men om produktene endrer seg fra engangs- til flerbruksartikler, har det egentlig skjedd en endring da? Jeg kom over noen profiler på IG som problematiserte uttrykket "dette trenger du for å leve low/zero waste!". Er ikke noe av poenget å bruke det man allerede har? Er ikke noe av poenget at man skal bruke samme ting til ulike formål? Jeg har selv hauger av plastbokser i kjøkkenskapet, og selv om jeg gjerne skulle hatt i stål vil det ikke hjelpe miljøet et spøtt om jeg kaster de fullt brukbare plastboksene jeg har for å kjøpe nye i stål. (Jada, her er det sikkert noe med stoffer som plastboksene gir fra seg osv., og når en eller flere blir ødelagt er planen å erstatte den/de med mer holdbare utgaver i stål eller glass). Så altså, om de nå skulle gjort en helomvending, ser jeg to alternativer: 1: Cbe.no blir en inspirasjon for hvordan leve low waste, slik som for eksempel Trash is for tossers. 2: Cbe.no blir en reklamekanal for low waste-produkter, og spyr ut "dette trenger du!"-annonser på samme måte som nå. Det førstnevnte hadde vært gøy, men er nok ikke på langt nær like inntektsbringende som alternativ 2, som egentlig er det samme som de gjør nå, men med andre type produkter. 10
Tørst Skrevet 1. mars 2019 #1098 Skrevet 1. mars 2019 2 timer siden, PecanPie skrev: Jeg har ikke barn. Fire ganger i året, ja. Ved behov. Brukt hvis mulig. Jeg har få klesplagg, slik at jeg sliter på det jeg har. Noe må innimellom byttes ut. Til våren trenger jeg et par joggesko, da jeg slet ut mine i høst. Jeg syns ikke at å gå gjennom garderoben opp til fire ganger i løpet av et år for å gå ut for å finne det man trenger er mye. Om det hadde vært snakk om hodeløs shopping av trendplagg er jeg enig i at det er mye, ja. Når det gjelder CBE ser vi forsåvidt ikke noe hodeløs shopping, men antall plagg som blir vist én gang på bloggen er stort. Og jeg tenker at det ikke spiller noen rolle om klærne blir sendt tilbake eller ikke. Problemet er jo at etterspørselen er der slik at de blir produsert i Asia og fraktet hit, for så å sannsynligvis ha veldig kort levetid. Vårt eget forbruk kan vi jo ta i egen tråd. Uansett kommer vi ingen vei med å «konkurrere» om hvem som gjør mest. Om du for eksempel fokuserer på gjenbruk og jeg for eksempel fokuserer på å spare vann og sykle til jobben gjør vi begge vårt, men på ulike måter. Enig i det, og derfor jeg sier at alle kan gjøre litt. Men nåner jo de topp 3 tingene som forurenser mest her i verden, kjøttforbruk, flytrafikk og klesproduksjon. Da er det her vi bør legge inn støtet. Sykle til jobben er vel og bra, men man skal sykle en del for å spare inn det produksjonen av sykkelen koster miljøet. Det går jo an når man bor på et tettsted/by, men med 4-5 mil hver vei til jobb og bhg, sånn som gjerne bygdefolk har, nytter jo ikke dette. Naboen kjører forøvrig disse 4 milene hver vei med dieselbil. Kjøttforbruk, klesforbruk og særlig flytrafikken må ned. Nå. Så må vi spare på vann, elektrisitet, og andre ressurser også, men alle må gjøre mest der det nytter mest. CBE gjør virkelig ingen av delene, og det er jo helt grusomt å være vitne til. 6
Aricia Skrevet 1. mars 2019 #1099 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, Jabbadabbaduu skrev: Det største problemet med CBEs fremvisning av utrolig mange klær på bloggen, uansett om hun har «shoppet» dem eller ei, er i mine øyne at hele formålet er å øke forbruket rundt omkring i de tusen hjem. Reklame har som mål å få folk til å kjøpe mer. Hun oppfordrer til et skyhøyt forbruk og til å bruke plagg veldig få ganger før man «må» kjøpe noe nytt. Nye julekjoler hvert år osv. Målet med hennes blogg og reklame for bl.a. klær er jo ikke at leserne skal opprette sine egne blogger og få tilsendt klær som de kan sende tilbake til produsenten. Hele grunnen til at hun kan tjene så mye på den bloggen er at hun bidrar til økt forbruk, eller i det minste at firmaene som hun reklamerer for TROR at reklame på hennes blogg bidrar til at flere kjøper produktene deres, altså kjøper mere. Jeg gjetter på at noen her inne vil si at reklame bare fører til at man velger de reklameeksponerte produktene fremfor andre produkter, og dermed ikke bidrar til økt forbruk, men dette er simpelthen ikke riktig. Reklame bidrar til ØKT forbruk. Utrolig enig. Det er hva CBE.no fronter i tekst og bilder som er hovedsaken her, ikke hva hun muligens faktisk gjør eller ikke, og i særdeleshet ikke hva hver enkelt deltaker i tråden til sammenlikning gjør eller ikke. For med mindre alle som kommer med anekdotiske "bevis" på hva som er vanlig, bedre, best, lurere etc ved å trekke paralleller mellom CBEs blogginnlegg og eget hverdagsliv også driver blogger med like mange lesere og hensikt å påvirke, så er det litt vanskelig å se relevansen for diskusjonen. 15
terteskjell Skrevet 1. mars 2019 #1100 Skrevet 1. mars 2019 22 timer siden, miamiamia skrev: De som liksom skal være så flinke innen ernæring... hva i alle dager gjør de med den type mat i kjøleskapet? Jeg ser veldig (ikke noe?) økologisk først og fremst. Altså, barna blir gitt mat med sprøytemidler. Trodde en ernæringsekspert visste bedre. Pepsi Max har kunstig søtning (jeg ble blokka for mange år siden da jeg gikk inn i en debatt med LK om kunstig søtning. Så må gå inn på insta via en annen konto jeg har. Salat på poser... altså, snakk om miljøsvin. Tenker de aldri overbruken av plast? Jeg tenker... de har noen tusen følgere som lar seg inspirere. Hva med å fronte lokalt og økologisk kjøtt? Kun øko frukt og grønt, lage hjemmelaget syltetøy osv. Hun som "er så flink på kjøkkenet og finner på oppskrifter på egenhånd" burde jo heller hatt et kjøleskap med nesten alt laget fra bunnen av. DET hadde inspirert det! Nei, jeg er ikke misunnelig. Bare lufter en tanke om at hun kunne fått seg en skikkelig inspirerende blogg om hun viste at hun kunne faktisk bry seg litt om miljøet og lage ting fra bunnen av. Dette blir for dumt og kritisere de for. Jeg tror 90% av kjøleskapene i Norge består av det vi ser her. Nå har sikkert CBE råd til og kjøpe økologisk men med de prisene det er på det så er det mange som heller må kjøpe vanlig frukt og grønnsaker. Så ikke få oss med vanlig lønn til å få dårlig samvittighet fordi vi ikke har råd til og fylle skuffer og skap med kun økologisk. Jeg skulle gjerne gjort det men for meg er d ingen mulighet 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå