Aquarius04 Skrevet 8. november 2019 #10841 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) 10 minutter siden, pøbelsara skrev: Men hva mener du, da, Virkelig? Hvordan synes du man skal ivareta verdighet og personvern for de søkende? Hva synes du om at de forbeholder seg retten til å avslå søknad uten begrunnelse - og hva synes du om opplysningene man må gi fra seg? Og hva synes du om at man må søke uten å vite hvordan søknaden blir behandlet? Eller at man må oppgi det dersom man mottar annen hjelp. Betyr det at offentlig hjelp er inkludert - feks sosialhjelp? eller fra andre veldedige organisasjoner? Tipper du kan se langt etter en mening eller saklig forklaring her, som går på noe annet enn brukerne av forumet... Eller hva, @virkelig? Endret 8. november 2019 av Aquarius04 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 8. november 2019 #10842 Del Skrevet 8. november 2019 46 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Jeg måtte sjekke selv, jeg trodde du var ironisk eller noe på deres vegne, men de kjører altså ut og setter det på trappa di om du ikke er hjemme. De avviser også din søknad uten begrunnelse, og her kommer den varmen, empatien og forståelsen jeg snakket om. De forstår ingenting av hvordan noen føler det hvis de seriøst mener det er OK å avvise mennesker som er i så dyp dyp nød at de må tigge for å kunne sette opp en jul, så vet de ingenting hvor mye det koster dette mennesket å åpne seg, vise seg, skammen, sårheten,.smerten, for så å bli avvist uten grunn! Dette er ikke akseptabelt, ingen skal måtte oppleve dette her! En ting er å gå med luen i hånda og be om hjelp, og få det, her kan du risikere at historien din er ikke bra nok til å få utdelt hjelp. Eventuelt er den det, da blir den dumpet på døra di, uten et smil, et blikk som viser at du blir sett, at det er OK å be om hjelp, og at du nå blir ivaretatt. Det er VIKTIG å utvise forståelse og omsorg når noen har sluppet deg inn i sitt aller såreste. Jeg har heller ikke inntrykk av at bloggerparet forstår hvordan det føles å være den som må spørre om slik hjelp. I tillegg kan dette være personer som etterpå skal stå ansikt til ansikt med CBE og LKE på butikken, i barnehagen, i parken vel vitende at de har blottstilt seg og så blitt avvist uten begrunnelse. Nei, jo mer jeg leser om Omvendt Julenisse Sarpsborg, jo mer skeptisk blir jeg. Og det er veldig trist for tanken er god. 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
virkelig Skrevet 8. november 2019 #10843 Del Skrevet 8. november 2019 7 minutter siden, pøbelsara skrev: Men hva mener du, da, Virkelig? Hvordan synes du man skal ivareta verdighet og personvern for de søkende? Hva synes du om at de forbeholder seg retten til å avslå søknad uten begrunnelse - og hva synes du om opplysningene man må gi fra seg? Og hva synes du om at man må søke uten å vite hvordan søknaden blir behandlet? Eller at man må oppgi det dersom man mottar annen hjelp. Betyr det at offentlig hjelp er inkludert - feks sosialhjelp? eller fra andre veldedige organisasjoner? Aner ikke hvordan de har tenkt å løse det, men uansett når folk søker om hjelp så får de aldri vært helt anonyme. Jeg er med som hjelper i gruppen her jeg bor, hjelp til å hjelpe andre . Men det er klart vi som mottar henvendelser får vite navn på disse personene, men de er anonyme ut mot dem som bidrar. Vi kan også overlevere varer utenfor hjemmet eller hva det måtte være. Det er klart noen opplysninger må de som søker gi fra seg , det sier seg vel selv. Det gjelder vel til alle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte. Annen hjelp er vel andre hjelpe grupper , og ikke NAV . Det blir jo dumt om en familie skal motta fra flere hjelpegrupper og da frata at flere får hjelp ? Noen regler må de faktisk lage slik at det blir best hjelp til flest mulig som har behov. En trenger faktisk ikke tenke verst mulig scenario uansett. Jeg hjelper selv en familie , gjør det på den måten at jeg bestiller og betaler varer for hjemkjøring via Meny eller Kolonial direkte til familien jeg hjelper slik at de kan være anonyme. Det er flere måter å løse det på. tror neppe CBE durer frem med reklamebilen sin til x familie, den kan være til å samle inn leker fra de som skal gi, kjøpe inn mat , papir , drikke etc. Ikke lag historier hvor det ikke er nødvenidg, De løser det sikkert på samme måte som rådgiverne i omvendtjulenisse Telemark. Der har det fungert i flere år og de drar nok med seg samme. Fordi det er CBE og LK så spekuleres det i verste mening . Gratulerer til enkelte som klarer dra et flott initiativ ned i søla, spre spekulasjoner inne på KG så dere kan skremme potesielle folk som faktisk trenger hjelp. Flott gjort. Stor skam spør du meg 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 8. november 2019 #10844 Del Skrevet 8. november 2019 48 minutter siden, virkelig skrev: Du vet kanskje de skal feire med familien i Ålesund og da må de vel nødvendigvis dra bort litt før jul, så skriver hun at de kommer hjem i romjulen. Men om du leser inne på hjemmesiden til omvendt julenisse så står det informasjon om at maten leveres ca en uke før jul og gavene fortløpende. Så da lurer jeg på hva du mener med at de slipper å ta i med de største takene ? Snakk om å sitte og vri og vrenge på dette tiltaket og spekulere i baktanker, anonymitet etc. De har fått råd og hjelp fra omvendt julenisse Telemark så de er nok ikke helt på bar bakke Det er i så fall dårlig planlegging av CBE og LKE. Starte opp nytt veldedig juleprosjekt og så velge å dra bort når det kulminerer. Ser du skriver de har planlagt å være ferdig i god til før juleaften, men hva hvis det skjer en uplanlagt forsinkelse? Skal de svare Nei du får ikke den lovede julematen, for matbutikken fikk forsinket leveranse og nå drar vi på julekos i Ålesund. God jul. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
virkelig Skrevet 8. november 2019 #10845 Del Skrevet 8. november 2019 Akkurat nå, Inocybe skrev: Det er i så fall dårlig planlegging av CBE og LKE. Starte opp nytt veldedig juleprosjekt og så velge å dra bort når det kulminerer. Ser du skriver de har planlagt å være ferdig i god til før juleaften, men hva hvis det skjer en uplanlagt forsinkelse? Skal de svare Nei du får ikke den lovede julematen, for matbutikken fikk forsinket leveranse og nå drar vi på julekos i Ålesund. God jul. Igjen spekulasjon, har de lovet noen mat så klarer de nok holde det ! Det er vel derfor de har satt levering ca en uke før. Aldri opplevd at butikken har forsinket matleveranse, så det går nok bra. Aner ikke om de har satt dato for søknadsfrist, men uansett om de har et veldedig prosjekt på gang så betyr jo ikke det at de skal få dra bort i julen , og levering såpass tidlig er jo en fin garanti for mottakkere så de vet de kan senke skuldrene og vite det blir en god jul med mat og pakker . Bør få vondt av å sitte og lage spekulasjoner ut av dette. Noe så flaut . Slakter opplegget før første julen er gjennomført . Det er så innmari CBE skal taes uansett , er det ikke noe så finner vi noe . 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. november 2019 #10846 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) 12 minutter siden, virkelig skrev: Aner ikke hvordan de har tenkt å løse det, men uansett når folk søker om hjelp så får de aldri vært helt anonyme. Jeg er med som hjelper i gruppen her jeg bor, hjelp til å hjelpe andre . Men det er klart vi som mottar henvendelser får vite navn på disse personene, men de er anonyme ut mot dem som bidrar. Vi kan også overlevere varer utenfor hjemmet eller hva det måtte være. Det er klart noen opplysninger må de som søker gi fra seg , det sier seg vel selv. Det gjelder vel til alle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte. Annen hjelp er vel andre hjelpe grupper , og ikke NAV . Det blir jo dumt om en familie skal motta fra flere hjelpegrupper og da frata at flere får hjelp ? Noen regler må de faktisk lage slik at det blir best hjelp til flest mulig som har behov. En trenger faktisk ikke tenke verst mulig scenario uansett. Jeg hjelper selv en familie , gjør det på den måten at jeg bestiller og betaler varer for hjemkjøring via Meny eller Kolonial direkte til familien jeg hjelper slik at de kan være anonyme. Det er flere måter å løse det på. tror neppe CBE durer frem med reklamebilen sin til x familie, den kan være til å samle inn leker fra de som skal gi, kjøpe inn mat , papir , drikke etc. Ikke lag historier hvor det ikke er nødvenidg, De løser det sikkert på samme måte som rådgiverne i omvendtjulenisse Telemark. Der har det fungert i flere år og de drar nok med seg samme. Fordi det er CBE og LK så spekuleres det i verste mening . Gratulerer til enkelte som klarer dra et flott initiativ ned i søla, spre spekulasjoner inne på KG så dere kan skremme potesielle folk som faktisk trenger hjelp. Flott gjort. Stor skam spør du meg Jeg drar det da virkelig ikke ned i søla - jeg stiller noen spørsmål. Jeg hjelper også andre både før jul og ved andre anledninger - det er det nok mange som gjør på ulikt vis. Jeg lurer - helt ordentlig på hvordan de behandler søknadene - det er flot at man vil være snille med andre til jul - men hvilke kriterier tildeler de etter? Skjønner du ikke at man må være nennsom og snill og oppdatert på personvern når man setter igang et slikt tiltak? Det kan godt hende de har tenkt på alt dette, men det går ikke frem av sidene deres hvordan det vurderes - eller hva slags annen hjelp som gjør at man eventuelt ikke kan få hjelp av omvendtnissen. Mennesker som er fattige i dagens styrtrike Norge, har det ikke lett. Det er mye veldig mye skam forbundet med å ikke ha råd til det "alle andre" har. Enda mer skam forbundet med å ikke kunne gi barna sine det som andre barn får. OG jeg sier ikke at omvendtnissen ikke er bra - jeg lurer på hvordan prosessen skal være. Skal CBE og LKE bestemme hvem som skal få, eller er det andre som avgjør, mens LKE og CBE fremskaffer sponsede gaver i kraft av sin posisjon som kjente some-aktører? Og derfor lurte jeg på om du, @virkelig, har gjort deg noen tanker om hvordan du synes en slik prosess skal være? At du velger å fly av skaftet på vegne av Treasures as hver gang noen våger å stille spørsmål ved noe av det de gjør, gjør det vanskelig å diskutere med deg - du er opptatt av å fortelle folk hvor dumme de er og hvor feil de tar - men jeg vil høre hva du mener - ikke hva tror ar andres motiver for å mene det de gjør. Endret 8. november 2019 av pøbelsara 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 8. november 2019 #10847 Del Skrevet 8. november 2019 1 minutt siden, virkelig skrev: Igjen spekulasjon, har de lovet noen mat så klarer de nok holde det ! Det er vel derfor de har satt levering ca en uke før. Aldri opplevd at butikken har forsinket matleveranse, så det går nok bra. Aner ikke om de har satt dato for søknadsfrist, men uansett om de har et veldedig prosjekt på gang så betyr jo ikke det at de skal få dra bort i julen , og levering såpass tidlig er jo en fin garanti for mottakkere så de vet de kan senke skuldrene og vite det blir en god jul med mat og pakker . Bør få vondt av å sitte og lage spekulasjoner ut av dette. Noe så flaut . Slakter opplegget før første julen er gjennomført . Det er så innmari CBE skal taes uansett , er det ikke noe så finner vi noe . Det er ingen spekulasjon! Det er et tenkt scenario som absolutt ikke er urealistisk for shit happens. Slik er livet. Hvis du har lest hva jeg har skrevet har jeg heiet på CBE for dette her så vennligst ikke ilegg meg motiver/handlinger du av åpenbare grunner ikke kan underbygge. Betimelige spørsmål om gjennomføringsevne og ikke minst ivaretakelse av anonymitet er helt innafor. Vi snakker tross alt om personer som ikke en gang klarer å ivareta sine barns rett til privatliv! 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 8. november 2019 #10848 Del Skrevet 8. november 2019 7 minutter siden, virkelig skrev: Igjen spekulasjon, har de lovet noen mat så klarer de nok holde det ! Det er vel derfor de har satt levering ca en uke før. Aldri opplevd at butikken har forsinket matleveranse, så det går nok bra. Aner ikke om de har satt dato for søknadsfrist, men uansett om de har et veldedig prosjekt på gang så betyr jo ikke det at de skal få dra bort i julen , og levering såpass tidlig er jo en fin garanti for mottakkere så de vet de kan senke skuldrene og vite det blir en god jul med mat og pakker . Bør få vondt av å sitte og lage spekulasjoner ut av dette. Noe så flaut . Slakter opplegget før første julen er gjennomført . Det er så innmari CBE skal taes uansett , er det ikke noe så finner vi noe . Tenker at det er interessant at du som jobber med frivillighet mener at det faktisk er innafor å reklamere for dette på en blogg? Hvor er de etiske apektene rundt dette? Noe sier meg at det er flere som skal bidra i dette prosjektet, men at det er CBE som står ansvarlig? To mennesker kan da ikke organisere dette alene. Hilsen lillesnøfnugg som har vært i styre og stell med opptil 80 aktive familier som skal følges opp så jeg vet hvor mye jobb det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjernekikkeren Skrevet 8. november 2019 #10849 Del Skrevet 8. november 2019 43 minutter siden, virkelig skrev: Aner ikke hvordan de har tenkt å løse det, men uansett når folk søker om hjelp så får de aldri vært helt anonyme. Jeg er med som hjelper i gruppen her jeg bor, hjelp til å hjelpe andre . Men det er klart vi som mottar henvendelser får vite navn på disse personene, men de er anonyme ut mot dem som bidrar. Vi kan også overlevere varer utenfor hjemmet eller hva det måtte være. Det er klart noen opplysninger må de som søker gi fra seg , det sier seg vel selv. Det gjelder vel til alle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte. Annen hjelp er vel andre hjelpe grupper , og ikke NAV . Det blir jo dumt om en familie skal motta fra flere hjelpegrupper og da frata at flere får hjelp ? Noen regler må de faktisk lage slik at det blir best hjelp til flest mulig som har behov. En trenger faktisk ikke tenke verst mulig scenario uansett. Jeg hjelper selv en familie , gjør det på den måten at jeg bestiller og betaler varer for hjemkjøring via Meny eller Kolonial direkte til familien jeg hjelper slik at de kan være anonyme. Det er flere måter å løse det på. tror neppe CBE durer frem med reklamebilen sin til x familie, den kan være til å samle inn leker fra de som skal gi, kjøpe inn mat , papir , drikke etc. Ikke lag historier hvor det ikke er nødvenidg, De løser det sikkert på samme måte som rådgiverne i omvendtjulenisse Telemark. Der har det fungert i flere år og de drar nok med seg samme. Fordi det er CBE og LK så spekuleres det i verste mening . Gratulerer til enkelte som klarer dra et flott initiativ ned i søla, spre spekulasjoner inne på KG så dere kan skremme potesielle folk som faktisk trenger hjelp. Flott gjort. Stor skam spør du meg Jeg lurer, er dette noe du håndhever i den hjelpegruppa di, eller er det noe du mener CBE og co bør bruke de opplysningene til, for å sjekke at en familie ikke har søkt rundt hos flere? For uansett hva så høres det VELDIG tvilsomt ut å begynne å sjekke rundt om hvor en bestemt person eller familie har søkt etter hva, hadde CBE og LKE gjort det basert på personlige opplysninger folk la igjen så ser jeg for meg at det hadde vært et massivt brudd på personvernet. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 8. november 2019 #10850 Del Skrevet 8. november 2019 4 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Jeg lurer, er dette noe du håndhever i den hjelpegruppa di, eller er det noe du mener CBE og co bør bruke de opplysningene til, for å sjekke at en familie ikke har søkt rundt hos flere? For uansett hva så høres det VELDIG tvilsomt ut å begynne å sjekke rundt om hvor en bestemt person eller familie har søkt etter hva, hadde CBE og LKE gjort det basert på personlige opplysninger folk la igjen så ser jeg for meg at det hadde vært et massivt brudd på personvernet. Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal praktiseres heller? Jeg antar hvis man virkelig trenger hjelp, så søker man flere steder fordi man vet at man kan få avslag. I de hjelpegruppene jeg følger er det ofte sprengt kapasitet før jul, slik at det ikke blir nok, eller de ikke rekker alle. Blir man diskvalifisert hvis man søker andre steder? Eller må man si ifra seg hjelpen hvis de får "ja" et annet sted? Har LKE i så fall tatt høyde for det merarbeidet det krever for å omorganisere? Sånn akkurat når de reiser bort... 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nebel86 Skrevet 8. november 2019 #10851 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) 1 hour ago, virkelig said: Aner ikke hvordan de har tenkt å løse det, men uansett når folk søker om hjelp så får de aldri vært helt anonyme. Jeg er med som hjelper i gruppen her jeg bor, hjelp til å hjelpe andre . Men det er klart vi som mottar henvendelser får vite navn på disse personene, men de er anonyme ut mot dem som bidrar. Vi kan også overlevere varer utenfor hjemmet eller hva det måtte være. Det er klart noen opplysninger må de som søker gi fra seg , det sier seg vel selv. Det gjelder vel til alle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte. Annen hjelp er vel andre hjelpe grupper , og ikke NAV . Det blir jo dumt om en familie skal motta fra flere hjelpegrupper og da frata at flere får hjelp ? Noen regler må de faktisk lage slik at det blir best hjelp til flest mulig som har behov. En trenger faktisk ikke tenke verst mulig scenario uansett. Jeg hjelper selv en familie , gjør det på den måten at jeg bestiller og betaler varer for hjemkjøring via Meny eller Kolonial direkte til familien jeg hjelper slik at de kan være anonyme. Det er flere måter å løse det på. tror neppe CBE durer frem med reklamebilen sin til x familie, den kan være til å samle inn leker fra de som skal gi, kjøpe inn mat , papir , drikke etc. Ikke lag historier hvor det ikke er nødvenidg, De løser det sikkert på samme måte som rådgiverne i omvendtjulenisse Telemark. Der har det fungert i flere år og de drar nok med seg samme. Fordi det er CBE og LK så spekuleres det i verste mening . Gratulerer til enkelte som klarer dra et flott initiativ ned i søla, spre spekulasjoner inne på KG så dere kan skremme potesielle folk som faktisk trenger hjelp. Flott gjort. Stor skam spør du meg Godt innlegg og veldig enig her, selv dette skal spekuleres i stykker og det å kritisere dem virker som er viktigere enn bidraget som de ikke vinner økonomisk på for å hjelpe andre. Om ikke absolutt alt ble kritisert og hakket på så kanskje det virket mer troverdig at det var handlingene og ikke paret bak som utløste furore her inne. Det er helt utrolig hvordan man klarer å vri og vende på alt hun og mannen gjør for å få det i verste mening og at det alltid er noe å pirke på, uansett hva det gjelder, selv dette! Og den flokkmentaliteten og den hersketeknikken flere driver med når noen er uenige med klanen er en latterlig metode for å forsøke å jage andre bort. Det er jo klart at de vil at de rette skal motta gavene og maten, og den eneste måten å gjøre det på er å ha et skjema man fyller ut der man forklarer situasjonen sin. At det i det hele tatt blir et tema og en problemstilling er så alt for dumt. Det gjelder de fleste hjelpeprosjekter der andre donerer ting og mat, man vil at de som faktisk trenger det skal motta det. Hvordan ellers skulle det ha blitt gjort? At folk bare kunne komme innom en adresse og hentet det de ville ha? Da faller hele poenget bort. Men klart, man må jo på en eller annen måte klare å dreie dette til noe negativt, og da var vel taushetsplikt, personvern, og reklame for bil det minst dumme av det dumme man kan dra opp for å svartemale dette her. De som faktisk applauderer dette tiltaket og fremmer det positive ved det her; respekt til dere, og det viser vel at dere faktisk er mer ute etter ballen enn spilleren. Endret 8. november 2019 av Nebel86 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 8. november 2019 #10852 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) @Nebel86 litt av poenget med kritikken er at paret faktisk har noe å vinne økonomisk, med å sette i gang et slikt tiltak. De driver en kommersiell blogg med et etterhvert frynsete rykte. Inntektene deres går ned, annonsørene blir færre og mindre attraktive. Et slikt prosjekt er glimrende merkevarebygging, det gir sannsynligvis masse goodwill som igjen kan lokke annonsører. Det er kanskje derfor de har gått så offensivt ut, med profilert bil og omtale. Det er til og med blitt reklamert for prosjektet på bloggen, som de igjen kan vise til annonsører. Det er rett og slett god reklame for Treasures, og Eriksens vet hva god reklame er verdt, for det er det de lever av... Endret 8. november 2019 av Felis 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjernekikkeren Skrevet 8. november 2019 #10853 Del Skrevet 8. november 2019 24 minutter siden, Felis skrev: Jeg skjønner ikke helt hvordan det skal praktiseres heller? Jeg antar hvis man virkelig trenger hjelp, så søker man flere steder fordi man vet at man kan få avslag. I de hjelpegruppene jeg følger er det ofte sprengt kapasitet før jul, slik at det ikke blir nok, eller de ikke rekker alle. Blir man diskvalifisert hvis man søker andre steder? Eller må man si ifra seg hjelpen hvis de får "ja" et annet sted? Har LKE i så fall tatt høyde for det merarbeidet det krever for å omorganisere? Sånn akkurat når de reiser bort... Gode spørsmål, jeg ville hvertfall søkt flere steder hvis søknaden min kunne blitt avslått uten begrunnelse, er ikke småtteri som står på spill her, det er jo folks liv og hverdag og det synes jeg en bør ta alvorlig. Om LKE har tenkt å følge opp at alle som får hjelp hos ham ikke får hjelp andre steder, så bør han ansette en gjeng og sitte døgnet rundt og tråle nettet fram til han skal på ferie... Tanken om å hjelpe vanskeligstilte er god, det er fint å ville gjøre noe for noen, men å si at man hakker i hel og ødelegger alt fordi man tar opp problemstillinger her, er jeg IKKE enig i. Det gjelder faktisk et UTROLIG ømfintlig tema og da skal man behandle dette med silkehansker og den verdighet det krever, og det er ikke feil å kreve at dette blir gjort riktig. 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 8. november 2019 #10854 Del Skrevet 8. november 2019 Denne rant meg i hu..🤣 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cerruti Skrevet 8. november 2019 #10855 Del Skrevet 8. november 2019 Moro at det må understrekes at julefilmen ble sett på langtur på mølla. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Eveliina Skrevet 8. november 2019 Populært innlegg #10856 Del Skrevet 8. november 2019 1 time siden, virkelig skrev: Aner ikke hvordan de har tenkt å løse det, men uansett når folk søker om hjelp så får de aldri vært helt anonyme. Jeg er med som hjelper i gruppen her jeg bor, hjelp til å hjelpe andre . Men det er klart vi som mottar henvendelser får vite navn på disse personene, men de er anonyme ut mot dem som bidrar. Vi kan også overlevere varer utenfor hjemmet eller hva det måtte være. Det er klart noen opplysninger må de som søker gi fra seg , det sier seg vel selv. Det gjelder vel til alle organisasjoner som hjelper vanskeligstilte. Annen hjelp er vel andre hjelpe grupper , og ikke NAV . Det blir jo dumt om en familie skal motta fra flere hjelpegrupper og da frata at flere får hjelp ? Noen regler må de faktisk lage slik at det blir best hjelp til flest mulig som har behov. En trenger faktisk ikke tenke verst mulig scenario uansett. Jeg hjelper selv en familie , gjør det på den måten at jeg bestiller og betaler varer for hjemkjøring via Meny eller Kolonial direkte til familien jeg hjelper slik at de kan være anonyme. Det er flere måter å løse det på. tror neppe CBE durer frem med reklamebilen sin til x familie, den kan være til å samle inn leker fra de som skal gi, kjøpe inn mat , papir , drikke etc. Ikke lag historier hvor det ikke er nødvenidg, De løser det sikkert på samme måte som rådgiverne i omvendtjulenisse Telemark. Der har det fungert i flere år og de drar nok med seg samme. Fordi det er CBE og LK så spekuleres det i verste mening . Gratulerer til enkelte som klarer dra et flott initiativ ned i søla, spre spekulasjoner inne på KG så dere kan skremme potesielle folk som faktisk trenger hjelp. Flott gjort. Stor skam spør du meg Nei, dette er faktisk ikke vanlig - og det er gode grunner til det. Møter en opp hos Kirkens bymisjon el.l for gratis matutdeling f.eks, så møter en kun opp og får ta med seg den maten en trenger - og evt. andre ting - no questions asked. Slik er det ved de fleste hjelpetiltak jeg kjenner til. Enhver som melder seg får hjelp, gjerne fortløpende. Så melder en heller inn til kontakter i næringsliv, butikker, facebook hva behovene er. Fordi en ønsker ikke å si nei til noen - alle skal vite at om de først tør spørre så strekker en seg langt for å finne en løsning. Det vanlige at en får snakke med en person, det opprettes en personlig kontakt som er vel så viktig Søknader som skal vurderes og godkjennes på denne måten, har jeg ærlig talt aldri hørt om før i en slik sammenheng. Dette er sensitive personopplysninger, og menneskers grunnleggende verdighet det er snakk om. Rart at du nevner NAV, for selv språket i FAQ'en på siden deres minner mer om byråkratisk NAV-språk, enn vennlig omtanke og en tone jeg ville forventet fra en hjelpeorganisasjon som retter seg mot mennesker i en særlig vanskelig situasjon. Når det er sagt, jeg tviler ikke på at intensjonen bak er god, og det finnes sikkert et reelt ønske om å gjøre noe bra for andre. Jeg tviler bare på om disse initiativtakerne har livserfaringen til å ta på seg et prosjekt som dette på en god måte, blant annet basert på hva de selv har postet om dette prosjektet og løsningene de har valgt. Utdeling av gaver og mat som samles inn ellers går ofte via eksisterende hjelpekanaler, som f.eks Blå Kors, Røde Kors, Frelsesarmeen, m.fl - som allerede er kjente med familier og personer som kan ha behov for litt ekstra. Så unngår en at folk som trenger ei håndstrekning blir nødt til å 'brette ut sjela si' for privatpersoner i det øvre sosiale sjiktet i lokalmijøet, som så skal sette seg til doms over hvem som er trengende nok - "vurdere søknader". Etter kriterier som ikke er kjent, og søknader en ikke vet hvem vil kunne få tilgang til å lese. Det kjennes ikke godt, og jeg mistenker løsningen er valgt fordi en har fokus mer på egne behov, enn behovene og situasjonen til de en tenker å hjelpe. Som sagt, intensjonen nok sikkert er god - selv det å bruke prosjektet Omvendt julenisse som merkevarebygging for CBE AS - så virker fremstillingen av dette prosjektet veldig ovenfra og ned for meg. Håper de tar med seg rådet om å snakke med organisasjoner som alt driver liknende typer hjelpetiltak i nærområdet, og helst snakke med noen som er potensielle mottakere av denne hjelpen. Kanskje de får seg noen øyeåpnere? Kanskje de kan gjøre gjennomføringen av prosjektet bedre - og med hensynet til eventuelle mottakere i fokus? For det virker som om de ikke helt har tenkt seg om her, rett og slett. Er avstanden litt vel stor fra millionvillaen til trygdeboligene og hyblene.....? 63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 8. november 2019 #10857 Del Skrevet 8. november 2019 19 hours ago, Liver said: Jeg håper hun tar lærdom av dette prosjektet, og ser at kommentarer som "barn har godt av å se at det er forskjell på folk" mtp økonomi er et slag under beltestedet for de det faktisk gjelder. For det er ikke bare til jul disse familiene trenger hjelp til, men hele året. Det er som de ikke evner å se at det å kjøpe en pakke ballonger og det man trenger til å lage en kake kan sprenge budsjettet for noen. De kan godt inspirere til DIY bursdagsselskap der man kan bruke det man allerede har, finner i naturen osv. At de bruker dette i selve selskapet trenger ingen å vite, men det tror jeg hadde blitt bedre tatt i mot av leserne. I tillegg å minske klasseskille og klimavennlig på toppen av alt. Er så enig med deg. Dette paret er med på å skape et utrolig stort press på foreldre, både med tanke på bursdager, jul, halloween, klær og ellers i hverdagen. Det er over 100.000 barn i Norge som ikke har med seg mat på skolen, pga at foreldrene ikke har råd til mat hver dag. Tenk deg de som går i samme klasse/barnehage som barna til sånne mennesker som frua! Hvor hyggelig er det å bli invitert til en bursdag som overgår fantasien og økonomien til de fleste av oss? Hvilken uggen følelse sitter da både barn og foreldre igjen med???? Blir liksom ikke så stor stas å invitere til en bursdag etter en feiring i luksusvillaen til ei stivpynta frue som har brukt enorme summer på å lage party Snakk om å være med på å lage skille mellom fattig og "rik". 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 8. november 2019 #10858 Del Skrevet 8. november 2019 43 minutter siden, Felis said: @Nebel86 litt av poenget med kritikken er at paret faktisk har noe å vinne økonomisk, med å sette i gang et slikt tiltak. De driver en kommersiell blogg med et etterhvert frynsete rykte. Inntektene deres går ned, annonsørene blir færre og mindre attraktive. Et slikt prosjekt er glimrende merkevarebygging, det gir sannsynligvis masse goodwill som igjen kan lokke annonsører. Det er kanskje derfor de har gått så offensivt ut, med profilert bil og omtale. Det er til og med blitt reklamert for prosjektet på bloggen, som de igjen kan vise til annonsører. Det er rett og slett god reklame for Treasures, og Eriksens vet hva god reklame er verdt, for det er det de lever av... Akkurat, et slikt prosjekt vil stille paret i et bedre lys, tror dem. Samme som da dem lekte miljøvennlig, og liksom plukket søppel og lovde å reise mindre med fly, kjøre mindre bil osv osv... Bare tull og svada hele greia, fra ende til annen. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedy Lamarr Skrevet 8. november 2019 #10859 Del Skrevet 8. november 2019 Jeg kan ikke se at den offisielle (?) omvendt julenisse-siden ber om begrunnelse, eller skriver at man ikke er garantert hjelp. De leverer før øvrig etter avtale, dvs man blir ringt opp før levering. Ellers har nok CBE hentet endel herfra. (Har ikke tid til å gå gjennom det med lupe, er på farten.) https://www.omvendtjulenisse.com/mat 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
virkelig Skrevet 8. november 2019 #10860 Del Skrevet 8. november 2019 8 minutter siden, Hedy Lamarr skrev: Jeg kan ikke se at den offisielle (?) omvendt julenisse-siden ber om begrunnelse, eller skriver at man ikke er garantert hjelp. De leverer før øvrig etter avtale, dvs man blir ringt opp før levering. Ellers har nok CBE hentet endel herfra. (Har ikke tid til å gå gjennom det med lupe, er på farten.) https://www.omvendtjulenisse.com/mat Det hører til nettsiden deres så ja. De har fått hjelp og veiledning av omvendtjulenisse Telemark . De samarbeider og har samme nettside. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå