Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 minutter siden, Luvinesta skrev:

Ærlig talt! Å sende inn en "søknad" er da helt nødvendig for at de får inn forespørsler og at mat og gaver havner riktig, og et telefonnr. er obligatorisk på et kontaktskjema. Dette er et flott og uselvisk prosjekt som sørger for at flere barn og deres foreldre får en bedre jul. At dere nedsnakker hele prosjektet, og forsøker å lage dårlig reklame pga. Caroline og mannen er med på å hjelpe viser vel egentlig hvor forbanna smålige dere er.
Man kan selv ha et høyt forbruk og hjelpe andre. Tenk det. Men det er kanskje viktigere å rette pekefingeren mot andre og kritisere noen som faktisk gjør noe enn å støtte en god sak eller få i gang noe selv som hjelper andre.

Jøss!
Jeg har skrevet i tråden her at jeg synes prosjekt omvendt julenisse er kjempebra! 
Vil ha meg frabedt å bli fortalt at jeg liksom stikker kjepper i hjulene, nedsnakker hele prosjektet, er smålig, lager dårlig reklame, retter pekefinger, og kritiserer. 

Og ikke minst det du slettet: 'Det er nok mer enn hva folk her inne gjør for at andre som ikke er like heldig stilt gjetter jeg, for de som faktisk gjør noe for andre selv ville støttet en så god sak uten å gått av hengslene kun fordi det ble drevet av noen man forakter... '

Hvem og hva jeg støtter er min egen sak, og har ingenting med denne tråden eller hva du gjetter deg til å gjøre.

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luvinesta

Det er noen etiske problemstillinger rundt "søknaden" en lurer på. Eksempelvis hva med taushetsplikt? Kan folk risikere at de blir snakket om? Mister de kontroll på opplysninger de oppgir, dvs. får de vite hvem får tilgang til det som står der?

Du vet ikke noe om hva andre gjør eller ikke gjør,. Du uttaler deg på sviktende grunnlag. 

Jeg får en ekkel følelse,  når "rike" skal leke "velgjørere", samtidig som de "roper ut" på sosiale medier om det. Om det gjør meg smålig i dine øyne,  klarer jeg fint å leve med det.  

Endret av LeiaO
Fjernet sitering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Luvinesta skrev:

Ærlig talt! Å sende inn en "søknad" er da helt nødvendig for at de får inn forespørsler og at mat og gaver havner riktig, og et telefonnr. er obligatorisk på et kontaktskjema. Dette er et flott og uselvisk prosjekt som sørger for at flere barn og deres foreldre får en bedre jul. At dere nedsnakker hele prosjektet, og forsøker å lage dårlig reklame pga. Caroline og mannen er med på å hjelpe viser vel egentlig hvor forbanna smålige dere er.
Man kan selv ha et høyt forbruk og hjelpe andre. Tenk det. Men det er kanskje viktigere å rette pekefingeren og kritisere noen som faktisk gjør noe enn å støtte en god sak eller få i gang noe selv som hjelper andre.

Du vet sånn ca nada om hva andre her inne gjør for å støtte andre. 

Når man må søke om veldidedighet, er det ganske mange hindre man må over - man må utlevere seg selv, sin familie - man må på en måte bevise at man ikke klarer sg selv og be om hjelp fra andre. Ingen enkel situasjon. som derfor krever noen etiske grunnregler for å ivareta folks integritet når de ber om besøk fra omventnissen. 

jeg har hele tiden sagt at jeg støtter prosjektet - men jeg er veldig interessert i hvordan de prioriterer. Hva kvalifiserer? Og hva gjør det ikke? Når kan man få, når kan man ikke? Hva diskvalifiserer fra å få bli med?

Endret av pøbelsara
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Revenge o'Cavatina said:

Og atter benytter du anledningen til å spekulativt kjefte ned en gjeng individuelle brukere du ikke vet en tøddel om.

Kjepper i hjulene, jada. Har du tenkt på at carolinenergeriksen.no sliter med grunnleggende troverdighet, og at det derfor er genuin skepsis som kommer til uttrykk?

Selvsagt, det er nok å ta av her inne for å si det sånn. Kunne jo nevnt brukernavn, men når de fleste kritikerne her sier seg enige i akkurat det samme  så føler jeg betegnelsen "dere" er passende, "dere" betyr ikke nødvendigvis "alle". Meningene vet jeg en tøddel om når det står svart på hvitt her inne.

Absolutt alt som carolinebergeriksen.no gjør utrykker skepsis her inne. Selv dette. Og ja, dere setter kjepper i hjulene ved å betegne det hele negativt og spekulere i hvem man må "spørre" om å få gaver fra når dette er en helt normal fremgangsmåte for å få inn henvendelser, drar inn ting som ikke er relevant for selve prosjektet, og kritiserer det. Dere ( @Revenge o'Cavatina @Glemtbrukernavnet @Surikatt @Dolce @Mrs Robinson @decker @Pjolterbeist @Skrottefar @Aquarius04 med flere.) regelrett pisser på hele prosjektet på de siste sidene her ved å kritisere hele prosjektet, latterligjøre og nedsnakke det, og det på bekostning av andre mennesker. Tenkte humrende for meg selv når det ble klart at  de skulle være med, at ja, kritikerne her inne skal vel finne ut måter å klare å boikotte og være kritisk til selv dette prosjektet også. Det skal godt gjøres å kritisere Omvendt Julenisse og vri om det å hjelpe andre til å bli negativt, selv når det gjelder CBE. Men trodde helt ærlig at det kom til å bli tatt godt i mot etter all den tid hun har fått kritikk for å ikke gjøre noe bra uten å tjene penger på det.

Hva er det å være skeptisk til? Om folk får hjelp så spiller det vel liten rolle for dem om CBE får godt omdømme av det, hun tjener ingenting på dette økonomisk. Eller tror du at paret tar pengene selv siden hun ikke har troverdighet? Er det viktigere at CBE ikke får kred enn det er at familier kan få en bedre Jul? Det er nok mye man kan kritisere CBE for, men dette er virkelig ikke en av de tingene. Og om folk som er interessert i å donere og googler "omvendt julenisse østfold" for å se om det er troverdig, kommer inn på denne siden og lar være pga kritikken så er det kun de som trenger det som taper på det.

Endret av Luvinesta
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luvinesta

Hvem tenker du taper på at her drøftes mulige etiske utfordringer? De som trenger hjelp eller cbe.no?

Tror du at folk som ønsker å hjelpe ikke finner andre de kan gi til? Givergleden har vært stor i Sarpsborg,  også uten CBE og LKE,  jf. https://www.dagsavisen.no/demokraten/nyheter/stor-giverglede-i-sarpsborg-1.905604

Der er altså andre som også hjelper fattige i Sarpsborg,  jf. kommentarfeltet her https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157526651589710&id=202033769709 . Og enda flere utenom Sarpsborg... Og da forhåpentligvis noen som er litt mer profesjonelle rundt etikk og moral, (jf. https://influencere.wordpress.com/cbe-no/) slik at man kan stole på at sensitive opplysninger blir ivaretatt på en god måte.

Det at Caroline Berg Eriksen/Treasures AS blir diskutert, handler om historikken deres med kritikkverdige forhold, samtidig som de har vært med på å definert bransjen, jf. https://influencere.wordpress.com/2019/01/18/vixen-aerespris-med-logner/. Det det er derfor naturlig at de blir sett nærmere på.

Endret av LeiaO
Fjernet sitering + la til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at GDPR er innarbeidet i den organisasjonen som står for dette og at taushetserklæring må underskrives. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Luvinesta said:

Selvsagt, det er nok å ta av her inne for å si det sånn. Kunne jo nevnt brukernavn, men når de fleste kritikerne her sier seg enige i akkurat det samme  så føler jeg betegnelsen "dere" er passende, "dere" betyr ikke nødvendigvis "alle". Meningene vet jeg en tøddel om når det står svart på hvitt her inne.

Absolutt alt som carolinebergeriksen.no gjør utrykker skepsis her inne. Selv dette. Og ja, dere setter kjepper i hjulene ved å betegne det hele negativt og spekulere i hvem man må "spørre" om å få gaver fra når dette er en helt normal fremgangsmåte for å få inn henvendelser, drar inn ting som ikke er relevant for selve prosjektet, og kritiserer det. Dere ( @Revenge o'Cavatina @Glemtbrukernavnet @Surikatt @Dolce @Mrs Robinson @decker @Pjolterbeist @Skrottefar @Aquarius04 med flere.) regelrett pisser på hele prosjektet på de siste sidene her ved å kritisere hele prosjektet, latterligjøre og nedsnakke det, og det på bekostning av andre mennesker. Tenkte humrende for meg selv når det ble klart at  de skulle være med, at ja, kritikerne her inne skal vel finne ut måter å klare å boikotte og være kritisk til selv dette prosjektet også. Det skal godt gjøres å kritisere Omvendt Julenisse og vri om det å hjelpe andre til å bli negativt, selv når det gjelder CBE. Men trodde helt ærlig at det kom til å bli tatt godt i mot etter all den tid hun har fått kritikk for å ikke gjøre noe bra uten å tjene penger på det.

Hva er det å være skeptisk til? Om folk får hjelp så spiller det vel liten rolle for dem om CBE får godt omdømme av det, hun tjener ingenting på dette økonomisk. Eller tror du at paret tar pengene selv siden hun ikke har troverdighet? Er det viktigere at CBE ikke får kred enn det er at familier kan få en bedre Jul? Det er nok mye man kan kritisere CBE for, men dette er virkelig ikke en av de tingene. Og om folk som er interessert i å donere og googler "omvendt julenisse østfold" for å se om det er troverdig, kommer inn på denne siden og lar være pga kritikken så er det kun de som trenger det som taper på det.

Hva faen er det du babler om? 

Jeg har ikke nevnt dette prosjektet utover at det allerede eksisterte. 

Når man trodde at dumheten hadde nått sitt nadir, så flesker du jammen meg til med enda mer ufundert vrøvl og sludder, løgn og lureri. 

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
9 timer siden, Luvinesta skrev:

Wow, noen trenger å finne frem krenkekrakken på vegne av CBE. Litt av et språkbruk også «pisse på prosjektet»? Classy 🙄

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Luvinesta Eg berre undra meg over korleis dette kom til å verta presentert, og viss du las kva eg skreiv så sa eg og at det er normalt å måtta melda seg på sånne ting. Eg applauderer sjølvsagt initiativet, men som med all veldedighet retta mot folk som av ulike grunnar har mindre enn andre er det ein hårfin balanse når det kjem til verdigheten til mottakar reint etisk sett, og det veit alle som har vore involvert i frivillig arbeid.

Eg skal likevel innrømma at tidlegare historikk med til tider tonedøve uttalelsar og bilete, kombinert med forbruksbonanza og det å stort sett ha seg sjølv som fokus, gjer at eg har ein viss skepsis når det kjem til korleis dette endar opp med å verta presentert. Viss dette ikkje er eit blaff, og er starten på at dei brukar påvirkningskrafta og nedslagsfeltet sitt til å utvida horisonten litt på bloggen er det jo ingenting som er betre enn det! Som eg har sagt fleire gonger før så er det jo ingen tvil om at bedrifta ikkje hadde kome dit den er i dag viss ikkje dei var dyktige på det dei gjer, og det å ha endringskompetanse og tilpassa bloggen etter samfunnet rundt er eit grep som utan tvil kan gjera at dei kan halda fram med å tjena pengar på jobben sin.

Når det kjem til dine uttalelsar (eller gjetningar) om kva andre gjer frivillig eller ikkje så har du fint lite kjennskap til kva personane bak brukaren gjer eller ikkje gjer, nett som eg ikkje har ei aning om kva du driv med eller kva slags person du er bak brukaren din. Det å heile tida tagga og koma med påstandar og antakelsar om andre brukarar sin motivasjon i staden for å diskutera sak er og lite konstruktivt. I staden for å slenga inn ein haug med taggar og kollektivt tillegga dei meiningar kunne du heller svart på innlegget mitt direkte med dine eventuelle motsigelsar og svar på det eg skreiv. Og berre for å ha det klart, eg foraktar aldeles ikkje CBE, eg kjenner henne ikkje som privatperson og har ingen grunn til å tru at ho er eit dårleg menneske.  At eg syns ho til tider kan ta dårlege valg når det kjem til det bedrifta publiserar på bloggen er noko heilt anna. 

Endret av decker
  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Luvinesta skrev:

Lite nyansert gitt, og du glemte å ta med at flere av oss synes selve konseptet er bra, men at troverdigheten til bloggerparet er noe tynnslitt. Dette på bakgrunn av ti år med et tvilsomt forhold til lover og regler for bloggerparet. Det siste godt forklart av @Inocybe rett over her. Deg om det.
Men IKKE generaliser på alles vegne! Ta for deg én og én hvis du har så veldig behov for det! Og slutt å tro at du vet noe som helst om noen av oss basert på det som skrives her inne. For det gjør du ikke. 

Endret av Aquarius04
La til
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier som sagt på dette konseptet og håper det er noe som er kommet for å bli.

Men, jeg også tenker om hvordan dette blir gjennomført rent juridisk og etisk. Så dette hadde vært spennende å få et innblikk i. Hvordan skal de etterprøve om disse menneskene får annen støtte eller ikke? Og, skal ikke de som får hjelp resten av året til f.eks bursdager og nye klær, kunne få hjelp til å få en fin jul også? Kan man i søknaden skrive at man ønsker å være anonym, eller står dette på siden at man kan være anonym om man ønsker? Det er mye faglig (for meg) som hadde vært super interessant å fått noe innblikk i. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konseptet er veldig bra, og det er veldig fint at CBE og LKE er med! Men hvorfor må de rope ut at de er med? Hvorfor ikke bare gjøre det i det stille, og fortsette å fylle bloggen med skjønnhetstips og trening? Dersom det er SÅ lite igjen å blogge om at de må dele sin egen fortreffelighet er det egentlig bare å legge ned! Vi er vel flere som bidrar på ulike måter, men det er smakløst å rope ut høyt SE hvor snill jeg er! 

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Luvinesta skrev:

regelrett pisser på hele prosjektet på de siste sidene her ved å kritisere hele prosjektet, latterligjøre og nedsnakke det, og det på bekostning av andre mennesker.

Jeg vil gjerne vite hva som ligger bak beskyldningene i det siterte og hvor jeg har gjort det du beskriver siden du tagger meg og andre brukere i et og samme innlegg, som forøvrig er håpløst spekulativt og gjennomført uredelig gjort.

Med den godt dokumenterte historikken som ligger bak driften av carolinebergeriksen.no/Treasures rent etikkmessig,  har jeg rimelig god grunn til å utrykke min skepsis til både ektefølt nestekjærlighet og om taushetsplikt og personvern ivretas. Og det er jeg i min fulle rett til, uten å bli kjeftet ned i innlegg inneholdende usannheter og spekulasjoner om hva jeg (og andre) gjør som privatpersoner og hvilke "egentlige" motiver som driver debatten, iblandet en suppe av irrasjonelle emosjoner på vegne av et AS.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende sponset bil:

Hvordan er det for de som søker, blir mat og gaver levert i den sponsede bilen som ble vist frem på bloggen - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/04/omvendt-julenisse-ostfold/?

I tilfelle, har de tenkt over at naboer og forbipasserende kan få med seg hvem som får hjelp?  Er det uproblematisk? Hvorfor ikke kjøre rundt med en mer anonym bil som ikke vises frem? 

Tilføyelse: Ser at bilen skal brukes til å frakte gaver - Fra https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/04/omvendt-julenisse-ostfold/

20191108_091429.thumb.jpg.4466d8264a7a9036d07c7a8e82a952d1.jpg

Endret av LeiaO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Vedrørende sponset bil:

Hvordan er det for de som søker, blir mat og gaver levert i den sponsede bilen som ble vist frem på bloggen - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/04/omvendt-julenisse-ostfold/?

I tilfelle, har de tenkt over at naboer og forbipasserende kan få med seg hvem som får hjelp?  Er det uproblematisk? Hvorfor ikke kjøre rundt med en mer anonym bil som ikke vises frem? 

Til det siste: 

Det er fordi det er stor reklameverdi for den som sponser bilen, selvsagt. Veldedighet er bortkastet dersom ingen vet om hvor snill man er. 😏

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kollontaj skrev:

Til det siste: 

Det er fordi det er stor reklameverdi for den som sponser bilen, selvsagt. Veldedighet er bortkastet dersom ingen vet om hvor snill man er. 😏

Pengene til den unødvendig merkingen på bilen kunne kanskje heller gått til selve formålet, men det kan jo være at formålet er å reklamere for hvor snill man er, og da måtte det på. Glem verdigheten til de som eventuelt får bilen parkert utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linjalen

Det som er greia er at folk trenger ikke veldedighet, de trenger en VELFERDSSTAT.

At noen har falt utfor samfunnet såpass at de ikke har råd til å feire jul er et systemproblem, ikke noe som enkeltbloggere, rike folk eller organisasjoner skal bruke som moralposering. Ellers kan det bel like godt være at omvendt julenisse-bilen er på besøk for å ta imot donasjoner som å gi dem så jeg ser ikke helt problemet der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pås skrev:

Konseptet er veldig bra, og det er veldig fint at CBE og LKE er med! Men hvorfor må de rope ut at de er med? Hvorfor ikke bare gjøre det i det stille, og fortsette å fylle bloggen med skjønnhetstips og trening? Dersom det er SÅ lite igjen å blogge om at de må dele sin egen fortreffelighet er det egentlig bare å legge ned! Vi er vel flere som bidrar på ulike måter, men det er smakløst å rope ut høyt SE hvor snill jeg er! 

Det er jo ganske klokt å fronte et slikt konsept på en godt lest blogg. Ta lokalavisen her som et eksempel. De legger ut at de ønsker at folk skal legge julegaver til trengende, men for å lese artikkelen må du ha pluss-abbonement. Når CBE legger ut om omvendt julenisse kan alle lese. Dvs at det er informasjon tilgjengelig for alle og eventuelle givere. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...