Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

26 minutter siden, Surikatt skrev:

Det er lov å håpe men hun fornekter seg ikke. Bursdagsbonanza innlegget med en oppsummering av eldstes bursdager vitner om et enormt overforbruk og forsøpling rettet mot egne barn, andres barn og foreldre. Hun må gjerne leke julenisse men hun er og blir den samme. For et kvalmt innlegg. 

Uff. Jeg forstår at CBE må ha noe å fylle dagene og blogginnleggene med. Men jeg skulle ønske at hun kunne tenke på miljøet, hun som tjener millioner på å påvirke andres vaner. At hun har samvittighet til dette er mer enn hva jeg kan forstå, hun har til og med barn som skal vokse opp med en overhengende klimakrise.

Endret av Ultiva
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Surikatt skrev:

Det er lov å håpe men hun fornekter seg ikke. Bursdagsbonanza innlegget med en oppsummering av eldstes bursdager vitner om et enormt overforbruk og forsøpling rettet mot egne barn, andres barn og foreldre. Hun må gjerne leke julenisse men hun er og blir den samme. For et kvalmt innlegg. 

Det er dessverre akkurat som at når hun har skrevet om noe hun har gjort for andre, så MÅ hun skrive om eller vise noe om hvor fortreffelig og vellykket hun er. 
Ja, dette bursdagsbonanzainnlegget kom på et dårlig tidspunkt og setter Omvendt julenisse-prosjektet i et grelt lys. Dessverre. For ikke å snakke om miljøaspektet, som de tydeligvis har glemt.

Litt magemål og måtehold hadde gjort seg i Villa Kulås. 

Endret av Aquarius04
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er jo dette som har gjort at folk lurer på hva som ligger bak opprettelsen av «omvendt julenisse». Hva er beveggrunnene? 

Historikken til CBE tyder ikke på et engasjement for sårbare mennesker. Hun fraskriver seg for eksempel ethvert ansvar for folk som kan bli trigget av kroppspress fra hennes blogg. Muligheten til å bruke sin stemme på 8. mars, ble brukt til å fremme sitt eget behov for å slippe kritikk, mer enn et engasjement for kvinnefellesskap og kvinner som virkelig er i sårbare og som kunne trenge at hun brukte din stemme for å fremme deres sak. Ved kritikk tar hun utelukkende sitt eget perspektiv, aldri andres. Magebildet er et godt eksempel. Hun fikk massivt med innspill fra fagfolk som handlet om å se sitt ansvar i et samfunnsmessig perspektiv. To år senere gjør hun det likevel igjen. På tross av nyvunnen informasjon om hvor skadelig et slikt fokus er for sine medsøstre. 

Bloggkarrieren hennes oser av egosentrisme og mangel engasjement for noe annet enn seg selv og egne behov. 

Med alt dette i tankene er det vanskelig å se for seg at «omvendt julenisse» handler om noe annet en merkevarebygging. Bursdagsinnlegget er bare bekreftelsen på det. 

Så kan vi godt ta en filosofisk diskusjon på om en handling egentlig er god dersom motivene bak er tvilsomme. Utkommet får vi håpe er bra, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste byer / bygder har slike "omvendte julenisser" (merkelig navn egentlig) av ett eller annet slag nå for tida - heldigvis. Men mulig CBE sin er mer privat organisert - og at den derfor får så utrolig mye positiv reklame: caroline er så flink, uselvisk og hjertegod.                     Men dette er iallefall ikke noe nytt konsept i den forstand. Uten at de rette vedkommende som står bak nødvendigvis får så mye omtale og skryt. Dessverre. Dette er også folk / organisasjoner som gjerne driver på helårsbasis med hjelp og bistand til trengende. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kollontaj skrev:

Hvis jeg ikke har blingset; ingen rene reklameinnlegg etter 24.10, kun ett med annonselenker og ett som er merket med egne spenner. 12 dager, altså. 

Du har ikke blingset, det er veldig få merkede reklameinnlegg de siste 2 månedene. Det som det derimot har blitt mye av er at merker blir nevnt i blogginnlegg, uten at det er merket som reklame. Noen ganger presiserer Caroline at hun har kjøpt plaggene selv, men som regel bare viser hun dem fram. Da er det enda godt at folk har vett på å spørre i kommentarfeltet, så vi får greie på hvor plaggene er fra. Inntektene har stupt for Treasures AS det siste året, samtidig gir de bort masse verdifull reklameplass.

Jeg har tatt en liten gjennomgang fra de siste to månedene. Jeg har ikke telt opp hvor mange ganger klær/accesiorer som er avbildet, kun hvor mange ganger de er riktig merket, bare nevnt på blogg og nevnt i kommentarfelt.

Zara: Merket reklame: 0, Nevnt på blogg: 5, Nevnt i kommentarfelt: 10   (Her har hun også brukt frasen "mange har spurt" uten at en eneste person spør i kommentarfeltet.)

Gina Tricot: Merket reklame: 4 (tror jeg). Nevnt på blogg: 0. Nevnt i kommentarfelt: 6   (2 av gangene var det lenket til innlegg med reklame., men altså ikke merket.)

Nelly: Merket reklame: 2. Nevnt på Blogg: 1. Nevnt i kommentarfelt: 5

Pernille Croydon: Merket reklame: 0. Nevnt på blogg: 1. Nevnt i kommentarfelt: 3

Twenty Four: Merket reklame: 0. Nevnt på blogg: 0. Nevnt i kommentarfelt: 5 (men da flere ganger og veldig utfyllende)

Andre merker som går igjen er Bik Bok, HM, Rhönisch, Bianca og Jotex (noe av Jotex er merket).

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
4 timer siden, Surikatt skrev:

Helt enig. Det er noe av det mest tonedøve jeg har sett på den bloggen... 😳

Omvendt Julenisse-innlegg: «Åååh, vi er så snille mot de fattige og ensomme»

Bonanzainnlegg: «Ååååh, SE så mye vi har råd til å kjøpekjøpekjøpe!»

Jeg...spyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en stusselig liten barneporsjon CBE skulle spise etter trening.
Hun har akkurat løpt en mil å sikkert forbrent 300-500 kalorier. Da trenger man mer mat enn som så. 

Ser ut som LKE spiser 1 hel omelett pluss halve CBE sin mens alt hun skal spise er den lille porsjonen der å noen tomater.

Hun trener så ufattelig mye og med tanke på at hun skal bli eller er personlig trener så syns jeg hun er et forferdelig dårlig forbilde. Tror hun trigger mange som sliter med spiseforstyrrelser. 

Endret av Sool
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Det er jo dette som har gjort at folk lurer på hva som ligger bak opprettelsen av «omvendt julenisse». Hva er beveggrunnene? 

Historikken til CBE tyder ikke på et engasjement for sårbare mennesker. Hun fraskriver seg for eksempel ethvert ansvar for folk som kan bli trigget av kroppspress fra hennes blogg. Muligheten til å bruke sin stemme på 8. mars, ble brukt til å fremme sitt eget behov for å slippe kritikk, mer enn et engasjement for kvinnefellesskap og kvinner som virkelig er i sårbare og som kunne trenge at hun brukte din stemme for å fremme deres sak. Ved kritikk tar hun utelukkende sitt eget perspektiv, aldri andres. Magebildet er et godt eksempel. Hun fikk massivt med innspill fra fagfolk som handlet om å se sitt ansvar i et samfunnsmessig perspektiv. To år senere gjør hun det likevel igjen. På tross av nyvunnen informasjon om hvor skadelig et slikt fokus er for sine medsøstre. 

Bloggkarrieren hennes oser av egosentrisme og mangel engasjement for noe annet enn seg selv og egne behov. 

Med alt dette i tankene er det vanskelig å se for seg at «omvendt julenisse» handler om noe annet en merkevarebygging. Bursdagsinnlegget er bare bekreftelsen på det. 

Så kan vi godt ta en filosofisk diskusjon på om en handling egentlig er god dersom motivene bak er tvilsomme. Utkommet får vi håpe er bra, da. 

Det er utvilsomt merkevarebygging ja. Men jeg velger å tro at de også ønsker å bidra. Hvorfor spekulere mer i det tenker jeg. Good for business og kanskje de samler iallefall noen karma-points

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at Bursdagsbonanza-innlegget framstår veldig umusikalsk etter Omvendt Julenisse. Det viser tydelig hvor i utakt CBE er med resten av samfunnet og hvor sårt hun trenger positiv image-bygging.
Bare så utrolig dumt å bryte ned all goodwill Omvendt Julenisse-tiltaket har gitt bare for et skarve selv-skrytinnlegg. Vanskelig å bygge opp imaget sitt når hun bryter det ned igjen så snart anledningen byr seg. 

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg

Opplever det som rart at ikke det er noen som faktisk ser på dette fenomenet? At en blogger på den ene siden fronter noe som er  helt på yttersiden av konseptet «omvendt julenisse» ,tenker jeg er  et kjempeinteressant fenomen å løfte opp. Når det kommer til frivillighet og organisasjonene rundt dette så er det faktisk også etiske refleksjoner som bør og må  gjøres med tanke på publisitet og hvordan nå ut til giver. Jeg tenker at det er definitivt en etisk blemme å betale influencere for å reklamere for disse organisasjonene. Godt eksempel på  hvor galt det kan gå når det kommer til markedsføring https://bistandsaktuelt.no/nyheter/2019/redd-barna-filmet-gategutt-og-forlot-ham-pa-gata-emon-pengeinnsamling-reklame/?fbclid=IwAR1qanJ1iv290cGax8e1Qhjy1CVws_oehd4JkJ04ciqCuB_gAChvT5UtAdc  

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Angående netfit;

Her ser man noen med corekontroll og synlige muskler fordi hun faktisk trener musklene - og ikke er bare modell for trening. Eneste jeg anmerker på treningsfrue er om ikke nakken burde være i en litt mer nøytral posisjon i flere stillinger? (uten at jeg er noen ekspert, bare amatør )

https://www.treningsfrue.no/tag/rumpetrening/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX
1 time siden, Oline12 skrev:

Det er utvilsomt merkevarebygging ja. Men jeg velger å tro at de også ønsker å bidra. Hvorfor spekulere mer i det tenker jeg. Good for business og kanskje de samler iallefall noen karma-points

Jeg synes blir litt enkel tankegang. Problemet er at dersom hun lykkes med merkevarebyggingen, vil hun lokke til seg flere annonsører, som muliggjør at hun ufortrødent kan fortsette blogging som påvirker leserne negativt. Da snakker jeg om den type blogging hun har drevet de siste 10 årene, der hun fokuserer på perfeksjon, kropp og forbruk. I tillegg til eksponering. 

Hvis hun nå dreier bloggingen mot å påvirke folk positivt, så har jeg null problemer med at hun får et bedre omdømme via slikt engasjement som omvendt julenisse. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bursdagsbonanza innlegget kunne hun spart seg for å kommet med nå, like etter at dem skryter på seg omvendt julenisse prosjektet. Men som vanlig er det jo sååååå mange som spør om både dette 😅 Nei, jeg tror ikke at det er sååå mange som spør, kanskje noen få. Men det er jo et påskudd for å kunne fronte forbruk, plastikk og alskens ræl, og ikke minst høste skryt. Hva gjør dem med alt dette rælet når bursdagen er over? Det blir jo ikke brukt om igjen, for det må selvsagt være nytt tema hver eneste gang.

Tenker også på hvilket press hun legger opp til med sånne overdådige barnebursdager. Hvordan hun får andre mødre til å føle seg, som kanskje ikke har råd til å bruke en månedslønn på en bursdagsfeiringer. Hadde mitt barn blitt invitert i et sånt overdådig selskap, der det bugner av kaker og stæsj til flere tusen kroner og en stivpyntet mor med finkjole og høye hæler, vet jeg ærlig talt ikke om jeg ville bedt fruas barn i mitt barns bursdag. De hadde nok blitt veldig skuffa over "bare" hjemmelagd pizza, pølser og sjokoladekake. Men har enda til gode å sett et barn som ikke gikk hjem mett, glad, sliten og fornøyd etter endt feiring. 😕

Endret av Minnie Mus
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært lettere å akseptere bloggeierens forkjærlighet for ekstravaganza galore samme hva det er som skal feires, hadde hun samtidig presentert løsninger som fungerer for de med lav inntekt eller fra et miljøperspektiv. Da hadde hadde hun utvist ekte kreativitet, refleksjon og bevissthet over at andre har andre utgangspunkt, og fremstått som inkluderende, løsningsorientert og rett og slett sympatisk.

Jeg holder ikke akkurat pusten.

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minnie Mus skrev:

Det bursdagsbonanza innlegget kunne hun spart seg for å kommet med nå, like etter at dem skryter på seg omvendt julenisse prosjektet. Men som vanlig er det jo sååååå mange som spør om både dette 😅 Nei, jeg tror ikke at det er sååå mange som spør, kanskje noen få. Men det er jo et påskudd for å kunne fronte forbruk, plastikk og alskens ræl, og ikke minst høste skryt. Hva gjør dem med alt dette rælet når bursdagen er over? Det blir jo ikke brukt om igjen, for det må selvsagt være nytt tema hver eneste gang.

Tenker også på hvilket press hun legger opp til med sånne overdådige barnebursdager. Hvordan hun får andre mødre til å føle seg, som kanskje ikke har råd til å bruke en månedslønn på en bursdagsfeiringer. Hadde mitt barn blitt invitert i et sånt overdådig selskap, der det bugner av kaker og stæsj til flere tusen kroner og en stivpyntet mor med finkjole og høye hæler, vet jeg ærlig talt ikke om jeg ville bedt fruas barn i mitt barns bursdag. De hadde nok blitt veldig skuffa over "bare" hjemmelagd pizza, pølser og sjokoladekake. Men har enda til gode å sett et barn som ikke gikk hjem mett, glad, sliten og fornøyd etter endt feiring. 😕

Det er jo det viktigste. Hvor mange av de bursdagene hos bloggerbarna vil gjestene egentlig huske? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...