pøbelsara Skrevet 29. oktober 2019 #10221 Del Skrevet 29. oktober 2019 15 minutter siden, Aricia skrev: Jeg minner om at oppfordringen til å ikke oppgi klesstørrelse når lesere ber om det, er fra Sunn Fornuft-plakaten, utarbeidet blant annet av Finn Skårderud etter at han har observert i sin behandling av spiseforstyrrede pasienter at slik info fra influencere virker triggende på dem. Ikke krenkende, altså, men triggende - for folk som sliter med alvorlig sykdom. Det går an å ta hensyn og samfunnsansvar, bare sånn for å oppføre seg anstendig. Alt er ikke en stillingskrig med egotrippende influencere og krenkede (presumptivt overvektige) blogglesere her i verden. Nemlig. Og folk med spiseforstyrrelser er ikke bare pur unge jenter. Det er en kjent og dokumentert sak at det er noen triggere for folk som sliter med slik, uansett alder, hvis de har spiseforstyrrelser. Det virker bare uhyre trassig og kunnskapsløst å insistere på å fortsette når det er så mye dokumentasjon på at det ikke er bra. Det følger et stort ansvar med å ha så mange følgere og være en kommersiell påvirker. Å bare gi blaffen i alt av etiske overveininger og hensyn til sårbare folk, enten det er egne småbarn eller kvinner med et trøblete forhold til mat og kropp, er ganske ugreit. Så lenge hun har så stort fokus på mat og trening og utseende som hun har, burde hun være sitt ansvar bevisst mener jeg. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Frøken Scott Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg #10222 Del Skrevet 29. oktober 2019 Kritikken av kritikken her inne når stadig nye parodiske høyder. Narsissismen er for lesernes skyld. Skamløs tigging er for å skape dialog med leserne. Å trasse mot eksperter og forskning er å leve sitt liv som man vil. Ignoranse = fri vilje. Og det slitte, frynsete krenke/misunnelsekortet dras om og om og om igjen av fanklubben. Det slår meg hver gang at dette har en eneste grunn. Angrep er ikke bare det beste forsvar, her er det faktisk det eneste. Det finnes ingen gode argumenter for de forkastelige sidene av denne reklameblekka. Det finnes ikke noe annet forsvar for alt som skjer i den hellige kontoutskriftens navn. 61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg #10223 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 1 time siden, Lin10 skrev: Hun har selv gitt utrykk for har fått mange tilbakemeldinger om at leserne synes det er fint å gjøre det på denne måten. Det er nok viktigere for henne enn hva folk mener på KG og de som blir krenket over det, fordi de ikke er x small eller small. Ikke at det betyr noe. Jeg er ikke en X- small eller small, men bryr meg da ikke om at hun veier mindre enn meg. Det er voksne menneske hun henvender seg til. Det er ikke måte på hva en skal ta seg nær av. Hun har dem størrelsen og kroppen hun har, og hvis en blir krenket over det, må man jobbe med seg selv. Hun kan ikke ta ansvar for alt folk synes er problematisk. Denne tråden er jo en parodi, alt skal kritiseres. Nå er det snart Halloween, og pynten som skal få gjennomgå og ikke minst de små som blir vist i heksekostyme. En vet hva som kommer kan du si. Så godt å se at hun lever sitt liv akkurat slik hun ønsker. Hun selv har gitt uttrykke for at mange synes det er fint at hun oppgir størrelser? Mener du: "Så flott at du oppgir størrelsen, Caroline, for jeg har gått glipp av at du er en str XS, men jeg vet at du er 170 høy"? Hvor i all verden ser du det? Det der henger ikke på greip, for jeg har lest hundreogsnørrogførti ganger at hun er en str XS, men gått glipp av at hun annonserer høyden sin. Dessuten har jeg også sett, i hennes kommentarfelt, at folk ikke synes det er greit at hun oppgis str. At Caroline er slank, har du helt rett i! Jeg synes hun har en flott fasong og ser normalvektig ut. Men at hun er så innmari trent, synes ikke. Det ser man på hvordan BH-en gnager seg inn i underhudsfettet, som for eksempel i dette innlegget. Og klærne er ofte for små, gylfer er presset til ytterpunktet og overdelene strammer under armene ser man HER. HER, HER, HER og HER (Lenker til bloggen). Hvis man leser hva som står i denne tråden i tillegg, så skjønner man at noe skurrer. Hun har ikke skrevet under på Sunn Fornuft-plakaten, men hun har vel lest den? Jeg blir oppgitt over denne ansvarsfraskrivelsen, men det er vel som alt annet på den bloggen. Vi skal la oss påvirke av henne, men når hun gjør noe negativt, skal vi la være. For en lite profesjonell holdning til egen jobb! Hun er en levende reklameplakat, så hvorfor i all verden velger hun å fremstille klærne på en så uheldig måte? Og hvorfor i tillegg skryte av en klesstørrelse som alle kan se ikke passer? Jeg oppfatter det som et behov for å hevde seg, at det er skryt, og det er ikke så rart, for hva annet har hun å skryte av? Integritet? Omdømme? Troverdighet? Privatliv? Nei, jeg er ikke misunnelig, for jeg har alt dette. Jeg kan sikkert skvise meg inn i str XS også, hvis jeg ikke er så opptatt av passform. Så kanskje det er Caroline som burde være sjalu på meg? 😂 Jeg minner forøvrig om denne: https://me.me/i/donovan-cxcope-nobody-absolutely-no-one-not-a-single-soul-02a5cc084baf4c948851298f9cb01040 Endret 29. oktober 2019 av Felis 51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Scott Skrevet 29. oktober 2019 #10224 Del Skrevet 29. oktober 2019 2 minutter siden, Felis skrev: Hun selv har gitt uttrykke for at mange synes det er fint at hun oppgir størrelser? Mener du: "Så flott at du oppgir størrelsen, Caroline, for jeg har gått glipp av at du er en str XS, men jeg vet at du er 170 høy"? Hvor i all verden ser du det? Noen ganger fremstiller du det som om du leser tankene til Caroline. Det der henger ikke på greip, for jeg har lest hundreogsnørrogførti ganger at hun er en str XS, men gått glipp av at hun annonserer høyden sin. Dessuten har jeg også sett, i hennes kommentarfelt, at folk ikke synes det er greit at hun oppgis str. At Caroline er slank, har du helt rett i! Jeg synes hun har en flott fasong og ser normalvektig ut. Men at hun er så innmari trent, synes ikke. Det ser man på hvordan BH-en gnager seg inn i underhudsfettet, som for eksempel i dette innlegget. Og klærne er ofte for små, gylfer er presset til ytterpunktet og overdelene strammer under armene ser man HER. HER, HER, HER og HER (Lenker til bloggen). Hvis man leser hva som står i denne tråden i tillegg, så skjønner man at noe skurrer. Hun har ikke skrevet under på Sunn Fornuft-plakaten, men hun har vel lest den? Jeg blir oppgitt over denne ansvarsfraskrivelsen, men det er vel som alt annet på den bloggen. Vi skal la oss påvirke av henne, men når hun gjør noe negativt, skal vi la være. For en lite profesjonell holdning til egen jobb! Hun er en levende reklameplakat, så hvorfor i all verden velger hun å fremstille klærne på en så uheldig måte? Og hvorfor i tillegg skryte av en klesstørrelse som alle kan se ikke passer? Jeg oppfatter det som et behov for å hevde seg, at det er skryt, og det er ikke så rart, for hva annet har hun å skryte av? Integritet? Omdømme? Troverdighet? Privatliv? Nei, jeg er ikke misunnelig, for jeg har alt dette. Jeg kan sikkert skvise meg inn i str XS også, hvis jeg ikke er så opptatt av passform. Så kanskje det er Caroline som burde være sjalu på meg? 😂 Jeg minner forøvrig om denne: https://me.me/i/donovan-cxcope-nobody-absolutely-no-one-not-a-single-soul-02a5cc084baf4c948851298f9cb01040 👏👏👏 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Ultiva Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg #10225 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Det er naturligvis ikke slik at man slutter å la seg påvirke av reklame eller kroppspress bare fordi man fyller 18 år. Eller 25 år. CBE ble selv fersket for å redigere seg tynnere på bilder fra bloggens spede oppstart i 2009 og frem til hun ble avslørt i julehøytiden 2014/2015. "Ved sammenligning av de publiserte og redigerte bildene, og originalene, er det tydelig at Berg Eriksen gjennomgående manipulerer seg tynnere på bildene hun publiserer, skriver avisen. Etter at Dagbladet gjorde bloggeren oppmerksom på bildene, har det derimot vært gjennomført en omfattende slettejobb for å gjøre de nevnte bildene utilgjengelige." https://www.tv2.no/a/6389130/ Den da 28 år gamle CBE skyldte på at kommentarer fra leserne gjorde henne så usikker at hun syntes det var greit å gjøre seg tynnere på bilder (selv om kritikken gikk ut på at hun fremsto nettopp svært tynn og var et farlig forbilde for sine lesere). Da er det jo ekstra tankevekkende, og forteller oss svært mye om henne som person, når CBE nå regelmessig uttaler at hun som profesjonell påvirker ikke kan ta noe som helst ansvar for hvordan hun påvirker sin lesermasse. https://www.dagsavisen.no/debatt/farlig-fasadefrue-1.450027 Endret 29. oktober 2019 av Ultiva 70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 29. oktober 2019 #10226 Del Skrevet 29. oktober 2019 1 time siden, Ultiva skrev: Da er det jo ekstra tankevekkende, og forteller oss svært mye om henne som menneske, når CBE nå regelmessig uttaler at hun som profesjonell påvirker ikke kan ta noe som helst ansvar for hvordan hun påvirker sin lesermasse. https://www.dagsavisen.no/debatt/farlig-fasadefrue-1.450027 Men nå er det jo slik at hun gjerne tar imot hyllest for å påvirke positivt. Men blånekter for å ta ansvar når noen blir påvirket i negativ retning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 29. oktober 2019 #10227 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Denne ansvarsfravikelsen som hele tiden uttrykkes fra bloggeieren kulminerer bare i at jeg vil bruke et lignende uttrykk bloggeieren til stadighet selv ynder å bruke mot konstruktive kritikere i eget kommentarfelt: "Beklager, da kan jeg ikke ta det du skriver seriøst, for det faller på sin egen urimelighet. Ferdig snakka." Endret 29. oktober 2019 av Revenge o'Cavatina 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luvinesta Skrevet 29. oktober 2019 #10228 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 3 hours ago, Felis said: Hun selv har gitt uttrykke for at mange synes det er fint at hun oppgir størrelser? Mener du: "Så flott at du oppgir størrelsen, Caroline, for jeg har gått glipp av at du er en str XS, men jeg vet at du er 170 høy"? Hvor i all verden ser du det? Det der henger ikke på greip, for jeg har lest hundreogsnørrogførti ganger at hun er en str XS, men gått glipp av at hun annonserer høyden sin. Dessuten har jeg også sett, i hennes kommentarfelt, at folk ikke synes det er greit at hun oppgis str. At Caroline er slank, har du helt rett i! Jeg synes hun har en flott fasong og ser normalvektig ut. Men at hun er så innmari trent, synes ikke. Det ser man på hvordan BH-en gnager seg inn i underhudsfettet, som for eksempel i dette innlegget. Og klærne er ofte for små, gylfer er presset til ytterpunktet og overdelene strammer under armene ser man HER. HER, HER, HER og HER (Lenker til bloggen). Hvis man leser hva som står i denne tråden i tillegg, så skjønner man at noe skurrer. Hun har ikke skrevet under på Sunn Fornuft-plakaten, men hun har vel lest den? Jeg blir oppgitt over denne ansvarsfraskrivelsen, men det er vel som alt annet på den bloggen. Vi skal la oss påvirke av henne, men når hun gjør noe negativt, skal vi la være. For en lite profesjonell holdning til egen jobb! Hun er en levende reklameplakat, så hvorfor i all verden velger hun å fremstille klærne på en så uheldig måte? Og hvorfor i tillegg skryte av en klesstørrelse som alle kan se ikke passer? Jeg oppfatter det som et behov for å hevde seg, at det er skryt, og det er ikke så rart, for hva annet har hun å skryte av? Integritet? Omdømme? Troverdighet? Privatliv? Nei, jeg er ikke misunnelig, for jeg har alt dette. Jeg kan sikkert skvise meg inn i str XS også, hvis jeg ikke er så opptatt av passform. Så kanskje det er Caroline som burde være sjalu på meg? 😂 Jeg minner forøvrig om denne: https://me.me/i/donovan-cxcope-nobody-absolutely-no-one-not-a-single-soul-02a5cc084baf4c948851298f9cb01040 Her kommer du med et veldig godt eksempel på hvorfor hvertfall jeg tror at brukerere her kritiserer, kun fordi det er CBE og at saken ikke er så nøye. Hvilken arena tror du de unge som sliter med spiseforstyrrelser er mest på? Norges største forum, eller en livstilblogg til en kvinne i 30 årene med barn? Tror du "Sunn fornuft" plakaten oppfordrer noen til å påpeke "skavanker" hos en veldig slank kvinne offentlig? Tror du oppriktigt at slike kommentarer du kommer med er bedre enn å oppgi hvilken størrelse man bruker, enten man er xs eller m/l? Hva med de som sliter med spiseforstyrrelse her inne som leser dette innlegget ditt om at helt normale ting som alle får som f.eks BH merker blir omtalt som at det gnager inn i underhudsfettet og hun derfor ikke er godt trent, og at slikt blir lagt merke til? Når linkene du henviser til viser helt normale passformer der klærne på ingen måte strammer eller blir presset til ytterpunktet? Hva slags signal sender du egentlig til unge folk med spiseforstyrrelser som er mye større enn CBE, når du leter opp gamle innlegg der du pirker på detaljer i tilsynelatende for små klær, men som viser normal passform, OG samtidig viser til en annen tråd for å poengtere at folk synes hun ser annerledes/større ut enn det som vises på bloggen? Jeg skjønner jo at det kommer svar som "klærne er for små, ikke at hun er for stor", men ser du virkelig ikke selvmotsigelsen i det du skriver? Om noe så uskyldig som det å oppgi størrelser på klær kan trigge folk med spiseforstyrrelse, så tar du medaljen med dette innlegget hvertfall. Endret 29. oktober 2019 av Luvinesta 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg #10229 Del Skrevet 29. oktober 2019 6 minutter siden, Luvinesta skrev: Her kommer du med et veldig godt eksempel på hvorfor hvertfall jeg tror at brukerere her kritiserer, kun fordi det er CBE og at saken ikke er så nøye. Hvilken arena tror du de unge som sliter med spiseforstyrrelser er mest på? Norges største forum, eller en livstilblogg til en kvinne i 30 årene med barn? Tror du "Sunn fornuft" plakaten oppfordrer noen til å påpeke "skavanker" hos en veldig slank kvinne offentlig? Tror du oppriktigt at slike kommentarer du kommer med er bedre enn å oppgi hvilken størrelse man bruker, enten man er xs eller m/l? Hva med de som sliter med spiseforstyrrelse her inne som leser dette innlegget ditt om at helt normale ting som alle får som f.eks BH merker blir omtalt som at det gnager inn i underhudsfettet og hun derfor ikke er godt trent, og at slikt blir lagt merke til? Når linkene du henviser til viser en kvinne i helt normale klær der klærne på ingen måte strammer eller blir presset til ytterpunktet? Hva slags signal sender du egentlig til unge folk med spiseforstyrrelser som er mye større enn CBE, når du leter opp gamle innlegg der du nesten henvender til at fettet tyter ut, men som viser en trent og slank kvinne? Jeg skjønner jo at det kommer svar som "klærne er for små, ikke at hun er for stor", men ser du virkelig ikke dobbeltmoralen i det du skriver? For det første; spiseforstyrrelser er ikke noe som er forbeholdt unge mennesker. Det rammer kvinner og menn i alle aldre. Og har man først fått en spiseforstyrrelse, er ikke dette noe man magisk blir frisk av når man er i 30-årene og/eller får barn. Å tro noe annet er kunnskapsløst, og det er derfor Sunn Fornuft-plakaten gjelder ALLE bloggere, ikke bare de unge. At CBE har valgt å ikke skrive under på denne plakaten antar jeg er fordi hun vet at hun ikke kan følge forpliktelsene den krever. Jeg er ikke overrasket, for hun sliter med å forholde seg til regelverk på svært mange områder (Merking av reklame, bruk av redningsvest, båndtvang, alkoholloven, Barnekonvensjonen). Men det betyr ikke at hun er fritatt ansvar, for hun jobber som influencer og har svært mange følgere. Hun sier selv at hun jukset fordi hun følte kroppspresset, og hun var ikke pur ung da det skjedde. Om hun synes Sunn Fornuft er vanskelig å leve opp til, så kan hun i det minste prøve å rette seg etter den enkleste regelen av de alle: Ikke oppgi størrelse! Hvor vanskelig kan det være? I stedet publiserer hun kommentarer fra lesere (?) som spør om størrelsen igjen og igjen og igjen og igjen og IGJEN. Og tar seg tid til å svare igjen og igjen og igjen og IGJEN. Faen hvor tungt har disse leserne for det? For alle som ikke har fått det med seg til nå: CBE bruker størrelse XS, ingen grunn til å spørre mer. (Hvis noen faktisk gjør det) Så til kommentaren din som går på at CBE ikke passer i størrelse XS. Hvorfor tror du Sunn Fornuft tar for seg dette med størrelser? Hvis du leser deg opp så ser du at for mange med spiseforstyrrelser, eller bare et problematisk forhold til egen kropp, har en bestemt klesstørrelse som mål. Det er en trigger, på lik linje med mål om en bestemt vekt, eller BMI. Likevel hamrer hun inn at hun bruker XS, den minste og gjeveste størrelsen, dag etter dag, uke etter uke, år etter år. Da må det være lov å kommentere at selv om hun har på seg XS, så er det ikke en størrelse som passer henne. Hvis det er noen der ute som bruker CBE som mål, så er det greit å vite at hun er ikke riktig så liten som hun prøver å gi inntrykk av. For å underbygge dette så viser jeg til innlegg hvor klærne ikke passer. Jeg ser nå at jeg burde skrevet at klærne ofte er for korte i ermer og ben også, man kan se det i noen av de samme lenkene i mitt forrige innlegg, så slipper jeg å lete opp "gamle innlegg" igjen. Og disse gamle innleggene jeg har lette opp, de er kun fra den siste måneden. Jeg brukte ikke fryktelig mye tid på det, foråsidetsånn. 😉 53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamiamia Skrevet 29. oktober 2019 #10230 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg syns det rett og slett er PINLIG at hun filmer seg selv med tettsittende "boob tube" hvor puppene strutter ut og nipler synes. Dette var reklame for spraytan. Altså, enhver grunn til å vise frem fronpartiet som i tillegg er falskt er på plass. Rett og slett pinlig at hun ikke er fornøyd med kroppen sin... og må legge inn silikon. 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Inocybe Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg #10231 Del Skrevet 29. oktober 2019 Syns det er spesielt at det eksisterer personer som ikke ser det åpenbare i at CBE har betydelig større ansvar enn en KG-bruker. CBE har brukt 10 år på å bygge seg opp som influencer med kropp som et av hovedfokus-områdene. Slikt forplikter, også selv om CBE på barnslig vis nekter å forholde seg til det ansvaret. CBE har ikke ikke bare unnlatt å underskrive Sunn fornuft plakaten men hun bryter aktivt rådene fra ekspertene. Stadig prediken om klesstørrelse i blandet mini-matporsjoner og utførlig beskrivelse av varighet av trening med lengde og hastighet. Presis det som ekspertene virkelig advarer mot å legge ut fordi folk blir syke. Ja folk blir faktisk syke av å lese bloggen hennes og det er ikke noe hun kan ansvarsfraskrive seg bort fra. Mini-porsjonene ser i følge hennes eget utsagn mer delikate ut - igjen en spiseforstyrrelses-trigger hvor lite mat = delikat mat. Ser hun ikke selv hvor sykt dette fokuset hennes er? Bloggen hennes er rene oppskriften på hvordan man _ikke_ bør gjøre det. Også veldig spesielt å anta det bare er unge kvinner som er mottakelige for negativt påvirkning og spiseforstyrrelser. Lenge siden jeg har lest noe så kunnskapsløst. 54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hebbbbbe Skrevet 29. oktober 2019 #10232 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg synes det er skremmende at CBE, som selv sier at hun har hatt et anstrengt forhold til mat, ikke forstår hvorfor man ikke skal snakke om størrelser på klær, vise frem små porsjoner mat og redigere seg tynnere. Hvis det er slik at hun har hatt anstrengt forhold til kropp og mat selv, så bør hun vite hvordan de med spiseforstyrrelser leter etter målbare ting hos andre der man kan sammenligne seg i forhold til tynnhet og matinntak. En person med spiseforstyrrelser vil hele tiden tenke i de baner, uansett om det gjelder blogger eller andre forum. Det er nettopp derfor bloggere skal være varsomme med hva de deler av informasjon om kropp og mat. Det burde hun vite! 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luvinesta Skrevet 29. oktober 2019 #10233 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 2 hours ago, Felis said: For det første; spiseforstyrrelser er ikke noe som er forbeholdt unge mennesker. Det rammer kvinner og menn i alle aldre. Og har man først fått en spiseforstyrrelse, er ikke dette noe man magisk blir frisk av når man er i 30-årene og/eller får barn. Å tro noe annet er kunnskapsløst, og det er derfor Sunn Fornuft-plakaten gjelder ALLE bloggere, ikke bare de unge. At CBE har valgt å ikke skrive under på denne plakaten antar jeg er fordi hun vet at hun ikke kan følge forpliktelsene den krever. Jeg er ikke overrasket, for hun sliter med å forholde seg til regelverk på svært mange områder (Merking av reklame, bruk av redningsvest, båndtvang, alkoholloven, Barnekonvensjonen). Men det betyr ikke at hun er fritatt ansvar, for hun jobber som influencer og har svært mange følgere. Hun sier selv at hun jukset fordi hun følte kroppspresset, og hun var ikke pur ung da det skjedde. Om hun synes Sunn Fornuft er vanskelig å leve opp til, så kan hun i det minste prøve å rette seg etter den enkleste regelen av de alle: Ikke oppgi størrelse! Hvor vanskelig kan det være? I stedet publiserer hun kommentarer fra lesere (?) som spør om størrelsen igjen og igjen og igjen og igjen og IGJEN. Og tar seg tid til å svare igjen og igjen og igjen og IGJEN. Faen hvor tungt har disse leserne for det? For alle som ikke har fått det med seg til nå: CBE bruker størrelse XS, ingen grunn til å spørre mer. (Hvis noen faktisk gjør det) Så til kommentaren din som går på at CBE ikke passer i størrelse XS. Hvorfor tror du Sunn Fornuft tar for seg dette med størrelser? Hvis du leser deg opp så ser du at for mange med spiseforstyrrelser, eller bare et problematisk forhold til egen kropp, har en bestemt klesstørrelse som mål. Det er en trigger, på lik linje med mål om en bestemt vekt, eller BMI. Likevel hamrer hun inn at hun bruker XS, den minste og gjeveste størrelsen, dag etter dag, uke etter uke, år etter år. Da må det være lov å kommentere at selv om hun har på seg XS, så er det ikke en størrelse som passer henne. Hvis det er noen der ute som bruker CBE som mål, så er det greit å vite at hun er ikke riktig så liten som hun prøver å gi inntrykk av. For å underbygge dette så viser jeg til innlegg hvor klærne ikke passer. Jeg ser nå at jeg burde skrevet at klærne ofte er for korte i ermer og ben også, man kan se det i noen av de samme lenkene i mitt forrige innlegg, så slipper jeg å lete opp "gamle innlegg" igjen. Og disse gamle innleggene jeg har lette opp, de er kun fra den siste måneden. Jeg brukte ikke fryktelig mye tid på det, foråsidetsånn. 😉 Selvsagt kan spiseforstyrrelser ramme folk i alle aldre, det er det ingen som har benektet. Men det er ikke til å komme bort fra at det er flest unge jenter/kvinner som blir mest påvirket. Ingen har sagt eller trodd noe annet, så slike stråmenn kan du bare legge fra deg. Hun har ikke skrevet under på Sunn Fornuft-plakaten, og den plakaten er heller ingen lov eller regel. Man kan ikke bestemme over hva andre mennesker skal gjøre eller ikke gjøre. Det kan være så lite komplisert som at hun ikke er enig i alle punktene, og det er hun helt fri til å mene dersom dette er tilfelle. Folk må ta ansvar for sitt eget liv også, man kan ikke legge ansvaret og skylden for sine problemer over på andre, og regne med at verden blir regnbuer der alle tar hensyn til hvilke problemer og utfordringer hver enkelt individ har, det fungerer ikke slik. Man kan være bevisst rundt det, ja, men å legge føringer og nærmest kreve at bloggeren alene skal stå ansvarlig for hva andre gjør og kan påvirkes av kan man ikke forvente. Poenget var at ditt innlegg kan være mye mer til skade for de (unge, menn, kvinner, voksne) med spiseforstyrrelse enn det å oppgi størrelsen sin på klær, om det kan være en så stor trigger som du gir utrykk for, og det gir jo ingen mening når du skal fronte det å være bevisst rundt akkurat dette med vekt, men samtidig legger til linker med "uflatterende" bilder som eksempler for å fortelle andre hvorfor du mener hun ikke ser så trent ut eller at hun bruker for små klær. Mye du lister opp av "regelverk" er filleting og flisespikkeri, og det er ikke måte på hvor krenket man skal bli av noe så ubetydelig. Noen innlegg som ikke er merket helt korrekt som reklame er ikke verdens undergang og man har egne instanser til å ta seg av sånt, bruk av redningsvest er vel snakk om episoden med kajakken 15 meter unna brygga for å hente noe? (redningsvest er på i de andre innleggene som handler om båttur ser jeg, og også på hunden, men tryggest å bruke både hjelm og svømmevest om man skal bade fra brygga også kanskje), båndtvang var da hun på Dovre tok det ene bilde av den ene gamle chichuahuaen som strakk på beina i en bekk to uker før båndtvangens 5 måneder var over? (ærlig talt, er da enig i at båndtvang er viktig, men kom igjen'a...), de færreste blir alkoholiker eller trigget av å se en vinflaske eller et vinglass med ukjent innehold i glasset...(Det er det en lov om så greit, det er også en lov om at man ikke kan servere vann i et halvliters glass med øl-logo på et utested, eller legge ut bilder på f.eks Facebook av et utested med ølglass synlig og det sier vel sitt) Hadde det vært lovbrudd eller litt mer alvorlige ting så skulle jeg vært enig i kritikken, men dette er jo resultatet av alt man har latt seg bli krenket over etter å ha studert og hengt seg opp i over lang tid, legg til at man har et horn i siden på bloggeren så kan man bli støtt av absolutt alt uansett hvor smålig det er, det er bare å bruke store ord og legge eksponering, miljø, spiseforstyrrelse-kortert så kan man innbille seg at kjerringsladder blir til en viktig kampsak. Småting blir jo blåst ut av proposjoner. Godt eksempel over her at posjonene hennes på tallerken er alt for små... Altså! Man kan til tider bare sitte og riste oppgitt på hodet over alt som er feil, for hvert eneste blogg-innlegg/snap/instagam er det en ny ting man kan støtt av, pirke på og lage ny diskusjon over. Man sitter her og klager over, lager ramaskrik og worst case scenario over noen blogginnlegg som barna er med på som er glemt av andre blogglesere innen en uke, samtidig som "Kjendismødre" ruller over skjermen i beste sendetid med minimum engasjement fra brukerne i denne tråden. "Jammen, de mødrene er jo likandes, ydmyke og mer naturlig enn CBE og da er jo ikke eksponering som er mye mer utleverende så farlig for barna allikevel" ' @FelisAt du ikke brukte lang tid på å lete opp blogginnleggene tviler jeg ikke på, det var ingenting alarmerende ved de foråsidetsånn. Endret 29. oktober 2019 av Luvinesta 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miamiamia Skrevet 29. oktober 2019 #10234 Del Skrevet 29. oktober 2019 Fortsetter hun å mene hun bruker XS i bukser når hun helt tydelig har ått større bakende? Jeg er ikke i nærheten å skvise meg inn i XS, men hun har helt tydelig større rumpe enn meg. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. oktober 2019 #10235 Del Skrevet 29. oktober 2019 3 minutter siden, Luvinesta said: Mye du lister opp av "regelverk" er filleting og flisespikkeri, og det er ikke måte på hvor krenket man skal bli av noe så ubetydelig. Noen innlegg som ikke er merket helt korrekt som reklame er ikke verdens undergang og man har egne instanser til å ta seg av sånt, bruk av redningsvest er vel snakk om episoden med kajakken 15 meter unna brygga for å hente noe? (redningsvest er på i de andre innleggene som handler om båttur ser jeg, og også på hunden, men tryggest å bruke både hjelm og svømmevest om man skal bade fra brygga også kanskje), båndtvang var da hun på Dovre tok det ene bilde av den ene gamle chichuahuaen som strakk på beina i en bekk to uker før båndtvangens 5 måneder var over? (ærlig talt, er da enig i at båndtvang er viktig, men kom igjen'a...), de færreste blir alkoholiker eller trigget av å se en vinflaske eller et vinglass med ukjent innehold i glasset...(Det er det en lov om så greit, det er også en lov om at man ikke kan servere vann i et halvliters glass med øl-logo på et utested, og det sier vel sitt) Hadde det vært lovbrudd eller litt mer alvorlige ting så skulle jeg vært enig i kritikken, men dette er jo resultatet av alt man har latt seg bli krenket over etter å ha studert og hengt seg opp i over lang tid, legg til at man har et horn i siden på bloggeren så kan man bli støtt av absolutt alt uansett hvor smålig det er, det er bare å bruke store ord og legge eksponering, miljø, spiseforstyrrelse-kortert så kan man innbille seg at kjerringsladder blir til en viktig kampsak. Småting blir jo blåst ut av proposjoner. Godt eksempel over her at posjonene hennes på tallerken er for små... Altså! Man kan til tider bare sitte og riste oppgitt på hodet over alt som er feil, for hvert eneste blogg-innlegg/snap/instagam er det en ny ting man kan støtt av, pirke på og lage ny diskusjon over. Man sitter her og klager over, lager ramaskrik og worst case scenario over noen blogginnlegg som barna er med på som er glemt av andre blogglesere innen en uke, samtidig som "Kjendismødre" ruller over skjermen i beste sendetid med minimum engasjement fra brukerne i denne tråden. "Jammen, de mødrene er jo likandes, ydmyke og mer naturlig enn CBE og da er jo ikke eksponering som er mye mer utleverende så farlig for barna allikevel" At de blogg-innleggene var lette å finne @Felis tviler jeg ikke på, det var ingenting alarmerende ved de... 👏👏👏 Fantastisk bra skrevet - og det jeg har uthevet må være den beste oppsummeringen jeg har sett av denne tråden. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg #10236 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 1 time siden, Luvinesta skrev: Selvsagt kan spiseforstyrrelser ramme folk i alle aldre, det er det ingen som har benektet. Men det er ikke til å komme bort fra at det er flest unge jenter/kvinner som blir mest påvirket. Ingen har sagt eller trodd noe annet, så slike stråmenn kan du bare legge fra deg. Hun har ikke skrevet under på Sunn Fornuft-plakaten, og den plakaten er heller ingen lov eller regel. Man kan ikke bestemme over hva andre mennesker skal gjøre eller ikke gjøre. Det kan være så lite komplisert som at hun ikke er enig i alle punktene, og det er hun helt fri til å mene dersom dette er tilfelle. Folk må ta ansvar for egne handlinger selv, man kan ikke legge skylden på alle andre. Poenget mitt var at ditt innlegg kan være mye mer til skade for de (unge, menn, kvinner, voksne) med spiseforstyrrelse enn det å oppgi størrelsen sin på klær, om det kan være en så stor trigger som du gir utrykk for, og det gir jo ingen mening når du skal fronte det å være bevisst rundt akkurat det, men samtidig legger vekt på å legge til linker med "uflatterende" bilder som eksempler for å fortelle andre hvorfor du mener hun ikke ser så trent ut. Mye du lister opp av "regelverk" er filleting og flisespikkeri, og det er ikke måte på hvor krenket man skal bli av noe så ubetydelig. Noen innlegg som ikke er merket helt korrekt som reklame er ikke verdens undergang og man har egne instanser til å ta seg av sånt, bruk av redningsvest er vel snakk om episoden med kajakken 15 meter unna brygga for å hente noe? (redningsvest er på i de andre innleggene som handler om båttur ser jeg, og også på hunden, men tryggest å bruke både hjelm og svømmevest om man skal bade fra brygga også kanskje), båndtvang var da hun på Dovre tok det ene bilde av den ene gamle chichuahuaen som strakk på beina i en bekk to uker før båndtvangens 5 måneder var over? (ærlig talt, er da enig i at båndtvang er viktig, men kom igjen'a...), de færreste blir alkoholiker eller trigget av å se en vinflaske eller et vinglass med ukjent innehold i glasset...(Det er det en lov om så greit, det er også en lov om at man ikke kan servere vann i et halvliters glass med øl-logo på et utested, eller legge ut bilder på f.eks Facebook av en pub med ølglass synlig og det sier vel sitt) Hadde det vært lovbrudd eller litt mer alvorlige ting så skulle jeg vært enig i kritikken, men dette er jo resultatet av alt man har latt seg bli krenket over etter å ha studert og hengt seg opp i over lang tid, legg til at man har et horn i siden på bloggeren så kan man bli støtt av absolutt alt uansett hvor smålig det er, det er bare å bruke store ord og legge eksponering, miljø, spiseforstyrrelse-kortert så kan man innbille seg at kjerringsladder blir til en viktig kampsak. Småting blir jo blåst ut av proposjoner. Godt eksempel over her at posjonene hennes på tallerken er for små... Altså! Man kan til tider bare sitte og riste oppgitt på hodet over alt som er feil, for hvert eneste blogg-innlegg/snap/instagam er det en ny ting man kan støtt av, pirke på og lage ny diskusjon over. Man sitter her og klager over, lager ramaskrik og worst case scenario over noen blogginnlegg som barna er med på som er glemt av andre blogglesere innen en uke, samtidig som "Kjendismødre" ruller over skjermen i beste sendetid med minimum engasjement fra brukerne i denne tråden. "Jammen, de mødrene er jo likandes, ydmyke og mer naturlig enn CBE og da er jo ikke eksponering som er mye mer utleverende så farlig for barna allikevel" At de blogg-innleggene var lette å finne @Felis tviler jeg ikke på, det var ingenting alarmerende ved de... Jeg må le litt, du høres akkurat ut som bloggeren! Han padlet bare 15 meter fra land og skulle hente noe? Ja da er det greit, for alle vet at man ikke drukner 15 meter fra land... Båndtvang gjelder ikke gamle hunder og i hvert fall ikke to uker før båndtvangen oppheves... Alkoholloven gjelder ikke hvis det KANSKJE ikke er vin i glasset, dessuten er den dum, for ingen blir alkoholikere av å se vin. Ingen grunn til å følge dumme lover... Og hvis man NESTEN merker riktig, NESTEN hver gang, så er det innafor... Til saken; det er ikke jeg som sykeliggjør CBE ved å kalle henne "veldig slank", det var du. Jeg skrev at hun er normalvektig og flott. Resonnementet om klesstørrelsene orker jeg ikke gjenta, jeg står for det jeg skrev, og jeg har ekspertene i ryggen. Og hvis du synes CBE er fritatt fordi det er flest unge jenter som rammes, så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Kanskje med å be deg lese deg opp? Dette innebærer at 50 000 norske kvinner i aldersgruppen 15-44 år til enhver tid vil ha en spiseforstyrrelse. Herav har 2700 kvinner anoreksi, 18 000 bulimi og 28 000 overspisingslidelse https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykiskelidelser/spiseforstyrrelser2/ For å knytte til seg annonsører må Treasures AS overbevise disse om at Caroline Berg Eriksen har stor påvirkningskraft. Jeg er helt sikker på at de argumenterer både med lesertall, følgere, hvem som følger henne, i den grad de vet det osv. Hennes påvirkningskraft er selve inntektskilden, og grunnen til at hun blir betrodd å reklamere for alt fra hårspenner til ballonger. Jeg antar at hun selv tror hun har denne påvirkningskraften, at hun ikke sitter der og selger løgner? (retorisk spørsmål) Men når det kommer til negativ påvirkning, nei da har hun ingen skyld og intet ansvar. Da får folk passe på seg selv og alle som mener noe annet er hatere og og misunnelige, nesevise drittkjerringer. Dobbeltmoralen gir meg brekninger! Jeg vet ikke om du sikter til meg når du skriver at man pirker på alt, men i tilfelle så kan jeg opplyse deg om at jeg har tatt CBE i forsvar mer enn én gang i denne tråden. Og fått masse likes på det, så jeg er ikke alene. Men det er klart, det er lettere å avfeie kritikken med at "dere hakker jo på ALT", for da blir ingenting gyldig. Endret 29. oktober 2019 av Felis 66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 29. oktober 2019 Populært innlegg #10237 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) Nå er det heldigvis hverken @Luvinesta eller @Tabris som bestemmer hva som er sladrekjerringmaterial eog hva som er viktige kampsaker - i forum, i Norge eller i verden. Alle som noensinne har åpnet en avis eller reflektert bittelitt over hva som skjer i verden, vet at både miljøspørsmål, spiseforstyrrelser og ekstremt kroppsfokus og ikke MINST - barns rettigheter er noe ganske mange oppegående mennesker er opptatt av. Jeg kommer alltid til å mene at influencere har et STORT ansvar - mye større enn vi vanlige dødelige som livnærer oss på mer tradisjonelt vis, har. Jeg gjør store deler av mitt samfunnsoppdrag i andre kanaler enn på KG - men KG er et diskusjonsforum hvor man kan diskutere. Hvis jeg ønsker å ha en mediedebatt her, er jeg i min fulle rett til det. Jeg er saklig. Jeg skriver ikke ting jeg ikke har belegg for. Jeg påstår ikke at andre har sagt ting i forsøk på å få til et billig poeng. Jeg har forøvrig ALDRI forsvart noen som eksponerer barna sine - eller sagt noe som i det hele tatt likner på det @Luvinesta hevder at vi andre her inne mener her: Sitat Kjendismødre" ruller over skjermen i beste sendetid med minimum engasjement fra brukerne i denne tråden. "Jammen, de mødrene er jo likandes, ydmyke og mer naturlig enn CBE og da er jo ikke eksponering som er mye mer utleverende så farlig for barna allikevel" Å legge ordene i munnen på folk er SKIKKELIG uredelig debatteknikk, og jeg er vedlig forundret over at @Tabris - som har vært på dette forumet lenge og ergo setter pris på en ordentlig debatt, applauderer dette. OG å kalle folk kjerringer fordi de er opptatt av sosiale medier og hva de gjør med oss som individer og som samfunn, er bare fullstendig bak mål. Kraften av de bedre argumenter burde holde i massevis. Har man ikke de bedre argumenter, bør man I HVERT FALL la være å kalle andres meninger kjerringsladder. Seriøst. Peace out Endret 29. oktober 2019 av pøbelsara 74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 29. oktober 2019 #10238 Del Skrevet 29. oktober 2019 Dette er med god margin den tråden på Rampelyset som er mest generisk. Dvs at tematikken innlegg i CBE.no sine SoMe-kanaler til enhver tid aktualiserer i veldig mange innlegg brukes som case og utgangspunkt for en mer generell diskusjon. Det er rett og slett ikke noe saklig grunnlag for å hevde at folk skriver her med vikarierende motiver fordi de spesielt er ute etter akkurat CBE. Alt tyder på at det snarere er tvert imot. De færreste er opptatt av henne spesielt, og enda mindre av henne som person. Ikke engang de som forsvarer det hun gjør i bloggen virker i innleggene sine opptatt av henne som sådan - de konsentrerer nemlig stort sett argumentasjonen sin omkring å angripe kritikerne. Flere av oss som poster her jevnlig har også startet generelle kritiske tråder om SoMe i underforumet for det. Det er altså sakskomplekset som engasjerer - ikke en bestemt blogger, og slett ikke en privatperson i Sarpsborg. 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 29. oktober 2019 #10239 Del Skrevet 29. oktober 2019 Jeg merker at jeg har utrolig lite respekt for voksne mennesker som bagatelliserer fokuset på barns rettigheter og rett på å bestemme over egen digitale identitet. Stakkarslig, patetisk og ikke minst kunnskapsløst og forminske en viktig samfunnsdebatt til kjerring sladder. Heldigvis er det en topp aktuell sak for oss som har påvirkning og kunnskap om temaet. Det er helt utrolig at enkelte ikke har noen interesse for å beskytte de aller mest sårbare menneskene i samfunnet vårt. Heldigvis (for barna) er de fleste mottagelige og positive til andres kunnskap og kompetanse når det gjelder barns rettigheter. 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luvinesta Skrevet 29. oktober 2019 #10240 Del Skrevet 29. oktober 2019 (endret) 1 hour ago, pøbelsara said: Nå er det heldigvis hverken @Luvinesta eller @Tabris som bestemmer hva som er sladrekjerringmaterial eog hva som er viktige kampsaker - i forum, i Norge eller i verden. Alle som noensinne har åpnet en avis eller reflektert bittelitt over hva som skjer i verden, vet at både miljøspørsmål, spiseforstyrrelser og ekstremt kroppsfokus og ikke MINST - barns rettigheter er noe ganske mange oppegående mennesker er opptatt av. Jeg kommer alltid til å mene at influencere har et STORT ansvar - mye større enn vi vanlige dødelige som livnærer oss på mer tradisjonelt vis, har. Jeg gjør store deler av mitt samfunnsoppdrag i andre kanaler enn på KG - men KG er et diskusjonsforum hvor man kan diskutere. Hvis jeg ønsker å ha en mediedebatt her, er jeg i min fulle rett til det. Jeg er saklig. Jeg skriver ikke ting jeg ikke har belegg for. Jeg påstår ikke at andre har sagt ting i forsøk på å få til et billig poeng. Jeg har forøvrig ALDRI forsvart noen som eksponerer barna sine - eller sagt noe som i det hele tatt likner på det @Luvinesta hevder at vi andre her inne mener her: Å legge ordene i munnen på folk er SKIKKELIG uredelig debatteknikk, og jeg er vedlig forundret over at @Tabris - som har vært på dette forumet lenge og ergo setter pris på en ordentlig debatt, applauderer dette. OG å kalle folk kjerringer fordi de er opptatt av sosiale medier og hva de gjør med oss som individer og som samfunn, er bare fullstendig bak mål. Kraften av de bedre argumenter burde holde i massevis. Har man ikke de bedre argumenter, bør man I HVERT FALL la være å kalle andres meninger kjerringsladder. Seriøst. Peace out Man kan jo lure på hvorfor majoriteten av innleggene dine f.eks handler om de to mest forhatte bloggerne på KG, nemlig CBE og Anne Brith dersom det var problematikken rundt influenserens rolle som var viktig når disse to er voksne folk med voksne lesere som ikke påvirkes på langt nær på samme måte, men som provoserer mest med sin væremåte tydeligvis. For meg høres det ut som det er mer en attitude problem enn noe annet for de fleste i denne tråden som mener man diskuterer og reflekterer over sosiale medier, etikk, spiseforstyrrelser, etikette, yrkestolthet, eksponering og alt det, you name it (sikter ikke spesifikt til deg nå, men mer generelt) Når det kommer til "influenseren"/bloggeres rolle er jeg enig, de påvirker mye i dag, men det er nok ikke CBE som er verstingen, det er det de yngre på blogg.no er åpen om plastisk kirurgi (rumpeoperasjon etc), og oppfordrer til økt kroppfokus, er med på Ex on the beach/Paradise Hotel og som oppfordrer til et visst utseendefokus, utagerende oppførsel som kan føre til anger osv. Det er de som påvirker mest og er mest farlig, ikke CBE som er småbarnsmor som blogger om trening, hus, hjem, kosthold og turer... Når kun et fåtall (mislikte her på forumet) bloggere får gjennomgå og ikke andre som faktisk påvirker spesielt unge mennesker, og mer populære bloggere enn CBE eksponerer sine barn sine tanker i mye større grad osv. så det er klart en lurer på hva drivkraften er og hvor troverdig dette her er. Selvsagt bestemmer man da selv hva man vil diskutere og hva som er viktig for en selv, ingen som legger noen hinder på det, men man kan fortsatt si sin mening om man er uenig eller mener ting skurrer. Har ikke kalt noen for kjerringer, det mener jeg med at det her er det utelukkende kvinner som snakker nedsettende og hakker på andre kvinner, derav kjerringsladder, og i mine øyne er det nettopp det det er når man terper på det samme om og om igjen og drar opp små ubetydelige ting man spinne videre og kan lage drama og storm i vannglass av. (med noen få unntak) Tror nok CBE har blitt kalt for verre ting i denne tråden. Jeg ser ikke det samfunnsnyttige i det her overhodet, og det er en mening jeg har. Så får du ha en mening om at det er viktig om du følte deg truffet av det jeg skrev. Nå var det en fast bruker herfra som skrev følgende i Fungygine-tråden: Det som gjør at hun ikke får like mye pes som cbe er nok at hun viser en mer naturlig hverdag (uten at jeg syns at det er bra på noen måte å vise noen barn på komersielle kanaler). Man får ikke den gufne følelsen av stivpynta småbarn som kun har til misjon å se pene ut. Det er flust av slike innlegg som det over her som skal ufarligjøre eksponeringen andre mødre gjør kontra CBE fordi de er bedre likt. Det er jo null engasjement i tråden om "Kjendismødre" så noe må det jo være dersom de som vistnok er så opptatt av barnas rettigheter ikke er å se der der selve barnas liv blir dokumentert og eksponert på TV... Synes ikke du det er litt rart? @Felis Det finnes nyanser av å være bastant fanatisk regelrytter og det å bruke hodet og sunn fornuft i enkelte tilfeller. Endret 29. oktober 2019 av Luvinesta 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå