Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
LullaSkrulla skrev (10 minutter siden):

Hvis dette er et så hastverksarbeid som det virker å være, håper jeg virkelig media tar tak i dette. Det er vel flere journalister som leser her inne?

Jeg vet at tidligere kulturredaktør i Aftenposten Sarah Sørheim av og til leser her inne. Men hennes bidrag til influenserdebatten motarbeides nok kraftig i Aftenposten-podden av de andre som skammer seg over i det hele tatt å vite at alle disse særdeles mektige influenserne (som dessverre er de som former ungdommene våre) eksisterer. De samme kraftige tendensene hører jeg i VGs podcast Giæver og gjengen, hvor det nye tilskuddet Selma får svært dårlig oppfølging og engasjement fra de andre journalistene angående influensertemaene som dessverre former vår oppvoksende generasjon. 60-åringene våre foretrekker tilsynelatende å selge boligene sine med 800 % fortjeneste, gå av med gullpensjon og å trekke opp stigene etter seg. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 27
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Aricia skrev (19 minutter siden):

At uaktuelle CBE.no lanserer en treningsapp som er uferdig og sannsynligvis flopper oppfyller nok neppe noen nyhetskriterier.

De har vel ikke gjort noe ulovlig her, bare slett og lite målrettet arbeid. At en influencer de fleste har glemt lanserer en uferdig treningsapp etter å ha jobbet med den i 7 år har ingen interesse eller betydning for allmennheten som kan føre til noe presseoppslag - det er bare trist og flaut.

Jeg er enig med deg i at CBE nesten aldri får spalteplass lenger. Sist var vel en artikkel som viste at firmaet hennes gikk med 400 000 kr i minus i fjor. Før det var vel forrige CBE-artikkel i fbm den kortvarige deltakelsen i Norges nye megahit for 2,5 år siden.

Men at man trenger ordentlig hissig, grundig og langvarig gravejournalistikk rundt store deler av influenserbransjen generelt, er det ingen tvil om. Man trenger kun å skrape i fernisset omkring TikTok, Snapchat og Instagram for å avsløre enormt kritikkverdige forhold omkring alt fra skjult markedsføring og tvilsomme reklamesamarbeid via særdeles omfattende, skjulte skjønnhetsfiltere, til en enorm industri av uregulert barnearbeid og massiv fronting av direkte skadelige trender.

Greia er bare at ingen ordentlige journalister vil risikere sosialt selvmord innen eliten for å skitne til hendene med dette. Da er det mye bedre å ofre hele generasjon z 🙃🫠

Endret av Rastebenk
  • Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet

Tillegg: Dersom kunder etter hvert skulle oppleve at de betaler for et produkt/ en tjeneste de ikke får, eller at Netfit ikke leverer det som er lovet, så kan det vel potensielt sett bli en sak for mediene. 

Jf Anne Brith Davidsens influencerkurs, som i praksis var ren svindel. Jeg påstår ikke at de to er sammenliknbare, men noen varsellamper blinker vel her.

• Liker 36
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Aricia skrev (15 minutter siden):

At uaktuelle CBE.no lanserer en treningsapp som er uferdig og sannsynligvis flopper oppfyller nok neppe noen nyhetskriterier.

De har vel ikke gjort noe ulovlig her, bare slett og lite målrettet arbeid. At en influencer de fleste har glemt lanserer en uferdig treningsapp etter å ha jobbet med den i 7 år har ingen interesse eller betydning for allmennheten som kan føre til noe presseoppslag - det er bare trist og flaut.

At det er et slett arbeid som er gjort med appen virker det ikke som det er noe tvil om. Når det gjelder lovlighet eller ikke: det eneste jeg synes virker suspekt her er om det eksisterer en avtale mellom Sihatalogi.com og Netfit om videresalg av rettighetsbeskyttede oposkrifter/matplaner. Slik jeg tolker CBE sitt svar så svarer de mer at «de har visst brukt samme ernæringsfysiolog», og ikke at det eksisterer et samarbeid.

Det å kopiere andre sine åndsverk/produkter for kommersielt øyemed uten avtale må jo være ulovlig? Hvis man kommer ut for rette aktør kan man jo risikere å bli saksøkt.

Kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på å finne ut hva som er sannheten om akkurat dette. Jeg hater juks og bedrageri, og at folk slipper unna med det.

Endret av Laia
  • Liker 24
  • Nyttig 7
Skrevet
Rastebenk skrev (Akkurat nå):

Men at man trenger ordentlig hissig, grundig og langvarig gravejournalistikk rundt influenserbransjen generelt er det ingen tvil om. Man trenger kun å skrape såvidt i fernisset for å avsløre enormt kritikkverdige forhold omkring alt fra skjult markedsføring og kraftig skjult skjønnhetsredigering til uregulert barnearbeid og fronting av direkte skadelige trender. Greia er bare at ingen ordentlige journalister vil risikere sosialt selvmord innen eliten for å skitne til hendene med dette. Da er det mye bedre å ofre hele generasjon z 🙃🫠

Dette er jeg veldig enig i - jeg ønsker meg en lang dokumentarserie på NRK om influencerbransjen, med fokus på strukturer og bakenforliggende mekanismer.

• Liker 34
  • Nyttig 11
Skrevet
Laia skrev (2 minutter siden):

At det er et slett arbeid som er gjort med appen virker det ikke som det er noe tvil om. Når det gjelder lovlighet eller ikke: det eneste jeg synes virker suspekt her er om det eksisterer en avtale mellom Sihatalogi.com og Netfit om videresalg av rettighetsbeskyttede oposkrifter/matplaner. Slik jeg tolker CBE sitt svar så svarer de mer at «de har visst brukt samme ernæringsfysiolog», og ikke at det eksisterer et samarbeid.

Det å kopiere andre sine åndsverk/produkter for kommersielt øyemed uten avtale må jo være ulovlig? Hvis man kommer ut for rette aktør kan man jo risikere å bli saksøkt.

Kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på å finne ut hva som er sannheten om akkurat dette. Jeg hater juks og bedrageri, og at folk slipper unna med det.

Matoppskrifter har ikke verkshøyde og er ikke beskyttet av opphavsrett. Men om tekst er ordrett gjengitt kan den være det, så vidt jeg har skjønt.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
20 minutter siden, Aricia said:

Ja, det er ikke en nyhet for avisene, vi har jo sett at de knapt vier henne oppmerksomhet overhodet. Selv som influencer er hun langt nede i rekka nå. Og hvis de hadde gitt dette oppmerksomhet, hadde det sikkert blitt litt kjekk reklame for dem uansett, så jeg er glad de ignorerer Sarpsborg-paret så mye som de gjør. Det taler for seg.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Aricia skrev (15 minutter siden):

Matoppskrifter har ikke verkshøyde og er ikke beskyttet av opphavsrett. Men om tekst er ordrett gjengitt kan den være det, så vidt jeg har skjønt.

Jeg kan ikke så mye om dette fagområdet, men ser iallfall at nederst på hjemmesiden sto det all rights reserved. Bilde fra @Frisk Frosk sin post litt lengre bak i tråden: 

image.png.59db02fb1ba68a6a75580a93c6385024.png

Endret av Laia
  • Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Aricia skrev (51 minutter siden):

Det er helt merkelig av dem å satse på netfit, et konsept som ingen av dem strengt talt har vist interessere for. Nå er det tilsynelatende lansert, med uforståelige tekstmaler fra webdesigneren som ligger igjen, kostholdsplaner som bærer preg av google translate/copy paste og en introduksjon av frontfiguren som ikke engang er fylt ut.

Men de ser nok at CBEs 13 år gamle merkevarefilosofi "min jobb er å være meg selv" har utviklet seg til et skikkelig tapsprosjekt hvor ingen lenger bryr seg, så da later de som at de ønsker å gi andre et treningsopplegg? 🤷‍♀️ Det tok dem 7 år og er fremdeles halvferdig. Direkte flaut at to funksjonsfriske voksne har en så skremmende dårlig arbeidskapasitet. Treningshobby, kaloritelling og CBEs klinikkbesøk er det eneste de virkelig bryr seg om.

Endret av Rastebenk
  • Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (29 minutter siden):

Dette er jeg veldig enig i - jeg ønsker meg en lang dokumentarserie på NRK om influencerbransjen, med fokus på strukturer og bakenforliggende mekanismer.

Veldig enig - det burde vært en selvfølgelighet at NRK laget en slik dokumentarserie med tanke på det samfunnsoppdraget NRK har. En slik dokumentarserie ville vært viktig journalistisk arbeid!

Men så langt virker det som både de statstøttede NRK og TV2 tilsynelatende har blitt frivillige gratismarkesførere for noen av de verste influencerne landet har.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
Kleenex skrev (2 timer siden):

Så puteflaut. Hadde ligget i fosterstilling på kjøkkengulvet om jeg hadde blitt avkledd på samme måte. Takk til dere gode som avslører og finner dette! 

Jeg tror ikke jeg hadde våget meg ut dørene om jeg hadde blitt avslørt på samme måte som CBE og LKE. Så utrolig flaut. De er to voksne mennesker som ikke er i arbeid, men tråkker hjemme og har alt av tid til å gjøre ting ordentlig. Men det gidder de altså ikke. Netfit er dessuten noe de burde fått snekret sammen kjapt i løpet av 2020 for så å finpusse opplegget. Jeg skjønner ikke hva de holder på med.

• Liker 31
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (26 minutter siden):

Veldig enig - det burde vært en selvfølgelighet at NRK laget en slik dokumentarserie med tanke på det samfunnsoppdraget NRK har. En slik dokumentarserie ville vært viktig journalistisk arbeid!

Men så langt virker det som både de statstøttede NRK og TV2 tilsynelatende har blitt frivillige gratismarkesførere for noen av de verste influencerne landet har.

For å sitere en kunstner som døde så altfor ung, det er trist som faen. Generasjon X og Millenniumsgenerasjonen svikter generasjon Z fullstendig. Oi da sønnen min, du ser på TikTok 12 timer per dag og syns Andrew Tate er kul? Uff da. *Trekker på skuldrene og leser videre i Aftenposten*

Endret av Rastebenk
  • Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet

Fascinerende skue hele NetFit. Bare det at hovedpersonen, CBE, ikke har fylt ut introtekst er så graverende og puteflaut useriøst at jeg blir helt fascinert. Det er jo det enkleste å få gjort og det mest synlige som de MÅ ha visst at folk kommer til å se og henge seg opp i. Det er faktisk ikke til å fatte. 

Og dette fra ei som tidligere i bloggerkarrieren var helt obsessed med at alt hun publiserte skulle være "perfekt". Glansbilde, perfeksjon, petimeter, perfekt posering og redigering var jo alle ord du kunne slå opp i ordboka og finne bilde av CBE, mens nå fremstår tilnærmet alt de produserer som slurv og slett arbeid. 

• Liker 31
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (45 minutter siden):

Tillegg: Dersom kunder etter hvert skulle oppleve at de betaler for et produkt/ en tjeneste de ikke får, eller at Netfit ikke leverer det som er lovet, så kan det vel potensielt sett bli en sak for mediene. 

Jf Anne Brith Davidsens influencerkurs, som i praksis var ren svindel. Jeg påstår ikke at de to er sammenliknbare, men noen varsellamper blinker vel her.

Hvis jeg har forstått det riktig, så er det en gratis prøveperiode før evt betalingstjeneste. Etter hva jeg leser her, er prognosene for sistnevnte dårlige. Slik det er nå, har de verdi i form av en liten underholdningskuriositet i lokalavisa og TV2 når Caroline Berg Eriksen flasher puppene over «insert wine instead of coffee».

• Liker 9
Skrevet
Hunter7 skrev (1 minutt siden):

Hun kan angre på at hun ikke fullførte PT utdanningen. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet
Hunter7 skrev (8 minutter siden):

«...hjelpe andre å finne treningsglede – og på helt korrekt måte!»

• Liker 30
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...