Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Spamalot skrev (6 minutter siden):

Tenker du at det er en grei måte å snakke til andre på?

Og hva tenker du om rådet om punktum og ny setning? (se ditt siste innlegg)

Jeg snakker til andre slik jeg vil, uansett hva du måtte mene og føle om det.

Punktum og ny setning? Og så, hva har det med saken å gjøre? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Skrottefar skrev (På 27.5.2023 den 0.53):

Jeg snakker til andre slik jeg vil, uansett hva du måtte mene og føle om det.

Punktum og ny setning? Og så, hva har det med saken å gjøre? 

Endret av Spamalot
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Ersa skrev (9 timer siden):

Det er så teit med Stalker-filming igjennom buskene😂IMG_7957.thumb.jpeg.1843ca1c89cf57fcdc30bf5688b771a9.jpeg

Buskemannenn slår til igjen 😱 (kleint)

Endret av K_mb
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Gjest NordreSving
Skrevet
Spamalot skrev (6 timer siden):

Hva mener du? 

Husk: Du kan skrive selvstendige innlegg, du trenger ikke alltid å henge deg på andre. Og i et innlegg så er det noe som heter punktum og ny setning. 

Er du tøff nok til å svare skikkelig på en skikkelig måte?

Les det du selv skriver. 

Du avslører deg selv grundig. Du etterspør at brukere skal svare deg på en «skikkelig» måte, men når @Frisk Frosk gjør det er det du som presterer å svare med totalt intetsigende og innholdsløs respons. 

På et forum som i verden forøvrig vil all interaksjon med andre mennesker gjøre at man danner seg et inntrykk. Det inntrykket er positivt eller negativt. Over tid vil en gjenkjenne brukernavn og dra med seg slike inntrykk. Etterhvert skjønner man ut fra denne erfaringen hvilke brukere som det er vits å bruke tid på og hvilke brukere som bare er støy. Du liker ikke svarene du får, men de reflekterer bare hvilket inntrykk folk har fått av deg i tidligere interaksjon. Nå fikk man det ytterligere bekreftet i svaret du gav på det som faktisk var et «skikkelig svar». Neste gang du kommer inn i tråden vil enda flere ha merket seg at du bare er ute etter å lage støy, og svarene du vil få vil nødvendigvis dermed være en konsekvens av det du selv har lagt opp til. 

I kortform: Man lever ikke i et vakuum, egne valg styrer responsen som man får. Slik er det for CBE også. 

Skrevet (endret)
Sugar&Spice skrev (9 timer siden):

Her påpeker du en av de litt skjulte problemene med proanabilder. Dette er forbi thinspo, dette ER proana. 

Å få hodet til å virke større, vil gi et inntrykk av en mindre kropp. Mindre kropp = bra. Se også hvordan senene kommer ekstremt godt frem på halsen. Også bra i proanaverden. Og så - toppen av kransekaken(pun intended…) kommer i storyen etterpå: flink anorektiker spiser is, men ikke sååå mye at man mister kontrollen. Se, så flink og tynn og vellykket, spiser litt is, men! Ikke mist kontrollen. Lev og tyn kroppen så langt du makter, men du må IKKE falle over på den andre siden, da er man ikke "flink nok". 

Ingeborg Senneset er også i samme kategori. 

Dette innholdet på Treasures AS sine kanaler er FARLIG. Proana hele veien. Og når man har begynt å se det… når man lærer "teknikkene" som finnes… så kan man aldri ikke-se det. 

Bildet er forbi thinspo og Dana Mercer-tematikken. Det er proana.  Og det er MYE av det. 

Selv om noen prøvde å avlede bort fra denne delen av diskusjonen; jeg er så enig med deg her; dette er farlig påvirkning og det er mye av det.  Jeg fatter ikke hva de tenker på når de samtidig skal lansere en treningsapp; hvem vil trenes av noen som har dette fokuset? De kan skrive så mye om sunnhet og styrke de bare vil, men bildene sier ofte noe helt annet. Og at AP og kona vil bli dratt med inn i dette fokuset (alle fire som godt voksne mennesker!)? Trist å bivåne.

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 39
  • Nyttig 2
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke helt om Adrian Paul heller vil dra så mange kunder. 

På innlegget der han promoterer reisen fra 6.april er det 85 likes. Og det pinlige er at av de tre kommentarene han fikk, var en fra CBE og en fra Netfit…. Viktig å minne seg selv på at det er mye selvhyping i SoMe. 

https://www.instagram.com/p/CqsYmRfKneh/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Endret av NordreSving
Lenke
Skrevet
Sugar&Spice skrev (10 timer siden):

Her påpeker du en av de litt skjulte problemene med proanabilder. Dette er forbi thinspo, dette ER proana. 

Å få hodet til å virke større, vil gi et inntrykk av en mindre kropp. Mindre kropp = bra. Se også hvordan senene kommer ekstremt godt frem på halsen. Også bra i proanaverden. Og så - toppen av kransekaken(pun intended…) kommer i storyen etterpå: flink anorektiker spiser is, men ikke sååå mye at man mister kontrollen. Se, så flink og tynn og vellykket, spiser litt is, men! Ikke mist kontrollen. Lev og tyn kroppen så langt du makter, men du må IKKE falle over på den andre siden, da er man ikke "flink nok". 

Ingeborg Senneset er også i samme kategori. 

Dette innholdet på Treasures AS sine kanaler er FARLIG. Proana hele veien. Og når man har begynt å se det… når man lærer "teknikkene" som finnes… så kan man aldri ikke-se det. 

Bildet er forbi thinspo og Dana Mercer-tematikken. Det er proana.  Og det er MYE av det. 

For alt man vet, endte isen i søpla. Det er velkjent at folk med et problematisk forhold til kropp og helse lager kaker og is til andre men spiser det ikke selv. Det er en fasade. Akkurat som disse bildene hun poster her hvor hun bruker masse filtre helt bevisst for å fremstille seg selv helt ugjenkjennelig. Hun har mistet de sperrene andre har og driver med et slags selvbedrag. 

• Liker 29
  • Nyttig 4
Skrevet
Sursøtsaus skrev (7 minutter siden):

Jeg siterer ikke deg fordi jeg har noe spesifikt å respondere på ditt innlegg, men jeg synes det var et godt innlegg og vil fortsette denne samtalen videre. Jeg tror en ting kritikerne av kritikken her og folk som deler CBE sitt syn ikke forstår er at det er et stort skille mellom det å ha en naturlig tynn kropp og pro-ana. Et argument jeg begynner å bli temmelig lei av er det argumentet om at "man kan jo ikke være tynn lenger uten å få høre det." og "Du hadde aldri kommentert en overvektig person sin kropp slik for det er ikke sosialt akseptert." 

Til det siste argumentet: Dessverre er det ikke slik at fat-shaming har forduftet helt fra denne verden bare fordi man har blitt mer obs på kroppspositivisme. Normen er fortsatt å være tynn, og overvektige blir fortsatt shamet av folk og samfunnet som omtaler dem som et samfunnsproblem eller en epidemi som må fikses. Else Kåss Furuseth sitt program og podkaster tilknyttet dette programmet legger dette frem på en veldig ryddig måte. Man må ta innover seg at overvekt kan lede til fatale konsekvenser og det skal man ta på alvor, men det unnskylder ikke den samfunnsholdningen som stempler tjukke folk som dumme, late og mindre verdt. Bare fordi man har begynt å kritisere folk som legger ut pro-ana eller som promoterer hardt for spesifikke tynne kropper på SoMe betyr ikke at vi er ferdig med fat-shaming som problem. Langt ifra, og dette paret som diskuteres i denne tråden og som skal ha betalt for trening av andre er med på å videreføre stigma med sine holdninger til overvekt og kropp.

Til det første argumentet: Jo, du kan være tynn. Samfunnet hyller deg faktisk for å være tynn. Du blir tatt mer seriøs når du er tynn, du får større sjanser for å få jobb når du er tynn, du blir tatt mer seriøst av legen din hvis du er tynn, samfunnet og bybildet er bygget opp med kroppen din som utgangspunkt. Og det er faktisk ikke noe galt at du er tynn, men det er forskjell på å være tynn og det å fronte pro-ana. En person som er naturlig tynn tar man ikke skade av å se. Hvis man er tynn men ikke kroppsfokusert så kommer det også frem på bilder, hvor de er avslappet og naturlig i poseringen sin, og det er ikke noe behov for å prøve å vri eller vende kroppen slik at den ser tynnest mulig ut eller skal fremheve de tynneste stedene på kroppen sin. Det er en stor forskjell på dem og folk som er kroppsfikserte og fremhever pro-ana, hvor det nettopp er et stort fokus på å fremheve kroppens tynne steder, kontrollere vinkelen for at kroppen skal se så liten ut som mulig, og body checking. I tillegg kan folk som bedriver pro-ana skrive negative ting om kropp og mat, som LK som fleiper om at han blir feit i morgen etter å spise en pizza, eller CBE som synes "Bikinis don't lie" er en morsom tittel på en treningsøkt med fokus på mage, rumpe og lår eller at hun synes folk som spiser mye "junkfood" virker som ustelte mennesker. Begge disse uttalelsene er fra hennes podkast for øvrig. Dette er et godt eksempel på hvordan kropp og mat blir moralisert, og kroppene og maten ikke lengre er objektive men blir stemplet som noe negativt, latterlig og til og med ekkelt. Dette er dessverre veldig normalisert i samfunnet, og så og si alle tar en del av det i noen grad, spesielt når det kommer til mat og moral.

🙌👏👏

• Liker 6
Skrevet

Det er et tankekors (antakelig ikke for CBE)  at når tallene for spiseforstyrrelser går rett i været, da fortsetter CBE med disse bildene som fremhever sener og en særdeles mager kropp; mye magrere enn hun egentlig er. Samfunnsansvar er et fremmedord der i gården. 

https://www.vg.no/nyheter/i/76y02K/over-30-prosent-oekning-i-spiseforstyrrelser

https://www.utdanningsnytt.no/psykisk-helse-spiseforstyrrelser-videregaende/en-av-ti-elever-pa-videregaende-har-spiseforstyrrelser/329998

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet

Når man ikke er interessert i omverdenen og tiden man lever i, har man i grunn ingenting på sosiale medier å gjøre. Hun fronter i aller høyeste grad at perfekt utseende er vår tids viktigste identitetsmarkør, men vil ikke under noen omstendigheter innrømme at hun bidrar inn i det sosiale rommet der slike kulturelle forestillinger får utspille seg og blomstre. 

Sosiale medier er i dag så mye mer enn dette navlebeskuende fokuset. Etter så mange år i bransjen, er det rart at de ennå vil opprettholde forestillingen om at sosiale medier er en uansvarlig individualistisk egotripp av selvbekreftelser.

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Når man ikke er interessert i omverdenen og tiden man lever i, har man i grunn ingenting på sosiale medier å gjøre. Hun fronter i aller høyeste grad at perfekt utseende er vår tids viktigste identitetsmarkør, men vil ikke under noen omstendigheter innrømme at hun bidrar inn i det sosiale rommet der slike kulturelle forestillinger får utspille seg og blomstre. 

Sosiale medier er i dag så mye mer enn dette navlebeskuende fokuset. Etter så mange år i bransjen, er det rart at de ennå vil opprettholde forestillingen om at sosiale medier er en uansvarlig individualistisk egotripp av selvbekreftelser.

Dette har jeg sagt før men jeg sier det igjen. Problemet med influensere som bl.a CBE er at de selv ønsker å kontrollere og bestemme hva som er deres ansvar og hva som er mottakers ansvar. CBE hevder hele tiden at hun vil inspirere, men når inspirasjon bikker over til usunt fokus så er det plutselig ikke hennes ansvar lengre. Jeg er enig til en viss grad. Vi bør ikke be folk som trener eller lager sunne oppskrifter om å slutte å vise det og gjemme seg for det finnes individer som har et forvrengt forhold til mat, trening og kropp. Men det hele kommer an på forpakning og budskap. CBE, Netfit og Coach_eriksen fronter et usunt forhold til trening hvor trening er plikt for å opprettholde et narrativ om veltrent og tynn. Jeg vil understreke at jeg ikke vet om dette er deres egentlige holdning til trening, men det er dette de legger frem på deres bedriftskanaler. Det er noe de selv kan kontrollere og er dermed deres ansvar. Folk er kanskje lei av det men jeg trekker frem Funkygine atter en gang for der er et så godt eksempel på å vise til kontraster mellom bedriftene. Den ene ønsker å vise treningsglede, har formell utdanning fra en anerkjent skole innen trening og idrett og er ikke opptatt av å fronter seg selv men har fokus på publikum, mens den andre er opptatt av å vise seg selv og sin trening og kropp og viser trening som en plikt for å opprettholde slank kropp. Det er ikke trening som er problemet i innholdet, det er forpakningen.

• Liker 28
  • Nyttig 7
Skrevet
Sursøtsaus skrev (5 timer siden):

Dette har jeg sagt før men jeg sier det igjen. Problemet med influensere som bl.a CBE er at de selv ønsker å kontrollere og bestemme hva som er deres ansvar og hva som er mottakers ansvar. CBE hevder hele tiden at hun vil inspirere, men når inspirasjon bikker over til usunt fokus så er det plutselig ikke hennes ansvar lengre. Jeg er enig til en viss grad. Vi bør ikke be folk som trener eller lager sunne oppskrifter om å slutte å vise det og gjemme seg for det finnes individer som har et forvrengt forhold til mat, trening og kropp. Men det hele kommer an på forpakning og budskap. CBE, Netfit og Coach_eriksen fronter et usunt forhold til trening hvor trening er plikt for å opprettholde et narrativ om veltrent og tynn. Jeg vil understreke at jeg ikke vet om dette er deres egentlige holdning til trening, men det er dette de legger frem på deres bedriftskanaler. Det er noe de selv kan kontrollere og er dermed deres ansvar. Folk er kanskje lei av det men jeg trekker frem Funkygine atter en gang for der er et så godt eksempel på å vise til kontraster mellom bedriftene. Den ene ønsker å vise treningsglede, har formell utdanning fra en anerkjent skole innen trening og idrett og er ikke opptatt av å fronter seg selv men har fokus på publikum, mens den andre er opptatt av å vise seg selv og sin trening og kropp og viser trening som en plikt for å opprettholde slank kropp. Det er ikke trening som er problemet i innholdet, det er forpakningen.

Er noe i det hele tatt deres ansvar annet enn å speile hjertene de får og dermed seg selv? 

• Liker 3
Skrevet

Fake followers på over 26%

IMG_7619.png

IMG_7620.png

IMG_7621.png

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Avhengighet er bare trist.

IMG_20230527_200755.png

IMG_20230527_200825.png

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Frisk Frosk skrev (På 26.5.2023 den 0.31):

Jeg synes ikke hun ser mer naturlig ut, heller som om hun har byttet filter. Et bedre filter, men like fullt et filter eller veldig redigering. Og spenner magen, det gjør hun her også, om enn ikke like ekstremt som hun gjør på egne bilder.

Er nok ingen tilfeldigheter her nei - bare noe mildere posering etc enn det i de verste tilfellene er 

• Liker 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (På 26.5.2023 den 0.52):

Joda, hun ligner mer på seg selv - men hun presenterer fremdeles ikke seg selv, greier ikke være seg selv. Det er et svært uheldig inntrykk å vise potensielle kunder som skal betale for hennes og teamets tjenester.

CBE og de andre sender signal om at hun/de ikke er bra nok slik de er, at de må jukse for å fremstå som "perfekte".

Hvem er det da de ser for seg skal være målgruppen deres? Perfekt sminket, botox- og fillerinjiserte kvinner som støtter thinspo, overforbruk og fasade? De fleste av disse trener jo allerede, og om de er interessert i å dra på en slik treningsreise med dette teamet, hvor barn også skal være med, det tviler jeg på.

Bare så det er sagt, jeg forstår og støtter det å rose noe som kanskje kan gå i en bedre retning. Men jeg synes det blir så feil å rose når fokuset til bedriften fremdeles er juks, thinspo, overtrening, fremstille seg som eksperter på noe de ikke en gang har utdannelse innen, fremstille seg som noe de ikke er. Det er å lure folk, det er en form for bedrag, og dette skal være noe de tar penger for å gjøre.

Se på de andre bildene CBE har lagt ut siste dagene på Netfit - der er det helt andre og mer unaturlige filter på alle bilder av henne. Fokus er på hennes kropp og hennes utseende. Lite som sier at de forsøker å forholde seg til ev. kunder.

Jeg synes det er merkelig at en bedrift som gjør noe litt mindre ille enn den vanligvis gjør skal få skryt for det. Dette er ikke en privatperson, men en bedriftseier av millionbedrift som nå satser på å selge tjenester innen et felt hun ikke har utdannelse innen.

Jeg tror hun mangler evnen til å være naturlig og avslappet og innkluderende i uttrykket. Om hun hadde det i seg en gang i tiden, har hun totalt glemt det på veien. Virker dessverre som hun tror hun ikke er bra nok som hun er. 

• Liker 4
Skrevet
Blinkie skrev (På 26.5.2023 den 12.24):

Gruppebilder som cbe har lagt ut på sin ig profil. Hvor har det blitt av musklene i beina hennes? Lke sine tenner var veldig hvite. Cbe suger inn magen, og ansiktet hennes er ikke til å kjenne igjen.. Hele bildet var veldig merkelig. Hadde forøvrig  aldri dratt på treningstur sammen med denne gjengen, med tanke på hvor mye feilinformasjon de gir!

Det må vel stilles store spørsmålstegn ved kunnskaps nivåene til disse fire såkalt trenere. 

• Liker 2
Skrevet
FruRosa skrev (På 26.5.2023 den 17.10):

Her ser det ut som hun har kjempestort hode og bitteliten kropp. 

Screenshot_20230526-170635_Instagram.jpg

Og altfor oppblåste kinn

• Liker 7
Skrevet
Era Vulgaris skrev (23 timer siden):

Årevis?

Jeg har en sønn som jobber med blant annet app utvikling, og ingen av appene han har utviklet har tatt årevis. Og, ja, de er gode. Vil ikke nevne noen av de i fare for gjenkjennelse. 

Samme erfaring her i huset. Bruker man flinke folk, tar det ikke lang tid å utvikle en slik ap

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...