Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pust skrev (12 minutter siden):

Men, hvem skal fortelle Caroline at det er forskjell på å kritisere thinspo og å beskrive noen som tynn? 

Mitt forslag er den av oss som har bil som trenger omlakkering... 😅

For å være alvorlig, jeg la nylig ut en link som egentlig omhandlet barneeksponering. Der stod det tydelig at også familie, venner og lokalmiljø bør ta tydelig ansvar for situasjonen, for å spre bilder av barn er ikke bare foreldres ansvar, og det ble også oppmodet om at man skal engasjere seg når man ser andre eksponere barn.

Det samme mener jeg burde gjelde når det kommer til å eksponere det som er helseskadelig innhold på nett. Mitt inntrykk er at slikt (hverken barneeksponering eller thinspo/overtrening o.a.) istedenfor å advares mot av influenceres nære heller hylles. Vi har jo i årevis kunnet se at div. familiemedlemmer og venner og til og med kjendis"venner" helt ukritisk heller hyller slik skadelig adferd og innhold på bedriftskanalene. Nå kan det selvfølgelig være flere som ikke ytrer noe på nett som forsøker å påvirke influencerne til en sunnere bedriftsprofil (les ikke skadelig for andre, ikke lovbrudd osv.), det vet vi ingenting om. Men så lenge de fremdeles har så mange, også nære, som heier frem og roser destruktivt innhold og adferd på bedriftskanalene, så får de dessverre støtte på at det de holder på med er noe de bør fortsette med.

De som bryr seg om slike influencere bør heller si fra. Eller, om ikke annet, i hvert fall la være å kommentere positivt på bedriftskanalene til slike influencere, for å fortsette å støtte den adferden og de bedriftsstrategiene er dessverre med på å forlenge den ødeleggende virksomheten.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Felis skrev (4 timer siden):

Takk alle sammen, dere får meg nesten til å føle at jeg har gjort noe samfunnsnyttig/hyggelig for andre/viktig (stryk det som ikke passer) ved å bruke litt tid på Kvinneguiden i dag❤️

Når det kommer til podcastens innhold, så oppsummerer @Jobbermedbarn det veldig godt: Ser de ikke bjelken i sitt eget øye?

Jeg er ingen stor fan av Hans Petter Nygård Hansen, jeg synes han er utdatert og pr-kåt, som er en ytterst usjarmerende kombinasjon. Men han skal ha ros for et par ting i denne episoden:

La meg begynne med det helt basale, han har en behagelig stemme, han har grei setningsoppbygging, han mestrer basale ting som kj/sj-lyder og han har en plan om hva han skal si, før han åpner munnen. Som @Finlay påpekte, så løfter det episoden mange hakk.

Og så skal han ha ros for å ikke fyre oppunder CBEs paranoia angående moderatorene her inne. Å antyde at de er en del av haterne, og at de bevisst sletter alt som er positivt og lar hets og usannheter få stå er ganske drøyt. Hans Petter forklarte ganske greit hvordan et forum fungerer.

Og så må jeg si at han har en engels tålmodighet når det kommer til forskjellen mellom Caroline Berg Eriksen og Treasures AS. Jeg vet ikke hvor mange ganger han forklarte henne at det ikke er noen forskjell. Så lenge det som skrives er sant, så har hun ingen juridiske rettigheter til å få det slettet. Jeg tror seriøst hun og Susan tok det opp 7-8 ganger, og Hans Petter svarte det samme hver gang, uten et eneste sukk. Han nevnte en gang at det var forskjell på intelligensen til mennesker, uten at jeg kan si sikkert hvorfor han kom på den setningen. Selv slår den tanken meg ofte når jeg hører på Life By Caroline...

Jeg har ingenting til overs at han snakker om moderatorer som en spesiell gruppe mennesker og gir kritikere intensjoner han ikke har grunnlag for å kunne bekrefte. Når det er sagt er jeg enig i det du sier her, og det er ganske underholdende å høre Caroline og Susans reaksjoner på motargumentene hans. Man hører at hun er tydelig lite tilfreds med at han ikke bare hopper på bedriftens narrativ om at KG er full av hatere som rotter seg sammen mot et enkeltindivid og mobber og slenger dritt. Hun er tydeligvis vandt til å få medhold i dette narrativet fra andre, og det er jo ikke så rart når dem hun snakker med som regel er ektemannen/bedriftseieren, agenten sin, familie eller venner. En person som ikke står henne nær personlig eller profesjonelt har ingenting å tape på å utfordre hennes versjon eller argumenter. Det kommer tydelig frem at Caroline og Susan ønsker å vinkle det til at dette er en sak som handler om person og ikke bedrift, og det svir nok litt å få høre at folk er lei av denne tendensen fra influensere, og at hun ikke kan bestemme når hun er individ og når hun er bedrift på sine offentlige, kommersielle kanaler. Det er klart hun setter mer pris på dem som sender henne meldinger om at de gråter av å høre på historiene hennes i stedet. 

• Liker 32
  • Nyttig 9
Skrevet

Det er faktisk nesten vanskelig å fatte at noen i det hele tatt faller for denne «historien» de forteller. Fallet er stort fra nær 100’ lesere i storhetstiden til å skjule likes på IG nå, samt liksom-bry seg om hva de slemme trollene på IG skriver. De skjønner ikke at små bløffer som feks å hause opp eksamen i yoga blir avslørt, folk vet jo at alle på kurset har blitt lovet å få det godkjent. De tror fortsatt at de kan bløffe seg gjennom livet og tjene penger på det, det har blitt en refleks for dem. 

• Liker 37
  • Nyttig 5
Skrevet
22 minutter siden, Kollontaj said:

Det er faktisk nesten vanskelig å fatte at noen i det hele tatt faller for denne «historien» de forteller. Fallet er stort fra nær 100’ lesere i storhetstiden til å skjule likes på IG nå, samt liksom-bry seg om hva de slemme trollene på IG skriver. De skjønner ikke at små bløffer som feks å hause opp eksamen i yoga blir avslørt, folk vet jo at alle på kurset har blitt lovet å få det godkjent. De tror fortsatt at de kan bløffe seg gjennom livet og tjene penger på det, det har blitt en refleks for dem. 

Det du skriver her (uthevet) tror jeg dessverre er helt sant. De har bløffet og løyet om så mye at de ikke lenger klarer å skille mellom løgn og sannhet selv. Det er for dem ting som går i hverandre. Hvite løgner er vel kanskje som stories - teller ikke... 😇

• Liker 26
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LlmrBP/bollestad-i-landsmoetetalen-dundrer-loes-mot-regjeringens-kutt-i-kontantstoette

Viktig innledning i talen til Bollestad angående kroppspress. 🙌 Tenk hvilket ansvar disse "Influencerne" faktisk har. Det er nok noen som ikke burde sove godt om natta... Å ja, det er jo det ja. Stemmer det. Kom på et par stykker nå. 

Endret av CityCityBangBang
korrektur
  • Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Klink skrev (På 20.4.2023 den 0.39):

🤢🤮

Ja nei vi må fortsette å digge ihjelfiltrerte og opererte damer...

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Kokoknit skrev (3 timer siden):

Takk til @Felisfor underholdende oppsummering av podcasten!👏🏻 

Jeg merket meg tre ting: 

1. interessant at gjesten nevner Dunning-kruger- effekten. Han brukte det om «haterne,» men det er vel få andre akkurat det passer bedre om enn enkelte ansatte i treasures?

2. I forrige episode brukte CBE mye tid på å beskrive «hatet» på forum, highlights var kritikk for barneeksponering, at folk mener hun er kroppfokusert i innholdet hun publiserer, at folk mener hun står på en krakk på videoer og at hun har rumpeputer når hun trener. Eksperten sier at folk er bøtelagt for mye mindre enn hva hun er blitt utsatt for, og nevner flere ganger at han selv er blitt drapstruet. CBE kommer likevel fortsatt ikke med verre eksempler på «hat» hun er utsatt for, og da lurer jeg på: Hva er det forferdelige hatet CBE er utsatt for?(utover en stor samling av kritiske stemmer som kritiserer forskjellige ting over tid, som jeg forstår godt at føles overveldende og ikke bra, men som likefullt ikke er hets eller hat). På slutten sier jo også eksperten indirekte at det CBE føler er hat ikke nødvendigvis er det. 

3. Det tas opp at verden er farligere og man vil gjøre hva man kan for å beskytte barna, og CBE sier hun har faktisk snakket med barna om at de ikke må bli med i fremmede biler. Jeg håper i mitt stille sinn at hun med den setningen også forstår hvor mye informasjon som kan misbrukes av de fremmede i biler,og at hun også forstår at det er jo det de kritiske til barneeksponering ønsker å unngå at skjer…. 

Det er et stort paradoks at de som kjemper for at barns rettigheter skal respekteres, kjemper for at barn skal beskyttes, kjemper for at barn skal slippe å få sin barndom solgt på internett og slippe å miste sitt privatlig og mulighet til å danne egen identitet på nett.... ja, de som kjemper for at uskyldige og ikke-samtykkekompetente barn skal beskyttes fra å bli satt i en utsatt og risikofylt situasjon...

... DE kaller bedriftseier for "hatere"...

Hva sier det om de voksne bedriftseierne?

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (3 minutter siden):

Det er et stort paradoks at de som kjemper for at barns rettigheter skal respekteres, kjemper for at barn skal beskyttes, kjemper for at barn skal slippe å få sin barndom solgt på internett og slippe å miste sitt privatlig og mulighet til å danne egen identitet på nett.... ja, de som kjemper for at uskyldige og ikke-samtykkekompetente barn skal beskyttes fra å bli satt i en utsatt og risikofylt situasjon...

... DE kaller bedriftseier for "hatere"...

Hva sier det om de voksne bedriftseierne?

Ja hva er det å hate? At frua må løpe panisk hver dag for å ikke bli stor? Eller de filtrerte bildene hun legger ut? 

LKE må jo være fornøyd med ny kone. Den han giftet seg med finnes jo ikke lengre etter alle injeksjoner og påfyllinger. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del er jeg glad for at influencere og andre kjendiser eksperimenterer med botox og fillers. Jeg har enda små barn som er godt unna botox alder, og gi de eksempler på hvordan disse ender opp til slutt tror jeg kommer til å skremme mange unna 😊

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
CityCityBangBang skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LlmrBP/bollestad-i-landsmoetetalen-dundrer-loes-mot-regjeringens-kutt-i-kontantstoette

Viktig innledning i talen til Bollestad angående kroppspress. 🙌 Tenk hvilket ansvar disse "Influencerne" faktisk har. Det er nok noen som ikke burde sove godt om natta... Å ja, det er jo det ja. Stemmer det. Kom på et par stykker nå. 

Nettopp!

Bryr meg fint lite om hvordan CBE ser ut, det er ikke poenget. Poenget er hva hun formidler. Hun retusjerer, redigerer og filterer seg ihjel for å se så tynn og "pen" ut som mulig, dette i kombinasjon med poseringer som ofte er unaturlige for å fremheve det nevnte. Dette gjør hun når hun viser treningsbilder, praktiserer yoga, lager mat osv.. Hun legger nesten aldri ut et naturlig og uredigert bilde av seg selv. Det hun formidler er et glattpolert utseende som ikke eksisterer og thinspo, dette på en bedriftskonto.

Så har du de som mener at man selv er ansvarlig eget liv, men saken er jo at influencere er påvirkere, og lever av å påvirke følgere, det er også gjennom antall følgere de får samarbeidspartnere og reklameoppdrag. De har makt, og uten denne makten hadde de ikke tjent millioner av kroner. Er så lei av at influencere tror de kan ture frem uten å ta kritikk for hva de formidler til pengekilden sin! 

Endret av K_mb
  • Liker 36
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (31 minutter siden):

Også skremmende at man kan bli yogalærer uten å ha drevet med det før 2023. Latterlig, faktisk. 

Det får meg til å mistro enhver yogalærer …

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
42 minutter siden, mater.sapiens said:

Det får meg til å mistro enhver yogalærer …

Litt som når en bekjent av meg kalte seg "massør" etter to ukers kurs, da ble jeg veldig opptatt av å sjekke bakgrunnen til mine... Skikkelig synd for hele bransjen med slike useriøse aktører.

• Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (3 timer siden):

Også skremmende at man kan bli yogalærer uten å ha drevet med det før 2023. Latterlig, faktisk. 

Helt latterlig! En hån mot de som driver seriøst, og som har søkt kunnskap og praktisert gjennom flere år for å kunne tilby kundene det beste av det beste.

Endret av K_mb
  • Liker 31
  • Nyttig 2
Skrevet
Rastebenk skrev (6 timer siden):

"Elsk på Acer Chromebook og deg 😍🙌" Det må være jobbutplassering fra 9. klasse? Det er rett og slett skremmende dersom dette skal ta over for profesjonelt, vanlig språk fra norske bedrifter 😳

Jeg har, i motsetning til CBE «mye jobb på data». Det er mye mer profesjonellt å si at datamaskinen er arbeidsverktøyet mitt i reklamesammenheng. 

Kommentaren fra Elkjøp er like troverdig i sin kommunikasjon som CBE As.

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet
FruJohansen skrev (På 21.4.2023 den 15.41):

Var det ikke en annen blogger/influenser som mente Kvinneguiden, inkludert moderatorene her, aktivt gikk inn for å bryte ned alt hun hadde bygget opp? Hun hevdet å bli helt paranoid av det, og til slutt trodde hun at alle var i mot henne, til og med Skatteetaten og politiet sto i ledetog med alle her inne, saboterte alt mulig. Mener jeg husker å ha lest noe om en bok, der plotet minnet veldig om det fiendebildet Caroline nå maler i podcasten sin? 

🏴🏴🏴

Det er noen ting som begynner å minne veldig om den historien. 

Stalke og ripe opp bilen til en som brukte forbrukermakten sin, er helt på høyde med å ringe noens arbeidsgiver for å fortelle om "mobbing på nettforum" på fritiden ("mobbing" som også var helt normal forbrukermakt i sving) 

Felles for de er også at de ikke leser her inne, men har  "venner" som sender de screenshots osv - av alt det fæle  (litt av noen venner!) 

• Liker 34
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (7 minutter siden):

Det er noen ting som begynner å minne veldig om den historien. 

Stalke og ripe opp bilen til en som brukte forbrukermakten sin, er helt på høyde med å ringe noens arbeidsgiver for å fortelle om "mobbing på nettforum" på fritiden ("mobbing" som også var helt normal forbrukermakt i sving) 

Felles for de er også at de ikke leser her inne, men har  "venner" som sender de screenshots osv - av alt det fæle  (litt av noen venner!) 

Dette er skremmende og viser vel at å ha some som arbeidplass, kan være lite helsefremmende. 

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...