Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
NettoppJa skrev (6 timer siden):

"Jentene" er endelig tilbake i studio.... kos deg HPNH. 

"Jentene" på nesten 40 år...

• Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet
Felis skrev (2 timer siden):

Susan får et sjempe sånn sug i magen av at barna deres vokser opp med det her.

Det får jeg også av at barna må vokse opp i den utseendefokuserte verden svært mange influensere drar opp til nye høyder…

• Liker 32
  • Nyttig 5
Gjest Vanedis
Skrevet
Felis skrev (17 minutter siden):

Det er en ting jeg satt og grunnet på mens jeg hørte denne podcasten, og det er Carolines hang up i konstruktiv kritikk (definisjonen hennes). Hvorfor må kritikken være konstruktiv? Alle vet at Caroline uansett ikke tar til seg lærdom, hele karrieren  bærer preg av at hun kan best og vet best. Hun har nå også bekreftet at kritikk får henne til å gjøre mer av det hun kritiseres for, et trekk hun har tviholdt på siden hun var skoleelev...

I tillegg dreier podcasten seg hovedsaklig om Kvinneguiden, og da blir det enda merkeligere å kreve at kritikken skal være konstruktiv, i den definisjonen hun bruker. Altså at Caroline skal lære noe og bli bedre. For selv om jeg stadig ser glimrende innlegg her med massevis av gode råd for bedriften (seriøst, det er et par brukere her inne som utpreger seg som langt bedre egnet for stillingen som agent enn Susan...), så er jo ikke denne tråden TIL Caroline! Ingen skriver her for at Caroline skal ta det til seg! Hun leser ikke her inne engang (haha). 

Så hvorfor skal kritikken være konstruktiv? Holder det ikke bare med kritikk? For velbegrunnet kritikk er faktisk ikke hat, selv om den det dreier seg om ikke har noe å lære...

Jeg reagerte på det samme, og kom frem til at det kan handle om Caroline Berg Eriksen sitt behov for å ugyldiggjøre all kritikk:

Vanedis skrev (3 timer siden):

Caroline Berg Eriksen starter med å vise til definisjonen på konstruktiv kritikk (skal hjelpe og bygge opp  henne), og mener at det ikke er det hun får. Hun "konkluderer" derfor med å ugyldiggjøre kritikken, og påstå at det er netthat.

Flesteparten har erfart (for mange år siden) at det ikke nytter med konstruktiv kritikk ovenfor denne bedriften.  Kritikken er mer rettet mot å opplyse om de negative sidene ved influencervirksomheten. Og da forsøker man å være saklig og etterrettelig, dvs. basere seg på fakta og dokumentasjon. 

Hvorfor viste ikke Caroline Berg Eriksen til definisjonen på saklig kritikk? Kunne det ha noe med at da fikk de ikke ugyldiggjort kritikken?

Oppsummert: Dårlig start (og fortsettelse), når premiss for diskusjonen ikke baserer seg på den kritikken bedriften mottar og hvilken intensjon folk faktisk har for å engasjere seg.

Tilføyelse:

Episoden (kritikk mot Kvinneguiden) var etter min mening lite konstruktiv. 😉 I følge Caroline Berg Eriksen er kritikk som ikke er konstruktiv lik netthat (da hun forklarte var der ikke flere sider - enten var det konstruktiv kritikk eller netthat). Ser de ikke selv hvor forenklet verden fremstilles med en slik mangelfull forståelse? Trist å høre på.

Det kommer altså tydelig frem at de ikke har forstått hva kritikken handler om. Og "eksperten" forstår (nesten) like lite. De burde ha fått inn noen som kunne tilført episoden noe mer enn dette "ekkokammeret".

Jeg sitter også igjen med inntrykk av at de som står bak bedriften (også manageren) har vansker for å sette seg inn i hvordan samfunnet fungerer, og hva som gjør at bedriften mottar det som er rettmessig saklig kritikk.  De forstår det bare ikke.  Og etter å ha hørt på de to siste episodene har jeg ingen forventninger om at de kommer til å forstå. 

Det som er synd er at de "vanner ut" en viktig debatt om netthets ved å publisere det jeg oppfatter som sitt (nett-)hat mot Kvinneguiden.

Gjest Kattedama
Skrevet (endret)

Positivt overrasket over HPNH sitt bidrag, etter at han var ufin mot Kristin G etter SE AS sitt famøse «hvitt pulver i pose» bildet. Slik denne podcasten fremstår og utifra hva innholdet er, så tyder det på at CBE tror at det er KG sin skyld at oppdragsmengden er synkende. Hun fremstår som at hun ønsker å sette munnkurv på det eneste hun ikke har kontroll på, altså Egmont og kvinneguiden. Evnen til selvrefleksjon er totalt fraværende etter alle de podcast episodene hvor hun går i offer rollen, hver eneste gang. Det streifer henne ikke at det er mindreårige som snart kan oppdage hva slags profil foreldrene deres har lagt opp til, og at det er et større problem enn alle disse fiktive problemene hun konstruerer. Navlebeskuelse er total og det er ikke mulig å ta henne på alvor. Fatter ikke at folk følger og liker dette makkverket. Hvor mye mer uspiselige og navlebeskuende kan man bli som influenser? Jeg er ikke i tvil om at Cammo sin hovedkarakter er også tuftet på CBE, mange likheter der.

Endret av Lill :)
Gjest Snøsøta
Skrevet

Jeg driver kritikk av virksomheten Treasures AS og de kommersielle kanalene som tilhører. CBE.no ønsker å bli vurdert som et glossy magasin. SNL definerer kritikk som "bedømmelse og vurdering av et arbeid eller en prestasjon av kunstnerisk, vitenskapelig eller annen art".

Influencerne er en en egen nisje av media og for meg er dette en blanding av kritikk/vurdering av det arbeidet de gjør, og en mer spesifikk form for mediekritikk, hvor målet er å sette lupe på troverdigheten, shady forretningsvirksomhet og sannhetsgehalten i contenten i influencerverden. Evnen til å orientere seg og skille ekte og fake på internett blir bare mer, ikke mindre viktig, og alle som publiserer offentlig rettet content må nok finne seg i å bli gransket med lupe i større og større grad framover.

Jeg må innrømme at jeg i svært liten grad bedriver konstruktiv kritikk for at Caroline skal bli flinkere i jobben sin. Det har ikke manglet med gode råd til virksomheten fra denne tråden i alle disse årene. Hun kan velge å ta dem til seg eller la være (som hun åpenbart foretrekker). Men hvis hun ønsker konstruktiv kritikk på jobben hun gjør bør hun få seg en veileder, mentor, søke tilbakemelding fra manager og apparatet rundt, be om råd hos medinfluencere og andre ressurser hun har rundt seg.

Skrevet

De (Susan er vel mest med fordi hun ikke stiller ubehagelige spørsmål/er komisk naiv) har laget seg et vanntett ekkokammer og lager en versjon av KG som ikke stemmer.

Å antyde at moderatorer her har noe i mot henne, at de fjerner positive innlegg om henne er temmelig  bastante påstander. 

• Liker 30
  • Nyttig 2
Skrevet

ABD og CBE; to alen av samme stykke, ja. 

• Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet

@Felisjeg sjempebegeistres over kjampobeskrivelsen din! 😆 Takk, dagens latter!

• Liker 33
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Det er imponerende at de vet så mye om KG og at de velger å snakke om KG over uker når de aldri leser her inne. 

Det er også imponerende modig å kjøre på med dyp indignasjon over påstanden om rompeputer og kommentarer om høyden på kjøkkenbenken, mens den gigantiske elefanten i rommet; all omtale om mannens straffbare oppførsel, ikke nevnes med ett eneste knyst. 

Det er jo virkelig noe å bli opprørt over hvis det ikke er sant. 

og jeg sier igjen - jeg kommer gjerne på besøk i podkasten. Bare send en pm :jepp: 

Det at de ikke med ett ord kommenterer det at styreleders handlinger sist sommer snakkes om her inne og på andre kanaler, det i seg selv er jo en innrømmelse.

Kanskje var det noe av det HPNH forsøkte å få frem indirekte til CBE på podkasten også, da han snakket om at bedriften kan kritiseres så lenge kritikerne holder seg til sannheten...

Hvis det ikke hadde vært sannhet i det styreleder LKE gjorde mot en uskyldig kvinne, så ville jo akkurat det punktet i podkasten vært det naturlige stedet å ta opp dette for CBE.

Men tausheten om dette er talende for seg selv.

• Liker 41
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (36 minutter siden):

Det at de ikke med ett ord kommenterer det at styreleders handlinger sist sommer snakkes om her inne og på andre kanaler, det i seg selv er jo en innrømmelse.

Kanskje var det noe av det HPNH forsøkte å få frem indirekte til CBE på podkasten også, da han snakket om at bedriften kan kritiseres så lenge kritikerne holder seg til sannheten...

Hvis det ikke hadde vært sannhet i det styreleder LKE gjorde mot en uskyldig kvinne, så ville jo akkurat det punktet i podkasten vært det naturlige stedet å ta opp dette for CBE.

Men tausheten om dette er talende for seg selv.

Når CBE forsetter å koke den samme gamle KG suppa, reklamerer hun for dette forumet helt gratis til og med!! 🤯
Lyttere vil garantert gå inn å sjekke om det CBE sier stemmer.. Blir hun virkelig utsatt for netthets og er kritikerene ute etter å ødelegge for henne? 
Det kommer selvføgelig an på hvilke briller en leser med, men jeg tror de fleste som tar turen innom forumet, vil få seg en overraskelse om de er pro CBE As. 

Eksponering av mindreårge, brudd på markedsføringsloven samt alkoholloven, reklame med retusjert person som ikke er merket og vår alles kjære LKEs meritter i some etterfulgt av stalking. Det er ikke rart influencere «hater» dette forumet..

• Liker 27
  • Nyttig 12
Skrevet

Hittil i mitt liv aldri betalt for noen podcast, men kunne vært tilbøyelig til å betale for @Felissin pod-oppsummering👍😃😂

• Liker 39
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Annonse
Skrevet
Felis skrev (3 timer siden):

Takk alle sammen, dere får meg nesten til å føle at jeg har gjort noe samfunnsnyttig/hyggelig for andre/viktig (stryk det som ikke passer) ved å bruke litt tid på Kvinneguiden i dag❤️

Når det kommer til podcastens innhold, så oppsummerer @Jobbermedbarn det veldig godt: Ser de ikke bjelken i sitt eget øye?

Jeg er ingen stor fan av Hans Petter Nygård Hansen, jeg synes han er utdatert og pr-kåt, som er en ytterst usjarmerende kombinasjon. Men han skal ha ros for et par ting i denne episoden:

La meg begynne med det helt basale, han har en behagelig stemme, han har grei setningsoppbygging, han mestrer basale ting som kj/sj-lyder og han har en plan om hva han skal si, før han åpner munnen. Som @Finlay påpekte, så løfter det episoden mange hakk.

Og så skal han ha ros for å ikke fyre oppunder CBEs paranoia angående moderatorene her inne. Å antyde at de er en del av haterne, og at de bevisst sletter alt som er positivt og lar hets og usannheter få stå er ganske drøyt. Hans Petter forklarte ganske greit hvordan et forum fungerer.

Og så må jeg si at han har en engels tålmodighet når det kommer til forskjellen mellom Caroline Berg Eriksen og Treasures AS. Jeg vet ikke hvor mange ganger han forklarte henne at det ikke er noen forskjell. Så lenge det som skrives er sant, så har hun ingen juridiske rettigheter til å få det slettet. Jeg tror seriøst hun og Susan tok det opp 7-8 ganger, og Hans Petter svarte det samme hver gang, uten et eneste sukk. Han nevnte en gang at det var forskjell på intelligensen til mennesker, uten at jeg kan si sikkert hvorfor han kom på den setningen. Selv slår den tanken meg ofte når jeg hører på Life By Caroline...

Oppsummeringene dine er både nyttige, viktige og hyggelige :love: Gleder meg hver gang jeg ser du har skrevet et nytt. 

• Liker 20
  • Hjerte 5
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (2 timer siden):

ABD og CBE; to alen av samme stykke, ja. 

ABD var langt inne i sin selvkonstruerte konspi-boble. Alle ABD-kritikere var én og samme person, moderatorene/Skatteetaten/politet/sett inn alle andre som ikke strøk ABD medhårs var alle ute etter å ta ABD fordi de var misunnelige. Virker ut fra podcasten som om CBE er langt på vei inn i samme usunne selvbedraget som ABD. Det er rett og slett trist å være vitne til. 

Jeg skjønner at CBEs og min oppfattelse av modereringen på KG ikke har samme utgangspunkt, men at moderatorene skulle se seg ut positive innlegg om CBE for å spesielt slette dem krever noen helt unikt mørk-fargede briller å komme på. Har hun ikke selv lest (sorry fått tilsendt screenshot av "velmenende" fans) de CBE-positive innleggende som slettes og selv sett de hovedsakelig slettes på grunn av brukerdebatt, avsporinger og spekulasjoner og ikke fordi det står positive ting om CBE? Det er dessverre en sammenheng mellom en god del CBE forsvarere og den typen brudd på KGs retningslinjer. For eksempel kan jeg ikke se jeg har blitt slettet for de etterhvert tallrike innleggene mine hvor jeg nevner at CBE burde droppe filter og poseringer for hun er så mye penere, finere, likanes, relaterbar uten. Det er både konstruktiv kritikk og til og med skryt av CBE(s utseende) som CBE vist nok både gjerne vil ha og ta til seg.

Ellers er det så mye annet å ta tak i fra podcasten det må vente til et annet innlegg 😅

Endret av Inocybe
Spørsmålstegn for mye
  • Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Selvtilfredsstilt? Er det et ord? Jeg har hørt om å tilfredsstille seg selv og om å være selvtilfreds. Men selvtilfredsstilt?

stiller meg forøvrig bak alle som takker @Felis for oppsummering. Strålende! Tar meg selv i å lure på om du skriver til vanlig @Felis for du er veldig flink!

Sånn forøvrig er jeg verken selvtilfreds, tilfredstilt eller selvtilfredsstilt når jeg skriver her. Jeg skriver for å ytre en mening, for å være med å vise at ting som legges frem, legges ut, publiseres (utleggspublisering for å lage et nytt ord ala HPNH?) ikke bare skal få stå. Hvorfor får de eie sannheten? Hvorfor er de immune mot kritikk. Og hvorfor får de definere hva kritikk er? Det er et faktum at influensere har en form for makt. Men med makt kommer ansvar. Og det ansvaret vil de ikke ha. Det legges på oss som leser og ser. Men bruker vi den makten på en annen måte enn de ønsker er vi hatere, mobbere, feige. Jeg prøver hardt å forstå hvordan CBE tenker men jeg klarer ikke helt å skjønne det.

• Liker 38
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Snødronninga skrev (På 20.4.2023 den 0.49):

Har vært flere sammenligninger, men følte for å gjøre en ny en. Trenger jeg å utbrodere? Man ser ikke at det er samme person en gang. 
Jeg lurer på hva som skjedde. Sikkert kritikerne sin feil. 

16C2A5E6-3D72-437C-91C9-250738A068E0.jpegBilder fra VG og CBE instastory

Helt umulig å kjenne igjen. Er det kun filter eller? Leppene blir jo bare større og større. Vokst betraktelig siden 2010..

Screenshot_20230416_162439_Chrome.jpg

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Takk til @Felis for en nydelig oppsummering. ❤️Selv prøvde jeg å lytte til podkasten og kom så langt som til et stykke inn i gjestens avdeling, da ga jeg opp. Årsaken til at jeg ga opp, er delt; for det første er det alt for mange ord uten mening, det prates og prates og prates - uten å komme til noe poeng. Damenes stemmer er forresten spisse og preget av slurvete uttale, de bør få noen til å hjelpe seg med både toneleie, filter på lyd, og uttale av kj, tj, skj … Det verste er imidlertid innholdet. Det er vanskelig å tro at det er to godt voksne kvinner som snakker om et såpass seriøst emne på en så barnslig og overfladisk måte, men her har @Felisoppsummert forbilledlig - og det er nydelig kommentert av flere andre brukere. Elsk på dere alle sammen, alle dere som holder dere til sak - og gjør det med humor og høflig ironi.🥰

Men, hvem skal fortelle Caroline at det er forskjell på å kritisere thinspo og å beskrive noen som tynn? 

• Liker 39
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...