Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sursøtsaus skrev (5 timer siden):

Okei, her tror jeg at jeg kanskje må klarere et par ting. For det første er jeg helt enig i alt du skriver. Jeg prøver på ingen måte å forsvare eller som du skriver "unnskylde" noe av innholdet i verken den ene posten hans eller innholdet til bedriften/NetFit i det hele tatt. Det føler jeg at jeg har bevist i flere av mine innlegg hvor jeg har skrevet om nettopp hvor problematiske og uetiske de er med hva de fronter, lyving av titler på LinKdin, nettsider og SoMe-bio og at de i tillegg mener de skal profittere på det og veilede andre. Jeg er helt enig i at dette skal diskuteres, og forsøker på ingen måte å sette munnkurv på noe. (Jeg har forresten aldri nevnt noe om engelskferdighetene hans, og prøver ikke å unnskylde innlegget hans ved å skylde på dårlig engelsk, det var det faktisk du som dro opp.)

Poenget mitt er at hvis man er kjent med laktatmålere som han har bilde av i samme slide som teksten "I piss blood", og som han har bilde av i noen slides videre, så vet man at man måler laktat ved å ta en blodprøve. Man finner også gifen han har valgt når man søker "blood" i søkefeltet på instagram, det er en av de første gifene som kom opp, så her tenker jeg at coachen har gått for det han mener er det "første og beste". Ikke fordi han ikke forstår hva som står der, men fordi han synes det er humoristisk/kult/tøft/maskulint/whatever men tenker ikke over hvordan det vil fremstå for A. et publikum som ikke kjenner til laktatmålere som han har avbildet, og B. at det tar seg svært dårlig ut på en konto hvor han stadig og spesielt i det siste har postet at han trener med utrolig dårlig helse. Begge disse alternativene er selvfølgelig kritikkverdige, for begge alternativene kan få folk til å tro at det er greit å trene med så alvorlige symptomer, og det er helseskadelig og må selvfølgelig diskuteres.

Det er ikke første gangen bedriften viser at de ikke forstår sammenhengen mellom tekst og bilde, ref puppebildet for en drøy måned siden hvor bildet formidlet noe helt annet (En hjemmefrue som oppstilt skal drikke morgenkaffe og flashe pupp) og tekst (handlet om at hun skulle ønske hun hadde vin i stedet). Da var også argumentet til bedriften at de syntes det var morsomt. Ergo tenker de ikke stort gjennom tekst til bildet. Jeg er helt enig med deg @Frisk Frosk og resten som har reagert på teksten at det innlegget er svært kritikkverdig fordi det kommer fra en som påstår de er en troverdig treningsprofil som har som mål å trene andre og i tillegg ta betalt, men kontoene fremstår alt annet enn helsevennlig. Mitt poeng er at han ikke tisser blod, det er lett å misforstå men i og med at motivet på bildet er en dings som skal brukes for å ta blodprøve og han viser laktatnivået sitt på samme dings i et senere slide så er det "stikkprøve" han refererer til på en ganske usmakelig måte. Dersom man da sier at han faktisk har blod i urinen eller trener mens han tisser blod, så er ikke dette helt sant og det er noe som dermed lett kan avfeies av metakritikere. For meg blir det litt det samme som det narrativet som har eksistert tidligere hvor noen kontinuerlig skrev at han løp med fettklype etter dama. Det var en overdrivelse av en episode hvor han og kona fikk fettprosenten sin målt av Adrian Pål, ingen løp med klype etter noen, verken da, før eller siden (som vi vet). Selvfølgelig skal man ikke dermed slutte å kritisere bedriften for sin fettfobiske holdning, der er det jo mye å ta av, men da trenger man ikke det narrativet om at de har gjort noe de faktisk ikke har gjort for å understreke et poeng. Den ballen ble heldigvis lagt død da noen bekreftet at dette var et narrativ som hadde fått litt for mye egen frihet i gjenfortellingen. Det er det jeg forsøker å adressere her. Ikke at kritikken skal forsvinne eller at folk skal tie. Jeg håper jeg har gjort meg selv klar og tydelig på det nå. 

Jeg ser at det siste jeg skrev burde vært formulert bedre - for da jeg skrev det med å unnskylde det de gjør og bagatellisere det, så tenkte jeg ikke på deg, @Sursøtsaus, selv om jeg ser at det veldig godt kan forstås på den måte. Beklager, det var ikke meningen min, for jeg er enig - du har gjort veldig klart hva du mener om måten bedriften driver sin forretningsvirksomhet, og vi er enige der! :)

Det er helt klart en del ting som påpekes her i tråden som fôrer metakritikerne, og det bør unngås. Samme med at vi må passe oss for at en episode eller historie ikke overdrives når den gjenfortelles. Viktig at vi alle gjør vårt beste i å være mest mulig redelig på slikt!

Det du og jeg er uenige i, det er nok bare det om dette siste stuntet til LKE bør diskuteres og om det er mat til metakritikerne. Jeg mener at det han gjør er så bevisst kommunikasjonsvalg at det bør diskuteres, selv om vi jo ser at metakritikere forsøker å bagatellisere det han der gjorde.

Jeg mener det han gjorde blir enda mer alvorlig fordi han legger ut bildet han gjør, og forteller om så dårlig form. Beskjeden han sender ut er at det er ok å trene så hardt tross dårlig form. Og for de som ikke er bevandret i engelsk er det dessverre beskjeden han sender, at det er greit å trene når man tisser blod (selv om han ikke mener at han tisser blod), og til og med trene hardt.

Så jeg mener dette er noe metakritikerne ikke vil komme noen vei med, fordi det LKE formidler er såpass alvorlig. Hadde jeg vært metakritiker hadde jeg ligget langt unna akkurat dette ;)

Ps - jeg skal jobbe med å bli tydeligere på når jeg snakker direkte til deg/andre og når jeg i samme svar snakker mer generelt, for jeg ser at det er fort gjort at det kan tolkes på en måte som ikke var min intensjon, så da må jeg bli bedre til å formidle det jeg egentlig ønsker å si, for det var aldri min mening å komme med det som kritikk av deg, @Sursøtsaus Beklager igjen!

• Liker 17
  • Hjerte 3
Gjest Doktorgraden
Skrevet

Underfundig at LKE sier på podden at han har «mista» rumpa pga løping, mens kona får en gedigen bubblebutt av samme opplegg. 

Skrevet
Frisk Frosk skrev (11 minutter siden):

Jeg ser at det siste jeg skrev burde vært formulert bedre - for da jeg skrev det med å unnskylde det de gjør og bagatellisere det, så tenkte jeg ikke på deg, @Sursøtsaus, selv om jeg ser at det veldig godt kan forstås på den måte. Beklager, det var ikke meningen min, for jeg er enig - du har gjort veldig klart hva du mener om måten bedriften driver sin forretningsvirksomhet, og vi er enige der! :)

Det er helt klart en del ting som påpekes her i tråden som fôrer metakritikerne, og det bør unngås. Samme med at vi må passe oss for at en episode eller historie ikke overdrives når den gjenfortelles. Viktig at vi alle gjør vårt beste i å være mest mulig redelig på slikt!

Det du og jeg er uenige i, det er nok bare det om dette siste stuntet til LKE bør diskuteres og om det er mat til metakritikerne. Jeg mener at det han gjør er så bevisst kommunikasjonsvalg at det bør diskuteres, selv om vi jo ser at metakritikere forsøker å bagatellisere det han der gjorde.

Jeg mener det han gjorde blir enda mer alvorlig fordi han legger ut bildet han gjør, og forteller om så dårlig form. Beskjeden han sender ut er at det er ok å trene så hardt tross dårlig form. Og for de som ikke er bevandret i engelsk er det dessverre beskjeden han sender, at det er greit å trene når man tisser blod (selv om han ikke mener at han tisser blod), og til og med trene hardt.

Så jeg mener dette er noe metakritikerne ikke vil komme noen vei med, fordi det LKE formidler er såpass alvorlig. Hadde jeg vært metakritiker hadde jeg ligget langt unna akkurat dette ;)

Ps - jeg skal jobbe med å bli tydeligere på når jeg snakker direkte til deg/andre og når jeg i samme svar snakker mer generelt, for jeg ser at det er fort gjort at det kan tolkes på en måte som ikke var min intensjon, så da må jeg bli bedre til å formidle det jeg egentlig ønsker å si, for det var aldri min mening å komme med det som kritikk av deg, @Sursøtsaus Beklager igjen!

Takk for et fint svar. Tror vi egentlig er ganske enige i det meste :) 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, LilleSnupp said:

2. dated vulgar slang To exert oneself to an extreme and exhausting degree. We've been pissing blood trying to get this project finished on time.The foreman said he's have the workers pissing blood if that's what it took to get the house built before winter set in.

21 minutter siden, Klink said:

Jeg har nok magiske fingre jeg da. 

Eller du hadde allerede lest @LilleSnupps innlegg? Siden du siterte det samme her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=31972823

Legg forøvrig til at det skrives "dated, vulgar slang" - begrepet er altså et utdatert og vulgært slanguttrykk.

Utdatert er altså et nøkkelord.  Og med LKEs mildt sagt middelmådige kunnskaper hva det engelske sprog angår, år med villet og ikke-villet dobbeltkommunikasjon, samt hans Andrew-Tate'iske übermacho-tendenser, så er det kanskje ikke rart at folk reagerer. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Sursøtsaus skrev (13 minutter siden):

Takk for et fint svar. Tror vi egentlig er ganske enige i det meste :) 

Det er mitt inntrykk også, at vi er enige i alt det viktigste :)

• Liker 1
Gjest Doktorgraden
Skrevet

Så uproft at SH og CBE ikke legger ut info om pod som ikke kommer. Alt virker så tilfeldig og lite gjennomtenkt. Forventer at CBE ikke holder seg til det som er sagt, men at agenten SH ikke vet bedre?! Det er så mye som skurrer 🤯

Skrevet
Hunter7 skrev (42 minutter siden):

Eller du hadde allerede lest @LilleSnupps innlegg? Siden du siterte det samme her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=31972823

Legg forøvrig til at det skrives "dated, vulgar slang" - begrepet er altså et utdatert og vulgært slanguttrykk.

Utdatert er altså et nøkkelord.  Og med LKEs mildt sagt middelmådige kunnskaper hva det engelske sprog angår, år med villet og ikke-villet dobbeltkommunikasjon, samt hans Andrew-Tate'iske übermacho-tendenser, så er det kanskje ikke rart at folk reagerer. 

Jeg googlet og fant det. Poenget er at det er et uttrykk. Og at ting tolkes støtt og stadig i verste mening. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har de nok kommet til at de lever for travle liv til å kunne ta vare på et gammelt hus med alt stell det trenger, og at det i deres hektiske hverdag nok passer bedre med en leilighet.

Venter i spenning på narrativet! 😅💸

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Pust skrev (2 timer siden):

Han har lest mye forskning, sier han … og trenger derfor hverken trener eller kostholdsrådgiver. Selv tenker jeg at det kan være fint å snakke med fagfolk og ha en trener, man blir fort blind på både fagstoff og egne treningsopplegg. Som ufaglært kan man lett komme til å tolke fagstoff feil, ofte i den retningen man ubevisst ønsker å bekrefte, og en trener kan hjelpe til med å plukke bort unoter man selv ikke tenker over. 

Oh yes! Dette har jeg mye erfaring om. Halvstuderte bachelorer er generelt betydelig mindre kunnskapsrike og faglig reflekterte enn det de selv tror. Spesielt dem med stor tiltro til egne evner.

Der for fullfører man utdanning, rådfører seg med personer mer kunnskap og gjerne går videre med utdanningen for å oppnå modenheten det trengs for å uttale seg korrekt og med reel faglig tyngde.

LKE har utallige ganger bevist han er akkurat så bastant mangelfull halvstudert røver det går an å være. Blir så flau hver gang han briefer med "kunnskapen" sin. :flau:

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
Klink skrev (12 timer siden):

Jeg fant dette på Google angående i piss blood. Kanskje roe ned littegrann. 

72E66BF5-0B93-4A55-B40B-BC1A25E52608.jpeg

Hvis vi legger din velvillige tolkning til grunn og ser på uttrykket i overført betydning er det likevel svært problematisk at han poster dette på sin coach-konto. 

Begrepet brukt på denne måten tar jo faktisk utgangspunkt i at du driver deg selv så hardt at kroppen viser tegn på helseskade. 

Hva tenker du om at han poster at man skal drive seg så hardt på sin coach konto, spesielt når han samtidig poster tekst og bilder der han forteller at han sliter med andre kroppslige ting? 

Endret av NordreSving
Fjernet et ord som hadde sneket seg inn
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
Klink skrev (2 timer siden):

Jeg googlet og fant det. Poenget er at det er et uttrykk. Og at ting tolkes støtt og stadig i verste mening. 

Hadde vært merkelig om han hadde lagt ut at han faktisk tisset blod, på engelsk , med et slikt bilde som illustrasjon.Han er en spesiell fyr, men å fortelle verden at han er alvorlig syk på sin coach konto med en slik kontekst? Nei, det kan jeg ikke se for meg at han gjør. Så tykke vrangbriller har jeg ikke på. Han treffer ikke publikumet på KG med denne fremstillingen, men nå er vel ingen her hans målgruppe. Det er vel mer tilhengere av Andrew Tate typer som liker sånt. De som er målgruppa hans skjønner vel referansene.

Endret av Lill :)
Skrevet
Felis skrev (2 timer siden):

Del 2

Grøgaard lurer på om Lars Kristian savner garderobekulturen fra fotballen. Dette lurer jeg også på. Hvordan er det egentlig for Lars Kristian å kun tråkke oppå kona hele tiden? Han har ingen kollegaer, ingen lagkamerater og det ser ikke ut til at han har all verdens venner heller. I tillegg lever han i et veldig feminint miljø som matcher dårlig den macho-mannen han fremstiller seg som i Some.

Last Kristian savner fellesskapet. Han sier at det ikke er så bra løpemiljø i Sarpsborg. Han løper noen ganger med en kompis. Sarpsborg IL har løpeøkter to ganger i uka, men tidspunktet passer veldig dårlig for LKE, siden det er midt i leggetiden til ungene. Grøgaard trøster han med at det er bra løpemiljø i Valencia og at han sikkert kan ta noen øl med andre løpere på banketten etter løpet. Lars Kristian sier han skal samle så mange som mulig, som skal løpe under 2.30. Aner vi en ny salgspitch her?

Grøgaard sliter med å fylle tiden og forsøker å få Lars Kristian til å sammenligne løping og fotball  igjen. Hva har han tatt med seg fra fotballen inn i løpingen? Lars Kristian sier han jobber målrettet og visualiserer mye. Dessuten tenker han ikke bare på løpingen, men også alt rundt, som søvn og kosthold. Han nevner ingenting om restitusjon...

Det er 8 uker igjen til Valencia og Grøgaard lurer på om det er ting LKE kan bli bedre på, eller om han er utlært. LKE prater mye om å tåle å ha vondt lenge. Og det tåler han. Så da antar jeg han er utlært...

Grøgaard sier at LKE ikke er så veldig kontroversiell, men nevner at LKE har uttalt at han ikke bruker tid på tøying restitusjonsøkter, at han anså det som fullstendig bortkastet. 

-Ja hvis målet er restituering, så er restitusjonsøkt fullstendig bortkastet, svarer LKE. -Det er trening!

Søvn, kosthold og ikke for mange hardøkter gir god balanse, sier LKE. Han nevner ikke yoga...

Legger du inn hviledager? spør Grøgaard. 

LKE trener hver dag, men han har to rolige dager mellom hver hardøkt. 

Grøgaard lurer på hvordan han legger opp ernæringen. Det som helsemyndighetene anbefaler er ikke forenelig med prestasjonsfremming. Lars Kristian sier at han ikke nekter seg noe, men at han er veldig bevisst på hva han putter i seg. To dager før løp spiser han mye corn flakes. Han burde bli sponset av corn flakes, han spiser en kilo med det. Han spiser også sukker, for det lagres i leveren. Og så spiser han loff i stedet for grovt brød. Han er ikke så flink til å drikke, for da flyr han bare på do, men det skal han trene på.

Han skjønner ikke hvorfor folk går tom på løp, for det kan unngås med riktig planlegging. Jeg håper for hans del at han ikke går tom selv, for akkurat på dette er han fryktelig cocky

LKE oppsummerer hvilke tre ting han skal fokusere på frem til Valencia. Han skal løpe tre lange, harde økter. Blant annet maraton 3 uker før. Da har du selvsikkerhet på restitusjonsevnen!, sier Grøgaard, med skepsis i stemmen. LKE tror det skal gå greit fordi han er helt fin i beina to dager etter løp.

Grøgaard ønsker LKE tilbake i studio etter løpet for å oppsummere. Kanskje du har lært noe, sier han. Kanskje jeg kommer tilbake hakket mer ydmyk, svarer LKE.

Jeg holder vel ikke akkurat pusten

Takk for oppsummeringene!

Stusset på denne, var det ikke slik at C sa at hun helt uforstående løp seg helt i kjelleren etter kun 3 km, og kom seg i mål på pur vilje? Da burde han planlagt litt bedre for henne 😉
Fra podcasten du oppsummerte: 

«Han skjønner ikke hvorfor folk går tom på løp, for det kan unngås med riktig planlegging»

• Liker 26
  • Nyttig 11
Annonse
Gjest Snøsøta
Skrevet
Zenhouse skrev (17 minutter siden):

Takk for oppsummeringene!

Stusset på denne, var det ikke slik at C sa at hun helt uforstående løp seg helt i kjelleren etter kun 3 km, og kom seg i mål på pur vilje? Da burde han planlagt litt bedre for henne 😉
Fra podcasten du oppsummerte: 

«Han skjønner ikke hvorfor folk går tom på løp, for det kan unngås med riktig planlegging»

Fra den famøse toppturen hvor CBE gikk tom. Eller "fikk så vondt i foten" at hun måtte ha en pause fra blogginga i 5 dager. De gikk altså fra å løpe i på mølla i kjelleren til dette:

"Vi hadde altså planer om å legge ut på en 30 kilometers jogge/gå-tur og ta oss over 7 fjelltopper – alle over  2000 meter. En tur som i følge DNT skal ta mer enn 20 timer. Planen vår var å ta den på under 13 timer. Grunnen til turen var rett og slett fordi Lars-Kristian har planer om å løpe Rondane 2K – dvs. alle 10 toppene i Rondane over 2000 meter på en og samme tur i valgfri rekkefølge. Han hadde lyst til å starte med disse 7 og det er klart vi skulle gjøre det sammen!"

Kommentarfeltet inneholder også en detaljert beskrivelse og argumentasjon fra coachen selv om at de absolutt hadde nok mat med seg selv om noen lesere var i tvil om både innholdet i sekken og matpakka egentlig var nok på en sånn tur.

Coachen sin det.

https://www.carolinebergeriksen.no/2020/08/05/4-fjelltopper-2000-meter/

Gjest Doktorgraden
Skrevet
Snøsøta skrev (27 minutter siden):

Fra den famøse toppturen hvor CBE gikk tom. Eller "fikk så vondt i foten" at hun måtte ha en pause fra blogginga i 5 dager. De gikk altså fra å løpe i på mølla i kjelleren til dette:

"Vi hadde altså planer om å legge ut på en 30 kilometers jogge/gå-tur og ta oss over 7 fjelltopper – alle over  2000 meter. En tur som i følge DNT skal ta mer enn 20 timer. Planen vår var å ta den på under 13 timer. Grunnen til turen var rett og slett fordi Lars-Kristian har planer om å løpe Rondane 2K – dvs. alle 10 toppene i Rondane over 2000 meter på en og samme tur i valgfri rekkefølge. Han hadde lyst til å starte med disse 7 og det er klart vi skulle gjøre det sammen!"

Kommentarfeltet inneholder også en detaljert beskrivelse og argumentasjon fra coachen selv om at de absolutt hadde nok mat med seg selv om noen lesere var i tvil om både innholdet i sekken og matpakka egentlig var nok på en sånn tur.

Coachen sin det.

Var det her LKE skrev støttende svar til seg selv også?

Skrevet
Snøsøta skrev (22 minutter siden):

Coachen sin det.

Huff den der er et studie i ad hoc-brannslukking. Sekken blir romsligere og romsligere etterhvert som folk reagerer på mengden klær/nødutstyr. Matpakken vokser og vokser likeledes. Den lille bekken var det først så vidt de klarte å finne og krise om de ikke hadde funnet for de var tomme for vann og skikkelig dehydrerte (hadde bare med 500 ml beholder så siste virker faktisk plausibelt) til at bekken hadde de 100 % styr på og lurer på om ikke den vokste i volum den også. Til å begynne med var de døden nær da de kom tilbake til bilen etter å måtte snu fordi CBE hadde vondt, men etter noen dager hadde det vist vært null stress (ble lengste SoMe-pausen uten om Freias betalte SoMe "fri").

Treneren sin det…

• Liker 28
  • Nyttig 8
Skrevet
Lill :) skrev (1 time siden):

Hadde vært merkelig om han hadde lagt ut at han faktisk tisset blod, på engelsk , med et slikt bilde som illustrasjon.Han er en spesiell fyr, men å fortelle verden at han er alvorlig syk på sin coach konto med en slik kontekst? Nei, det kan jeg ikke se for meg at han gjør. Så tykke vrangbriller har jeg ikke på. Han treffer ikke publikumet på KG med denne fremstillingen, men nå er vel ingen her hans målgruppe. Det er vel mer tilhengere av Andrew Tate typer som liker sånt. De som er målgruppa hans skjønner vel referansene.

Da tror jeg vi er enige? 😊

Skrevet (endret)
Pust skrev (5 timer siden):

Han har lest mye forskning, sier han … og trenger derfor hverken trener eller kostholdsrådgiver. Selv tenker jeg at det kan være fint å snakke med fagfolk og ha en trener, man blir fort blind på både fagstoff og egne treningsopplegg. Som ufaglært kan man lett komme til å tolke fagstoff feil, ofte i den retningen man ubevisst ønsker å bekrefte, og en trener kan hjelpe til med å plukke bort unoter man selv ikke tenker over. 

Trenger ikke trener? Gossner kommenterer innimellom øktene hans på Strava, samme type kommentarer han gir andre som han er PT for. Løpeøktene til LKE har også noe innslag av Gossner, så jeg var helt overbevist om at han var PT for LKE 🤷‍♀️🧐

Endret av tantesofie
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...