Populært innlegg Glufseguri Skrevet 5. april 2023 Populært innlegg #80541 Skrevet 5. april 2023 Sagt det før men gjentar gjerne; jeg nekter å ta kritikk for min tidsbruk her inne fra noen som sitter på instagram som en hauk, sletter og blokkerer folk å like en kritisk kommentar. Ikke nødvendigvis i hennes eget kommentarfelt heller. 46 18
Kollontaj Skrevet 5. april 2023 #80542 Skrevet 5. april 2023 Anbefaler https://twitter.com/noranordbo?s=21&t=KNoapThqR4cNTlj8sRmKPA for innsyn i 2014-15-fadesene (også om kimono og Froosh som var etter de to store) om de tror at Treasures AS sluttet å lyve. Anbefaler også https://influencere.wordpress.com (ikke alle lenkene på Nora Nordbø sin Twitter-side funker, de fleste finnes på nederste blogg.) 19 4
Skrottefar Skrevet 5. april 2023 #80543 Skrevet 5. april 2023 (endret) Kollontaj skrev (8 minutter siden): Anbefaler https://twitter.com/noranordbo?s=21&t=KNoapThqR4cNTlj8sRmKPA for innsyn i 2014-15-fadesene (også om kimono og Froosh som var etter de to store) om de tror at Treasures AS sluttet å lyve. Anbefaler også LKE er seg selv lik ser jeg 😛 fra https://twitter.com/noranordbo?s=21&t=KNoapThqR4cNTlj8sRmKPA : Endret 5. april 2023 av Skrottefar 29 2
Lafamiglia Skrevet 5. april 2023 #80544 Skrevet 5. april 2023 (endret) Skrottefar skrev (33 minutter siden): Hun agenten er som en tøffel, bare jatter med, av en eller annen merkelig grunn 😛 Det å gå i seg selv er nok ikke lett for verken CBE eller mannen, for de har levd i den bobla si hvor de tror de har rett i alt og vet best om alt i alt for lang tid......og det er ikke synd på henne, overhodet Refleksjonsnivået er helt usedvanlig lavt. Nå mener jeg ikke at hun hadde trengt å leie inn en slags Fredrik Solvang som med-podcaster, men det er jo virkelig fullstendig uinteressant å høre på ekko-kamre, slik hun jo har lagt opp til med denne Susan, som ikke ser ut til å ha egne meninger overhodet. Det er meningsbrytninger som er interessant, morsomt, opplysende og ellers verd å høre på, slik som for eksempel Jan Thomas og Einar, eller Truls og Hellstrøm. Og ikke at en person skal sitte og fortelle sin oppfatning helt uimotsagt. Endret 5. april 2023 av Lafamiglia 27 1
Sharpa VinterBerg Skrevet 5. april 2023 #80545 Skrevet 5. april 2023 Skrottefar skrev (10 minutter siden): LKE er seg selv lik ser jeg 😛 fra https://twitter.com/noranordbo?s=21&t=KNoapThqR4cNTlj8sRmKPA : Herre.. Psykobitch much? LKE er ikke akkurat så god på dette med å kommunisere med publikum. 32 2
Hyacinth Skrevet 5. april 2023 #80546 Skrevet 5. april 2023 Det viser hvor ekstremt selvopptatt man er når en podcast om netthets kun handler om henne selv og at folk sier hun har en rumpepute. Hvorfor i alle dager behøver hun å bry seg med dette? Hva noen få mennesker i et lite forum mener? Hvis man skal snakke om netthets, snakk om kvinnelige politikere, vil tro endel av dem ville oppleve "hetsen" CBE er utsatt for som omtrent heiarop. Jeg mener ikke at det nødvendigvis er greit, og synes selv det er mye usaklig kritikk og endel latterliggjøring her. Men dette er iķke hat og jeg forstår ikke at hun ikke bare ignorerer det. Det er kanskje en måte å få litt mer interesse? 41 1
Sarah93 Skrevet 5. april 2023 #80547 Skrevet 5. april 2023 Hørte litt av netthat-podcasten og fikk faktisk litt vondt av henne. Som en annen skrev er ikke et par innlegg om rumpeputer nettets, men forstår godt at *volumet* virker overveldende. Det er side etter side, hver dag. CBE er i en særklasse av influensere som blir kritisert for absolutt alt, i alle fall her på Kvinneguiden. År etter år. Hver eneste lille småting man kan ta henne på. Som side etter side om hvor (tilsynelatende) dårlig hun gjorde det på et løp. Hun spiser for sunt/ for usunt/ er for uptight/ drikker for mye alkohol/ trener for mye/ løper ikke fort nok. Det betyr ikke at hun og ektemannen ikke poster veldig mye rart, og at ikke det er mye å kritisere bedriften for. Men det er også mye man bare kan la ligge. 19 3 7
Populært innlegg Kollontaj Skrevet 5. april 2023 Populært innlegg #80548 Skrevet 5. april 2023 @Hyacinth Kritikken rundt rumpepute går egentlig på troverdighet. Kunne like gjerne vært noe annet som fremstår som «falskt». Vi husker jo feks ei uke da CBE.no var sengeliggende med influensa og gjenoppstod med betydelig større brystparti enn før sykdommen. Av og til kan det lønne seg å være ærlig, dette var en sånn anledning. 56 11
Laia Skrevet 5. april 2023 #80549 Skrevet 5. april 2023 Etter den plutselige «økningen» i følgertall på 4000, er tallet nå på vei nedover igjen. Kanalen har mistet nesten 700 følgere den siste tiden. kilde: socialblade.com (statistikken har vært frosset en periode etter at de tidvis har stengt/åpnet konto) Jeg synes det er hensiktsmessig å følge med på disse tallene, da jeg har inntrykk av at det sier noe om influenceres some innhold, og reaksjoner på hvordan innholdet mottas av et publikum og i samfunnet generelt (det gjelder ikke bare CBE!). Det er påfallende å se effekten av diverse kontroversielle (desperate?) stunts, som ikke alltid slår heldig ut for i influenceren (Iselin Guttormsen er et annet eksempel der følgertallene raste etter den omstridte filmen som nylig ble lagt ut). Det som for meg er en gåte, er at det virker som influencere ikke bruker denne statistikken til å endre kurs. Det er jo en klar indikasjon på at det produseres noe som veldig få ønsker å ha. 23
Loboto Skrevet 5. april 2023 #80550 Skrevet 5. april 2023 Kollontaj skrev (6 minutter siden): @Hyacinth Kritikken rundt rumpepute går egentlig på troverdighet. Kunne like gjerne vært noe annet som fremstår som «falskt». Vi husker jo feks ei uke da CBE.no var sengeliggende med influensa og gjenoppstod med betydelig større brystparti enn før sykdommen. Av og til kan det lønne seg å være ærlig, dette var en sånn anledning. Vel jeg kan godt forstå det. For mange er slikt veldig privat og kanskje kilde til usikkerhet. Der er noe de færreste er komfortabel til å snakke høyt om. Influencere er tross alt bare mennesker de også. Det beste hadde selvsagt vært å kunne fortelle om egne usikkerheten og press men det klarer de færreste. Derfor er det stort sett de som fjerner silikon vi leser om i store oppslag, ikke de som tar silikon.
mammams Skrevet 5. april 2023 #80552 Skrevet 5. april 2023 Skrottefar skrev (48 minutter siden): LKE er seg selv lik ser jeg 😛 fra https://twitter.com/noranordbo?s=21&t=KNoapThqR4cNTlj8sRmKPA : Når er denne meldingen fra? Nå i 2023? 2
Kollontaj Skrevet 5. april 2023 #80553 Skrevet 5. april 2023 Loboto skrev (Akkurat nå): Vel jeg kan godt forstå det. For mange er slikt veldig privat og kanskje kilde til usikkerhet. Der er noe de færreste er komfortabel til å snakke høyt om. Influencere er tross alt bare mennesker de også. Det beste hadde selvsagt vært å kunne fortelle om egne usikkerheten og press men det klarer de færreste. Derfor er det stort sett de som fjerner silikon vi leser om i store oppslag, ikke de som tar silikon. Men må man lyve og si at man har en sykdom? Bare holde seg unna ei uke og aldri kommentere det mer, hadde vært en mer troverdig strategi. 10 2
Skrottefar Skrevet 5. april 2023 #80554 Skrevet 5. april 2023 mammams skrev (2 minutter siden): Når er denne meldingen fra? Nå i 2023? Kunne vært, men nei, den er vel fra 2015 eller noe 5
Loboto Skrevet 5. april 2023 #80555 Skrevet 5. april 2023 Kollontaj skrev (1 minutt siden): Men må man lyve og si at man har en sykdom? Bare holde seg unna ei uke og aldri kommentere det mer, hadde vært en mer troverdig strategi. Når man skal skjule nie er det en veldig vanlig psykologisk reaksjon og føle behov for å dekke over for å ikke avsløres. Dette finner vi eksempler på overalt i hverdagslivet 1
Kollontaj Skrevet 5. april 2023 #80556 Skrevet 5. april 2023 Loboto skrev (3 minutter siden): Når man skal skjule nie er det en veldig vanlig psykologisk reaksjon og føle behov for å dekke over for å ikke avsløres. Dette finner vi eksempler på overalt i hverdagslivet Joda, det skjer. Dumt at influencere lar det bli et mønster, man må jo ikke eksponere alt feks sykdom eller «sykdom». CBE klarte jo ei uke fri fra SoMe en gang, riktignok godt betalt for det, men det er jo bare å skrive «tar ei uke off, alt er bra, tilbake om litt». Men neida. 9
cerruti Skrevet 5. april 2023 #80557 Skrevet 5. april 2023 Jeg synes mye her inne er unødvendig, men det er jaggu mye av de de to driver med også, og som deles med alle. Jeg hørte klippene fra podkasten og skjønner ikke at noen har interesse av å høre på dette? 21 1
Djerv2020 Skrevet 5. april 2023 #80558 Skrevet 5. april 2023 Lafamiglia skrev (1 time siden): Refleksjonsnivået er helt usedvanlig lavt. Nå mener jeg ikke at hun hadde trengt å leie inn en slags Fredrik Solvang som med-podcaster, men det er jo virkelig fullstendig uinteressant å høre på ekko-kamre, slik hun jo har lagt opp til med denne Susan, som ikke ser ut til å ha egne meninger overhodet. Det er meningsbrytninger som er interessant, morsomt, opplysende og ellers verd å høre på, slik som for eksempel Jan Thomas og Einar, eller Truls og Hellstrøm. Og ikke at en person skal sitte og fortelle sin oppfatning helt uimotsagt. Enig! Men det er jo slik influenserne gjør det… alle som en - Snakker uforstyrret i egne kanaler uten kritiske spørsmål. De laget sitt eget narrativ, og kaller all kritikk for hat, slik at de kan fortsette som før med juks, eksponering av barn, overforbruk og oppskrapning av biler(!) … 16
lenebu Skrevet 5. april 2023 #80559 Skrevet 5. april 2023 3 hours ago, Nudeldama said: Tenk hvor mye vanskeligere det hadde vært for CBE å ignorere kritikk av de viktige tingene hvis de ikke så lett lot seg drukne i den trivielle hverdagshetsen? Det å ta for seg seriøs kritikk i denne tråden er som å be om at den forsvinner i alt tullet omkring gapesmil, konkurranseresultater og rumpeputer. Hvis man faktisk vil bli hørt, så kan man ikke bruke denne tråden. Man kan jo i hvert fall ikke bruke influencerens eget kommentarfelt, for der forsvinner alt som ikke er *flammeemoji*/*ferskenemoji* innen meget kort tid, så hva foreslår du? 25 5
Populært innlegg Frisk Frosk Skrevet 5. april 2023 Populært innlegg #80560 Skrevet 5. april 2023 Nudeldama skrev (2 timer siden): For meg gir det mening at det er hva CBE fokuserer på. Er det virkelig noen som tror at hvis man har en tråd som dette etter seg så vil man saumfaure tråden, ignorere innlegg om rumpeputer og kjøkkenhøyder og lete aktivt hvis det skulle vise seg å være noe saklig kritikk der et sted? Jeg får det inntrykk at mange i denne tråden ikke helt forstår hva det vil si og ha en tråd som dette etter seg. Det virker som om flere tror at de saklige innleggene på magisk vis vil hoppe frem og være synlig hos CBE og de andre vil forsvinne i bakgrunnen. Det virker som om enkelte faktisk er overrasket over at dette ikke er tilfelle. Det er derfor jeg over lang tid har sagt at hvis man ønsker å bli tatt seriøst, så må man gå et annet sted. I denne tråden er det så mye tull at om man nå måtte skrive noe saklig og bra, så drukner det bare og lar seg lett avfeie blant alt annet. Men det er vel tryggere å ha en heiagjeng bak seg enn å stå alene et annet sted. Så kan man i fellesskap kritisere CBE, i blant alt annet, for å ignorere saklige innlegg. Jeg ser den. Jeg tror de aller fleste i tråden faktisk helt forstår hva det vil si å ha en tråd som dette etter seg. Det er vel også hvorfor det står tydelig i hovedinnlegget at man bl.a. skal holde seg saklig. Det som er spesielt med bedriften Treasure AS med Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen, det er at de mer gjennomført enn de fleste andre influencere når det kommer til menden negativ påvirkning. Ikke bare på ett felt, men på det aller meste de legger ut på sine bedriftskanaler. Det er ikke bare gjentatte lovbrudd som fortsetter tross gjentatte advarsler fra offentlige myndigheter/etater. Det er ikke bare thinspo og proana. Det er ikke bare ortorektisk forhold til trening og kosthold. Det er ikke bare kroppspress og fronting av idealer de ikke en gang selv er i stand til å nå opp til (uten å jukse og trikse med redigering, posering, filterbruk). Det er ikke bare manglende merking av redigert hud og kropp. Det er ikke bare manglende merking av reklame. Det er ikke bare å bryte alkoholloven. Det er ikke bare å skape et falsk narrativ som de fremstiller som sannheten, for å gjøre seg selv til en bisarr blanding av helter og offer, for så å komme med falske påstander og løgner til media istedenfor å ta ansvar for den jobben de gjør med egen bedrift. Det er ikke bare å ulovlig utgi seg for å ha utdanninger med offentlig autorisasjon. Der er ikke bare å lyve på seg annen utdanning de ikke har. Det er ikke bare å fronte og normalisere det som kan skade andre. Det er ikke bare å drive massiv barneeksponering i årevis for så å forsvare det med at bedriftens innhold blir for kaldt og upersonlig om de ikke kan utnytte bruke egne barn på bedriftskanalene. Det er ikke bare å drive massiv barneeksponering og selge barnas oppvekst og barndom tross at alle faglige råd advarer sterkt mot hvilke konsekvenser dette kan få for barna senere, også farligere konsekvenser. Det er ikke bare det å blande barneeksponering med seksualiserte bilder av mor. Det er ikke bare at de stadig velger å gi helsefarlige råd og treningsråd. Det er ikke bare å fremstille seg som treningseksperter de ikke er. ... det er ALT dette og veldig mye mer. Det er TOTALOMFANGET av ansvarsfraskrivelse og uvettig bruk av nettet og det at at de fronter alt dette negative. De har selv, helt frivillig, valgt å jobbe som PÅVIRKERE. Og listen over er hvordan de i årevis har valgt å påvirke sine følgere... De har fått masse saklig kritikk, fra helsemyndigheter, fra fagpersoner knyttet til barn og ungdom, spiseforstyrrelser og andre. De har fått gjentatte offentlig advarsler når det kommer til bevisste lovbrudd. Det har vært saklige kronikker og leseinnlegg fra privatpersoner, fra fagpersoner, fra andre med kunnskap. Det har vært saklige debattprogram på tv. Og LIKEVEL fortsetter Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen med Treasure og Netfit å fortsette å gjøre akkurat det samme - og utvide med enda mer negativ påvirkning, regelbrudd osv. Det er fordi jeg bl.a. har tenkt på hvordan det er å skulle forholde seg til så mye kritikk at jeg ventet i det lengste med å engasjere meg i denne debatten. Men det jeg så var at dette paret, de driter fullstendig i at de påvirker andre på måter som kan være skadelig for andre, og de har ikke et øyeblikk vist tegn til at de tar til seg noe av kritikken eller har planer om å endre kurs bort fra en slik negativ påvirkning av andre og ulovligheter. De er totalt ansvarsløse i måten de velger å skape "bedriftsinnhold"! DERFOR så jeg det som nødvendig å også engasjere meg i denne debatten når de valgte å ikke legge ned Netfit, men heller satse mer på enda et felt hvor de mangler kunnskap og hvor deres råd i mange tilfeller kan være helt feil og gjerne helseskadelig, og definitivt ER helseskadelig av bare den enkle grunn at bedriftseierne og frontfigurer OGSÅ konstant fronter et usunt og potensielt farlig kroppspress hvor thinspo, proana og ortoreksi er det som vises mest. Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen med Treasure AS, Netfit, coachEriksen kunne veldig enkelt hindret meg fra å delta i diskusjon både her og andre steder - ved å følge norsk lov, opptre som ansvarlige bedriftseiere, og sluttet å påstå å ha kunnskap de absolutt ikke har og slutte å fronte helseskadelig kroppspress. De kunne enkelt unnlatt i alle år å eksponere egne barn. Men de FORTSETTER å gjøre alt dette. Da må også de tåle den saklige kritikken de får for alt det uakseptable og tidvis både farlige og ulovlige innholdet de velger å gjøre til sitt levebrød. Nudeldama skrev (2 timer siden): ... La din kritikk stå alene slik at den ikke kan drukne i alt tullet. Følge ditt eget eksempel? 40 5 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå