Era Vulgaris Skrevet 1. april 2023 #80221 Skrevet 1. april 2023 ~ Ada ~ skrev (9 minutter siden): Da har jeg hørt podd-episoden om netthat. Det er særlig tre forhold som trer frem: 1. Repertoaret virker begrenset til trening, hverdagsprat (rydding i skap, kinotur) og netthets. Det synes gjennomgående for bedriften over tid. 2. Netthat er ren monolog og forsvarstale for seg selv, presentert i lukka vakuum. 3. Hun er berettiget til å holde på som hun vil og skal fortsette med det. Om folk ikke liker det hun gjør, er deres problem. Hun forbeholder seg retten til å være den hun er. Løsningen er å ikke følge med på det hun gjør. Uten å gjenta alt Felis skrev (så bra), så er hovedpreferansen for nåværende netthat, denne tråden, som hun ikke har fulgt med på siden en angivelig søster-kommentar. Hun har, via en venninne, hørt anklager om å stå på en kjøkkenkrakk for å vise frem magen. Hun har også diskutert med en dame på bakrommet anklager om kroppsfokus, noe hun ikke kjenner seg igjen i. Selvfølgelig vises kroppen fram når hun står i treningstøy-syltynt grunnlag for å adressere kroppsfokus. Hun snakker mye om at det er fascinerende at andre mennesker kan være så opptatt av hennes liv og hun som person. Tenk så mye annet nyttig man kunne brukt tiden på. Få dere et liv, liksom, ikke bry dere om mitt. Episoden er ikke annet enn en fremvisning i naivitet og/eller ansvarsfraskrivelse. At hun er en påvirker, nevnes ikke med et ord. At det er influenserbransjen som kritiseres og ikke hennes liv (hva vet vi om det annet enn det som legges ut), er totalt fraværende. Ta fra henne livsgrunnlaget: Å varsle om lovbrudd og uetiske forhold, er en viktig del av forbrukermakten og demokratiet. Om det gir konsekvenser for bedriftene, er det opp til de ansvarlige for bedriftene å endre kurs eller fortsette som før, med den risiko det kan medføre for både inntektsgrunnlaget og omdømme. Glemte å skrive det viktigste: Jeg finner det STERKT kritikkverdig at de skal dra inn en sårbar ungdom som har vært/er utsatt for netthets inn i det navlebeskuende universet der. Utrolig merkelig av en influenser å oppfordre folk til å ikke følge henne, all den tid hun er desperat etter flere følgere. Det er tross alt følgere som er selve grunnlaget for å kunne kalle seg influenser 28 7
Ænema Skrevet 1. april 2023 #80222 Skrevet 1. april 2023 Era Vulgaris skrev (2 minutter siden): Utrolig merkelig av en influenser å oppfordre folk til å ikke følge henne, all den tid hun er desperat etter flere følgere. Det er tross alt følgere som er selve grunnlaget for å kunne kalle seg influenser 9 2
Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 #80223 Skrevet 1. april 2023 ~ Ada ~ skrev (3 minutter siden): Da har jeg hørt podd-episoden om netthat. Det er særlig tre forhold som trer frem: 1. Repertoaret virker begrenset til trening, hverdagsprat (rydding i skap, kinotur) og netthets. Det synes gjennomgående for bedriften over tid. 2. Netthat er ren monolog og forsvarstale for seg selv, presentert i lukka vakuum. 3. Hun er berettiget til å holde på som hun vil og skal fortsette med det. Om folk ikke liker det hun gjør, er deres problem. Hun forbeholder seg retten til å være den hun er. Løsningen er å ikke følge med på det hun gjør. Uten å gjenta alt Felis skrev (så bra), så er hovedpreferansen for nåværende netthat, denne tråden, som hun ikke har fulgt med på siden en angivelig søster-kommentar. Hun har, via en venninne, hørt anklager om å stå på en kjøkkenkrakk for å vise frem magen. Hun har også diskutert med en dame på bakrommet anklager om kroppsfokus, noe hun ikke kjenner seg igjen i. Selvfølgelig vises kroppen fram når hun står i treningstøy-syltynt grunnlag til å adressere kroppsfokus. Hun snakker mye om at det er fascinerende at andre mennesker kan være så opptatt av hennes liv og hun som person. Tenk så mye annet nyttig man kunne brukt tiden på. Få dere et liv, liksom, ikke bry dere om mitt. Episoden er ikke annet enn en fremvisning i naivitet og/eller ansvarsfraskrivelse. At hun er en påvirker, nevnes ikke med et ord. At det er influenserbransjen som kritiseres og ikke hennes liv (hva vet vi om det annet enn det som legges ut), er totalt fraværende. Ta fra henne livsgrunnlaget: Å varsle om lovbrudd og uetiske forhold, er en viktig del av forbrukermakten og demokratiet. Om det gir konsekvenser for bedriftene, er det opp til de ansvarlige for bedriftene å endre kurs eller fortsette som før, med den risiko det kan medføre for både inntektsgrunnlaget og omdømme. Ang. punkt nr. tre, som hun tydeligvis oppriktig mener. Hun er jo ikke berettiget til å holde på som hun gjør, for hun og medeier greier ikke å holde seg til norske lover, hverken når det gjelder alkoholloven eller markedsføringsloven. Det er bare et tidsspørsmål før det blir tydelig hvor ille barneeksponeringen deres har vært også, for et lovverk vil komme på plass for å hindre uansvarlige foreldre som ikke evner å beskytte barna sine fra overeksponering på nett som fratar barna deres rettigheter. Privatpersonen Caroline kan være akkurat slik hun vil være (så lenge hun holder seg innen norsk lov). Men bedriftseierne Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen kan ikke gjøre som de vil. De er pliktige å følge helt konkrete lover i sin forretningsdrift og sin markedsføring. Bedriftseier CBE sier i podkasten at hvis folk ikke liker hva hun gjør, så er det deres problem. Og med den kommentaren alene viser hun at hun ikke lenger er i nærheten av å forstå hva hun har holdt på med de siste 14 årene. Hun lever av at folk må like det hun gjør. For hvis ikke folk liker det hun gjør, vil etterhvert heller ingen annonsører betale for annonsesamarbeid med henne. Og dermed vil hun ikke lenger tjene penger. Hun sier at løsningen er å ikke følge med på det hun gjør. Det er jo det flere og flere har vist at de ikke lenger gidder. Det er akkurat det samme flere og flere annonsører viser at de har fått med seg siden de ikke lenger vil assosieres med henne og all usunt innhold og alle lovbrudd. Nå er det stadig flere som tar avstand både fra barneeksponering og thinspo og proana og kroppspress og unødvendige kosmetiske operasjoner og innjeksjoner, da vet annonsører at det ikke er smart å bruke de som er kjent for å fronte dette til å fronte annonsørenes produkter. Stadig flere stiller større og større krav til kvalitet, enten det gjelder trenings- og helseråd, eller det gjelder bærekrafige kvaliteter på produkter. Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen, Treasure og Netfit står for det motsatte. Stadig flere blir mer engasjert i miljøvern - CBE og LKE med sine bedrifter fronter en bruk og kast-mentalitet som oppegående unge og voksne tar avstand fra. Annonsører som vil assosieres med dem vil også assosieres med alle holdningene disse to bedriftseierne står for. Og ikke minst - annonsører blir mer og mer bevisst på både dette, og at de selv vil måtte stå til ansvar lovmessig sett når influencerne Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen med sine firma Treasure AS og Netfit og CBE.no bryter loven. Om det er noen som burde være opptatt av om folk liker det de gjør, så er det jo de som livnærer seg av at folk liker det de gjør. Men ikke Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen, nei.... Og tydeligvis heller ikke Susan Hobbelin, som iflg. bloggen til CBE er Caroline Berg Eriksens "kontaktperson for alle kommersielle henvendelser" siden hun støtter opp om disse falske narrativene CBE formidler gjennom podkasten og rakker ned på de som kunne gitt CBE/LKE/Treasure mer inntekter. At en rådgiver eller venninne støtter dette forretningsmessige selvmordet vi nå ser i sakte kino på bedriftens kanaler, det viser en rådgiver/venninne som heller ikke har forstått bransjen eller bedriftens beste og hva de faktisk lever av. https://www.carolinebergeriksen.no/kontakt-meg/ 30 2
Kollontaj Skrevet 1. april 2023 #80224 Skrevet 1. april 2023 Felis skrev (1 time siden): Men i følge Caroline har det aldri vært mye eksponering av ungene, så hun tror nok selv at det ikke har vært en endring. Angående versting, så hevder hun flere ganger at det skrives i tråden at hun er en versting på å eksponere barn. Jeg er jo ikke innom her hele tiden, og er heller ikke blant de som har vært med lengst, men jeg har ekstremt god hukommelse og jeg kan ikke huske at ordet versting har blitt brukt om Caroline? Det er Nyhusene, pilotparet og Iselin Guttormsen som kniver om den tittelen? Eller tar jeg helt feil? Jeg synes det er skikkelig uredelig å overdrive påstandene, slik Caroline gjør. Ingen har sagt at hun er en versting, ingen har spekulert i søsterens gener og ingen har sagt at hun ikke kan vise kropp eller se ut som seg selv. I hvert fall ikke på Kvinneguiden. CBE.no lyver og jeg håper hun/de vet det selv. De prøver å flytte fokus, endre narrativ og skaffe seg sympati. Jeg tror det blir vanskelig. «Currently, influencers are a group of people that we feel life in a different reality from us, like a bubble. And thanks to “self-love” popularity and the constant awareness campaigns around the networks, people have lost interest in these types of individuals to the point of considering them ridiculous.» https://bettermarketing.pub/influencers-are-dead-why-this-is-your-chance-to-build-a-millionaire-career-from-it-bed20600d9aa 24
Populært innlegg Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 Populært innlegg #80225 Skrevet 1. april 2023 Dette er skremmende... Jeg tok et googlesøk på hvert av navnene til barna (som jeg ikke burde visst navnet på i utgangspunktet!). Kun navnet gir 430 000 treff hos ene, på 0,40 sekund på et litt tregt nett. Legger man til "bilde" i søket er tallet 93 700 treff, på 0,35 sekund. Andre navnet gir 475 000 treff, på 0,41 sekunder. Og legger man til "bilde" til det navnet kommer man opp i 117 000 treff. Og søket tok 0,36 sekund for å finne resultatene. Og Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian mener at de ikke eksponerer barna mye... 41 22
Gjest Vanedis Skrevet 1. april 2023 #80226 Skrevet 1. april 2023 (endret) Sovinello skrev (På 31.3.2023 den 15.59): Nå er jeg altså så provosert at jeg velger å legge ut med mitt brukernavn her, selv om dere da finner meg enkelt på Instagram. Jeg er altså personen som kommenterte dette hos Caroline. Caroline sendte meg dog en DM isteden, som dere kan lese på bildene her. Jeg vil gjenta - HUN sendte meg en DM etter hun slettet kommentaren min på eget bilde - hvor jeg kommenterte noe i gata av "hvorfor stole på ekspertene som Unicef og redd barna når det kommer til deling av bilder?" Altså. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skal si en gang. Det er virkelig... bare... ja. Nei. Jeg er tom for ord. (Og når dere nå kan se min profil, med skarve 600 følgere - så er dere selvfølgelig velkomne til å gi meg kriitkk for eksponering av eget barn, om dere mener det er på sin plass. For øvrig er jeg nå blokket - om ikke profilen plutselig har blitt privat igjen da...) Er det noen som vil påstå at Caroline Berg Eriksen hos Treasures AS/Netfit alltid er imøtekommende? Presentasjonen av Caroline Berg Eriksen vedrørende treningsreise - https://www.apollo.no/reiser/treningsreiser/treningskalender/netfit er etter min mening misvisende reklame: sitat "...Hun er alltid blid, imøtekommende og motiverende..." Skjermbilde: De som har fulgt med i bedriftens SoMe-kanaler over år har sett en helt annen side. Du @Sovinellofikk erfare dette. Takk for at du delte din erfaring. Tilføyelse: Det er uforståelig at de nå retter seg inn mot kundeservice ovenfor "vanlige folk", når de gang på gang ikke har forstått at de driver en bedrift, og er avhengig av et godt rykte. Endret 1. april 2023 av Vanedis
Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 #80227 Skrevet 1. april 2023 Frisk Frosk skrev (Akkurat nå): Dette er skremmende... Jeg tok et googlesøk på hvert av navnene til barna (som jeg ikke burde visst navnet på i utgangspunktet!). Kun navnet gir 430 000 treff hos ene, på 0,40 sekund på et litt tregt nett. Legger man til "bilde" i søket er tallet 93 700 treff, på 0,35 sekund. Andre navnet gir 475 000 treff, på 0,41 sekunder. Og legger man til "bilde" til det navnet kommer man opp i 117 000 treff. Og søket tok 0,36 sekund for å finne resultatene. Og Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian mener at de ikke eksponerer barna mye... Samme søk på mors navn gir 887 000 treff. Settes "bilde" til søket får man 245 000 bilder. Altså bare ca dobbelt så mange treff på søk på bedriftseier og mor enn på hvert av barna. Mor har holdt på med dette i 14 år. Barna er mange år yngre. Søk på far gir 1 200 000 treff (sikkert pga. fotballkarrieren han en gang hadde i 13-14 år på elitenivå). Legges "bilde" til søket er tallet 286 000. Tallene for ungene er helt vanvittige, spesielt med tanke på at dette er spredt ikke bare til bedriftens følgere, men også til hele verden, for hvem som helst å se. 38 3
Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 #80228 Skrevet 1. april 2023 Vanedis skrev (5 minutter siden): Er det noen som vil påstå at Caroline Berg Eriksen hos Treasures AS/Netfit alltid er imøtekommende? Denne preresentasjon av Caroline Berg Eriksen vedrørende treningsreise - https://www.apollo.no/reiser/treningsreiser/treningskalender/netfit er etter min mening misvisende reklame for treningsreisen: sitat "...Hun er alltid blid, imøtekommende og motiverende..." Skjermbilde: De som har fulgt med i bedriftens SoMe-kanaler over år har sett en helt annen side. Du @Sovinellofikk erfare dette. Takk for at du delte din erfaring. Om hun er blid og imøtekommende privat, det vet vi ikke noe om, men hun viser lite av dette gjennom sine bedriftskanaler. Motiverende når det kommer til trening og kosthold, det har jeg ikke sett henne forsøke å være. At hun viser bilder og oppdateringer hvor hun via thinspo-bilder av seg selv hvor hun poserer i all verdens fortynnende posisjoner og legger på filter på bildene sine - det er ikke motiverende. Det er heller ikke motiverende når hun legger ut treningsøvelser som gjøres feil, og som mer enn noe annet viser at hun ikke kan eller greier å utføre dem riktig, og at heller ikke fotografen, hennes mann og personlige trener, har erfaring nok til å gjøre selv de enkleste korrigeringer når hans kone gjør øvelsene feil. Og dette er det de velger å legge ut på sine bedriftskanaler, uten korrigeringer. Det tyder på manglende motivasjon hos bedriftseierne selv, og manglende seriøsitet og ansvarsfølelse. Ikke noen jeg hadde tørt ta imot helse- og treningsråd fra om jeg hadde trengt det. Langt mindre betalt for å reise på treningsreise med... 34 1
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. april 2023 #80229 Skrevet 1. april 2023 Era Vulgaris skrev (47 minutter siden): Utrolig merkelig av en influenser å oppfordre folk til å ikke følge henne, all den tid hun er desperat etter flere følgere. Det er tross alt følgere som er selve grunnlaget for å kunne kalle seg influenser Haha, ja. CBE har misforstått hele opplegget med å være influncer. Ikke er hun imøtekommende eller vennlig i kommunikasjonen med publikum heller. Har ikke lyst å trykke på følgeknappen. Hun trenger følgere ja, så hele denne strategien hun holder på med er bare snodig å observere. For en bransje og for en leder i eget virke, eller hva? 😅 Kan le seg skakk av hele opplegget CBE As driver på med.. og nå dette gnålet om netthets. 🤡 29
Era Vulgaris Skrevet 1. april 2023 #80230 Skrevet 1. april 2023 Sharpa VinterBerg skrev (10 minutter siden): Haha, ja. CBE har misforstått hele opplegget med å være influncer. Ikke er hun imøtekommende eller vennlig i kommunikasjonen med publikum heller. Har ikke lyst å trykke på følgeknappen. Hun trenger følgere ja, så hele denne strategien hun holder på med er bare snodig å observere. For en bransje og for en leder i eget virke, eller hva? 😅 Kan le seg skakk av hele opplegget CBE As driver på med.. og nå dette gnålet om netthets. 🤡 Influenserlogikk er en helt egen kategori, og jeg kommer aldri til å forstå den. 21
Surikatt Skrevet 1. april 2023 #80231 Skrevet 1. april 2023 Frisk Frosk skrev (32 minutter siden): Dette er skremmende... Jeg tok et googlesøk på hvert av navnene til barna (som jeg ikke burde visst navnet på i utgangspunktet!). Kun navnet gir 430 000 treff hos ene, på 0,40 sekund på et litt tregt nett. Legger man til "bilde" i søket er tallet 93 700 treff, på 0,35 sekund. Andre navnet gir 475 000 treff, på 0,41 sekunder. Og legger man til "bilde" til det navnet kommer man opp i 117 000 treff. Og søket tok 0,36 sekund for å finne resultatene. Og Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian mener at de ikke eksponerer barna mye... Det er ihverfall nesten 1 million ganger for mye. 1 million til sammen. Men kanskje det er dette Caroline Berg Eriksen vil oppnå. At jentene blir kjendiser, at folk skal beundre dem for hun er så stolt. Forskjellen på henne og andre mødre er jo at vi ikke trenger det inputet utenfra for å føle seg bra. Det er rett og slett slik at hvis hun ikke får skrytekommentarer for alt hun foretar seg, så blit hun ikke fornøyd. Det er en avhengighet hun har. Barna mine gjør meg stolt av dem og det er nok for meg. 20 2
Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 #80232 Skrevet 1. april 2023 (endret) Surikatt skrev (9 minutter siden): Det er ihverfall nesten 1 million ganger for mye. 1 million til sammen. Men kanskje det er dette Caroline Berg Eriksen vil oppnå. At jentene blir kjendiser, at folk skal beundre dem for hun er så stolt. Forskjellen på henne og andre mødre er jo at vi ikke trenger det inputet utenfra for å føle seg bra. Det er rett og slett slik at hvis hun ikke får skrytekommentarer for alt hun foretar seg, så blit hun ikke fornøyd. Det er en avhengighet hun har. Barna mine gjør meg stolt av dem og det er nok for meg. Nå orker jeg ikke å gå tilbake og sjekke datoer, men jeg har gjort et par slike søkt før på barnas navn for å se hvor mange treff man får, fordi det sier noe om omfanget av eksponeringen av dem. Minst det ene, men jeg mener begge søkene ble gjort før Caroline Berg Eriksen og mannen la ut puppebildet fra kjøkkenet. Før dette bildet var treffene på barnas navn rundt 10 % av hva de er nå. Oppmerksomheten barna har fått og deling av bilder av dem er tydeligvis ti-doblet etter mors puppestunt. Dette er villt skremmende! Endret 1. april 2023 av Frisk Frosk 23
Ænema Skrevet 1. april 2023 #80233 Skrevet 1. april 2023 F F DET var mange treff på en unge uten samtykke. 24 2
Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 #80234 Skrevet 1. april 2023 Ænema skrev (Akkurat nå): F F DET var mange treff på en unge uten samtykke. Det er forferdelig trist at dette får fortsette uten at lovverket for å beskytte slike barn kommer på plass! Men det er villt skremmende at det nå er 10 x flere treff på barna og bilder av barna enn det var før mors puppestunt på kjøkkenet. Dessverre er det ikke uventet, siden bildene før og etter puppebildet var av barna... 17 4
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. april 2023 #80235 Skrevet 1. april 2023 Ænema skrev (8 minutter siden): F F DET var mange treff på en unge uten samtykke. Ja, på det samme nettet CBE angivelig mottar så mye netthets. 12 2
Gjest Sovinello Skrevet 1. april 2023 #80236 Skrevet 1. april 2023 Frisk Frosk skrev (1 time siden): Dette er skremmende... Jeg tok et googlesøk på hvert av navnene til barna (som jeg ikke burde visst navnet på i utgangspunktet!). Kun navnet gir 430 000 treff hos ene, på 0,40 sekund på et litt tregt nett. Legger man til "bilde" i søket er tallet 93 700 treff, på 0,35 sekund. Andre navnet gir 475 000 treff, på 0,41 sekunder. Og legger man til "bilde" til det navnet kommer man opp i 117 000 treff. Og søket tok 0,36 sekund for å finne resultatene. Og Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian mener at de ikke eksponerer barna mye... Det er altså så hinsides skremmende.
Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 #80237 Skrevet 1. april 2023 Sovinello skrev (Akkurat nå): Det er altså så hinsides skremmende. Og så angrep Caroline Berg Eriksen deg for å ha lagt ut ett bilde av din tenåring på IG... Det mest skremmende synes jeg er at tallene er omtrent tidoblet siden mors puppebilde. De som var interessert i hennes nakne pupp og stive holdning er tydeligvis veldig interessert i hennes barn... 22 2
Era Vulgaris Skrevet 1. april 2023 #80238 Skrevet 1. april 2023 Frisk Frosk skrev (24 minutter siden): Nå orker jeg ikke å gå tilbake og sjekke datoer, men jeg har gjort et par slike søkt før på barnas navn for å se hvor mange treff man får, fordi det sier noe om omfanget av eksponeringen av dem. Minst det ene, men jeg mener begge søkene ble gjort før Caroline Berg Eriksen og mannen la ut puppebildet fra kjøkkenet. Før dette bildet var treffene på barnas navn rundt 10 % av hva de er nå. Oppmerksomheten barna har fått og deling av bilder av dem er tydeligvis ti-doblet etter mors puppestunt. Dette er villt skremmende! Regnes story med inn under tallene på treff du henviser til? 4
Frisk Frosk Skrevet 1. april 2023 #80239 Skrevet 1. april 2023 Era Vulgaris skrev (8 minutter siden): Regnes story med inn under tallene på treff du henviser til? Det vet jeg ikke. Tok bare et enkelt googlesøk på navnene. Uansett er det omtrent 10 x flere treff nå enn før mors puppebilde. 4
annsme89 Skrevet 1. april 2023 #80240 Skrevet 1. april 2023 Jeg stusser over at hun søker ungdom til podcasten for å snakke om opplevd netthets.. hun er en voksen kvinne på 36 år, merkelig hun ikke retter seg mot jevngamle kvinner i hennes målgruppe? Som flere har påpekt, mange kvinnelige politikere, samfunnsdebattanter osv som sikkert kunne bidratt til tema.. evner hun ikke å møte voksne i en slik setting? 32 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå