Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Marthos skrev (3 minutter siden):

Lurer på om hun Silje.Alice får betalt for å kommentere på netfit?

Den tanken har jeg også hatt. Netfit følger henne iallefall så noe er det kanskje?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marthos skrev (5 minutter siden):

Lurer på om hun Silje.Alice får betalt for å kommentere på netfit?

😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (50 minutter siden):

Hva vet du hva jeg kan og ikke kan? Er du uenig i at fettløselige vitaminer lagres i kroppen og at et overskudd over tid kan være skadelig og kan føre til forgiftning? Er du uenig i mitt råd om å kontakte lege og få sjekket verdier før man begynner å hive i seg potensielle farlige helsekostprodukter? Jeg har ALDRI skrevet at enkelte ikke behøver tilskudd, men sjekk først for å unngå å bli syk

Du har ei veldig ovenfra og ned-holdning.  Jeg vet at det jeg skriver ikke er feil. Kan du forresten vise til hvor jeg har skrevet at sollys gir forgiftning ?? For det har i allefall ikke jeg skrevet noe om, noe du tillegger meg her. 

Hele landets innbyggere har ikke automatisk behov for d-vitamin i form av tabletter. Eller skal jeg si til mannen min at han trenger ikke høre på legen om at verdiene er fine, han må ta tilskudd likevel for det sier noen på Kg+en influencer🙄

Vi trenger en viss mengde d-vitaminer ja, men det kan vi også opprettholde via kosthold. Hadde mannen min, som har perfekte verdier, tatt tilskuddet mitt så ville han etterhvert ha fått for høye verdier. Mener du det er feil? 

Nei, jeg tar ikke feil når jeg skriver at for mye kan gi forgiftning og nyresvikt 

Jeg tar heller ikke feil når jeg sier at ikke hele landets innbyggere trenger å ta tilskudd

Å anbefale å teste verdiene før man ukritisk hiver innpå med d-vitamin er heller ikke feil. Man bør ikke ukritisk gnafle i seg noe som potensielt kan være farlig uten å sjekke om man virkelig behøver det.,Det er veldig lettvint å kontakte legen sin og be om å få sjekke d-vitamin verdier. Man skal jo ikke ukritisk ta jerntilskudd heller

Dette er det siste jeg gidder å skrive om d-vitamin. Jeg vet jeg ikke tar feil, og det er aldri feil å anbefale en blodprøvesjekk før man tilfører kroppen noe som kan være farlig og som kanskje ikke er nødvendig. Vitaminer og helsekosttilskudd er ikke ufarlig bare pga man får kjøpt det overalt. Mange kan også ha en interaksjon hvis man kombinerer de med enkelte legemidler. Jeg feks står på endel medisiner og har fått beskjed fra legen min om at jeg aldri må ta noe tilskudd fra helsekost eller apotek uten å sjekke med henne først.

Er det noen som har en ovenfra og ned holdning må det være deg som irettesetter andre ved å skape storm i et vannglass over et råd CBE har gitt som du feilaktig mener kan være skadelig eller dødelig for voksne mennesker. Jeg leste gjennom de par siste sidene der du bl.a har deltatt aktivt i denne diskusjonen og valgte å sitere det innlegget der du har brukt NHI som kilde (og det du skriver i det konkrete innlegget er riktig), men jeg burde ha sitert seg i dette innlegget istedet for det er her jeg forteller deg at du tar feil: 

BE9D44FF-385D-4E3C-A8A8-BD9985614594.thumb.jpeg.d3ab9b919bd136ad9af731896e8b7b85.jpeg

Jeg har lagt ved link i mitt forrige tilsvar som dokumenter at øvre tolerable inntaksnivå av d-vitamin hos voksne mennesker er 100 mikrogram daglig. Ergo vil ikke doser under dette nivået lagres og skape forgiftning selv om du har helt normale blodverdier og likevel tar det daglig. Og det er dette jeg mener er storm i et vannglass. Hadde CBE påstått at du trygt kan ta 120 mikrogram d-vitamin hver dag så ville jeg forstått denne diskusjonen, men akkurat nå virker den bare veldig misforstått og den har fått utfolde seg basert på feilaktige påstander her inne som den jeg snakker om. Det er viktig å korrigere på samme måte som du mente det var riktig å korrigere CBE på noe du trodde var potensielt skadelig. 

Og til det uthevede: I Norge er referanseverdier for d-vitamin justert ned fordi vi har lite sollys og dermed ikke kan ha ambisjoner om å oppnå samme d-vitaminnivå som regnes som normalt i sydligere strøk. Å anbefale blodprøver før man starter med d-vitamintilskudd har kun noe for seg hvis man mistenker mangel og ønsker å følge de medisinske anbefalingene eller om man har en underliggende sykdom som f.eks nyresvikt eller sarkoidose. Er man voksen og frisk og tar blodprøver som viser høye verdier er det i verste fall unødvendig med tilskudd, men farlig? Nei. 

Det med sollys var tilsvar til en annen bruker som jeg siterte, ikke deg. 

Endret av Fizzypo
Skrivefeil
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Linda A skrev (28 minutter siden):

Det anbefales å ta d vitamin forebyggende i vinterhalvåret.  Det anbefales også kun målinger for de med symptomer på mangel og de som tilhører risikogruppen.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-mangel/?page=5

Ja, det gjør det. Fordi 10 mg ekstra ikke er skadelig. Man må opp i 50 mg doser for at det skal være skadelig. Det er forsket mye på dette, da salg av vitaminer har skutt i været. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (28 minutter siden):

Det er fint at du korrigerer dine feiltolkninger. At du ikke ser innlegg i kontekst, kan jeg ikke hjelpe deg med.

Opplys meg gjerne om det jeg har tolket feil og hva du egentlig mente for akkurat nå ser jeg det ikke. Det er lov å drite seg ut og innrømme at man har kommet med en feil påstand, selv om jeg skjønner at det er kjipt når noen påpeker det etter at du nettopp har kjeftet på noen andre som du trodde gjorde det samme. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
skruf skrev (49 minutter siden):

Men det skjer, økende t.o.m. Leste du innlegget til hun som drakk rett av tranflasken og lenge etter har høye nyreverdier?

Hva vet du hva jeg kan og ikke kan? Er du uenig i at fettløselige vitaminer lagres i kroppen og at et overskudd over tid kan være skadelig og kan føre til forgiftning? Er du uenig i mitt råd om å kontakte lege og få sjekket verdier før man begynner å hive i seg potensielle farlige helsekostprodukter? Jeg har ALDRI skrevet at enkelte ikke behøver tilskudd, men sjekk først for å unngå å bli syk

Du har ei veldig ovenfra og ned-holdning.  Jeg vet at det jeg skriver ikke er feil. Kan du forresten vise til hvor jeg har skrevet at sollys gir forgiftning ?? For det har i allefall ikke jeg skrevet noe om, noe du tillegger meg her. 

Hele landets innbyggere har ikke automatisk behov for d-vitamin i form av tabletter. Eller skal jeg si til mannen min at han trenger ikke høre på legen om at verdiene er fine, han må ta tilskudd likevel for det sier noen på Kg+en influencer🙄

Vi trenger en viss mengde d-vitaminer ja, men det kan vi også opprettholde via kosthold. Hadde mannen min, som har perfekte verdier, tatt tilskuddet mitt så ville han etterhvert ha fått for høye verdier. Mener du det er feil? 

Nei, jeg tar ikke feil når jeg skriver at for mye kan gi forgiftning og nyresvikt 

Jeg tar heller ikke feil når jeg sier at ikke hele landets innbyggere trenger å ta tilskudd

Å anbefale å teste verdiene før man ukritisk hiver innpå med d-vitamin er heller ikke feil. Man bør ikke ukritisk gnafle i seg noe som potensielt kan være farlig uten å sjekke om man virkelig behøver det.,Det er veldig lettvint å kontakte legen sin og be om å få sjekke d-vitamin verdier. Man skal jo ikke ukritisk ta jerntilskudd heller

Dette er det siste jeg gidder å skrive om d-vitamin. Jeg vet jeg ikke tar feil, og det er aldri feil å anbefale en blodprøvesjekk før man tilfører kroppen noe som kan være farlig og som kanskje ikke er nødvendig. Vitaminer og helsekosttilskudd er ikke ufarlig bare pga man får kjøpt det overalt. Mange kan også ha en interaksjon hvis man kombinerer de med enkelte legemidler. Jeg feks står på endel medisiner og har fått beskjed fra legen min om at jeg aldri må ta noe tilskudd fra helsekost eller apotek uten å sjekke med henne først.

Du er klar over at  myndighetene anbefaler tran i vintermånedene? Det er også D vitamin. Og det anbefales til alle. Ikke bare de med D vitamin mangel. https://www.fhi.no/nyheter/2022/d-vitamin-kan-beskytte-mot-luftveisinfeksjoner/

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snøsøta
Kollontaj skrev (6 timer siden):

7 tips. Kan de telle? 
Heter det innvandrerbutikk? 🫣

Absurd å illustrere et innlegg om hvordan spare på matinnkjøpene med jordbær i januar også. Har de helt sluttet å tenke? Gir de bare blaffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den netfit-kontoen, den mangler noe vesentlig uten at jeg klarer å sette fingeren på det. En overordnet strategi, hva er formålet med kontoen? Hvem er målgruppen? Hvilke verdier står de for? Jeg får litt assossiasjoner til en fan-konto egentlig, og det kjenner jeg overrasker meg siden CBE har satt navnet sitt på det

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå reklamerer hun for en app som kan hjelpe med å redusere renter på forbrukslån???? Seriøst? Ser reklame for denne appen dukke opp jevnlig på tiktok...... ikke noe seriøse greier man får tiltro til på noen som helst måte. Enda en måte å lure folk på.

• Liker 32
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vits i å sitere meg mere ang d-vitamin, jeg vet jeg ikke har skrevet noe feilaktig og kommer ikke til å svare mere og være med på å avspore tråden ytterligere. Jeg har ikke skrevet bastant, men hele veien skrevet kan ha og oppfordret til å sjekke verdier før man hiver innpå triple doser++. 

Men en ting; til dere som påstår det ikke er farlig med for høy dose over tid, dere tar feil. Test det gjerne ut, så kan dere ta nyreprøver om ei stund. Ikke sjekk verdene på forhånd, gå ut fra at dere har mangel og kjør på. Ta gjerne en klunk med tran i tillegg som nevnt over her (vedkommende har misforstått; man behøver ikke tran+d-vitamin. Man skal ikke gi babyer tran+d vitamin-dråper samtidig heller, det er enten eller)

Ikke alt som selges reseptfritt er ufarlig. Er en grunn til at man bare får kjøpt ei eske Paracet om gangen også. Jern likedan, Man tar ikke jerntilskudd pga man kanskje, mulig behøver det…..men sjekker verdier først. 

Endret av skruf
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (2 timer siden):

OK, nå tillegger du meg noe jeg ikke har sagt. Det jeg svarte på dreide seg om nødvendigheten av tilskudd, noe som avhenger av de punktene jeg nevnte, blant annet sollys. Jeg håper du ikke leser bruksanvisninger på samme måte som du leste innlegget mitt.

Jeg forsto meget godt hva du mente, så uredelig at det du skrev ble vridd sånn på. Men alle har sin egen leseforståelse og gjør seg opp egne meninger, så ikke bry deg om vedkommende. Tror de aller fleste forsto deg 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmilieH skrev (2 timer siden):

Blir hun ikke invitert til noe lenger? En haug av kjendiser, kjente som ukjente er på førpremiere på Babylon i kveld. Men ikke disse to, de surrer vel nedi kjelleren som vanlig. 

de er Knapt kjendiser lengre… kun avdankete halvgamle særinger med innsnevret kunnskapsflate

Endret av Pusern3
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmilieH skrev (1 time siden):

Hun tar vel alt hun får om dagen.Er bare å gripe tak i det lille som daler hennes vei nå. 

Sånn er det vel i Sarpsborg også

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (35 minutter siden):

Det er ikke vits i å sitere meg mere ang d-vitamin, jeg vet jeg ikke har skrevet noe feilaktig og kommer ikke til å svare mere og være med på å avspore tråden ytterligere. Jeg har ikke skrevet bastant, men hele veien skrevet kan ha og oppfordret til å sjekke verdier før man hiver innpå triple doser++. 

Men en ting; til dere som påstår det ikke er farlig med for høy dose over tid, dere tar feil. Test det gjerne ut, så kan dere ta nyteprøver om ei stund. Ikke sjekk verdene på forhånd, gå ut fra at dere har mangel og kjør på. Ta gjerne en klunk med tran i tillegg som nevnt over her (vedkommende har misforstått; man behøver ikke tran+d-vitamin. Man skal ikke gi babyer tran+d vitamin-dråper samtidig heller, det er enten eller)

Ikke alt som selges reseptfritt er ufarlig. Er en grunn til at man bare får kjøpt ei eske Paracet om gangen også. Jern likedan, Man tar ikke jerntilskudd pga man kanskje, mulig behøver det…..men sjekker verdier først. 

Skremmende at du er så kontroversiell at du ikke stoler på sikre kilder som Relis hvor det står ordrett hvilke verdier som er skadelige. Veldig spesielt av deg å skrive at doser på 10, 20 og 50 mcg lagres i kroppen og over tid skaper forgiftning. Du klarer ikke å fremlegge noe dokumentasjon på at d-vitamin er toksisk dersom det inntas av voksne og friske mennesker i doser under 100 mcg daglig slik vitenskaper tilsier - ja, til tross for at blodverdiene før inntak var normale eller t.o.m høye. Men for all del, lev i frykt og uvitenhet, bare ikke spre det ukritisk rundt på nett. Og slutt å sause inn andre ting som jern, Paracet og reseptfrie legemidler for å styrke argumentene dine når ingen snakker om det, men d-vitamin. Det er påstander som dine som gjør at folk blir hysteriske og renner ned legekontorene i Norges land mens de krever å få tatt blodprøver de ikke trenger. 

Sier meg ferdig med denne diskusjonen med mindre noen klarer å hoste opp kredibel litteratur som viser at d-vitamininntak på under 100 mcg er skadelig for den målgruppen jeg nettopp har omtalt. 

Endret av Fizzypo
  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (20 minutter siden):

Men en ting; til dere som påstår det ikke er farlig med for høy dose over tid, dere tar feil. Test det gjerne ut, så kan dere ta nyteprøver om ei stund. Ikke sjekk verdene på forhånd, gå ut fra at dere har mangel og kjør på. Ta gjerne en klunk med tran i tillegg som nevnt over her (vedkommende har misforstått; man behøver ikke tran+d-vitamin. Man skal ikke gi babyer tran+d vitamin-dråper samtidig heller, det er enten eller)

Nå er det ikke så mange som tar farlig store doser, da forgiftning er sjeldent. D vitamin mangel er  ganske utbredt og symptomene kommer som regel ikke før mangelen er alvorlig. Derfor anbefales det å ta tilskudd forebyggende i vinterhalvåret for å unngå dette.  

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (48 minutter siden):

Men en ting; til dere som påstår det ikke er farlig med for høy dose over tid, dere tar feil. Test det gjerne ut, så kan dere ta nyreprøver om ei stund. Ikke sjekk verdene på forhånd, gå ut fra at dere har mangel og kjør på. Ta gjerne en klunk med tran i tillegg som nevnt over her (vedkommende har misforstått; man behøver ikke tran+d-vitamin. Man skal ikke gi babyer tran+d vitamin-dråper samtidig heller, det er enten eller)

Bare før vi avslutter; for barn under 1 år er det anbefalt d-vit dråper nå, ikke tran (ingen kritikk, bare til info).

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Linda A skrev (2 timer siden):

Nå er det ikke så mange som tar farlig store doser, da forgiftning er sjeldent. D vitamin mangel er  ganske utbredt og symptomene kommer som regel ikke før mangelen er alvorlig. Derfor anbefales det å ta tilskudd forebyggende i vinterhalvåret for å unngå dette.  

Saken er at netfit/CBE/LKE, eller hvem det nå enn er som svarer, påstår at generelle anbefalinger for voksne er 20 mcg i vinterhalvåret. Det er beviselig FEIL, all den tid nasjonale retningslinjer sier noe annet (med mindre du er over 75 år...som nevnt). De har ingen kilder som underbygger dette, og derfor lyser jo alle røde flagg og varsellamper når det gjelder troverdigheten deres. Da kan man jo kanskje tenke seg at de svarer på mye annet som heller ikke er særlig gjennomtenkt og faktabasert. Men igjen, her har vi dunning-kruger i full blomst.

Hadde de svart noe ala dette hadde jeg ikke brydd meg: "Helsedirektoratet anbefaler 10 mcg daglig for friske voksne under 75 år. Siden jeg ikke klarer å få i meg nok D-vitamin via kosten velger jeg å ta ei litta velsmakende gummibjørn fra #Vitaminbears4ever hver dag for å sikre gode nivå gjennom vinteren #reklame #spons #ad"

Endret av NettoppJa
Skrivefeil
  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NettoppJa skrev (21 timer siden):

Å herregud for noen folk!! Sikkert den ufeilbarlige LKE som svarer og til det sier jeg, hvis man skal være pinlig korrekt, så skrives det vel egentlig «ug» ikke «mcg»…

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust skrev (18 timer siden):

Har han forklart hvorfor?
Han erforresten ekspert på å kladde det til som vitenskapelige fakta med bruk av termer som ikke passer helt, som i «Alt blir klart og betydelig» av Safran Foer.

Så enkelt kan man beskrive hvorfor og hvorfor ikke:
https://www.kondis.no/dropp-sit-upsene-staa-planken.5906157-127145.html

Det er antagelig bilde av LKE i leksikonet hvis man slår opp på «Dunning Kruger effekten». Herregud for en type!

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...