Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når ikke forfatteren gnur seg kåt mellom lårene på coveret så er jo ikke boken særlig interessant må vite.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
49 minutter siden, Shopgirl2014 skrev:

Snakk om å gjøre en fjær til fem høns. Det hun skriver er: Snart lest ut boken jo. Apropos det, for en fullstendig unødvendig bok. Hun sier ikke at Jo Nesbø er en unødvendig forfatter. Og, en norsklærer som kaller Nesbø "Norges største forfatter"? Den var ny.

Av aktive forfattere i Norge nå, så ER han den mestselgende - ergo kan man også kalle han den største. Jeg gidder ikke å være så fin på det at jeg kun kan anerkjenne Hamsun og Ibsen liksom. Har lest boka selv, og mener den er meget god krimlitteratur. Poenget var uansett at det er merkelig av en BLOGGER å kalle den boka for "fullstendig unødvendig". Forstår hun den ikke, eller hva mener hun egentlig? Hun legger det ut, så da er det naturlig at folk legger merke til det. 

Men dette var jo underholdende, heller det enn bikinibilder av barn og manisk kroppsfokus. 

• Liker 25
Skrevet
1 time siden, Titori skrev:

Av aktive forfattere i Norge nå, så ER han den mestselgende - ergo kan man også kalle han den største. Jeg gidder ikke å være så fin på det at jeg kun kan anerkjenne Hamsun og Ibsen liksom. Har lest boka selv, og mener den er meget god krimlitteratur. Poenget var uansett at det er merkelig av en BLOGGER å kalle den boka for "fullstendig unødvendig". Forstår hun den ikke, eller hva mener hun egentlig? Hun legger det ut, så da er det naturlig at folk legger merke til det. 

Men dette var jo underholdende, heller det enn bikinibilder av barn og manisk kroppsfokus. 

Veldig gøy om det har seg slik at hun ikke forstår den 😁

• Liker 7
Skrevet

Med forbehold om at jeg ikke har lest Nesbøs "Kniv":

Hvis boka inneholder like grafiske beskrivelser av bestialsk ultravold som hans forutgående bøker om Harry Hole, så ikke bare skjønner jeg faktisk CBEs kommentar, jeg støtter den også. 

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Hvis boka inneholder like grafiske beskrivelser av bestialsk ultravold som hans forutgående bøker om Harry Hole, så ikke bare skjønner jeg faktisk CBEs kommentar, jeg støtter den også. 

Jeg er enig og tenker at som kose-seg-på-stranden-litteratur er den heavy shit. Jeg ville gått for Lucinda Rileys søster-serie eller noe Marian Keyes eller noe sånn. 

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Har man lest de tidligere bøkene og allikevel ikke kan innse og forstå at de samme beskrivelsene kan skje, ja, da forstår man ikke konseptet med bøkenen om Harry Hole, men samtidig så har ikke Kniv det samme fokuset på det du hentyder til, så da tar du nok markant feil, men støtt CBE så mye du vil, det forandrer ikke det faktum at kommentaren hennes er like fullstendig unødvendig som det bloggen er

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, Skrottefar said:

Har man lest de tidligere bøkene og allikevel ikke kan innse og forstå at de samme beskrivelsene kan skje, ja, da forstår man ikke konseptet med bøkenen om Harry Hole, men samtidig så har ikke Kniv det samme fokuset på det du hentyder til, så da tar du nok markant feil, men støtt CBE så mye du vil, det forandrer ikke det faktum at kommentaren hennes er like fullstendig unødvendig som det bloggen er

Jeg har lest nok av Harry Hole-bøkene (det begynner jo å bli en del) til å skjønne hva de går ut på. Jeg skjønner konseptet. Men det endrer ikke mitt syn på at Nesbø gjerne betjener seg av nitide beskrivelser av ultravold som litterært virkemiddel.  

Og personlig synes jeg at når en forfatter bruker dette virkemiddelet ad nauseam, så mister det ikke bare effekten, men blir for meg et tegn på at forfatteren ikke klarer å skrive noe annet. 

At jeg er enig i og støtter CBEs uttalelse om at "Kniv" er en unødvendig bok, er ikke det samme som at jeg støtter henne i alt annet - noe jeg vil tro at jeg gjennom årene har gjort ettertrykkelig klart i en rekke av trådene rundt CBE/Fotballfrue på dette forumet.

• Liker 11
Skrevet
5 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Jeg har lest nok av Harry Hole-bøkene (det begynner jo å bli en del) til å skjønne hva de går ut på. Jeg skjønner konseptet. Men det endrer ikke mitt syn på at Nesbø gjerne betjener seg av nitide beskrivelser av ultravold som litterært virkemiddel.  

Og personlig synes jeg at når en forfatter bruker dette virkemiddelet ad nauseam, så mister det ikke bare effekten, men blir for meg et tegn på at forfatteren ikke klarer å skrive noe annet. 

At jeg er enig i og støtter CBEs uttalelse om at "Kniv" er en unødvendig bok, er ikke det samme som at jeg støtter henne i alt annet - noe jeg vil tro at jeg gjennom årene har gjort ettertrykkelig klart i en rekke av trådene rundt CBE/Fotballfrue på dette forumet.

Les Kniv før du støtter henne i så fall, for Kniv kan nok virke mer lavmælt enn de foregående bøkene om HH

• Liker 3
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet

Angående advarslene fra Kripos vil jeg anta at: 

-Kripos er dumme, feite og misunnelige

-Kripos overdriver

-Det er alle andres ansvar å ikke misbruke materialet CBE.NO så villig legger ut på åpen konto. For penger. 

I kjent stil. Jeg skal ikke si hva jeg mener om folk som bruker barna sine på den iskalde og kyniske måten, for noen godkjente fraser som beskriver det godt nok kommer jeg faktisk ikke på!!! 🤐🤐🤐

Skrevet
2 timer siden, Aricia skrev:

@Shopgirl2014

Når det er sagt: Jeg må si jeg ser fram til det eventuelle blogginnlegget "Fotballfrue anmelder Dag Solstads Det uoppløselige episke element i Telemark i perioden 1591–1896". Da snakker vi virkelig sært kunstprosjekt for de spesielt interesserte.

Forbehold her er nok klokt. 

• Liker 10
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
10 timer siden, Shopgirl2014 skrev:

Snakk om å gjøre en fjær til fem høns. Det hun skriver er: Snart lest ut boken jo. Apropos det, for en fullstendig unødvendig bok. Hun sier ikke at Jo Nesbø er en unødvendig forfatter. Og, en norsklærer som kaller Nesbø "Norges største forfatter"? Den var ny.

10 timer siden, DianaV skrev:

Av alle ting å kommentere på @Shopgirl2014. Og det lille stikket på slutten der, hever ikke kommentaren akkurat. 

Hvem som er Norges største forfatter vil debatteres så lenge det er pust i litterært interesserte mennesker. Adjektivet «største» kan meget vel brukes om den som selger flest bøker, slik Dagbladet gjør i sin artikkel, gammel eller ikke. Slik sett har @Titori sine ord i behold. 

Forøvrig vil nok mange norsklærere være Nesbø evig takknemlig for å skrive bøker som fremmer leselyst. En norsklærer som fremmer litteratursnobberi derimot, vil aldri kunne nå frem til de som ikke er glad i bøker i utgangspunktet. 

Endret av CecilieX
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)

Forøvrig kan man jo fortsette diskusjonen i evighet. Ved rask googling finner jeg påstander om at Frid Ingulstad er Norges mestselgende forfatter.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/7LdB/Norges-mest-solgte-forfatter-roper-suksessformelen

Dog ikke hvis du spør Forfatterforeningen, som ikke vil gi henne medlemskap. Nesbø, derimot, står øverst på listene over mestselgende der i de årene han har gitt ut bøker. 

Og sånn kan vi holde på. Det er rett og slett en endeløs diskusjon uten fasit, så lenge man bruker et kvalitativt udefinerbart ord som «største».

Endret av CecilieX
Skrevet

Jeg er litt enig i at «kniv» er en unødvendig bok.. eller har handling jeg ikke liker, i den grad at jeg skjønner Harry Hole bøkene går mot slutten og at noen av de menneskene jeg likte aller best i serien ikke kommer til å være med videre. Så om unødvendig betyr «skulle ønske handlingen var litt annerledes/ hadde et annet utfall» er jeg enig, men når det er sagt synes jeg det er verdt å lese boka jeg da. Jeg er særdeles glad i Jo Nesbø sitt forfatterskap, alt fra barnebøkene til krimbøkene og sangene. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
19 minutter siden, CecilieX skrev:

Her er forøvrig et eksempel på hvordan det arter seg når CBE tar på seg oppgaven å tipse om bøker og gjøre vurderinger av dem. 

https://www.carolinebergeriksen.no/2018/07/10/5-boker-du-ma-lese-sommer/

Merk da at det å faktisk ha lest bøkene, ikke er et nødvendig kriterium. 

Hun har så god smak når det gjelder litteratur! 

Jeg skjønner jo at denne boka appellerer til henne: «4. i tykt og tynt – en morsom roman, lettlest og utrolig sjarmerende samtidig som den har en god moral. Darcy er slank og vakker, og av den oppfatning at verden er til for henne.» (fra linken over). 

Endret av Lopploella
  • Liker 23
Skrevet (endret)
4 timer siden, CecilieX skrev:

Hvem som er Norges største forfatter vil debatteres så lenge det er pust i litterært interesserte mennesker. Adjektivet «største» kan meget vel brukes om den som selger flest bøker, slik Dagbladet gjør i sin artikkel, gammel eller ikke. Slik sett har @Titori sine ord i behold. 

Forøvrig vil nok mange norsklærere være Nesbø evig takknemlig for å skrive bøker som fremmer leselyst. En norsklærer som fremmer litteratursnobberi derimot, vil aldri kunne nå frem til de som ikke er glad i bøker i utgangspunktet. 

Det er jo den store kanondebatten som gikk høyt (eller middels høyt kanskje) for noen år siden.

En liste ble feks presentert på Norsk Litteraturfestival på Lillehammer i 2007: https://litteraturfestival.no/lillehammer/norsk-litteraer-kanon/

Av nålevende forfattere er antakelig Jon Fosse en ganske god kandidat til å betraktes som størst etter ganske mange kriterier, inkludert at han er valgt ut til å bo i Grotten, statens æresbolig for kunstnere, og at han gjennom svært mange år har blitt ansett som den mest aktuelle norske forfatteren til å motta Nobels litteraturpris (selv om akkurat det siste er blitt litt problematisk, da).

Endret av Aricia
  • Liker 15
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Måne, admin.

Skrevet
18 timer siden, Pjolterbeist skrev:

Det er helt greit at man liker ulike ting, men skjønte bare ikke helt hva hun mente med kommentaren sin. At hun ikke likte den er jo fair det.

Jeg syns styrken til Nesbø er språket. Og da tåler jeg litt vold innimellom, det er jo tross alt krimbøker. Jeg har lest en del andre norske krimforfattere, og de fleste kommer ikke i nærheten når det gjelder litterær kvalitet. Mener jeg. Men igjen, helt greit at man har ulik smak. 

Og bestialsk vil jeg absolutt ikke si at den er. 

Nok avsporing fra meg! 

• Liker 10
Skrevet

Følger frua på instagram, men vurderer å slutte å følge henne. Noe så intetsigende! Samme om og om igjen, hver eneste dag. Blir rimelig lei av å se de der føttene som løper eller går, kaffekoppene, maten og frua selv i bikini i vannet, med et og annet innslag av hårklemmer. Gud så kjedelig og lite inspirerende.

• Liker 25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...