Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
FruJohansen skrev (19 minutter siden):

Jeg tror CBE er inspirerende for mange, men ikke i det kjøpesterke segmentet det ble hevdet hun hadde for noen år tilbake. Jeg tror hun fortsatt treffer markedet hun selv har peilet seg inn på: folk som liker lett underholdning, et glossy magasin, som et inspirerende pusterom i hverdagen man kan kose seg med til kaffen. Det er nok fremdeles noen tusen igjen av de som følger henne på bakgrunn av dette. Pen dame med pen familie og pent hus, som liker å trene og lage mat og gå på tur. De som liker å tro at Caroline sitt liv er sånn som de ser det på Instagram, og kan sukke litt henført og tenke at hun er flink og heldig som har et så perfekt liv. 

Problemet til bedriften Treasures AS er at de som liker å drømme seg bort i et iscenesatt Instagram- liv, ikke nødvendigvis er de samme som kjøper produktene som annonseres i kanalen. Dersom annonsørene ikke får valuta (dvs salgskonvertering) for pengene de investerer, vil de finne andre influensere å sponse. (Og hvis de får masse bråk, som Cubus og Kremmerhuset, vil de i hvertfall skygge unna.) Slik armes inntektene og livsgrunnlaget til bedriften ut. 

Det andre er at flere og flere ser at det vi får se i ruta på Insta ikke er ekte, men regissert for å passe en annonsør eller forsterke et narrativ som skal tiltrekke annonsører. Siden fokuset er på perfekt og delikat, blir regien gudsjammerlig kjedelig. Og det hele får et komikkens skjær når man begynner å se for seg hele scenen i hvert bilde - maten som blir kald mens man venter på at fotografen skal fange det perfekte øyeblikket, bikkja som blir utålmodig, pølser som grilles på svart kull, småbarnsmoren som sprader i en tom hotellkorridor, eller til bilen, eller på kaia, mens hun snurrer lekent og tar seg i håret og møter blikket til fotografmannen bak seg, som jogger etter henne med mobilen i hånden og blikket på skjermen. 

Det eneste markedssegmentet de har utvidet til de siste par årene er menn 30+ med Instagramkontoer bestående av bilder av ølbokser, Volvoer, uklare selfier i mørke stuer og ørreten de tok på flue i Vorma i 2017. Jeg tror ikke de heller kjøper så mye fra Chiquelle, men i det minste drar de opp snittengasjementet med flammeemojier og semislibrige kommentarer på kontoeierens rumpe. Slik en håndfull av hennes kollegaer også gjør, i håp om å få en tjeneste tilbake ved en senere anledning. 

Til det første uthevede, tror du at de som blir "inspirert" eller påvirket av henne, følger henne fordi hun er den å følge, eller er hun bare en av mange som dem følger, for å få en behagelig, og i deres øyne interessant feed på IG? Føler vel mest at CBE sitt innhold er mer "scrolle-mat" enn noe annet.

Når bloggen var aktiv, kan jeg se for meg at man bevisst gikk inn dit for en kaffepause og underholdning, og virkelig leste innholdet, mens om man følger henne på IG så scroller man bare igjennom, man er ikke oppriktig interessert i henne, men mer interessert i den type innhold i sin egen IG-feed, litt som man scroller gjennom bilder av katter/hunder og tenker kanskje "den var søt *skuldertrekk*" og scroller videre. 

Når det gjelder narrativ, så er jeg helt enig. Jeg tror flere og flere får et mer bevisst forhold til det som faktisk skjer på IG, litt som man ble mer bevisst på hva som ble postet på FB tidligere. Når FB kom i 2007 og spurte "hva tenker du på?" så jeg flere statuser blant venner og bekjente med: "at nå skal det bli godt med helg", "er klar for en øl eller tre ikveld", "Hyttetur next", nå 15 år senere, deles det mer artikler og en sjelden gang bilder fra dåp/bryllup/feiring, eller påskefjellet/sommerferien, fremfor de hverdagslige oppdateringene. Mannen i gata har begynt å forstå at svært mange av innleggene som postes på IG er fikset på og oppstilt og man blir mer kritisk til hva man faktisk ser, dette skjønner de dyktigste influenserene og tilpasser sitt innhold. CBE derimot lever fremdeles i instagram anno  2010, med en perfekt (u)virkelighet, og ingen skal tro noe annet.

• Liker 30
Skrevet
Hallepalle2 skrev (12 timer siden):

Men er det noen som gjør det da? Det er jo i så fall hårreisende og som mor hadde jeg blitt vettskremt. 

HÅRREISENDE ja, det er akkurat det utleveringen i går var. 😇

• Liker 7
Skrevet

Begynner å bli vel oppbrukt den musikken hun kjører på med til alt som kan minne om italiensk mat. «When the moon…» osv.

• Liker 26
Skrevet
MacBeth skrev (27 minutter siden):

Til det første uthevede, tror du at de som blir "inspirert" eller påvirket av henne, følger henne fordi hun er den å følge, eller er hun bare en av mange som dem følger, for å få en behagelig, og i deres øyne interessant feed på IG? Føler vel mest at CBE sitt innhold er mer "scrolle-mat" enn noe annet.

Når bloggen var aktiv, kan jeg se for meg at man bevisst gikk inn dit for en kaffepause og underholdning, og virkelig leste innholdet, mens om man følger henne på IG så scroller man bare igjennom, man er ikke oppriktig interessert i henne, men mer interessert i den type innhold i sin egen IG-feed, litt som man scroller gjennom bilder av katter/hunder og tenker kanskje "den var søt *skuldertrekk*" og scroller videre. 

Jeg tror motivasjonen til de fleste reelle følgere er som du sier, scrollemat. I forhold til tiden vi som blogget og leste blogger rundt 2010 bruker på eget og andres innhold, er tempoet på Instagram betydelig høyere. (Og konkurransen skarpere, fordi Instagram er såpass visuelt betinget at man kan følge folk fra hele verden og fortsatt oppleve innholdet relaterbart) 

Mange følger nok CBE av gammel vane, eller av nysgjerrighet og kikkelyst. En god del av de drøyt 300.000 følgerne de har i dag er bots, og en relativt høy andel er nok også døde/inaktive kontoer. En del er nok faktiske fans, men engasjementet tyder jo på at de er i mindretall. 

Som flere er inne på, er det rart at de tilsynelatende er så passive til følgerflukten de opplever. Likgyldighet fra publikum er drepende for en bedrift som lever av å selge markedsføring, og de signalene (lavt engasjement) burde bekymre dem, etter min mening. Men det er enda verre å aktivt drive følgerne fra seg, slik det ser ut som de gjør nå. Man kan utsette den langsomme døden som uengasjerte følgere er for en Instakonto, for enn så lenge kan de fortsatt selge følgertallet i seg selv, til annonsører som ikke vet bedre. At følgere tar et aktivt valg om å fjerne seg fra innholdet er en kjappere vei til samme endelikt. 

• Liker 36
Skrevet
CecilieX skrev (6 timer siden):

Det beste eksempelet er jo «kolleksjonen» av hårspenner som hun «designet» for Coverbrands. Hun lanserte da sitt «eget merke». Etter at brukere her i tråden la frem bilder og dokumentasjon på at identiske spenner ble solgt for en slikk og ingenting på ebay var i alle fall Coverbrands redelige nok til å endre ordlyden da de ble tatt med buksene nede. Da gikk det fra «designet av» til «utviklet i samarbeid med» Nærmere en innrømmelse kommer man nok ikke. 
Diskusjonen begynner på side 278. Lenke her:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=23820192

Oppsummering og dokumentasjon her:

https://influencere.wordpress.com/2019/08/01/caroline-berg-eriksen-caroline-accessories-og-villedende-reklame/

Og for å komme kritikerne av tråden i forkjøpet: Grunnen til at dette dras opp er at dette er at dette er enda en av bransjens uredelige måter å markedsføre på. Den lever i beste velgående og forbrukerne blir lurt til å betale i dyre dommer med løgnhistorier om design.

Takk for innspill og oppklaring :) 

både sjokkerende og interresant lesing.

• Liker 1
Skrevet
MacBeth skrev (2 timer siden):

Når det gjelder narrativ, så er jeg helt enig. Jeg tror flere og flere får et mer bevisst forhold til det som faktisk skjer på IG, litt som man ble mer bevisst på hva som ble postet på FB tidligere. Når FB kom i 2007 og spurte "hva tenker du på?" så jeg flere statuser blant venner og bekjente med: "at nå skal det bli godt med helg", "er klar for en øl eller tre ikveld", "Hyttetur next", nå 15 år senere, deles det mer artikler og en sjelden gang bilder fra dåp/bryllup/feiring, eller påskefjellet/sommerferien, fremfor de hverdagslige oppdateringene. Mannen i gata har begynt å forstå at svært mange av innleggene som postes på IG er fikset på og oppstilt og man blir mer kritisk til hva man faktisk ser, dette skjønner de dyktigste influenserene og tilpasser sitt innhold. CBE derimot lever fremdeles i instagram anno  2010, med en perfekt (u)virkelighet, og ingen skal tro noe annet.

helt enig og stort amen for dette :) 

• Liker 1
Skrevet
Lopploella skrev (2 timer siden):

Begynner å bli vel oppbrukt den musikken hun kjører på med til alt som kan minne om italiensk mat. «When the moon…» osv.

de er gode på repriser og repeat 

• Liker 6
Skrevet
Lopploella skrev (4 timer siden):

Kjenner jeg blir amper når jeg hører den...får ihverfall ikke lyst på mat🤮😂

• Liker 21
Skrevet (endret)

I dag er det iskaffeoppskrift til «nye følgere». Har hun egentlig mange nye følgere?

Telling av followers  på socialblade.com viser i all overvekt røde tall hver eneste dag (jeg vet dog ikke om det er differansen mellom avfulgte-nye som oppgis der da…)

Det er uansett minus tall 

Endret av Laia
  • Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Minnie Mus skrev (22 timer siden):

Synes ikke det er avsporing, da frua til stadighet legger ut bilder av barna og håret deres på en offentlig instagramkonto. Da må man jo regne med å få kommentarer og reaksjoner også. Er jo tross alt noen hundre tusen ukjente mennesker som ser dette.

Også er det noe som kalles nettvett og generell folkeskikk da. Man kommenterer ikke nedsettende om andres utseende bare fordi bildet ligger på nett, spesielt ikke hvis bildet er av folk som ikke kan kontrollere hvilke bilder av dem som blir publisert. 

• Liker 14
Skrevet

Håper hun vet at jordbærene hun bruker til smoothie må varmebehandles….

• Liker 3
Skrevet
tantesofie skrev (48 minutter siden):

Håper hun vet at jordbærene hun bruker til smoothie må varmebehandles….

Jeg ser at det er mange som benytter seg av frosne bær (fra butikken) rett i smoothien, kaken eller desserten. Jeg skjønner ikke at de tør! 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Pust said:

Jeg ser at det er mange som benytter seg av frosne bær (fra butikken) rett i smoothien, kaken eller desserten. Jeg skjønner ikke at de tør! 

Takk for påminnelsen - jeg har jo hørt det før - men har visst glemt det igjen etterpå…

Skrevet

Hva er det som gjør at hun får dette uttrykket i ansiktet? Jeg har jo sett hun på tv, og da har hun ikke det…men ser det til stadighet på bloggen. Er det merkelig sminke? Contouring? Veldig stram hestehale?  Hun ser jo ikke sånn ut???

vedlagte bilde er fra netfit sin insta, et bilde jeg har zoomet inn på. Så jeg tror helt ærlig det ikke er redigert, men hun må gjøre noe merkelig med fjeset

6A08AD75-818A-4739-93BD-6492CA0FE806.jpeg

• Liker 2
Skrevet
Cissacissa skrev (6 timer siden):

Hva er det som gjør at hun får dette uttrykket i ansiktet? Jeg har jo sett hun på tv, og da har hun ikke det…men ser det til stadighet på bloggen. Er det merkelig sminke? Contouring? Veldig stram hestehale?  Hun ser jo ikke sånn ut???

vedlagte bilde er fra netfit sin insta, et bilde jeg har zoomet inn på. Så jeg tror helt ærlig det ikke er redigert, men hun må gjøre noe merkelig med fjeset

6A08AD75-818A-4739-93BD-6492CA0FE806.jpeg

Alle bilder som CBE legger ut er redigerte…

• Liker 27
Skrevet
MorUgle skrev (3 timer siden):

Alle bilder som CBE legger ut er redigerte…

Redigert som i redigert ansiktsstruktur? På et stillbilde fra langt hold av trening? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du søker på TM-klinikken fillers kjeve så kommer det opp veldig lignende bilder.

• Liker 11
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...