Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Håper siste rest av juleferien skal feires med svigers. For da blir det kanskje noen dager med juleferie på ungene. Det bruker ikke være så mye deling av ungene på Internett når de er sammen. Så kan man jo lure på hvorfor det deles mindre da. Hvis foreldrene til LK tenker mer på barnebarna enn foreldrene selv gjør...

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ultiva skrev (31 minutter siden):

Jeg tror heller folk blir provosert fordi dette er en godt voksen jentemamma og offentlig person som åpenlyst roper ut at den viktigste verdien og valutaen en kvinne har, er en seksualisert kropp. Og at den ideelle kvinnekroppen har silikon, innsugd mage, retusjert hud og skjønnhetsfilter. Videre så formidles det at jentebarn skal se ut som matchende, stivpyntede dukker i pompøse prinsessekjoler, og at en hektisk arbeidsdag består av manikyr, krølling av barnas hår, samt dristige selfies for å vise frem mammas rumpe. DET er noe som så absolutt får frem både oppgitthet og irritasjon hos normalt oppegående folk. 

Enig med deg.

I tillegg er de så til de grader i utakt med resten av samfunnet. De fleste av oss lever ganske gjennomsnittlige liv, og er opptatt av koronasituasjonen, miljø, samfunnsutvikling, og saker med mer substans. Når CBE så sier at hun driver denne bedriften for å inspirere, så skjønner jeg virkelig ikke hvem som er målgruppen? 

Småbarnsforeldre strigler ikke ungene sine og har fotoshoot. Og de eksponerer dem helst ikke, bilder deles med de nærmeste. Og da helst situasjonsbilder, søte bilder, morsomme bilder, sjarmerende bilder. Levende barn i naturlig og fri utfoldelse. 

Folk som søker treningsinspirasjon ser til andre kanaler som faktisk viser øvelser, som har fokus rettet mot kundene/brukerne sine. Ønsker man inspirasjon til mat eller interiør, så finnes det utrolig mange andre virkelig dyktige der ute som man kan følge. Det samme gjelder mote, sminke og egenpleie. 
Så hvem er det CBE appellerer til?

• Liker 40
Skrevet (endret)
Ultiva skrev (1 time siden):

Jeg tror heller folk blir provoserte fordi dette er en godt voksen jentemamma og offentlig påvirker som åpenlyst roper ut at den viktigste verdien og valutaen en kvinne har, er en seksualisert kropp. Og at den ideelle kvinnekroppen har silikon, innsugd mage, retusjert hud og skjønnhetsfilter. Videre så formidler denne profesjonelle påvirkeren at i en "ideell verden" så skal jentebarn skal se ut som matchende, stivpyntede dukker i prinsessekjoler, og det formidles at en hektisk arbeidsdag for en funksjonsfrisk 34-åring består av manikyr, krølling av barnas hår, samt dristige selfies for å vise frem mammas rumpe. DET provoserer.

Enig med deg. Selv kan jeg godt sette pris på å se en flott kropp, både kvinner og menn, men helst kropper som ikke fremstiller personen som et objekt, heller et aktivt subjekt som bruker kroppen til noe mer fornuftig enn å løpe med liksomrumpa på ei mølle i kjelleren. Det siste er bare latterlig og provoserende. Jeg har heller ikke noe i mot at mennesker viser den sexye siden av seg, virkelig ikke, men veldig ofte vet de da ikke helt at de er sexye, de forestiller seg ikke og pynter ikke på kroppen verken før eller etter bildene ble tatt. De legger ikke all sin verdi i kroppen (Skavlan er et godt eksempel, hun vet nok at hun har en flott kropp, men spiller ikke på det). 

Endret av Kollontaj
  • Liker 41
Skrevet
Felis skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner at det er vanskelig å formulere seg her inne, særlig når man skal formulere noe som ikke alle deler. Det er veldig mange svært gode, erfarne debattanter her inne.

Men forutsatt at jeg har forstått deg riktig, så mener du at magebildene etter fødslene skapte furore fordi kvinner var misunnelige? I så fall er jeg fremdeles uenig med deg. Jeg tror furoren ble skapt av protest, ikke misunnelse. Caroline var den gang en av Norges største influencere, og influenceres jobb er å være trendsettere. Se bare hva som har skjedd med anatomien etter at Kardashians slo igjennom... Carolines uttalte mål var å vise at kroppen ikke trengte å bli ødelagt av å være gravid. Folk protesterte mot at dette skulle bli en trend, da det ikke bare er et usunt kroppsfokus, men i ytterste konsekvens kan være skadelig for barna. Jordmødre fortalte om gravide som slanket seg og ville settes i gang før termin, for å få små babyer. Caroline-effekten var i ferd med å få feste. Det var ikke bare svake, stygge, primitive damer med muffinsmage som protesterte, men jordmødre, leger, ernæringsfysiologer og kvinner og menn i alle aldre. Folk liker ikke at barn blir satt i fare, da protesterer de. Og det er vel grunnen til at paret fremdeles får massiv kritikk, barna er fremdeles utsatt fordi mor vil være aktuell på SoMe...

Jeg er uenig med deg i din avvisning av misunnelse som årsak til furoren, eller i det minste del av årsaken til furoren. Det er naivt å prøve å selge ideen om at all kritikk handler om hvordan CBE påvirker andre og ikke oss selv. Hvis hennes kropp ikke hadde vekket misunnelse hos et ikke ubetydelig antall kvinner så ville ikke fagpersoner har bekymret seg for den såkalte "Caroline-effekten". Hvorfor skulle det ellers være grunn til protest hvis ikke man trodde at skadepotensialet av å vise frem et lite oppnåelig kroppsideal 4 dager etter fødsel kunne bli potensielt stort? Jeg er enig med deg i at mange ikke ønsket at dette skulle bli en trend og at disse ikke nødvendigvis var misunnelige selv, men de skjønte åpenbart at andre kunne bli det. Det er ingen grunn til å tro at ikke kvinner (og menn) fra begge grupper var delaktige i denne furoren. 

Selv tror jeg at det er summen av det CBE leverer som provoserer og irriterer så mange. Hun treffer på mange provokasjonsutløsende områder - eksponering av barn, fronting av et usunt, operert (og til dels retusjert) kroppsideal, perfeksjonisme og materialisme. Andre influencere treffer kanskje bare på en eller to områder. Alt dette kokes sammen til en suppe og serveres til offentligheten forkledd som inspirasjon, men alle som virkelig ser skjønner at det egentlig handler om selvdyrkelse. Et umettelig behov for bekreftelse. Og det irriterer både fordi det er løgn, men også fordi denne liksominspirasjonen er totalt uoppnåelig for de fleste fordi de har noe CBE ikke har - en ordentlig jobb. 

• Liker 34
Skrevet

Jeg ville byttet ordet misunnelse med beundring og forbilde. Tviler på at kvinner som «tar etter CBE» er misunnelige, det gir ikke nok drive til å ønske seg et lite barn og trene som besatt under og etter graviditet. 

• Liker 19
Skrevet
Fizzypo skrev (5 minutter siden):

de fleste fordi de har noe CBE ikke har - en ordentlig jobb.

Og jeg lurer på hva slags jobb som er ordentlig som CBE kunne ha, for jeg kan ikke i min villeste fantasi se at noen vil ha noen nytte eller interesse av å ha CBE, eller LKE for den saks skyld, som ansatt, for hva er det de kan tilføre en arbeidsplass med den holdningen de har til det som foregår utenfor den boblen de lever i?

• Liker 24
Skrevet

Vi kan ikke benekte at å være influencer er en jobb, selv om man mener at det er en idiotisk, unødvendig eller meningsløs jobb. 

• Liker 12
Gjest Gapatrosten
Skrevet
Felis skrev (1 time siden):

(…)

Men forutsatt at jeg har forstått deg riktig, så mener du at magebildene etter fødslene skapte furore fordi kvinner var misunnelige? 

(…)

Saksopplysning: Ordet «furore» betyr «begeistring». https://naob.no/ordbok/furore 

Skrevet
Clara80 skrev (3 timer siden):

Ja jeg er helt enig med deg. Og jeg ser at mye av innlegget mitt lett kunne missforstås. Jeg tror ikke det er mange her inne som er misunnelig på The Eriksens. Eller ville hatt hennes liv. Me  jeg tror GENERELT at det er mange der ute som drømmer seg ukritisk bort i det iscenesatte livet hennes og tror at det er på ekte. Vi kan alle ta oss i å ville ha flat mage av og til, f.eks. Caroline prøver jo å fremstå som en som "American dream" på en måte. "Alle" snakker jo om nyttårsforsettene, vi vil trene mer, gå ned i vekt, spise sunt, få til gode rutiner osv osv. Caroline ønsker jo å vise oss at dette er en selvfølge for henne, hun skal fremstå som en slags ideal med tanke på hva "folk flest" liksom drømmer om. Og nei - jeg tror ikke folk flest drømmer om et slikt liv. Så ikke misforstå meg. Men jeg tror jeg er INNE på noe, men det er vanskelig å formulere seg riktig her inne blant alle dere andre mye mer velartikulerte enn meg. Jeg er 100% enig i at det hun fronter er avskyelig. Allikevel, så appellerer hun til noe svakt og stygt i mange tror jeg. Hvis man kunne ønske seg flat mage etter fødsel, hvor mange hadde ikke sagt ja takk? Det er et hinsides forkastelig fokus, men så er vi mennesker også ganske primitive noen ganger. Det er jo en grunn til at dette etter fødselbildet fikk internasjonal oppmerksomhet. Det vekket jo opp et raseri hos tusenvis av nybakte mødre med myke mager. Noe av dette sinnet tror jeg steg frem av en misunnelse. Selv om det er en følelse som vi sjeldent vil vedkjenne oss. 

Jeg tror jeg skjønner deg. 
Det finnes andre som også eksponerer barna kraftig, men som går mer under «radaren». Kanskje fordi de viser en mer ekte hverdag, som hverfall minner noe om det livet  vi har. Det er noe med denne polerte, fasaden CBE viser som trigger ekstra. Og nei- jeg tror ikke de fleste er misunnelige, men det provoserer ekstra- det å ville fremstå som perfekte. Som noe «bedre» enn oss andre 99.99 %
Og siden du nevner fødselsbildet- jeg innrømmer gjerne at jeg hadde byttet ut min tigermage når som helst med hennes. Sikker på at den også uretusjert er strammere og flatere enn min. Men det som provoserer meg er at hun ønsker ikke å være et godt forbilde for meg- hun forteller meg heller: «Jeg er bedre enn deg.» For det var absolutt den følelsen jeg fikk, at til og med der skulle hun lykkes ( dette er 8 år siden, bare minner om det- jeg leste bloggen med litt andre briller da) 

• Liker 31
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Vi kan ikke benekte at å være influencer er en jobb, selv om man mener at det er en idiotisk, unødvendig eller meningsløs jobb. 

Hvis det var min kommentar du siktet til så mente jeg en tradisjonell jobb med fastsatt arbeidstid og oppmøteplikt, en plass du ikke bare kan dra fra for å fikse negler. Influencere kaller seg ofte selvstendig næringsdrivende eller entreprenører, men når man er sitt eget varemerke så kan selv det å trene, ta manikyr, dra til frisøren osv. regnes som en arbeidsoppgave. Og det er der dette med uoppnåelighet kommer inn. Det er også der de skiller seg fra selvstendig næringsdrivende innenfor andre felt. 

• Liker 17
Gjest Gapatrosten
Skrevet
Pust skrev (Akkurat nå):

https://snl.no/furore

Furore betyr raseri, begeistring eller galskap. Se også uttrykket gjøre furore.

Følger du din egen link, kan du lese: «Gjøre furore er å vekke begeistring eller oppsikt.» Det betyr altså ikke det samme på norsk som på engelsk.

Skrevet
Gapatrosten skrev (1 minutt siden):

Følger du din egen link, kan du lese: «Gjøre furore er å vekke begeistring eller oppsikt.» Det betyr altså ikke det samme på norsk som på engelsk.

«Se også gjøre furore» 

Utrykket har med andre ord flere betydninger, ikke bare det du sier. Det er viktig å være klar over at NAOB er et oppslagsverk i utvikling.

• Liker 14
Gjest Gapatrosten
Skrevet
Pust skrev (5 minutter siden):

«Se også gjøre furore» 

Utrykket har med andre ord flere betydninger, ikke bare det du sier. Det er viktig å være klar over at NAOB er et oppslagsverk i utvikling.

Jeg siterte NAOB fordi det er gratis og tilgjengelig for alle. I ordbøkene på ordnett står akkurat det samme: På norsk betyr ordet «furore» noe positivt. Men det er sikkert (i dette tilfellet antakelig påvirket av engelsk) i ferd med å endre betydning, akkurat slik som «bjørnetjeneste» eller «forfordele». 

Skrevet
Gapatrosten skrev (10 timer siden):

Jeg siterte NAOB fordi det er gratis og tilgjengelig for alle. I ordbøkene på ordnett står akkurat det samme: På norsk betyr ordet «furore» noe positivt. Men det er sikkert (i dette tilfellet antakelig påvirket av engelsk) i ferd med å endre betydning, akkurat slik som «bjørnetjeneste» eller «forfordele». 

Jeg tror de fleste bruker ordet slik Felis gjorde; for å beskrive at noe eller noen fikk masse oppmerksomhet, både positiv og negativ oppmerksomhet. CBE sin mage etter fødsel er kanskje et godt eksempel på dette? 

• Liker 16
Skrevet
FruRosa skrev (På 29.12.2021 den 14.29):

Hva vil hun signalisere her, tro?

(Bilde fra IG story, ikke stillbilde fra film!)

Screenshot_20211229-142400_Instagram.jpg

Begynner nesten å lure på om CBE er seksuelt frustrert ? 

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...