Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Lill :) skrev (10 minutter siden):

Hva med å faktisk se på denne «konteksten«? Programmet ser ut til å spille på stereotyper, satire og slik det fremstår nå som en parodi. Odda synger om at Sylvi gjør han hard? De fleste som kjenner til Odda vet at kona hans er talskvinne for at man skal ta rasisme på alvor. Og at Abu tar gangster rap på kornet? Det er faktisk ganske så morsomt. Man trenger ikke å overanalysere eller tolke alt i verste mening , selv om CBE er involvert. Du vet disse «vrangbrillene» enkelte snakker om. Mye mer samfunnsnyttig og viktig kritikk når man kritiserer bruk av mindreårig i kommersielle samanhengar, manglende merking av reklame, og ikke minst dårlige kostholds og treningsråd. 

Men det er jo vanskelig å se ironien når det CBE visstnok synger om er verdier hun har frontet med største alvor de siste ti årene. De andres sanger fremstår sikkert som ironiske og morsomme, men hos CBE er det tross alt aldri noe som har fremstått som mer viktig enn shopping og selvdyrking. Jeg har ikke sett reklame for showet og har ingen planer om å se det, så min mening er basert på sangteksten som er gjengitt her.

Endret av Solaire
Videoannonse
Annonse
Gjest sukkerspinndilla
Skrevet
tranedatter skrev (50 minutter siden):

Om noen tror det er kg-fenomen å synes programmet virker....off.

Kommentarfeltet til tv2 er ikke nådig: https://fb.watch/9nBVDVysnz/

Russelåt ja, der har vi det! Kanskje egentlig 2022 russselåt de lager!? :klaske:

Tror ikke 18-19 åringer syns det er kult, for utdatert

Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
Solaire skrev (16 minutter siden):

Men det er jo vanskelig å se ironien når det CBE synger om er verdier hun har frontet med største alvor de siste ti årene. De andres sanger fremstår sikkert som ironiske og morsomme, men hos CBE er det tross alt aldri noe som har fremstått som mer viktig enn shopping og selvdyrking.

Det er ikke alle som klarer å håndtere satire eller ironi på en god måte. Humor har vel aldri vært Treasures AS sin beste egenskap. Det er det som er kleint kan man si. 

Endret av Lill :)
Skrevet
Kokofarius skrev (38 minutter siden):

Tror ikke 18-19 åringer syns det er kult, for utdatert

Tror ikke de veit hvem hun er

• Liker 5
Skrevet
Aidensfield skrev (2 timer siden):

Du siterte meg, jeg skriver om en tekst som er skikkelig krympe-flau (har ikke hørt sangen eller sett video), mener du at det ikke er innafor å kritisere en tekst? 🤨

• Liker 30
Skrevet

Men herregud folkens, denne sangteksten bør nesten applauderes.  Det lyser jo grov selvironi på alle nivåer, og det setter jeg faktisk litt pris på! Det triste er livet ironien bygges på, men det blir et eget kapittel.   Dessuten synes jeg dama bør få cred for å stille opp på dette.  

• Liker 8
Gjest Kattedama
Skrevet
Honningmor skrev (2 minutter siden):

Men herregud folkens, denne sangteksten bør nesten applauderes.  Det lyser jo grov selvironi på alle nivåer, og det setter jeg faktisk litt pris på! Det triste er livet ironien bygges på, men det blir et eget kapittel.   Dessuten synes jeg dama bør få cred for å stille opp på dette.  

Absolutt. 

Skrevet
CecilieX skrev (1 time siden):

Jeg vil mene at det er flere aspekter av det som kritiseres som kan settes i en kontekst av samfunnsaktualitet. 

Sangen har flere budskap som jeg tenker kan problematiseres, se innlegget som mitt. 

- Fokuset på at kvinner som ikke backer kvinner bør havne i helvete. Det kan jo ikke være slik at man må være enig i alt en kvinne gjør, bare fordi hun er kvinne. 

- Budskapet om at du har ting på stell (er vellykket) hvis du har penger og luksusvarer

- Påstanden om at hun er bevisst på standardene hun setter «for de som kommer etter», når det hun fremmer er fokus på kropp og perfeksjon som også fagfolk påpeker er skadelig. 

- Og disse pengene som hun har tjent, de er tjent på relativt problematisk vis. Dette mener hun at andre må «backe» fordi hun er kvinne. 

Blant annet. 

Kommentaren om at «den er klein» kan ikke settes i den samme konteksten. Da savnes det en argumentasjon som gir en slik kontekst.

Jeg tar det som ironi. Se på hva de andre synger om. 

• Liker 3
Gjest CecilieX
Skrevet
Lill :) skrev (41 minutter siden):

Det er ikke alle som klarer å håndtere satire eller ironi på en god måte. Humor har vel aldri vært Treasures AS sin beste egenskap. Det er det som kleint kan man si. 

Det er tydeligst at OMW ironiserer, han har lagt om til en annen dialekt og det fremstår derfor som han har laget seg en karakter. Jeg oppfatter det som satire hvor skytset er rettet mot Sylvi Listhaug

Resten av sangene ser ut til å ha et budskap som ikke er spesielt kontroversielt eller ironisk.

Einar Nilson kjører på språklige bilder i det å bygge hverandre opp / med referanser til husbygging (hans rolle i oppussingprogram)

Abu synger om hvor fin dama er (tror jeg) og at hjertet banker. 

Helene Olafsen synger om ildsjelen som jobber dag og natt for å få klargjort bakken. 

Piateed (Maria Stavang) synger om trening og viktigheten av å holde seg i form. 

CBE synger at man må tørre å ta sjanser (ikke lytte til angsten) for deretter å synge om seg selv og hvor vellykket hun er og alt hun har fått til. 

Abu og Maria er jo faktisk komikere, så jeg vet ikke om de har brukt dette i tekstskriving.

Man kan jo lure på om de er seriøse, eller om de ironiserer over den sjangeren som Spellemann kalte festmusikk.  

Jeg får også Ylvis-vibber av dette, kan man en proff produsent lage gull av gråstein? Mulig de satser på at om de flopper, så kan de dra en «jeg bare tulla». 

Skrevet
CecilieX skrev (3 timer siden):

Kan jeg stille deg et spørsmål?

De siste sidene har tråden handlet om et program som hun skal delta i. Premisset er at de jakter på «Norges nye Megahit». Hun får betalt for dette og hun har sagt ja til å delta med å skrive en tekst. Det er heller ikke ukjent at dette skal komme på TV, sangen skal vurderes og det skal kåres en vinner. Har du produsert en sang som ikke blir likt, så stemmes du ut.

De siste sidene har handlet om dette, om hva man synes om teksten og det som formidles. Tenker du at det er urimelig, og at man ikke burde ha noe synspunkt på det fordi CBE kan bli lei seg? 

@Aidensfield må gjerne også svare siden det reageres på temaet som har blitt diskutert. 

Jeg skal svare deg.

Det kommer an på settingen. Hadde det vært en kritikk av programmet alene, f.eks i en tråd på TV-forumet om akkurat dette programmet, så hadde det vært helt greit.

Men alt som postes i denne tråden blir bare en del av hele suppa for meg. Her havner alt fra latterliggjøring av hennes positur, spekulasjoner om hennes livsstil og saklig kritikk som burde stå for seg selv. 

Hvis man virkelig har saklig kritikk som man mener burde komme frem, så er min ærlige mening at den burde postes et annet sted enn her. Denne tråden er en sladresuppe, og jeg tror mange både i KG, utenfor KG og CBE selv ser på det slik. Dvs at berettigede og gode innlegg av kritikk som faktisk betyr noe forsvinner, fordi de drukner i "se så tynn hun er", "Netfit vil aldri bli noe", "Meningsløst liv", "stygt hjem", "ingen utstråling" og masse annet.

Så, ja, i den sammenheng, dvs. i denne tråden, så mener jeg den er urimelig. Men det mener jeg også om alt som postes her inne, ref det jeg skrev ovenfor.

• Liker 18
Gjest CecilieX
Skrevet
Nudeldama skrev (3 minutter siden):

Jeg skal svare deg.

Det kommer an på settingen. Hadde det vært en kritikk av programmet alene, f.eks i en tråd på TV-forumet om akkurat dette programmet, så hadde det vært helt greit.

Men alt som postes i denne tråden blir bare en del av hele suppa for meg. Her havner alt fra latterliggjøring av hennes positur, spekulasjoner om hennes livsstil og saklig kritikk som burde stå for seg selv. 

Hvis man virkelig har saklig kritikk som man mener burde komme frem, så er min ærlige mening at den burde postes et annet sted enn her. Denne tråden er en sladresuppe, og jeg tror mange både i KG, utenfor KG og CBE selv ser på det slik. Dvs at berettigede og gode innlegg av kritikk som faktisk betyr noe forsvinner, fordi de drukner i "se så tynn hun er", "Netfit vil aldri bli noe", "Meningsløst liv", "stygt hjem", "ingen utstråling" og masse annet.

Så, ja, i den sammenheng, dvs. i denne tråden, så mener jeg den er urimelig. Men det mener jeg også om alt som postes her inne, ref det jeg skrev ovenfor.

Så det er innafor å ha en mening?

Skrevet
CecilieX skrev (Akkurat nå):

Så det er innafor å ha en mening?

Det er sånne svar som gjør at jeg angrer på at jeg svarer saklig, og som bekrefter hvorfor jeg bare skriver noe og så lar være å svare på noe som helst.

• Liker 15
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
Nudeldama skrev (6 minutter siden):

Det er sånne svar som gjør at jeg angrer på at jeg svarer saklig, og som bekrefter hvorfor jeg bare skriver noe og så lar være å svare på noe som helst.

Hva var galt med spørsmålet?  Det var det jeg spurte om i utgangspunktet, og som jeg var usikker om jeg hadde forstått svaret ditt som. Tenker du det er ufint å sjekke ut om jeg hadde forstått deg riktig?

Endret av CecilieX
La til for å klargjøre
Skrevet

@Nudeldama: Du har fått en rekke muligheter til å delta i saklige diskusjoner. I stedet har du gjennomgående valgt å ignorere forespørslene, for så i stedet å sutre over at du uansett blir misforstått og at "alle de andre er så dumme". 

Hvis det er slik at du alltid blir misforstått, så kan det jo tenkes at du faktisk må jobbe litt med hvordan du uttrykker deg :) 

• Liker 46
Gjest CecilieX
Skrevet
Nudeldama skrev (21 minutter siden):

Jeg skal svare deg.

Jeg skal prøve igjen, mulig jeg misforstod deg. I første avsnittet skriver du at «hadde det vært kritikk av programmet alene», så hadde det vært greit. Betyr det at kritikk av programmet er OK, eller at kritikk av låt / tekst i en tråd om programmet ville vært OK? 

Skrevet
Hunter7 skrev (4 minutter siden):

@Nudeldama: Du har fått en rekke muligheter til å delta i saklige diskusjoner. I stedet har du gjennomgående valgt å ignorere forespørslene, for så i stedet å sutre over at du uansett blir misforstått og at "alle de andre er så dumme". 

Hvis det er slik at du alltid blir misforstått, så kan det jo tenkes at du faktisk må jobbe litt med hvordan du uttrykker deg :) 

Nei, dette skjer konsekvent med alle som er uenige med den faste gjengen her inne.

De får alltid spørsmål som om de er misforstått. De må alltid bruke masse energi på å skrive 

"Nei, det var ikke det jeg mente"
"Du misforstår meg"
"Hvor får du DET fra, var ikke det jeg skrev..."

Så bruker man mye tid og energi på å forsøke å forklare hva man egentlig mente, men etter masse runder med et hav av folk som bruker alle mulige latterliggjøringer og hersketeknikker så går man lei. Enten gir man opp og slutter å skrive eller man blir provosert og svarer tilbake - begge deler fører til at man blir beskyldt for å spore av debatten og at man ikke kan svare for seg.

Så, nei takk. Jeg blir ikke med på den karusellen igjen.

• Liker 18
Skrevet
CecilieX skrev (1 minutt siden):

Jeg skal prøve igjen, mulig jeg misforstod deg. I første avsnittet skriver du at «hadde det vært kritikk av programmet alene», så hadde det vært greit. Betyr det at kritikk av programmet er OK, eller at kritikk av låt / tekst i en tråd om programmet ville vært OK? 

Dette har jeg allerede svart på i innlegget du siterer.

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor er ikke CBE en del av det nye "da vi styrte internett" programmet? Har hun nevnt noe om det? Rimelig sikker på at hun hadde vært aktuell om ville.

• Liker 18
Skrevet

Jeg foreslår at man rett og slett ignorerer de som gang på gang på gang hengir seg til brukerdebatt og ALDRI deltar i debatten - som kun er her inne for å fortelle andre at de mener feil ting, skriver om det på feil måte, for ofte, for lenge og i for store mengder.

• Liker 43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...