Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Snurrepurre skrev (2 minutter siden):

Det har hun fått drøssevis av kommentarer på, så det ville vært rart om det var ubevisst. 

Det kan godt hende 😊 Maten sp i alle fall god ut, og bildet av matretten isolert sett,  var greit. Jeg lot meg friste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lin11
Klink skrev (6 minutter siden):

Det kan godt hende 😊 Maten sp i alle fall god ut, og bildet av matretten isolert sett,  var greit. Jeg lot meg friste. 

Så overraskende 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (26 minutter siden):

Så overraskende 🤔

Nei, pasta er jo digg. Så at maten så god ut er ikke overraskende 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene brukt som eksempler på små porsjoner har mer forrett-preg enn hovedrett. CBE presenterer sitt innlegg som middag, altså en hovedrett. 

Aner for øvrig ikke hva eksempelbildene er ment å vise...

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (26 minutter siden):

Hennes eventuelle intensjon er umulig å vite noe sikkert om, men den er jo selvsagt også saken uvedkommende.

Det som teller er budskapet summen av innlegg og bilder formidler, uavhengig av intensjon. Det er jo også derfor en Sunn Fornuft-plakat ble laget, dvs for å bevisstgjøre influencere med mange følgere om hva slags ringvirkninger slike ting kan få.

Man kan ikke bare unnskylde seg med og gjemme seg bak at "alle" som viser mat i SoMe viser små porsjoner, for da ser det delikat ut. Hver og én er ansvarlig for sitt innhold, og for summen av det man legger ut. Konsekvent mye kardiotrening/ kaloriforbrenning, konsekvente opplysninger om små klesstørrelser, konsekvent fokus på kropp i alle bilder uansett "budskap", konsekvent posering og bruk av kameravinkel/ vidvinkel for å få tynnest mulig kropp, OG konsekvent små porsjoner forteller en gjennomført thinspo-historie, og setter en standard som ideal. Det samlede narrativet er den enkelte influencerens ansvar.

Og nei, det hjelper jo ikke å si at LESEREN skal forestille seg at hun sikkert forsynte seg med en porsjon mer. Det er hennes ansvar som publisist at hun konsekvent unnlater å poste slike ting. Vi snakker ikke om hva hun evt gjør privat her, men om hva hun publiserer. Vi snakker ikke om henne i det hele tatt, men om tekst og bilder som hun publiserer for å påvirke.

Jeg skjønner dette. Jeg ser det når du skriver det. 
Går det likevel an å se for seg at når jeg så blogginnlegget ikke tenkte i de baner. Jeg så bare en god matrett? Og at bildet er «oppstilt, posering»  som alt annet hun og andre bloggere gjerne driver med? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Powerball
Klink skrev (7 minutter siden):

Går det likevel an å se for seg at når jeg så blogginnlegget ikke tenkte i de baner. Jeg så bare en god matrett? Og at bildet er «oppstilt, posering»  som alt annet hun og andre bloggere gjerne driver med? 

Helt greit at du personlig ikke så det. Fint om vi kan legge det bak oss. Summen viser likevel at idealet er å løpe mil etter mil på tom mage, slankende poseringer med armene i været og lårene fra hverandre, fjeset fullt av retusjering og ikke minst, små matporsjoner. Og det er dokumentert at fagpersonene bak Sunt Vett-plakten fraråder nøyaktig en slik feed. 

Endret av Powerball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blåbærpai skrev (1 time siden):

For det viktigste er selvfølgelig, som med alt annet som representeres og danderes så vakkert i monitor, at det er delikat. 

Har noen sagt det? Poenget er at det er vanlig å dandere mat på denne maten blant annet blant matbloggere og kokker på  en del restauranter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tostadasen så også spennende ut. Og fine bilder 😊 Med en bolle med mer i ved siden av. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun legger vel ut matbilder i kombinasjon med oppskrift? Og hvis innholdet i oppskriften viser veldig lite ingredienser så er det vel det hun viser som er en porsjon?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hut skrev (2 minutter siden):

Har noen sagt det? Poenget er at det er vanlig å dandere mat på denne maten blant annet blant matbloggere og kokker på  en del restauranter. 

Vil nå påstå det er viktig at det ser bra ut også. Når en skal legge ut en oppskrift som man vil påvirke flere til å lage 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (12 minutter siden):

Du poster innlegg med argumenter jeg er uenig i, jeg poster motargumenter. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klokkereim skrev (6 minutter siden):

Hun legger vel ut matbilder i kombinasjon med oppskrift? Og hvis innholdet i oppskriften viser veldig lite ingredienser så er det vel det hun viser som er en porsjon?

I følge oppskriften syns jeg ikke det var hverken mye eller lite mat. 300 g pasta er vel greit nok til 2 barn og 2 voksne. Noe hun spesifiserte i oppskriften. Lest ca 75 gram pr person er en porsjon pasta. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (4 minutter siden):

Vil nå påstå det er viktig at det ser bra ut også. Når en skal legge ut en oppskrift som man vil påvirke flere til å lage 😊

I samme slengen kan man også påvirke andre med mengden mat på tallerken. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På restaurant får man kanskje små porsjoner, men da er det gjerne 5 eller 7 retter man skal kose seg med..

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
blåbærpai skrev (1 minutt siden):

Det kan man ja 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blåbærpai skrev (10 minutter siden):

Eller så kan påvirke noen til å tenke at dette ser godt ut. Denne oppskriften har jeg lyst til å teste. En fordel å ikke tolke alt i verste mening alltid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (20 minutter siden):

Du poster innlegg med argumenter jeg er uenig i, jeg poster motargumenter. 

Et motargument fra meg er at oppskriften ikke sier noe om små mengder mat 😊

Endret av Klink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsporsjonene er svært ofte små. De serveres på frokost-/forrettstallerkener (jf. at finservicet ikke har dekketallerken slik bloggeieren hevder når hun har fått tilbakemelding på små porsjoner som serveres på forrettsfat).

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...