Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Er det noe galt med bolleinnlegget?

Noen hevdet det la fy bak her og så kom en annen og sa at jeg reagerer på det samme. Fikk aldri svar på hva. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Klink skrev:

Noen hevdet det la fy bak her og så kom en annen og sa at jeg reagerer på det samme. Fikk aldri svar på hva. 

Åja.. Ser bare det klassike stilen av CBE og de små. Ikke noe kritikkverdig å gi kritikk på akkurat.

Skrevet
4 minutter siden, Klink skrev:

Jeg gikk inn for å sjekke innlegget, og kan bare svare for slik jeg opplever det aktuelle bildet av CBE sine hender som knar bolledeig. Her er det fokusert på svært synlige blodårer/vener, noe som ofte er et tegn på svært lite underhudsfett og overdreven trening. 

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, Klink skrev:

Lurer fremdeles på hva som reageres på med bildene i bolleinnlegget. 

Thinspo. I likhet med bar mage-bilder vises svært lite underhudsfett og i tillegg bulende blodårer (som riktignok økes ved aktivitet og varme). Nei, «hun kan sikkert ikke noe for det», men uansett er slike blodårer goals både for de som vil ha minst mulig kroppsfett og de som i tillegg trener mye styrke. En markør på at du har lykkes med treningen, så å si. At du har mye muskler og lite fett. Jeg synes det er unødvendig å publisere sånne bilder, men jeg ser jo hva de kommuniserer. Dette fra ei dame som drev en pro ana-blogg og i etterkant har innrømmet å ha hatt spiseforstyrrelser, samt alltid har fokus på å fremstille kroppen så liten som mulig. 

• Liker 39
Skrevet
På 18.9.2020 den 15.00, Frøken Scott skrev:

Det hjelper ikke med kampanjer og holdningsendringer for en av de mest kyniske aktørene, som kjører på med vet best-holdning UANSETT hva det gjelder, og som ikke engang vil signere Sunn fornuft-plakaten. Man kan vri og vrenge, kverulere og fornekte, men faktum er at denne aktøren fokuserer på kropp i nær sagt alle sammenhenger. Det handler om å framstå tynnest mulig, og thinspoen er konstant til stede. De triste forsøkene på å provosere med knekkebrød, den maniske løpinga, og belønninger i form av mat sier veldig mye. 

Jukset, løgnene, redigeringen, og den kleine bedrevitende holdningen i eget kommentarfelt. Den merkelige trangen til å speile seg, opphenget i pannelugg og klesstørrelser. Den arrogante holdningen til normer og regler. 

Og sist, men ikke minst, den hjerteskjærende eksponeringen av barn. Som mamma kjenner jeg på en dyp forakt for det som skjer i denne bedriften. Jeg evner ikke å forstå at penger og oppmerksomhet kan bety så mye for noen.

Forventer du VIRKELIG at en slik bedrift ikke vil tiltrekke seg negativ oppmerksomhet, og få kritikk? CBE eksemplifiserer daglig alt som er galt med denne forkastelige bransjen.

Og, om du ikke vil diskutere bedriften, hva i all verden gjør du her da? Hvorfor starter du ikke din egen tråd når du ikke er opptatt av temaet her? Du snakker ofte varmt om å kritisere på generelt grunnlag. Men du gjør ingenting med det. Hvorfor?

Amen🙌🏽👍🏽

• Liker 14
Skrevet
3 timer siden, Inocybe skrev:

Lenge siden jeg har lest så konsentrert mengde nedlatenhet mot psykiske sykdommer som de siste sidene her :sjokkbla:. Jeg velger å håpe det i hovedsak skyldes uvitenhet. 

Det er _ingen_ tvil om at bloggvirksomheten til CBE er en trigger til spiseforstyrrelse. Det er uttalt av både fagfolk og gjennom årene mange lesere både her og i mediene. Selv om ting har forandret seg og blitt mer dulgt de siste 10 årene så er thinspo-budskapet fra CBE.no fortsatt det samme. 

Samtidig sitter det altså folk her og bortforklarer og skyver bort ansvaret eierne av den objektivt bekreftede spiseforstyrrelses-triggende-SoMe CBE.no har for å forsøke å være gode forbilder. Alle har selvfølgelig et ansvar for sin egen helse, men det er da virkelig ingen fribillett for CBE.no å legge ut innhold som gjør folk syke! Altså hvilke syk verden er det vi lever i hvor man gjerne lever av å inspirere men ikke gidder å ta ansvar for de negative elementene man "inspirerer" til. 

De fortelles her at CBE.no har så mange tangenter å spille på at thinspodelen ikke er så farlig (:sjokkbla:), men nettopp siden CBE liksom har så mye annet å fortelle om burde det da være null problem for henne å droppe de elementene som trigger. 

Du leser nedlatenhet, men jeg vet ikke jeg... Jeg syns personlig at det er fryktelig mye mer nedlatende å mene at voksne med psykiske issues er hjelpesløse og stakkarslige. At de må skånes og hjelpes og støttes i enhver situasjon. De er da ofte like oppegående, om ikke mer oppegående, enn folk uten de problemene. Men kan langt på vei hjelpe seg selv med profesjonell støtte. Ironisk nok (?) er trening og kosthold to ting som hjelper veldig.

Jeg har forståelse for at motivasjon og selvkontroll kan være vanskelig å opparbeide. Det kjenner vel de fleste til regner jeg med. Men likevel så er det en selv som må hjelpe seg selv mest. Noen ganger går det ikke, noen blir ikke friske. En leser jo også iblant her inne at psykologer forteller pasienter at det ikke går noen vei med behandling. Det er trist.

Til slutt vil jeg minne på at CBE tydeligvis har fortalt at hun har hatt spiseproblemer. Kanskje dere skal slutte å kommentere kroppen hennes i tide og utide om hvordan hun poserer osv? At dere heller ser at hun trener og spiser vanlig mat, om enn oftest sunn, og at hun ser ok ut? For hvis det er sånn at dere tror at hun fremdeles har et problem, så er det vel ganske drøyt å hele tiden kommentere hvordan hun står og går og sitter og Gud vet hva? Bare en tanke. Siden dere er så opptatt av å skåne andre med problemer. 

Nå tror jeg personlig at CBE er både frisk og fornuftig. Ikke feilfri, men så langt ifra verst i klassen ang usunn påvirkning. Veldig langt ifra også! 

De som er farlige forbilder er de som opererer seg til det nesten ugjenkjennelige, og de sikter seg inn mot unge. Der har man noe å ta tak i! 

• Liker 6
Skrevet

At dere gidder å finne frem linker og artikler, og ikke minst prøve å forklare hvorfor CBE påvirker negativt.... Det er jo så tydelig at enkelte har bestemt seg for å forsvare bedriften uansett hva dem gjør, de gidder jo ikke å lese linkene engang, de går bare rett i strupen på oss som er kritiske til hva denne bedriften fronter. Og så blir tråden stengt, gang på gang, og "fansen" har oppnådd det dem ville.

• Liker 30
Skrevet

Jeg synes vel det som vises i SoMe-kanalene er ganske så langt unna slik ansiktet var for få år siden, da. Om det er PS eller noe annet, er ikke så lett å si. Jeg har utallige ganger påpekt at CBE er god nok som hun er utseendemessig. For noen uker siden ble det lagt ut bilder fra en hun var på middag med; når CBE ikke er klar over filming ser vi en normal damemage (for ei som trener og «holder seg i form»), men når hun blir obs på filmingen prøver hun å gjemme seg og vri seg slik at hun skal fremstå mindre. Det er helt tydelig og et veldig negativt signal. 

• Liker 30
Skrevet
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du leser nedlatenhet, men jeg vet ikke jeg... Jeg syns personlig at det er fryktelig mye mer nedlatende å mene at voksne med psykiske issues er hjelpesløse og stakkarslige. At de må skånes og hjelpes og støttes i enhver situasjon. De er da ofte like oppegående, om ikke mer oppegående, enn folk uten de problemene. Men kan langt på vei hjelpe seg selv med profesjonell støtte. Ironisk nok (?) er trening og kosthold to ting som hjelper veldig.

Jeg har forståelse for at motivasjon og selvkontroll kan være vanskelig å opparbeide. Det kjenner vel de fleste til regner jeg med. Men likevel så er det en selv som må hjelpe seg selv mest. 

Jeg skjønner ikke tankene dine. Mener du at alt er opp til en hver slik at alle må kunne publisere alt? Selv om det er langt fra hva ekspertisen på området anbefaler ? Og uansett hvor skadelig det er? 

Jeg mener en anorektiker bør skånes for thin-inspo og en alkoholiker for alkohol. De gjøres ikke til hjelpeløse for det, det er omsorg og omtanke, men denne bloggen er det narsissismen og ego-dyrkelsen som rår, ikke noe annet.

• Liker 27
Skrevet
5 minutter siden, 123Frustrert skrev:

Jeg skjønner ikke tankene dine. Mener du at alt er opp til en hver slik at alle må kunne publisere alt? Selv om det er langt fra hva ekspertisen på området anbefaler ? Og uansett hvor skadelig det er? 

Jeg mener en anorektiker bør skånes for thin-inspo og en alkoholiker for alkohol. De gjøres ikke til hjelpeløse for det, det er omsorg og omtanke, men denne bloggen er det narsissismen og ego-dyrkelsen som rår, ikke noe annet.

Nei, jeg mener ikke det. Om du leser hva jeg skriver( igjen!) , så mener jeg at de som sikter seg inn mot unge når det gjelder farlige operasjoner osv osv bør taes tak i. Så du ikke at jeg skrev det? 

Ellers mener jeg at voksne mennesker må få hjelp til å sette grenser og lære seg å unngå triggere om de trenger det. Voksne MÅ lære seg å ta ansvar, det skjønner jeg ikke at noen kan være uenig i. Jeg hater tendensen til å stakkarsligjøre folk. Det gjør ingen bedre vi det hele tatt! 

En alkoholiker blir aldri skånet for alkohol. Som du vet så blir de konfrontert hver gang de er i butikken. 

• Liker 4
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet
1 time siden, LisenL skrev:

Jeg gikk inn for å sjekke innlegget, og kan bare svare for slik jeg opplever det aktuelle bildet av CBE sine hender som knar bolledeig. Her er det fokusert på svært synlige blodårer/vener, noe som ofte er et tegn på svært lite underhudsfett og overdreven trening. 

Nettopp.

Skrevet (endret)
1 time siden, Klink skrev:

Lurer fremdeles på hva som reageres på med bildene i bolleinnlegget. 

Jeg måtte inn for å se jeg også, det jeg reagerte på var at det ble knadd en deig til tross for at hun har en kjøkkenmaskin til formålet. Jeg har ikke knadd en deig siden min kjøkkenmaskin kom i hus. Men antar det ikke var det som var så sjokkerende. 

(unntatt så klart barnearbeidet)

Kollontaj skrev: Thinspo. I likhet med bar mage-bilder vises svært lite underhudsfett og i tillegg bulende blodårer (som riktignok økes ved aktivitet og varme). Nei, «hun kan sikkert ikke noe for det», men uansett er slike blodårer goals både for de som vil ha minst mulig kroppsfett og de som i tillegg trener mye styrke. En markør på at du har lykkes med treningen, så å si. At du har mye muskler og lite fett. Jeg synes det er unødvendig å publisere sånne bilder, men jeg ser jo hva de kommuniserer. Dette fra ei dame som drev en pro ana-blogg og i etterkant har innrømmet å ha hatt spiseforstyrrelser, samt alltid har fokus på å fremstille kroppen så liten som mulig. 

-

Så i og med at hun HAR kjøkkenmaskin så er det unødvendig å vise bulende blodårer og lite kroppsfett. I get it.

Endret av Vipser
  • Liker 8
Skrevet
2 timer siden, LisenL skrev:

Tenker det er uendelig trist at en voksen influencer med såpass stor plattform som CBE velger å bruke denne plattformen til å fremme et usunt og potensielt svært skadelig kroppsbilde, både for alle som besøker hennes plattformer og for influenceren selv. I beste fall vitner det om stor umodenhet og total ansvarsfraskrivelse.

Som bedrift har Treasures et ansvar for hva de velger å kommunisere. I alle år har dette vært overdrevent fokus på CBE sin kropp fordreid i ulike vinkler og med innsugd mage for å fremstå tynnest mulig. Både i bilder og tekst kommuniserer bedriften såkalt «thinspo». Når man har en profesjonell rolle som påvirker, kan man ikke legge ansvaret på mottaker alene for å bli påvirket av det man faktisk kommuniserer. 

For å ta et personlig eksempel:

Jeg gikk gravid på samme tid som CBE var gravid med sitt første barn. Jeg sluttet å lese bedriftens blogg på denne tiden, men opplevde likevel negativ påvirkning ved å stadig bli sammenlignet med CBE sin gravide kropp. «Er du ikke lengre på vei? Så at fotballfrue er like langt på vei som deg, og man kan jo ikke se hun er gravid engang!».  Lignende kommentarer ble jeg møtt med både av venner, bekjente og til og med av jordmor på helsestasjonen. I tillegg var det ikke til å unngå å se CBE i ulike medier på denne tiden.  Jeg utviklet ingen spiseforstyrrelse av slike kommentarer, men i en allerede sårbar situasjon med store kroppslige og hormonelle endringer, var det medvirkende til at jeg følte meg mislykket, hadde det dårlig og i stor grad isolerte meg under graviditeten. 

Mitt eksempel er ikke unikt, og bedriften har gjentatte ganger fått tilbakemelding både fra følgerne sine og profesjonelle aktører som feks. Finn Skårderud, om at deres måte å kommunisere kropp på potensielt kan være svært skadelig. Likevel kjører bedriften på med sin tankeløse kommunikasjon hvor lys, skygge, posering og redigering brukes for alt det er verdt for å gjøre bedriftseier tynnest mulig. 

Jeg tror dessverre ikke bedriften noen gang kommer til å forandre sin strategi. Bedriften fremstår generelt lite lydhør for andres innspill ved å blokke dem som er uenig eller be mottaker om å avfølge dem dersom man ikke liker det som kommuniseres.

Heldigvis vitner det fallende engasjementet på CBE sine plattformer, og da særlig bilder hvor eieren av bedriften sin kropp er i fokus, som en indikator om at mange nettopp tar den oppfordringen! 

Sammenlignet en jordmor deg med CBE?

• Liker 1
Gjest Snøsøta
Skrevet

Det er forkastelig og skadelig å drive aktiv thinspo. CBE gjør beviselig det. At hun har erfaring med sin egen pro ANA-bakgrunn underbygger at hun vet akkurat hva hun gjør. Hun er ikke dum. 
Jeg er rystet over hvor langt enkelte av de som forsvarer CBE.no er villige til å gå, disse siste sidene er det verste jeg har sett. Nå er det ikke bare de som kommenterer på kritikkverdige forhold ved CBE.no som får gjennomgå. Alkoholikere, anorektikere, personer med psykiske lidelser, alle må skylde seg selv og ta seg sammen fordi CBE.no kan aldri gjøre noe galt. Det blir som å si at det er ens egen feil at man blir slutt, du sto jo i veien for kulene. 

Når skal CBE.no ta seg sammen da dere? Når skal den kommersielle reklamebedriften ta ansvar for mulige uheldige konsekvenser av driften? Skal miljøet også bare ta seg sammen og unngå det økte forbruket som følger virksomheten? Skal barna ta ansvar for de uheldige konsekvensene av å bli eksponert på CBE.no? Kanskje alt blir bra om se selv tar ansvar og lar være å se på alt som er publisert opp i gjennom? For det er jo ikke CBE.no som skal ta ansvar for sin egen virksomhet - det er jo bare for resten av verden å ta seg sammen?

Skrevet
21 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei, jeg mener ikke det. Om du leser hva jeg skriver( igjen!) , så mener jeg at de som sikter seg inn mot unge når det gjelder farlige operasjoner osv osv bør taes tak i. Så du ikke at jeg skrev det? 

Ellers mener jeg at voksne mennesker må få hjelp til å sette grenser og lære seg å unngå triggere om de trenger det. Voksne MÅ lære seg å ta ansvar, det skjønner jeg ikke at noen kan være uenig i. Jeg hater tendensen til å stakkarsligjøre folk. Det gjør ingen bedre vi det hele tatt! 

En alkoholiker blir aldri skånet for alkohol. Som du vet så blir de konfrontert hver gang de er i butikken. 

Jeg tror ingen her inne mener at CBE alene har ansvar for at mennesker utvikler psykiske vansker eller spiseforstyrrelser.

Men som du selv sier «Voksne MÅ lære seg å ta ansvar». CBE og mannen er voksne. De vet at mye av innholdet de publiserer kan virke triggende på sårbare mennesker, og at denne bedriften er en del av problemet. Likevel tar de ingen ansvar. 

Bedriften har gang på gang fått tilbakemelding fra fagpersoner og privatpersoner på hvordan nettopp mange med vanskelig forhold til mat og kropp har funnet inspirasjon og blitt trigget i CBE sine kanaler. Likevel tar de ingen ansvar.

Jeg tror at de fleste bedrifter og mennesker med utviklet evne til mentalisering ville håndtert en slik tilbakemelding på en annen måte enn denne bedriften. For meg ville en normal reaksjon fra en bedrift og eller/ privatperson ville vært tanker som: «Så vondt å høre at noen har oppfattet vårt innhold på denne måten. Det er ikke hva vi ønsker å kommunisere. Hvilke endringer kan vi gjøre i vår bedrift  slik at vi ikke bidrar til å forsterke uheldig kroppsfokus i samfunnet?»

Bedriften Treasures Det er ikke vårt ansvar hvordan noen oppfatter det vi kommuniserer. 

• Liker 32
Skrevet
9 minutter siden, Vipser skrev:

(...) Så i og med at hun HAR kjøkkenmaskin så er det unødvendig å vise bulende blodårer og lite kroppsfett. I get it.

☺️ Jeg vet ikke om hun har kjøkkenmaskin, men de ser vel på bildene og vurderer hva slags estetikk de formidler, vil jeg anta. Særlig det bildet jeg sikter til; mange vil oppfatte det som mindre vakkert, men det kommuniserer nok det firmaet stort sett har i fokus; kontroll over fett og kropp. 

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, LiamG skrev:

Sammenlignet en jordmor deg med CBE?

Jeg gikk opp 18 kg i dette svangerskapet. På kontroll fikk jeg tilbakemelding fra jordmor om at det var i overkant, selv om man i utgangspunktet var slank som jeg var. Jordmor gav deretter CBE som et eksempel på at man ikke trengte å legge så mye på seg/ spise for to, selv om man var gravid. Jeg avsluttet oppfølgingen fra helsestasjon og tok resten av svangerskapskontrollene hos fastlege. 

• Liker 40
Skrevet

SoWhat - mener du virkelig at de som får betalt millioner i året for det de formidler, ikke har noe ansvar for det de formidler - men at det er mottakeren som har det ansvaret? 

• Liker 42
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg skjønner fortsatt ikke logikken din, for i innlegget ditt skriver du mye mer enn det. Jeg tror at spiseforstyrrelser er et mye, mye større problem en farlige operasjoner.

jo, alkoholikere blir skånet for reklame og reklame som forherliger alkoholen. 
akkurat som anorektikere burde blitt forskånet med folk som forherliger så liten som mulig kropp, de må allikevel kunne gå forbi sunn mat på butikken liksom. 
Man stakkarsliggjør ikke folk av den grunn, det blir for dumt å påstå.

• Liker 19
Skrevet

Retningslinjene understreker at influencere må ta ansvar for sin egen påvirkningskraft overfor barn og unge når de markedsfører produkter og tjenester. Markedsføringen kan for uoppmerksomme eller uerfarne forbrukere fremstå som personlige anbefalinger eller meninger fra influenceren selv. 

Og der kommer CBE's problematikken inn med at hun har ett såkalt "venninnerelasjon" til sine lesere og følger.

27.09.2019

https://www.hjort.no/nye-krav-til-markedsforing-som-kan-lede-til-kroppspress-hos-barn-og-unge/

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...