SoWhat? Skrevet 5. oktober 2020 #29261 Del Skrevet 5. oktober 2020 (endret) 21 minutter siden, tantesofie skrev: Aldersgrense og regulerte salgstidspunkt. Jeg sier ikke at det er nok, men det reguleres, ja. Aldersgrense? Jeg snakker om voksne alkoholikere. Men nok avsporing. Jeg ville bare gi eksempler på folk med sykdommer og lidelser som ikke slipper unna. Og de kan ikke velge bort. Men nok om det. Endret 5. oktober 2020 av SoWhat? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 5. oktober 2020 #29262 Del Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, tantesofie skrev: Det der må være det mest ondskapsfulle og kunnskapsløse faenskapen jeg noen sinne har lest her inne! Jeg hadde en venninne som var innlagt i to år pga anoreksi. Aksepter at folk mener forskjellig. Men det er alltid en grunn til at folk blir veldig provosert. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 5. oktober 2020 #29263 Del Skrevet 5. oktober 2020 (endret) 3 minutter siden, tantesofie skrev: Det der må være det mest ondskapsfulle og kunnskapsløse faenskapen jeg noen sinne har lest her inne! Nei det er det virkelig ikke. Hvordan mener du vi skal fjerne alt som kan virke negativt på andre? Og mener du at det bare er psykiske lidelser man skal ta hensyn til? Endret 5. oktober 2020 av Klink 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tantesofie Skrevet 5. oktober 2020 #29264 Del Skrevet 5. oktober 2020 10 minutter siden, Klink skrev: Nei det er det virkelig ikke. Hvordan mener du vi skal fjerne alt som kan virke negativt på andre? Og mener du at det bare er psykiske lidelser man skal ta hensyn til? Det handler IKKE om å fjerne alt negativt! ( Hvor mange ganger må det skrives før det oppfattes??). Det handler om å begrense helt unødvendige TRIGGERE, blant annet for å FOREBYGGE! Og nei, psykolger og psykiatere finnes virkelig ikke fordi bloggere skal få posere og redigere seg i fri utfoldelse. Og de hjelper faktisk ikke folk "å leve i samfunnet så godt det lar seg gjøre"! For et menneskesyn! Du vet at mange med psykiske lidelser blir friske, ikke sant? Det er ikke sånn at de bare har lært seg å utstå livet. 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 5. oktober 2020 #29265 Del Skrevet 5. oktober 2020 6 minutter siden, tantesofie skrev: Det handler IKKE om å fjerne alt negativt! ( Hvor mange ganger må det skrives før det oppfattes??). Det handler om å begrense helt unødvendige TRIGGERE, blant annet for å FOREBYGGE! Og nei, psykolger og psykiatere finnes virkelig ikke fordi bloggere skal få posere og redigere seg i fri utfoldelse. Og de hjelper faktisk ikke folk "å leve i samfunnet så godt det lar seg gjøre"! For et menneskesyn! Du vet at mange med psykiske lidelser blir friske, ikke sant? Det er ikke sånn at de bare har lært seg å utstå livet. Tror du misforsto litt. Det fins de som aldri blir friske også, og da må de lære seg å leve så godt de kan da. Som vi alle egentlig må. Jeg mente ikke at de bare lærer seg å utstå livet. For en merkelig tanke. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hunter7 Skrevet 5. oktober 2020 Populært innlegg #29266 Del Skrevet 5. oktober 2020 Mengden og omfanget av uvitenhet enkelte her i tråden utviser om hvordan psyken fungerer, er mildt sagt skremmende. Så mye forkvaklet pisspreik har jeg sjelden lest. Navlebeskuende og fullstendig blottet for så vel sympati som empati. Enhver person som ikke har levd under en stein har fått med seg at andelen kvinner i aldersgruppen 18-20 år med psykiske lidelser har i løpet av fem år steget med 40 (!) prosent. Førti prosent! Og så sitter det altså noen über-luringer her inne og mener at disse menneskene bare må ta seg sammen?!? Disse 40 prosentene utgjør de som faktisk klarer å oppsøke hjelp. Hva med de som ikke klarer det? Eller ikke har noe reelt tilbud om psykologisk behandling? Det er ingen her som har påstått at CBE er den eneste utslagsgivende årsaken til at et menneske utvikler spiseforstyrrelser. Men det det er - sågar faglig - konsensus om, er at CBE er en trigger. CBE nektet å underskrive Sunn Fornuft-statuttene. CBE nekter dermed å erkjenne sitt embede som påvirker, være seg positiv som negativ. Det er en ansvarsfraskrivelse som overgår enhver ansvarfraskrivelse for egen mentale helse de som blir påvirket av henne utøver. 70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
123Frustrert Skrevet 6. oktober 2020 #29267 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 7 timer siden, Klink skrev: Men skal en da kutte ut alt som en som har psykiske lidelser kan bli trigget av? De aller fleste klarer å lese cbe blogg og ta det for det der er. Og så er det noen som dessverre er syke og ikke takler det. Alkoholisme , angst for diverse ting, allergi, cøliaki og så videre. Skal en slutte å drikke alkohol, utrydde edderkopper, slutte å produsere ting med gluten...? Det kommer alltid til å være noen /noe som kan trigge andre, men man får ikke skånet alle. Cøliaki og allergi kan så klart ikke sammenlignes med spiseforstyrrelser . Du kan heller ikke sammenligne cbe sin forherligelse av tynn kropp med alkohol i en butikk. Du vet det er ulovlig å reklamere for alkohol i Norge, ikke sant? Det er rett og slett ikke lov til å forherlige det. På samme måte skulle det ikke vært lov å sitte på en blogg suge inn magen, flekse med rumpa slik at det blir gap mellom lårene og vise minimale måltider , samtidig som man forherliger og gjør det å ha en veldig lav BMI glanset. Hadde du kunnet litt om spiseforstyrrelser og alkoholisme hadde du også vist at alkoholikere ikke sitter å søker på nett om inspirasjon for å drikke, der i mot gjør personer med spiseforstyrrelser det. De Søker etter bilder og inspirasjon. Du kan sammenligne det mer med spillegalskap, og spilleautomater har blitt forbudt, ikke samt? SYNES DET ER RESPEKTLØST Å UTALE DEG SÅ NEDLATENDE OM NOE DU IKKE KAN NOE OM. Eller som cbe ville sagt; dette kan du tydeligvis ikke noe om så da kan du ikke uttale deg. Endret 6. oktober 2020 av 123Frustrert Satt punktum 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nudeldama Skrevet 6. oktober 2020 #29268 Del Skrevet 6. oktober 2020 10 timer siden, MaleficentAurora skrev: Hun beskyldte tv2 for å ha vraket henne pga hun var for tynn. Linket til artiklene om det i det første innlegget på forrgie side. Det er ingen andre enn CBE så har fokus på kropp å vekt som blir publisert til hele verdenen. Det er ingen andre enn CBE som har gitt sine lesere å følgere opplysninger ang hennes kles str. At enkelte her i tråden får helt fnatt at jeg dokumentere tidligere bilder sier jo alt. Det forteller kun at sannheten er den samme og den har ikke endret seg. Dette stemmer jo ikke. CBE sa for åtte år siden at TV2 vraket henne fordi hun var for tynn. Nå har hun vært med i flere sesonger av bloggerne av nettopp TV2. Så dette er jo endret. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annihilator Skrevet 6. oktober 2020 #29269 Del Skrevet 6. oktober 2020 9 timer siden, SoWhat? skrev: Du leser da feil. Jeg mener at man som voksen har ansvar for seg selv. Ikke for "å ta seg sammen", men for å unngå triggere og eventuellt be om hjelp for ting. Jeg skrev også at jeg har stor sympati med de som sliter psykisk. Men det skjer litt ofte her at dere trekker ut bare enkelt ting, og dropper annet. Nei, alle er ikke på sosiale medier fordi man må. Ingen må det. Du skriver da også riktignok "alle" i anførsel. Men alle, uten anførsel må på butikken. Jeg opplever ikke dette kropospresset. Eller jeg blåser langt i det. Tror du virkelig jeg er den eneste? Eller i stort mindretall? Å trene og spise sunt vil nok ikke "gå av moten", men fint at du vil lære barna balanse. Du er tross alt den viktigste rollemodellen som forelder. Ok. Men du ser jo at det er flere som kommenterer at de leser det på samme måte og da går det jo an å være ydmyk nok til å si at du har ordlagt deg feil, ikke at andre leser feil. Dette har jeg selv gjort flere ganger, vi kan alle bomme på måten vi formidler ting på. Der du trekker frem om anførselstegn mot ikke anførselstegn for å skape et poeng i ditt innlegg, så er det du selv som trekker ut en liten ting og overser resten av konteksten i innlegget mitt. Jeg presiserte at jeg ikke ønsket diskutere disse to punktene mot hverandre for å forebygge diskusjon om noe som ikke omhandler trådens tema. For å forklare i dybden: Grunnen til at jeg skrev om butikk og sosiale medier er jo for å vise at "etter din logikk å tenke så blir det slik og slik." Altså sammenlignet jeg ikke i det hele tatt, men prøvde vise at dersom man skulle tenkt så svarthvitt på alt ville det blitt sånn. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halle-Palle Skrevet 6. oktober 2020 #29270 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 7 timer siden, Klink skrev: Jeg mener da ikke at alt dette er psykiske lidelser, men eksempler på andre sykdommer man heller ikke kan ta hensyn til. Men de tas da hensyn til? Alle matvarer som selges over disk har tydelige lapper hvor man kan se alle ingrediensene. Alkohol er svært kontrollert; det er aldersgrense for kjøp, det er streng begrensning på når og hvor man kan kjøpe det og det er strengt forbudt å reklamere for det. Butikker som selger alkohol kan ikke unngås, men det kan heller ikke reklame og folk som fremmer thinspo heller om man skal bevege seg ute i samfunnet. Endret 6. oktober 2020 av Halle-Palle 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaleficentAurora Skrevet 6. oktober 2020 #29271 Del Skrevet 6. oktober 2020 (endret) 10 timer siden, MaleficentAurora skrev: Men jeg googlet så kom jeg over denne saken også. Der CBE hevder at hun ble vraket fra et tv programm fordi hun var for tynn. «Et talkshow jeg skulle være med på (ønsker ikke utdype hvilket), og som hadde vært planlagt i nesten en måned, ringte og avlyste to uker i forveien, med den vanvittige grunnen at en i redaksjonen mente jeg var for tynn» Artiklen er fra 2012. https://www.vg.no/rampelys/i/9RjGd/fotballfrue-hevder-hun-ble-vraket-fra-tv-2-program-fordi-hun-er-for-tynn Siterer meg selv siden enkelte har store vanskeligheter med å forholde seg til det som faktisk ble skrevet igår, å driver med bagatellisereing med kaffekoppen ved siden av seg på morgentimene. Endret 6. oktober 2020 av MaleficentAurora 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 6. oktober 2020 #29272 Del Skrevet 6. oktober 2020 Lenge siden jeg har lest så konsentrert mengde nedlatenhet mot psykiske sykdommer som de siste sidene her . Jeg velger å håpe det i hovedsak skyldes uvitenhet. Det er _ingen_ tvil om at bloggvirksomheten til CBE er en trigger til spiseforstyrrelse. Det er uttalt av både fagfolk og gjennom årene mange lesere både her og i mediene. Selv om ting har forandret seg og blitt mer dulgt de siste 10 årene så er thinspo-budskapet fra CBE.no fortsatt det samme. Samtidig sitter det altså folk her og bortforklarer og skyver bort ansvaret eierne av den objektivt bekreftede spiseforstyrrelses-triggende-SoMe CBE.no har for å forsøke å være gode forbilder. Alle har selvfølgelig et ansvar for sin egen helse, men det er da virkelig ingen fribillett for CBE.no å legge ut innhold som gjør folk syke! Altså hvilke syk verden er det vi lever i hvor man gjerne lever av å inspirere men ikke gidder å ta ansvar for de negative elementene man "inspirerer" til. De fortelles her at CBE.no har så mange tangenter å spille på at thinspodelen ikke er så farlig (), men nettopp siden CBE liksom har så mye annet å fortelle om burde det da være null problem for henne å droppe de elementene som trigger. 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillehammeren Skrevet 6. oktober 2020 #29273 Del Skrevet 6. oktober 2020 Det modereres hver dag. Kan dere ta brukerdebatten et annet sted? Gir det en dag- så er tråden stengt... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 6. oktober 2020 #29274 Del Skrevet 6. oktober 2020 8 timer siden, Klink skrev: Jeg mener da ikke at alt dette er psykiske lidelser, men eksempler på andre sykdommer man heller ikke kan ta hensyn til. Man tar hensyn til cøliakere. Det er derfor det blir produsert glutenfrie varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. oktober 2020 #29275 Del Skrevet 6. oktober 2020 2 timer siden, 123Frustrert skrev: Cøliaki og allergi kan så klart ikke sammenlignes med spiseforstyrrelser . Du kan heller ikke sammenligne cbe sin forherligelse av tynn kropp med alkohol i en butikk. Du vet det er ulovlig å reklamere for alkohol i Norge, ikke sant? Det er rett og slett ikke lov til å forherlige det. På samme måte skulle det ikke vært lov å sitte på en blogg suge inn magen, flekse med rumpa slik at det blir gap mellom lårene og vise minimale måltider , samtidig som man forherliger og gjør det å ha en veldig lav BMI glanset. Hadde du kunnet litt om spiseforstyrrelser og alkoholisme hadde du også vist at alkoholikere ikke sitter å søker på nett om inspirasjon for å drikke, der i mot gjør personer med spiseforstyrrelser det. De Søker etter bilder og inspirasjon. Du kan sammenligne det mer med spillegalskap, og spilleautomater har blitt forbudt, ikke samt? SYNES DET ER RESPEKTLØST Å UTALE DEG SÅ NEDLATENDE OM NOE DU IKKE KAN NOE OM. Eller som cbe ville sagt; dette kan du tydeligvis ikke noe om så da kan du ikke uttale deg. Jeg kan ganske mye om det, takk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. oktober 2020 #29276 Del Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Lille_Krokodille skrev: Man tar hensyn til cøliakere. Det er derfor det blir produsert glutenfrie varer. Men i bursdager tas det ikke hensyn til at andre ikke kan spise kake med gluten, det finnes glutenfrie alternativer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. oktober 2020 #29277 Del Skrevet 6. oktober 2020 9 timer siden, tantesofie skrev: Det handler IKKE om å fjerne alt negativt! ( Hvor mange ganger må det skrives før det oppfattes??). Det handler om å begrense helt unødvendige TRIGGERE, blant annet for å FOREBYGGE! Og nei, psykolger og psykiatere finnes virkelig ikke fordi bloggere skal få posere og redigere seg i fri utfoldelse. Og de hjelper faktisk ikke folk "å leve i samfunnet så godt det lar seg gjøre"! For et menneskesyn! Du vet at mange med psykiske lidelser blir friske, ikke sant? Det er ikke sånn at de bare har lært seg å utstå livet. Ja, mange blir friske. Likevel kommer de til å måtte stå overfor triggere eller noe som kan være vanskelig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. oktober 2020 #29278 Del Skrevet 6. oktober 2020 Lurer fremdeles på hva som reageres på med bildene i bolleinnlegget. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaleficentAurora Skrevet 6. oktober 2020 #29279 Del Skrevet 6. oktober 2020 1 minutt siden, Klink skrev: Lurer fremdeles på hva som reageres på med bildene i bolleinnlegget. Er det noe galt med bolleinnlegget? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg LisenL Skrevet 6. oktober 2020 Populært innlegg #29280 Del Skrevet 6. oktober 2020 Tenker det er uendelig trist at en voksen influencer med såpass stor plattform som CBE velger å bruke denne plattformen til å fremme et usunt og potensielt svært skadelig kroppsbilde, både for alle som besøker hennes plattformer og for influenceren selv. I beste fall vitner det om stor umodenhet og total ansvarsfraskrivelse. Som bedrift har Treasures et ansvar for hva de velger å kommunisere. I alle år har dette vært overdrevent fokus på CBE sin kropp fordreid i ulike vinkler og med innsugd mage for å fremstå tynnest mulig. Både i bilder og tekst kommuniserer bedriften såkalt «thinspo». Når man har en profesjonell rolle som påvirker, kan man ikke legge ansvaret på mottaker alene for å bli påvirket av det man faktisk kommuniserer. For å ta et personlig eksempel: Jeg gikk gravid på samme tid som CBE var gravid med sitt første barn. Jeg sluttet å lese bedriftens blogg på denne tiden, men opplevde likevel negativ påvirkning ved å stadig bli sammenlignet med CBE sin gravide kropp. «Er du ikke lengre på vei? Så at fotballfrue er like langt på vei som deg, og man kan jo ikke se hun er gravid engang!». Lignende kommentarer ble jeg møtt med både av venner, bekjente og til og med av jordmor på helsestasjonen. I tillegg var det ikke til å unngå å se CBE i ulike medier på denne tiden. Jeg utviklet ingen spiseforstyrrelse av slike kommentarer, men i en allerede sårbar situasjon med store kroppslige og hormonelle endringer, var det medvirkende til at jeg følte meg mislykket, hadde det dårlig og i stor grad isolerte meg under graviditeten. Mitt eksempel er ikke unikt, og bedriften har gjentatte ganger fått tilbakemelding både fra følgerne sine og profesjonelle aktører som feks. Finn Skårderud, om at deres måte å kommunisere kropp på potensielt kan være svært skadelig. Likevel kjører bedriften på med sin tankeløse kommunikasjon hvor lys, skygge, posering og redigering brukes for alt det er verdt for å gjøre bedriftseier tynnest mulig. Jeg tror dessverre ikke bedriften noen gang kommer til å forandre sin strategi. Bedriften fremstår generelt lite lydhør for andres innspill ved å blokke dem som er uenig eller be mottaker om å avfølge dem dersom man ikke liker det som kommuniseres. Heldigvis vitner det fallende engasjementet på CBE sine plattformer, og da særlig bilder hvor eieren av bedriften sin kropp er i fokus, som en indikator om at mange nettopp tar den oppfordringen! 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå