Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, tantesofie skrev:

Eh, stopp en halv. Cøliaki er ikke en psykisk lidelse, og utløses ikke av triggere. Fobier er er frykt for noe som er normalt/ufarlig, og fobien skal derfor nettopp ikke utryddes. Alkoholisme? Vi har jo ganske mange regler for regulering av reklame for alkohol, aldersgrense, skjenkebevilling etc? Man prøver å begrense triggere for å beskytte de som ikke kan beskytte seg selv. Som alkoholikere eller anorektikere. Du slang litt for mye opp i sekken med psykisk lidelse her!

Jeg mener da ikke at alt dette er psykiske lidelser, men eksempler på andre sykdommer man heller ikke kan ta hensyn til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Klink skrev:

Jeg mener da ikke at alt dette er psykiske lidelser, men eksempler på andre sykdommer man heller ikke kan ta hensyn til. 

Du skrev:"skal en da kutte ut alt en som har psykiske lidelser kan bli trigget av"?

Triggere er noe som kan utløse psykisk sykdom hos noen individer. Gluten er ikke trigger for cøliaki! Det er ikke rart du mener CBE ikke gjør noe galt, ved å trekke inn cøliaki og allergi som ting vi da må beskytte oss mot viser du at du mangler grunnleggende kunnskap om psykiske lidelser.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Liver skrev:

Når jeg leser at voksne folk må ta ansvar og unngå det som påvirker negativt, ja...da har man lite forståelse hvordan menneskes psyke er skrudd sammen. 

I den optimale verden hadde dette vært svaret, selvfølgelig. Da hadde jo nesten ingen hatt psykiske lidelser. Men, et menneskets sinn og psyke er så mye mer kompleks enn som så. Det er så mange uendelig elementer som spiller inn her, at det tar for lang tid å skrive opp alt. 

Noen, som blir påpekt, blir ikke påvirket av infuensere i det hele tatt, men kan bli påvirket på andre områder. Hvilken mening svigermor har om søndagsmiddagen for eksempel. Uansett om man ønsker å si det høyt eller ikke, så har vi noe som påvirker oss. 

Andre igjen, voksne som unge, resurssterke eller ressurssvake, blir ekstremt påvirket av SOME, deriblant influensere. For noen kan dette på sikt bli skadelig eller hemmende i hverdagslivet. 

Og, imellom disse to ytterpunktene er det mange grader i hvor påvirket man blir, og av hvem. 

Men, noe som blir trekt fram av eksperter på dette området gang på gang, er at avsender må ta ansvar for hva man formidler. For noen mennesker evner ikke å la være å oppsøke det man blir negativt påvirket av. 

Jeg kunne ha fortsatt i det uendelige, men jeg håper de viktigste poengene mine kom fram, og at psyken er komplekst og må ivaretas. 

Jeg syns heller man bør slutte å stakkarsligjøre folk jeg, og å ta fra dem ansvar. La de tro at "stakkars meg kan ikke sette grenser for meg selv"  Som det virker som noen gjør her. Dette gjelder voksne folk.

Og dette har ikke noe som helst med at da "Hadde ingen hatt psykiske lidelser" Det er å blande kortene veldig her, og ikke se forskjell på ting.

Og det hjelper lite at det ikke er lov til å reklamere for alkohol. Det blir man konfrontert med hver gang man handler. Det er ingenting å bagatellisere eller ignorere. 

Så uansett hva man sliter med, så blir man ikke skånet ofte. Det handler om å lære å leve med mange ganger. Be om hjelp. Og å unngå triggere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tantesofie skrev:

Du skrev:"skal en da kutte ut alt en som har psykiske lidelser kan bli trigget av"?

Triggere er noe som kan utløse psykisk sykdom hos noen individer. Gluten er ikke trigger for cøliaki! Det er ikke rart du mener CBE ikke gjør noe galt, ved å trekke inn cøliaki og allergi som ting vi da må beskytte oss mot viser du at du mangler grunnleggende kunnskap om psykiske lidelser.

Jeg kan tvert i mot mye om psykiske lidelser. 

Og jeg mener ikke at vi skal beskytte oss mot noe. Igjen tvert i mot. Dessverre er det slik at noen av oss blir/er syke. Og en kan ikke beskyttes mot alt. Det kommer alltid til å være noe som kan føles vondt , tungt, være farlig for en osv når en har visse type sykdommer. Alle kan ikke ta hensyn til de menneskene. 
man vil vel i de fleste tilfeller jobbe seg mot å bli sterkere slik at man takler en eventuell  negativ påvirkning? 

Endret av Klink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns heller man bør slutte å stakkarsligjøre folk jeg, og å ta fra dem ansvar. La de tro at "stakkars meg kan ikke sette grenser for meg selv"  Som det virker som noen gjør her. Dette gjelder voksne folk.

Og dette har ikke noe som helst med at da "Hadde ingen hatt psykiske lidelser" Det er å blande kortene veldig her, og ikke se forskjell på ting.

Og det hjelper lite at det ikke er lov til å reklamere for alkohol. Det blir man konfrontert med hver gang man handler. Det er ingenting å bagatellisere eller ignorere. 

Så uansett hva man sliter med, så blir man ikke skånet ofte. Det handler om å lære å leve med mange ganger. Be om hjelp. Og å unngå triggere.

Nettopp! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Klink skrev:

Jeg kan tvert i mot mye om psykiske lidelser. 

Og jeg mener ikke at vi skal beskytte oss mot noe. Igjen tvert i mot. Dessverre er det slik at noen av oss blir/er syke. Og en kan ikke beskyttes mot alt. Det kommer alltid til å være noe som kan føles vondt , tungt, være farlig for en osv når en har visse type sykdommer. Alle kan ikke ta hensyn til de menneskene. 

Det er ingen som mener at vi skal beskytte oss mot alt vondt og vanskelig. En med cøliaki skal ikke beskyttes mot at det finnes gluten her i verden. Men en alkoholiker skal slippe å bli pepret med alkoholreklame hver gang tv'n skrus på. Du ser forskjellen?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som mener at vi skal beskytte oss mot alt vondt og vanskelig. En med cøliaki skal ikke beskyttes mot at det finnes gluten her i verden. Men en alkoholiker skal slippe å bli pepret med alkoholreklame hver gang tv'n skrus på. Du ser forskjellen?

Javisst. 
og så tilbake til cbe, cbe kan en lett la være å oppsøke. Problem løst. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tantesofie skrev:

Og hvordan skal alkoholikere bli spart i butikken??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du mener at problemet er at samfunnet stakkarsligjør anorektikere? At hvis de bare hadde vært voksne og satt grenser for seg selv så hadde det ikke vært noe problem? 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Og hvordan skal alkoholikere bli spart i butikken??

Aldersgrense og regulerte salgstidspunkt. Jeg sier ikke at det er nok, men det reguleres, ja.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tantesofie skrev:

Du mener at problemet er at samfunnet stakkarsligjør anorektikere? At hvis de bare hadde vært voksne og satt grenser for seg selv så hadde det ikke vært noe problem? 

Nei det mener hun ikke, tror jeg. 
Men selv om en er syk så er en ansvarlig for seg selv. Blir man sykere av å gjøre noe må en bli sterk nok til å klare å la det være. Få hjelp til å bli sterk nok. Få hjelp til å sette de grensene som trengs. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Klink skrev:

Javisst. 
og så tilbake til cbe, cbe kan en lett la være å oppsøke. Problem løst. 

For alle som er disponert for feks spiseforstyrrelser vet det før de blir syke, slik at de vet hva de skal styre unna? Eller kan det være at alle ikke har den kunnskapen om seg selv før de blir syke? Og du blir ikke frisk av anoreksi sånn uten videre. I motsetning til cøliaki, gikk du på en smell så ligg unna gluten igjen. Ikke like lett med anoreksi

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldersgrense og regulerte salgstidspunkt. Jeg sier ikke at det er nok, men det reguleres, ja.

Sosiale sammenkomster da? Resturanter? Eller er det slik at man som alkoholiker må lære å å stå i at andre  drikker, at det står øl i butikken og at polet er åpent? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei det mener hun ikke, tror jeg. 
Men selv om en er syk så er en ansvarlig for seg selv. Blir man sykere av å gjøre noe må en bli sterk nok til å klare å la det være. Få hjelp til å bli sterk nok. Få hjelp til å sette de grensene som trengs. 

Du glemmer at vi gjerne vil hindre at folk blir syke i første omgang! Det du beskriver der er innsikt som for noen er meget dyrekjøpt

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tantesofie skrev:

Jeg syns man stakkarsligjør mange ja. De må klare å unngå triggere. Som gjør de sykere. De må ta ansvar og be om hjelp. Nå får jo folk anoreksia av andre ting enn ønsket om å bli tynn da. Det er en måte for dem å kontrollere noe på. Så det er komplekst ofte. 

Samfunnet kan dessverre ikke tilrettelegge for alle. Det er derfor psykologer og psykiatere fins. For å hjelpe folk til å leve i samfunnet så godt det lar seg gjøre. Å fjerne alt som kan trigger er klin umulig. Det handler om å leve med. Få hjelp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som er disponert for feks spiseforstyrrelser vet det før de blir syke, slik at de vet hva de skal styre unna? Eller kan det være at alle ikke har den kunnskapen om seg selv før de blir syke? Og du blir ikke frisk av anoreksi sånn uten videre. I motsetning til cøliaki, gikk du på en smell så ligg unna gluten igjen. Ikke like lett med anoreksi

Selvfølgelig ikke, men cbe kan ikke stå ansvarlig for at noen har fått anoreksi. Stort sett handler det om veldig mange andre ting enn bare det å bli tynn. Og det er hundrevis av ting å søke opp som en kan trigges av eller bli negativt påvirket av på Internett. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosiale sammenkomster da? Resturanter? Eller er det slik at man som alkoholiker må lære å å stå i at andre  drikker, at det står øl i butikken og at polet er åpent? 

Altså, hallo? For mange alkoholiker er det du beskriver et kjempeproblem og årsak til tilbakefall. Hvorfor tror du tørrlagte alkoholiker ofte skyr sosiale sammenkomster hvor det serveres alkohol?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer at vi gjerne vil hindre at folk blir syke i første omgang! Det du beskriver der er innsikt som for noen er meget dyrekjøpt

Så hvordan mener du vi skal få fjernet alt som kan virke som en trigger? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hallo? For mange alkoholiker er det du beskriver et kjempeproblem og årsak til tilbakefall. Hvorfor tror du tørrlagte alkoholiker ofte skyr sosiale sammenkomster hvor det serveres alkohol?

Nettopp! Mange vet at de må gjøre det og krever ikke at polet skal stenges eller at andre ikke kan  ta seg en drink. 

Endret av Klink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns man stakkarsligjør mange ja. De må klare å unngå triggere. Som gjør de sykere. De må ta ansvar og be om hjelp. Nå får jo folk anoreksia av andre ting enn ønsket om å bli tynn da. Det er en måte for dem å kontrollere noe på. Så det er komplekst ofte. 

Samfunnet kan dessverre ikke tilrettelegge for alle. Det er derfor psykologer og psykiatere fins. For å hjelpe folk til å leve i samfunnet så godt det lar seg gjøre. Å fjerne alt som kan trigger er klin umulig. Det handler om å leve med. Få hjelp. 

Det der må være det mest ondskapsfulle og kunnskapsløse faenskapen jeg noen sinne har lest her inne! 

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...