Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ziljemor skrev:

Og jeg har et inntrykk av at ikke bare ungdommer påvirkes negativt av kroppsfokus, vi voksne er på some også og kan være like utsatt for negativ påvirkning. Merk at jeg i mine innlegg skriver generelt om kroppsfokuset i samfunnet, og i tillegg at Helsesista også har unge voksne/voksne følgere.

Angående anstrengt posering så har jeg selv lang fartstid med poseringer gjennom dans, og gjenkjenner dette som poseringer hos CBE ja. Som sagt, i riktig kontekst så har poseringer noe for seg, men ingen poserer aktivt i hverdagslivet sitt hjemme med mindre man forsøker å oppnå «fordelene» ved det (i en del tilfeller har poseringer som fordel at de virker slankende på bilder). Igjen, hun bidrar til et bilde av sitt hverdagsliv som ikke er forenelig med det virkelige livet (ingen av oss klarer å posere slik med innsugd mage hele dagen).

Til sist: du tar for gitt at folk trener for helsens skyld. Hva med alle i risiko for utvikling av spiseforstyrrelse? Hva med variasjonene i våre kropper som gjør at noen ikke utvikler six-pack, eller blir like slank som sine forbilder uansett hvor mye eller hardt i trener? Hva med alle døtrene og sønnene som har foreldre som stadig nedsnakker seg selv og egen kropp i deres nærvær? Jeg gjentar at trening og bevegelse i tilpasset form kan være bra for de fleste av oss, men man må ha et bevisst forhold til hvorfor man beveger seg. Det er forskjell på å trene for å holde seg sterk, slik at man klarer jobben sin eller holder ryggsmerter i sjakk, og på å trene for å holde seg tynn slik at man «ser best ut på bilder» eller «ser bra ut». Realiteten ute i verden er at alt for mange gjør tiltak for å holde seg «tynn» fremfor å holde seg «frisk og sunn og i stand til å leve det livet de ønsker».  

Jeg tror kanskje foreldre bør gå i seg selv om de nedsnakker seg selv foran barna. Syns det blir for dumt å skylde på at de blir påvirket negativt av influencere som voksne folk. Beklager, men det er hva jeg mener. En skylder på samfunnet, men alle har ansvar for seg selv som voksen. Da bestemmer du også hvem du vil følge, eller om du vil følge noen i det hele tatt. Jeg følger ingen influencere, for hvorfor i all verden skal jeg det? 

Jeg begynte å følge med på CBE etter å ha lest denne ( eller en annen) tråd om henne her inne. Jeg ble ganske...forbauset, for å si det forsiktig, over hvor mye av det JEG oppfattet som hets som ble skrevet her. Det har blitt bedre, og det har blitt flere som "sier fra". Uansett, jeg måtte sjekke ut, mer enn det lille jeg visste. Jeg syns hun fikk mye med meningsløs kritikk.

Det er jenter som opererer alt på kroppen omtrent nå, og jeg tenker at CBE er veldig uskyldig oppe i dette. Ikke minst påvirker hun neppe ungdom. 

Så jeg syns foreldre bør ta ansvar selv, og slutte å fraskrive seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette blir kanskje litt på siden av bedriften CBE/Treasures... men altså, jeg synes det er så komisk at en mann (LKE) som skal selge treningsprogram til andre via Netfit ikke skjønte at det var idiotisk å løpe mange mil med skadet ankel.... CBE legger ut på instagram at han har sååå vondt stakkar... Alle som har en viss peiling på idrett/trening skjønner at man bør gi seg ved kraftig overtråkk. Kjipt å gi seg i et løp man har trent lenge for, LKE er jo i virkelig god løpeform, men her burde han visst bedre spør du meg:p

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror kanskje foreldre bør gå i seg selv om de nedsnakker seg selv foran barna. Syns det blir for dumt å skylde på at de blir påvirket negativt av influencere som voksne folk. Beklager, men det er hva jeg mener. En skylder på samfunnet, men alle har ansvar for seg selv som voksen. Da bestemmer du også hvem du vil følge, eller om du vil følge noen i det hele tatt. Jeg følger ingen influencere, for hvorfor i all verden skal jeg det? 

Jeg begynte å følge med på CBE etter å ha lest denne ( eller en annen) tråd om henne her inne. Jeg ble ganske...forbauset, for å si det forsiktig, over hvor mye av det JEG oppfattet som hets som ble skrevet her. Det har blitt bedre, og det har blitt flere som "sier fra". Uansett, jeg måtte sjekke ut, mer enn det lille jeg visste. Jeg syns hun fikk mye med meningsløs kritikk.

Det er jenter som opererer alt på kroppen omtrent nå, og jeg tenker at CBE er veldig uskyldig oppe i dette. Ikke minst påvirker hun neppe ungdom. 

Så jeg syns foreldre bør ta ansvar selv, og slutte å fraskrive seg.

Men de som arbeider med mennesker, både de unge og de voksne, som møter dem og snakker med dem på ulike arenaer, og som forteller om hvilken påvirkningskraft some og profilene der har, skal vi ikke høre på dem? 

Påvirkning som bransje (i form av blogg, Instagram, Snapchat), skal ikke den ha retningslinjer og et etisk ansvar, slik som alle andre profesjonelle bransjer har?

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ziljemor skrev:

Men de som arbeider med mennesker, både de unge og de voksne, som møter dem og snakker med dem på ulike arenaer, og som forteller om hvilken påvirkningskraft some og profilene der har, skal vi ikke høre på dem? 

Påvirkning som bransje (i form av blogg, Instagram, Snapchat), skal ikke den ha retningslinjer og et etisk ansvar, slik som alle andre profesjonelle bransjer har?

Jeg syns at voksne mennesker som sagt må ta ansvar selv. Jeg kan forstå og "unnskylde" mye når det også gjelder voksne mennesker, men at de velger å følge personer som ikke er bra for dem, der stopper min forståelse. De må ta ansvar selv, gå fram som gode eksempler for barna sine. Ved å ikke snakke ned hverken seg selv, eller *andre*! 

Jeg er helt for å beskytte ungdom mot skadelige påvirkere. Da må en ihverfall se til at foreldre ikke blir av dem! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Snøsøta skrev:

Som @Aricia linker til - hun tok av seg buksa for å selge vesker.

Trenger ikke se Ex on the beach for å skjønne referansen, jeg har aldri sett det selv. Det figurerer nok i media. Jeg savner en kontekst fra deg, i hvilken sammenheng er CBE.no konservativ? Det er en kjent sak at hun bruker arbeidsdagen sin på å trene, posere, sminke og redigere seg urealistisk smekker og publisere filtrerte daglige lettkledte bilder. Noen i treningstøy før, under og etter trening, andre i gjennomsiktig undertøy i seksualiserte stillinger. De fleste ville ikke lagt ut bilder i magetopp i forbindelse med trening en gang. Og i gjennomsiktig undertøy med rompa i været? Det er i alle fall ikke den gjengse kristne småbarnsmoren. 

Jeg har ingenting i mot at CBE kler av seg eller viser seg fram, det må hun gjerne gjøre om hun ønsker det. Men jeg har mye i mot sammenhengen det publiseres i, fordi det skaper kroppspress, og gir et urealistisk bilde av hva man kan oppnå. Særlig når det blandes med salg av produkter, som om de bidrar til å få en slik kropp, hud eller whatever. 

Jeg provoseres ikke av kroppen eller rumpa som presses i været i blondeundertøy i senga. Jeg provoseres av løgnene og den manglende respekten de har for andre menneskers integritet. 

Jeg tenker det inntrykket hun gjør på folk er at hun er ganske tom i hodet hvis folk overhodet vet hvem hun er. SÅ kjent er hun ikke. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Surikatt skrev:

Jeg tenker det inntrykket hun gjør på folk er at hun er ganske tom i hodet hvis folk overhodet vet hvem hun er. SÅ kjent er hun ikke. 

Jeg undrer meg om hvem som får seg til å skrive noe sånt om folk på et anonymt nettforum. Det er veldig ugreit å skrive om andre at de er «tomme i hodet». Og joda CBE er nok ganske så kjent for mange. Hun var den første bloggeren her til lands og har blant annet vært med i Skal vi danse og flere sesonger av bloggerne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter

Så  mye babbel om ingenting. MODERATOOOR! 

-

Netfit: Først skulle de i 2019, så 2020. Så kom september 202. Nå står det launching 2020.

Siste bilde er 2 uker gammelt på instagram. Hjemmesiden: Ser ut som videregående skolen (ungdomsskolen?) har laget en snutt om hva de gjør i gymtimene...

So not inspiring.

Zzzzzzzzzz

Klart de da fortsetter med lettkledde bilder av mor og reklame med barna, det som gir intekter, respons og aktivitet! 

Ubegripelig at ikke LKE sitt løp i helgen avbildes på Netfit! Eller er det intern krangel i cbe.no om hvem som skal fronte?

Men hvorfor titulerer han seg personlig trener, hvem er han PT for? Frua har jo egen pt, og tar ikke imot korrigeringer. 

--

Omvendt julenisse: Siste aktivitet er 41 uker siden. Var den engangs happening altså? 

Endret av tranedatter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg syns at voksne mennesker som sagt må ta ansvar selv. Jeg kan forstå og "unnskylde" mye når det også gjelder voksne mennesker, men at de velger å følge personer som ikke er bra for dem, der stopper min forståelse. De må ta ansvar selv, gå fram som gode eksempler for barna sine. Ved å ikke snakke ned hverken seg selv, eller *andre*! 

Jeg er helt for å beskytte ungdom mot skadelige påvirkere. Da må en ihverfall se til at foreldre ikke blir av dem! 

Du synes at voksne folk bør ta ansvar selv. det er ikke vanskelig å være enig i det. Likevel er det slik at CBE og hennes SOMe-kollegaer tjener millioner i året. Noen betaler dem så mye penger fordi de påvirker folk. 

Du forutsetter også at folk straks skal forstå hva som er negativ påvirkning - samtidig som du overhodet ikke ser at CBE kan ha negativ påvirkning på noen? 

Hvis folk (også voksne) med et forstyrret kroppsbilde og/eller spisemønster straks og med en gang forsto at de ble negativt påvirket, ville de jo bare kunnet slutte med å la seg påvirke. det er ikke så enkelt og det er både naivt og ignorant å tro at alle slike problemer ville forsvinne bare folk skjerpet seg. 

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
38 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er helt greit at du mener det. Googler du litt vil du finne et stort antall mennesker som mener at sosiale medier påvirker både unge og voksne mennesker. 

Så din mening står i stor kontrast til det de fleste har anerkjent som en sannhet: altså at man blir påvirket av det man ser. Ofte skjer det ubevisst. 

Og som @pøbelsara skriver. CBE blir betalt for nettopp å påvirke, fordi hun har en del lesere som ser opp til henne. Det er bra naivt å tenke at disse utelukkende lar seg påvirke positivt. 

Hva gjelder negativ påvirkning har som tidligere nevnt fagfolk pekt spesielt på CBE som et farlig forbilde. Så også her er din mening i mindretall. 

Hun er ganske riktig influencernes «grand old lady» og har dermed inspirert mang en influencerspire med hva hun har fokus på og hvordan hun blogger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, pøbelsara skrev:

Du synes at voksne folk bør ta ansvar selv. det er ikke vanskelig å være enig i det. Likevel er det slik at CBE og hennes SOMe-kollegaer tjener millioner i året. Noen betaler dem så mye penger fordi de påvirker folk. 

Du forutsetter også at folk straks skal forstå hva som er negativ påvirkning - samtidig som du overhodet ikke ser at CBE kan ha negativ påvirkning på noen? 

Hvis folk (også voksne) med et forstyrret kroppsbilde og/eller spisemønster straks og med en gang forsto at de ble negativt påvirket, ville de jo bare kunnet slutte med å la seg påvirke. det er ikke så enkelt og det er både naivt og ignorant å tro at alle slike problemer ville forsvinne bare folk skjerpet seg. 

Med all respekt for alle som sliter med forstyrret kroppsbilde, så vet jeg ikke helt om CBE er så skadelig. Og om hun er det for noen ( voksne ), er det hennes ansvar?  Alle sliter med noe, og en kan liksom ikke beskyttes mot alt heller. Det er verre for alkoholikere som må handle på butikken, for de har ikke noe valg. Og blir utsatt for det de burde beskyttes mot. Som voksne blir vi utsatt for og påvirket av noe stort sett hele tiden. En må anse seg som heldig om en kan veĺge bort faktisk.

Nå er det ungdom en helst bør beskytte. De har ikke evnen til å tenke konsekvenser som voksne faktisk har. Og idealene som retter seg mot ungdom nå er jo personer som opererer seg til det nesten ugjenkjennelige. CBE blir en bagatell i forhold. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, pøbelsara skrev:

Enig her.

La oss med det samme bare si til alle som sliter med psykisk uhelse som feks angst at de bare må se til å ta seg sammen, siden de tross alt er voksne, har ansvar for seg selv og ikke må tillate seg selv å tenke så irrasjonelt.

:ironi: 

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra sin posisjon som en av Norges best betalte influencere, så tenker jeg at det er misforstått å hevde at hun er en bagatell. Dessuten er det er oppbrukt og dessuten helt ugyldig argument at andre har det verre - eller at det finnes andre samfunnsproblemer, ergo skal ikke influencere debatteres. Det kalles stråmannsargumentasjon.

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er nettopp slike små drypp som @ziljemor påpeker som påvirker oss ubevisst. Små porsjoner, mat som belønning, trening selv om man er syk, manglende trening er lik dårlig samvittighet osv osv. 

I tillegg kommer den endeløse rekken av bilder med poseringer. 

Til og med bransjen anerkjente ansvaret og laget Sunn Fornuft plakaten. Og der ble invitert til rundebordskonferanse av ministeren fordi også myndighetene ser problemet med negativ påvirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange fagfolk peker på at bruk av sosiale medier, som blogger, SnapChat, Instagram, TikTok m.fl. fører til økte psykiske plager og negativt selvbilde hos både gutter og jenter. (Kilde kan legges ved hvis noen ønsker.)

Dette er selvsagt et sammensatt problem, og det blir feil å skylde på enkelte influencere. Likevel synes jeg det blir et for enkelt argument å si at «fordi andre er verre, bør man ikke kritisere CBE». (Ikke direkte sitat fra noen, bare et generelt inntrykk jeg sitter med etter å ha lest de siste sidene i tråden.)

Saklig kritikk av en influencerbedrifts framferd i sosiale medier er noe vi bør, og skal ha. Det er viktig for å bevisstgjøre forbrukere og følgere, og for å holde debatten om de nye mediene i gang. Vi kan ikke avfeie den påvirkningen influencere har ved å synse og mene at de ikke påvirker i særlig grad - at det er «frivillig» å la seg påvirke, og kun opp til den enkelte. Vi har et ansvar som samfunn for å diskutere dette, og vi skylder de unge å holde debatten i gang.

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe mange burde se. 

Stacy Dooly; Familiebloggerne som har 2 milloner følgere dem på nettet. Foreldrene har delt fra barnas liv siden de ble født. 

Far får spørsmål om hvordan han føler/tenker om at en pedofil har brukt videoene til sine fornøyelser. Far velger så og svare at det er et merkelig spørsmål. Og at han ikke vet hva han ville føler om det. Er det en forferdelig ting? Spørr far tilbake. Man kan se at det er noe far ikke har tenkt noe grundig på.

https://tv.nrk.no/serie/stacey-dooley/2020/KOID23006419/avspiller

Jeg har selv sett dokumentaren å synes det gjenspeiler 100% det man ser hos CBE.  Og derfor er den relevant å ekstra viktig å dele videre til andre som ikke har sett den, når det gjelder hvor stor denne eksponering av barn på nettet er. Å hvor mye de jager etter det perfekte før det kan legges ut på nettet.

Endret av MaleficentAurora
Liten tilføyelser
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, SoWhat? said:

Med all respekt for alle som sliter med forstyrret kroppsbilde, så vet jeg ikke helt om CBE er så skadelig. Og om hun er det for noen ( voksne ), er det hennes ansvar?  Alle sliter med noe, og en kan liksom ikke beskyttes mot alt heller. Det er verre for alkoholikere som må handle på butikken, for de har ikke noe valg. Og blir utsatt for det de burde beskyttes mot. Som voksne blir vi utsatt for og påvirket av noe stort sett hele tiden. En må anse seg som heldig om en kan veĺge bort faktisk.

Nå er det ungdom en helst bør beskytte. De har ikke evnen til å tenke konsekvenser som voksne faktisk har. Og idealene som retter seg mot ungdom nå er jo personer som opererer seg til det nesten ugjenkjennelige. CBE blir en bagatell i forhold. 

Men mindreårige - i dette tilfellet to svært unge barn - skal ikke beskyttes?

En rekke av metakritikerne mener bastant at CBE er uklanderlig i sin utlevering. Til tross for at alt fagpersonell mener noe helt annet. Hvorfor skal ungdommer hegnes om, men ikke barn? 

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk får nå blogge om hva de vil, og poste hva de vil på facebook, instagram og blabla. Men barna dine kan du skåne. De har ikke noe som helst på sosiale medier å gjøre. Ikke så mye som en liten finger, fot eller bakskalle av kiden din har noe på sosiale medier å gjøre. Folk som absolutt må poste bilder av barna sine for full offentlighet gjør det kun, KUN, for egen gratifikasjon. Barnet blir en forlengelse av forelderen. Har sett dette mange ganger på SoMe. De samme folka som legger ut hundreorørten treningsbilder av seg selv før de får barn, legger ut bilder av kiden sin så snart kiden ser dagens lys. Og det stopper ikke der. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nudeldama skrev:

Dette utsagnet rimer ikke med det som ofte skrives i denne tråden - at CBE ikke lenger er relevant, hun følger ikke med i tiden, bloggen legges sikkert snart ned, treningsappen blir nok ikke populær, hun kan ikke mote, kan ikke interiør, kan ikke trene, har ikke noe å komme med, kan ikke inspirere noen, har kjedelig innhold, tomt liv, synkende lesertall osv.

Utfra alle de kommentarene så skulle man jo virkelig tro at hun som påvirker er en bagatell. 

Det var et sabla godt poeng! 🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aricia skrev:

Enig her.

La oss med det samme bare si til alle som sliter med psykisk uhelse som feks angst at de bare må se til å ta seg sammen, siden de tross alt er voksne, har ansvar for seg selv og ikke må tillate seg selv å tenke så irrasjonelt.

:ironi: 

Jeg har aldri ment dette. Jeg har stor sympati med alle som sliter med psyken. Men hvis en med angst blir verre av å innta visse ting, og likevel gjør det. Vel...ta får man ta ansvar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...