Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutter siden, Hellasinmyheart skrev:

Hvorvidt du ønsker å leve i et slikt samfunn eller ei er neppe relevant for «debatten». Hva mener du kan gjøres med problemet utover å gnåle i denne tråden om en enkelt rosablogger? 

Det som gjøres med problemet her i tråden er å bevisstgjøre blogglesere på hva content marketing er slik at man ikke kjøper illusjonen. Det handler om alt fra å påpeke manglende merking til å vise hvordan annonselenker fungere. 

Skrevet
1 minutt siden, CecilieX skrev:

Det som gjøres med problemet her i tråden er å bevisstgjøre blogglesere på hva content marketing er slik at man ikke kjøper illusjonen. Det handler om alt fra å påpeke manglende merking til å vise hvordan annonselenker fungere. 

Jeg tenker at det hjelper svært lite å fotfølge en enkelt rosablogger på daglig basis og skrive sine observasjoner og kritiske merknader til rosabloggeren sitt daglige virke på kvinneguiden. Og bvær då snill kom nå ikke med for n te gang at det var en kvinneguiden aktør som avslørte kommentatfeltjukset for seks år siden. Det er mildt sagt gammelt nytt. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
29 minutter siden, Hellasinmyheart said:

Jeg tenker at det hjelper svært lite å fotfølge en enkelt rosablogger på daglig basis og skrive sine observasjoner og kritiske merknader til rosabloggeren sitt daglige virke på kvinneguiden. Og bvær då snill kom nå ikke med for n te gang at det var en kvinneguiden aktør som avslørte kommentatfeltjukset for seks år siden. Det er mildt sagt gammelt nytt. 

Liten korreksjon: Det utstrakte bildebedrageriet ble avslørt for seks år siden - nærmere bestemt i desember 2014. 

Det adskillig mer omfattende kommentarfeltbedrageriet ble først avslørt i 2015 - altså for fem år siden. 

Endret av Pjolterbeist
Rettet årstallet
  • Liker 11
Skrevet

Ikke noe nytt, men for å minne oss alle om hva vi snakker om:

«You can look at influencers and their followers as small (often quite big) communities. Each and every one of them has succeeded in building their own world, with their own norms and rules. They have created their own, unique way to communicate. It‘s exactly this content that makes the target group want to follow them and that builds strong trust.»

kilde: https://new.unitedinfluencers.org/influencer-marketing/#facebook-algorithm-influencer-marketing

Ikke lesere, men target group, målgruppe for salg. Det er dette influencere driver med, det er strategier bak, store penger i omløp - og leserne som tror at de følger en tobarnsmamma med koselig blogg og fine bilder, er ofrene. 

«We like to look at it as a friendship. They’ve had this friendship for many years, they talk every day and they trust each other.»

Joda. 

• Liker 20
Skrevet
3 minutter siden, Hellasinmyheart skrev:

Når man bare får nok riper i lakken så skjer det noe med troverdigheten ser du. Og troverdighet har alt å si når du lever av å overbevise folk om at det du sier er sant. 

Skrevet
11 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Det er langt i fra en kommunistisk tankegang (forøvrig bør du kanskje lese deg opp på kommunisme før du begynner å bruke slike ord), men en egalitær tankegang, dvs. det skal være like premisser for samtlige aktører. 

Av erfaring vet man at bloggere, og da spesielt rosabloggere hvor CBE er fagets "grand old dame", har vist seg å være alt annet enn villige til å spille på lag. Hver gang Forbrukertilsynet har utført kontroller - med unntak av påsynet som ble varslet i forkant - har CBE rangert seg høyt på listen over verstinger når det kommer til utelatt og eller elendig merking av reklame. 

Såvidt jeg vet så er kommunisme en ideologi som det ikke er en enhetlig definisjon så kanskje du bør lese deg opp selv? Når ble CBE forresten avslørt som en «versting» sist og hvem har uttalt at bedriften hennes  er en «versting»? Forbrukertilsynet?

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, CecilieX skrev:

Når man bare får nok riper i lakken så skjer det noe med troverdigheten ser du. Og troverdighet har alt å si når du lever av å overbevise folk om at det du sier er sant. 

Og enda lever bedriften svært godt av dette. De ripene i lakken er kanskje ikke så «alvorlige» likevel. Ikke etter en del år ihvertfall. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Hellasinmyheart skrev:

Og enda lever bedriften svært godt av dette. De ripene i lakken er kanskje ikke så «alvorlige» likevel. Ikke etter en del år ihvertfall. 

Ripene i lakken har gjort at hun mistet ca 80% av leserne sine. Det er et betydelig problem når du betales for å påvirke et gitt antall lesere. Det ble delt en lenke som viser at hun betales langt mindre enn flere av sine kolleger, så storhetstiden er definitivt over. Godt hjulpet av denne tråden. 

Skrevet
Akkurat nå, CecilieX skrev:

Ripene i lakken har gjort at hun mistet ca 80% av leserne sine. Det er et betydelig problem når du betales for å påvirke et gitt antall lesere. Det ble delt en lenke som viser at hun betales langt mindre enn flere av sine kolleger, så storhetstiden er definitivt over. Godt hjulpet av denne tråden. 

«Betydelig problem»? De lever jo svært godt av dette og hadde f. eks et veldig godt økonomisk resultat for bedriften i fjor. Tro gjerne hva du vil denne tråden kan bidra med i denne sammenheng. Det er og forblir synsing( kom for all del ikke med kommentarfeltsaken fra 2015( takk @Pjolterbeist for presisering) igjen. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Hellasinmyheart skrev:

«Betydelig problem»? De lever jo svært godt av dette og hadde f. eks et veldig godt økonomisk resultat for bedriften i fjor. Tro gjerne hva du vil denne tråden kan bidra med i denne sammenheng. Det er og forblir synsing( kom for all del ikke med kommentarfeltsaken fra 2015( takk @Pjolterbeist for presisering) igjen. 

Det var etter disse to skandalene at leserne flyktet fra bloggen, så det er svært relevant faktisk. Skjønner godt at du prøver komme en i forkjøpet på å ta opp temaet, men det er sammenfall mellom tidspunktene, det ene ledet til det andre. Hvem vet hvor de ville vært inntektsmessig om det ikke hadde skjedd. Det finnes flust av influencere å sammenlikne med, så det er mulig å antaat de ville vært mye høyere. 

Skrevet
5 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Siden du selv sier at kommunisme ikke har en enhetlig definisjon, så blir det følgelig feil å hevde at kommunisme = null konkurranse. Du må være mer spesifikk for hvilken type kommunisme du mener. 

---

Det siste store tilsynet FT gjorde hos bloggere, var i 2017. 

Kilde: https://imgur.com/a/Sa1G6

Du bør lese deg litt opp på kommunisme som ikke er en enhetlig ideologi selv for å definere hvorfor du mener at jeg min begrepsbruk om «kommunistisk tankegang» var så misvisende. Og kan ikke se at CBE er noen «versting» definert av FB ut fra eksemplet du sendte. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg må gjenta meg selv igjen? Jaja

Som jeg har sagt før, så selger bedriften en illusjon. En glanset utgave av et hverdagsliv. Innunder dette konseptet selges produkter. Mange her har vært spydige om at hun blir sponset. Det er reklame igjen. Hun kan si mye om noe, og mindre om noe annet. Hun kan like noe nye selv, og annet litt mindre.

Men de skal uansett påvirke andre til å se og oppleve. Hva andre liker, det kjøper de som sagt.

Det er dere som har snakket om den venninnegreia hele tiden. Jeg har ikke på noen følt meg som en venninne eller gjest i deres hjem. Milevis fra, jeg observerer. Og jeg syns de har sitt eget konsept uten å lage drama som veldig mange andre gjør. De fremstår som skikkelige folk og gode foreldre. Nå har jeg sagt alt dette for siste gang håper jeg?  Eller må jeg gjenta om tre sider? 🙂

Igjen. ‘Dere’. Jeg har ikke nevnt venninnegreia med ett ord! Hvorfor legger du ord og meniger i munnen på meg? Da har du faktisk tapt diskusjonen. 

Bloggere må vel og gjerne tjene fett på reklame. Det jeg kritiserer er alle på-kanten-bildene som absolutt burde være merket, men som ikke blir det pga at det da ødelegger den genuine godheten bloggeren viser ved å tipse om ditt og datt. 

Jeg lar meg i hovedsak provoseres mest av den hodeløse eksponeringen av barn, og resten av reklame/kjøp og kast/kaffekopp og henførte blikk i selfiekamera er jeg stort sett hoderystende vitne til uten å la meg hisse så mye opp. 

Men det er jo litt fornøyelig at du mener å ha skjønt så mye mer enn oss andre. Det er sikkert en god følelse 👍🏼

• Liker 21
Skrevet

Jeg lurer også på om alle disse bildene fra et visst hotell på Geilo er reklame. Kan ikke se at det er merket noe sted? Med hennes uvane med å ikke merke reklame blir jeg mistenksom. Noen ganger får hun spørsmål om ikke et innlegg burde vært merket som reklame. Da svarer hun at hvis det ikke er merket så er det ikke reklame. Jeg mener Caroline Berg-Eriksen og mannen lyver så mye at de tror på det selv. 

• Liker 34
Skrevet
7 minutter siden, Surikatt skrev:

Jeg lurer også på om alle disse bildene fra et visst hotell på Geilo er reklame. Kan ikke se at det er merket noe sted? Med hennes uvane med å ikke merke reklame blir jeg mistenksom. Noen ganger får hun spørsmål om ikke et innlegg burde vært merket som reklame. Da svarer hun at hvis det ikke er merket så er det ikke reklame. Jeg mener Caroline Berg-Eriksen og mannen lyver så mye at de tror på det selv. 

Det er andre influencere og likesinnede på hotellet nå, samtidig med CBE og co. De har merket med reklame.

. Vil tro det er et samarbeid på ett eller annet plan.

• Liker 33
Skrevet (endret)
2 timer siden, Hellasinmyheart skrev:

Det er en særdeles kommunistisk tankegang å mene at konkurranse er skadelig. Da må de mediene du nevner bli bedre på det de holder på med for å beholde arbeidsplassene. Men hva mener du er alternativet da? Å reklamere for noe skal være forbeholdt  den fjerde statsmakt og ingen andre? 

Mediene taper til influencerne fordi influencerne, med CBE.no i spissen, spiller med skitne kort og ikke følger reglene for merking av reklame. 

2 timer siden, Hellasinmyheart skrev:

Hvorvidt du ønsker å leve i et slikt samfunn eller ei er neppe relevant for «debatten». Hva mener du kan gjøres med problemet utover å gnåle i denne tråden om en enkelt rosablogger? 

Problemet vil minimeres ved å tvinge influencere, som CBE.no, til å merke _all_ reklame korrekt. Slutt på grooming av produkter før kampanje, skjult/uleselig/feil/gråsone merking, "tilfeldig" sveiping forbi produkt, merking bare så lenge CBE.no finner det for godt mens produktet fortsatt er i salg og så videre. Da stiller influencere og andre medier likt i konkurransen om reklamekronene. Ikke utenkelig enda flere av CBE.nos lesere vil falle fra hvis reklamen merkes korrekt men det er et offer jeg er sikker på samfunnet tåler å ta. 

Den "stakkars" bloggerne du synes så synd på har vært med å lage denne uredelig trenden med skjult reklame. Skulle bare mange at denne "stakkers" bloggeren får pes for det. Uredelighet og lovbrudd skal ikke lønne seg. 

Endret av Inocybe
Glemte bloggerfavoritten - gråsoner
  • Liker 31
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Inocybe skrev:

Mediene taper til influencerne fordi influencerne, med CBE.no i spissen, spiller med skitne kort og ikke følger reglene for merking av reklame. 

Problemet vil minimeres ved å tvinge influencere, som CBE.no, til å merke _all_ reklame korrekt. Slutt på grooming av produkter før kampanje, skjult/uleselig/feil/gråsone merking, "tilfeldig" sveiping forbi produkt, merking bare så lenge CBE.no finner det for godt mens produktet fortsatt er i salg og så videre. Da stiller influencere og andre medier likt i konkurransen om reklamekronene. Ikke utenkelig enda flere av CBE.nos lesere vil falle fra hvis reklamen merkes korrekt men det er et offer jeg er sikker på samfunnet tåler å ta. 

Den "stakkars" bloggerne du synes så synd på har vært med å lage denne uredelig trenden med skjult reklame. Skulle bare mange at denne "stakkers" bloggeren får pes for det. Uredelighet og lovbrudd skal ikke lønne seg. 

««Bloggere? Hvilke bloggere sikker du til her? Jeg har ikke  skrevet at jeg synes synd på noen. Riktig merking av reklame er viktig, det er jeg enig med deg i. Men å gå etter etter en enkelt rosablogger for manglende merking hjelper ikke. Og CBE er ikke verre enn andre.

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, MiniMjau skrev:

Det er andre influencere og likesinnede på hotellet nå, samtidig med CBE og co. De har merket med reklame.

. Vil tro det er et samarbeid på ett eller annet plan.

Så kjipt for Treasures AS at de må betale alt selv, da. 

• Liker 35
Skrevet
1 minutt siden, Kollontaj skrev:

Så kjipt for Treasures AS at de må betale alt selv, da. 

merkelige greier, hvis det går så bra for dem?

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, Hellasinmyheart skrev:

««Bloggere? Hvilke bloggere sikker du til her? Jeg har ikke  skrevet at jeg synes synd på noen. Riktig merking av reklame er viktig, det er jeg enig med deg i. Men å gå etter etter en enkelt rosablogger for manglende merking hjelper ikke. Og CBE er ikke verre enn andre.

Jeg forklarte hvorfor CBE.no absolutt er et godt eksempel å diskutere. 
Whataboutism brukes bare når man ellers er tom for argumenter. 

• Liker 22
Skrevet (endret)
18 minutter siden, MissLucy skrev:

merkelige greier, hvis det går så bra for dem?

Ja, ser også ut til at CBE ikke er i stallen til UI lengre, det lenkes ikke lengre til bloggen på UI og Susan Hobbelin er visst selvstendig agent (hun jobbet tidligere i UI) for CBE nå. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...