Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Tiltaket "Omvendt Julenisse" er lovprisverdig. Det råder det ingen tvil om. Samtidig er det ikke å stikke under en stol, at CBE gjorde en del feiltrinn. Noe som også bl.a. @Snøsøta utbroderte. 

Det er nå tre måneder til julaften, og tid har en tendens tll å gå fort. Hvis det ikke ble gjort umiddelbart etter at prosjektet var avsluttet i fjor, bør CBE allerede nå sette seg ned og ta en nøktern gjennomgang og vurdering av fjorårets aksjon. Hva var bra? Hva tar man med seg? Hva kunne ha vært gjort bedre? Annerledes? Hvor hva feilene og hvor var seirene? Hva ble kritisert og hva ble berømmet?, og da særskilt mtp. mottagerne? 
I tillegg følger spørsmål som: Hvordan kan tjenesten forbedres? Hva er potensielt nytt for i år - og så mht. Covid-19? Hvem er aktuelle sponsorer? Hvor mye bør man selv investere av ressurser, tid, og finansielle midler? Hvem kan hjelpe til og hvordan? 

I mitt syn er dette ting som allerede burde ha vært på plass i senest i sommer. Å komme halsende i siste liten, betyr ofte å levere et middelmådig produkt med kritikkverdig gjennomførelse. Å gjøre feil et år kan tilgis. Gjøres derimot de samme feilene igjen et år senere, må man også regne med berettiget kritikk.
Med prosjektet "Omvendt julenisse" har CBE all mulighet til å vise at hun faktisk anerkjenner verden rundt seg og de problemene som preger hverdagen til folk i nærmiljøet. Man kan bare håpe at CBE ikke skusler bort denne muligheten i år også. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit å få unna travel jobbdag før høstferien starter: trening, dusjing, pampering, cafe, shopping.

Hun trenger nok også en ny regnjakke, slitt ut de gamle må vite.

NetFit, tja, vi får se når tida strekker til...

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Isild skrev:

Men nå handler nå engang denne tråden om virksomheten, og da tar man opp det virksomheter selger og bedriver. Det er ikke brudd på noen regler å diskutere temaer og saker vedr bedriften "for mye" som jeg opplever at noen syns. 

At alle burde opptre saklig tror jeg de aller fleste både gjør og er enig i, men disse stadige innleggene om at "kjernen" er "ute etter" osv gjentas og gjentas. 

Tråden handler om virksomheten, men hvis det ikke kommer motinnlegg som har andre meninger enn "kjernen" eller som nyanserer debatten, så blir dette bare et ekkokammer. Og det er vel ingen interessert i. Jeg er enig i at brukerdebatt er en uting, og jeg vet jeg noen ganger bikker over i det selv, men jeg håper de siste innleggene viser at det jammen meg går begge veier også. 

Ja, enkelte motinnlegg gjentas og gjentas. Men det kan virkelig ikke kritiseres når man samtidig forsvarer at samme kritikk mot CBE gjentas og gjentas.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Nudeldama skrev:

Tråden handler om virksomheten, men hvis det ikke kommer motinnlegg som har andre meninger enn "kjernen" eller som nyanserer debatten, så blir dette bare et ekkokammer. Og det er vel ingen interessert i. Jeg er enig i at brukerdebatt er en uting, og jeg vet jeg noen ganger bikker over i det selv, men jeg håper de siste innleggene viser at det jammen meg går begge veier også. 

Ja, enkelte motinnlegg gjentas og gjentas. Men det kan virkelig ikke kritiseres når man samtidig forsvarer at samme kritikk mot CBE gjentas og gjentas.

Problemet flere her forsøker å adressere er at det ikke kommer motinnlegg som har andre meninger, men motinnlegg med meninger om debattanter og uten noen meninger utover å kritisere at det kritiseres.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg er helt enig i at motinnlegg er viktig, det skaper debatt. Jeg kan bare snakke for meg, men jeg tåler at andre ikke er enige med meg, og hvem vet - kanskje jeg også kan tenke over noen ting en gang til når noen kommer med synspunkter som er motsatt av de jeg selv har. Kanskje jeg blir bevisst på noe jeg ikke har vært bevisst på før. 

Når det gjelder at kritikken mot CBE gjentas og gjentas, så føler jeg at det er fordi CBE gjentar og gjentar det mange syns er kritikkverdig. Så kan man diskutere om det er noen vits å ta det opp hver gang hun gjør noe man syns bryter med "hva det måtte være". Men den diskusjonen kunne kanskje vært i en egen tråd. For det er nå en gang sånn at det i akkurat denne tråden vil diskuteres på "repeat" ift de sakene tråden tar opp. Mye fordi brukere kommer og går litt - og mange tar opp de samme sakene og temaene. Noen er litt engasjert, andre er veldig engasjert. Jeg irriterer meg ikke over de som er veldig engasjert. Noenganger leser jeg alt og engasjerer meg veldig jeg også, andre ganger scroller jeg og lar være å engasjere meg. 

Så derfor burde det kanskje opprettes en egen tråd for "Er det konstruktivt å diskutere det samme rundt influencere side opp og side ned" f.eks. 

Jeg som sagt syns det er vits at denne tråden gir rom for akkurat det den gjør nå, så lenge de tråden handler om fortsetter i samme spor. Jeg henger meg sjelden opp i "tull" og pirk da håper jeg. Jeg bryr meg ikke om hva slags lugg hun har eller hvor mye hun løper på mølla. Jeg syns de er et flott par som sikkert inspirerer mange både ift klær, innredning, mat, trening. De har hatt innlegg jeg liker også, og da sier jeg det. Jeg likte veldig godt innleggene fra fjellet i sommer, jeg likte løpevideo i skogen. Jeg syns det er delikate og spennende matinnlegg noen ganger, og jeg syns ofte hun er stilig kledd. Er jeg så dum at jeg latterliggjør eller er nedlatende, så skal jeg være den første til å si at jeg skal skjerpe meg. 

Men jeg liker ikke så godt at de viser frem barna, og jeg liker ikke hvis de slurver med merking av reklame, og jeg liker ikke hvis det spilles for mye på kropp - særlig ikke hvis det pyntes på bildene -  Mye fordi det er å "selge" et uoppnåelig ideal. Jeg respekterer at andre ikke forstår "problemet" mitt med disse tingene. Det jeg savner litt i kritikken av kritikken er synspunkter på hvorfor de tingene jeg reagerer på er helt ok for andre. Ikke bare "det plager ikke meg", mer litt begrunnelse ift om man da syns det er ok med uoppnåelige kroppsidealer osv - og evt hvorfor det er ok osv. Liker man det? Eller når det gjelder eksponering av barn, er det fagfolk osv sier om det feil? Hvorfor? Hva er feil med det de har uttalt?  Jeg føler det er influencerne som tar feil. 

Føler at det er så mye "krangling" her inne for tiden. Det er ikke nødvendig selv om man ikke er enige.

Dette ble langt,  men dette er litt av mine tanker rundt diskusjonen som pågår mellom kritikere av CBE og kritikerne til tråden. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Isild skrev:

Jeg er helt enig i at motinnlegg er viktig, det skaper debatt. Jeg kan bare snakke for meg, men jeg tåler at andre ikke er enige med meg, og hvem vet - kanskje jeg også kan tenke over noen ting en gang til når noen kommer med synspunkter som er motsatt av de jeg selv har. Kanskje jeg blir bevisst på noe jeg ikke har vært bevisst på før. 

Jeg siterer ikke hele innlegget kun for å spare plass.

Jeg vil tro at så lenge kritikken mot CBE gjentas og gjentas så vil kritikken mot kritikerne gjentas og gjentas. Så kan man diskutere hvorvidt noen av de som skriver i denne tråden, uansett hvilken "side" man er på, kommer noe sted med å gjøre det. Men så er ikke alltid det å komme noe sted det som er viktig, men heller bare det å lufte en mening eller tanke. Og jeg synes det er synd at det er så lite rom for å lufte tanker og meninger som ikke deles av "kjernen" her inne.

Det er ingen tvil om at det kommer innlegg både rettet mot CBE og mot CBE-kritikerne som kan være usaklige, ufine og unødvendige. Mitt inntrykk er at begge deler kommer av frustrasjon.

Ellers er jeg fullstendig enig med deg i man bør kunne være uenige uten å krangle. Jeg skulle virkelig ønske at denne tråden hadde takhøyde nok til å å dele ulike meninger uten å bli møtt slik man blir møtt her inne. Det skaper en ond sirkel som fører til "krangling" og usakligheter fra alle parter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den instastoryen hennes er virkelig et kapittel for seg. Hun går rundt med telefonen og stirrer og gliser og fniser forelsket til seg selv. Jeg kjenner ingen som oppfører seg sånn. Selv ikke tenåringer. Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være mulig? 

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Snøsøta skrev:

Jeg er enig i at det er bra at de gjør noe for å hjelpe andre, men jeg er ikke enig i at Omvendt julenisse slik det ble organisert og gjennomført i fjor er et bra tiltak. Om de ikke gjør noen grundige endringer håper jeg de ikke gjennomfører i år, men at de heller bruker influencervirksomheten til å reklamere for og støtte opp under andre, mer profesjonelle og faglig forankrede tiltak.

Vi trenger ikke en ny runde med hvor CBE.no soler seg i glansen av andre sine donerte gaver og brukte leker fra eget hushold. Vi trenger ikke en ny runde med svakt personvern og manglende anonymisering av de som trenger hjelp. Og jeg synes det er helt uspiselig at et influencerpar som lever i en boble med lite kontakt med resten av verden skal sitte i sofaen og vurdere søknader om hjelp og granske inntekt og sosiale medier for de som er i en utsatt og ydmykende situasjon. Jeg må innrømme at tanken på en ny runde med «Hollywood-fruer som driver veldedighet for at de selv skal føle seg bra» gir meg lyst til å kaste opp. 

Hvis de vil gjøre noe for andre så kan de starte med å reklamere gratis for andre hjelpeorganisasjoner, snakke opp og samarbeide med andre som hjelper sårbare grupper før jul og søke bistand fra folk med kompetanse og erfaring.  Målet med å hjelpe må være at flest mulig skal få best mulig hjelp, ikke innholdsproduksjon eller å bli beundret for sin egen «godhet».

helt enig. De kan for eksempel begynne med å støtte Redd Barna gratis. Det ville vært hundre prosent forbedring rett der.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Surikatt skrev:

Den instastoryen hennes er virkelig et kapittel for seg. Hun går rundt med telefonen og stirrer og gliser og fniser forelsket til seg selv. Jeg kjenner ingen som oppfører seg sånn. Selv ikke tenåringer. Jeg skjønner virkelig ikke at det kan være mulig? 

Noe mer tanketom liv skal man lete lenge etter. Vil si at hun er på nivå med paradise hotell deltakerene. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Snøsøta skrev:

Jeg er enig i at det er bra at de gjør noe for å hjelpe andre, men jeg er ikke enig i at Omvendt julenisse slik det ble organisert og gjennomført i fjor er et bra tiltak. Om de ikke gjør noen grundige endringer håper jeg de ikke gjennomfører i år, men at de heller bruker influencervirksomheten til å reklamere for og støtte opp under andre, mer profesjonelle og faglig forankrede tiltak.

Vi trenger ikke en ny runde med hvor CBE.no soler seg i glansen av andre sine donerte gaver og brukte leker fra eget hushold. Vi trenger ikke en ny runde med svakt personvern og manglende anonymisering av de som trenger hjelp. Og jeg synes det er helt uspiselig at et influencerpar som lever i en boble med lite kontakt med resten av verden skal sitte i sofaen og vurdere søknader om hjelp og granske inntekt og sosiale medier for de som er i en utsatt og ydmykende situasjon. Jeg må innrømme at tanken på en ny runde med «Hollywood-fruer som driver veldedighet for at de selv skal føle seg bra» gir meg lyst til å kaste opp. 

Hvis de vil gjøre noe for andre så kan de starte med å reklamere gratis for andre hjelpeorganisasjoner, snakke opp og samarbeide med andre som hjelper sårbare grupper før jul og søke bistand fra folk med kompetanse og erfaring.  Målet med å hjelpe må være at flest mulig skal få best mulig hjelp, ikke innholdsproduksjon eller å bli beundret for sin egen «godhet».

Ja, @Pjolterbeist , dessverre forsvinner gode innlegg fra f.eks. @Snøsøta i det jeg oppfatter som avsporing fra det som diskuteres.  Jeg løfter det derfor frem igjen.  😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Surikatt said:

Ikke døm så hardt nå da, frua har tross alt pimpet opp ørene sine i dag 🤣 Blir det kleinere nå, vet jeg ikke helt.... 😮

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som støtter CBE.no og "Omvendt Julenisse"  slik det ble gjennomført i fjor? Jfr. @Snøsøta sitt innlegg jeg siterte over?

Jeg gjør det ikke,  da tiltaket for min del virket å handle om "merkevarebygging" fremfor en genuin tanke om å hjelpe andre. Det er mitt inntrykk.

I tillegg til det Snøsøta oppsummerte, " tigget" cbe bil og bilvask til "Omvendt Julenisse". Det ble brukt tid på å dokumentere dette i cbe.no sine SoMe-kanaler.  Når bilen ble dekket med reklame "lyste det" veldedighet. Det ble påpekt her inne. Etterpå var bilen ubrukelig til et av formålene (kjøre ut gaver).

Når dette er skrevet: Jeg støtter veldedighet, men man bør huske på at CBE.no i dette tilfellet konkurrerte med andre veldedighetsorganisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lavande said:

Er det noen som støtter CBE.no og "Omvendt Julenisse"  slik det ble gjennomført i fjor? Jfr. @Snøsøta sitt innlegg jeg siterte over?

Jeg gjør det ikke,  da tiltaket for min del virket å handle om "merkevarebygging" fremfor en genuin tanke om å hjelpe andre. Det er mitt inntrykk.

I tillegg til det Snøsøta oppsummerte, " tigget" cbe bil og bilvask til "Omvendt Julenisse". Det ble brukt tid på å dokumentere dette i cbe.no sine SoMe-kanaler.  Når bilen ble dekket med reklame "lyste det" veldedighet. Det ble påpekt her inne. Etterpå var bilen ubrukelig til et av formålene (kjøre ut gaver).

Når dette er skrevet: Jeg støtter veldedighet, men man bør huske på at CBE.no i dette tilfellet konkurrerte med andre veldedighetsorganisjoner.

Jeg støtter veldedighet som feks omvendt julenisse, men ikke på måten CBE gjorde det. De mistet all respekt da de tagg om å få papir, saks og hyssing.... seriøst???? Der sitter dem, stinn av penger, og liksom skal hjelpe mennesker i nød, samtidig som de tigger etter sånt? Og samtidig lar seg filme mens tårene renner over egen godhet? Nei takk. Kvalmt, rett og slett. Støtter heller organisasjoner som driver pga oppriktig omsorg for andre, ikke folk som driver for å fremme seg selv og sin egen såkalte "godhet". Dette paret eier null empati for andre, så lenge det ikke gagner dem selv.

• Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Snøsøta skrev:

Så enig i dette!! 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om barn i den alderen som har slitt ut syklene sine (og som får nye på slutten av sesongen).

Her sykles det mye hver dag, men syklene er fullt brukbare til å gå videre i arv. Godt mulig vi handler mer kvalitet framfor kvantitet da.

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minnie Mus skrev:

Ikke døm så hardt nå da, frua har tross alt pimpet opp ørene sine i dag 🤣 Blir det kleinere nå, vet jeg ikke helt.... 😮

Du må ikke glemme at det var fordi hun gikk i joggedress.. les hvit ettersittende topp bed fokus på bryst der også gitt.. rart det der. Synes virkelig cbe blir grunnere og grunnere, har mistet fotfestet totalt og absolutt alt bloggen handler om er tanketomt og helt uinteressert, det eneste de gjør er og har en negativ innvirkning på jenter sin oppfattelse av kropp og hva som er «perfekt» liv. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...