Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Kollontaj skrev:

En ting er å ha besøk, men å la unger fra ulike familier og steder sitte helt oppi hverandre i en sofa? Og dokumentere det? Ungene har lært på skolen og i barnehagen at de skal holde seg en meter unna hverandre, men foreldrene gir visst faen. Det er jo renspikka toskeskap de fremviser. 

Men det er jo ikke forbudt fra regjeringen å gjøre dette, kun retningslinjer og anbefalinger, på lik linje med for eksempel å bruke sykkelhjelm. Og da føler ikke bloggerparet at det angår dem. Det har man sett bevis på igjen og igjen. Fint å være hevet over alt mulig...

• Liker 30
Skrevet (endret)
6 hours ago, Inocybe said:

@Luvinesta Jeg kunne godt tenke meg din nyansering av debatten som går nå. Jeg siterer deg fordi du tydeligvis reagerte på jeg kalte influencere generelt og CBE.no spesielt for navlebeskuende duster (se sitater) fordi de bryter Corona-tiltakene. Men også fordi du flere ganger har skrevet at debatten her på KG er for ensidig og pedantisk.

Så med de siste innleggene på CBE.no som igjen viser flere og gjentakende brudd på Corona-tiltakene, hva mener du kan nyansere kritikken bloggeren får for dette?

Det kan slik jeg ser det være tre grunner til disse innleggene: 1. Hun/de vet ikke bedre. 2. Hun/de mener smittevern og nasjonal dugnad ikke gjelder henne/dem og driter i det eller 3. Forsøk på å provosere seg til interesse og flere klikk enn de, hva er det 15 000 lesere hun har nå og 317 000 IG-følgere? 
For det første er det litt rart om to oppgående voksne ikke har fått med seg det er Corona-pandemi. Det er neppe sannsynlig tenker jeg.
Hvis hun/de ikke bryr seg vil jeg påstå at navlebeskuende drittsekker er spot on i å beskrive slike handlinger. Og dem har bloggeren publisert _mange_ av nå i tiden etter 13. mars. Det er nemlig egoistisk å drite i FHIs anbefalinger om avstand og heldigvis har mange nok nordmenn respektert anbefalingene så smittespredningen er relativt lav. CBE der i mot måtte (!?) filme kroppsnære bilder med PTen sin og idyllisk selskap med alt for mange og alt for nær kontakt. PTen og familien hans er ikke noe bedre de altså. 
Men hvis det er klikk og oppmerksomhet det dreier seg om er det da verdt det? Et lite oppsving for en blogger men med særdeles dårlig innflytelse på lesere som kanskje ser opp til henne med økt smittespredning langt ut over PT-familien til følge? Hvis CBE kan kan jeg også. 
Er det slik at CBE ønsker å inspirere til god helse men bare den typen helse som handler om trening og flat mage og ikke den som omhandler folkehelse og forhindre at mennesker i risikogruppene dør en horribel død med kvelningsfornemmelser helt til det er slutt? Hvilken form for god inspirasjon er dette da @Luvinesta? Hvordan er kritikk av dette smålig? Det er da virkelig CBE.no som er smålig og egosentrisk her. 

At jeg brukte dine uttalelser som et eksempel på useriøs kritikk er ikke enstbydende med at jeg ikke mener at det er dumt å ikke overholde 2 meters avstanden. Altså... Du går ikke bort til en hvilken som helst person på gata som ikke overholder 2 meters regelen, eller har lange negler(...) og forteller dem hvor navlebeskuende h*n er og hvor tett vedkommende er i topplokket gjør du vel? Det blir tydeligvis 1000 ganger verre med en gang det er CBE, og det er det jeg reagerer på hvertfall. Om du var saklig i innlegget ditt, så ville jeg aldri reagert eller tatt det som et eksempel på useriøs og flåsete kritikk. CBE er virkelig ikke bloggeren som har vært uforsiktig så langt. Og jeg tviler på at retningslinjene forteller folk at de skal file ned neglene sine. Hun filte neglene, om det var pga at de ble stygge eller for å forhindre smitte spiller ingen rolle nå. Du bør kanskje følge retningslinjene og dugnaden selv ved å unngå stigmatisering...

Skulle tatt seg ut om jeg kalte deg navlebeskuende dust, at du er en fullstendig tett i hodet ditt er og hvor ubrukelig brukere og tråden her er fordi jeg mener det er uetisk, skadelig, eller fordi jeg er uenig... Da tenker jeg pipa raskt ville fått en annen lyd.

Jeg mener også det er utrolig dumt å samles mange, og spesielt hvordan mange influencere holder på nå, men veldig mange er også flinke og følger retningslinjene slik jeg har sett det. Caroline har jeg kun sett det ene bildet nå med den personlige treneren (og har man personlig trener så er det temmelig umulig å holde 2 meters avstand) det mener ikke jeg kvalifiserer til å være fullstendig tett i topplokket, at hun gir fullstendig blaffen i hele pandemien og bryr seg kun om seg selv, det skal litt mer til enn at man ikke overholder 2 meters regelen til treneren sin som man jobber tett med før jeg mener det om noen. Men ja, jeg mener det er veldig dumt og tankeløst å legge ut slikt på bloggen sin i disse tider.

Overdrivelsene dine i innlegget som skal indikere hvor teit hun er og uviktig jobb hun har hjalp ikke akkurat på for å ta deg seriøst heller. Det fører absolutt ingenting konsktuktivt med seg å sitte å rante på den måten. Du vet nok like godt som de fleste andre at hun ikke mener at nasjonal dugnad gjelder for alle andre enn henne, om du legger godvilja til. Ta deg en tur på kjøpesenteret og kjeft på folk der, for det er slik smitte sprer seg nå.

Endret av Luvinesta
  • Liker 15
Skrevet
9 minutter siden, Luvinesta skrev:

At jeg reagerte på at du kalte CBE for navlebeskuende dust er ikke enstbydende med at jeg ikke mener at det er dumt å ikke overholde 2 meters avstanden. Altså... Du går ikke bort til en hvilken som helst person på gata som ikke overholder 2 meters regelen, eller har lange negler(...) og forteller dem hvor navlebeskuende (på tide å finne et nytt ord?) h*n er og hvor tett vedkommende er i topplokket gjør du vel?

Eh.. man kan ikke sammenligne cbe og en total ukjent på gata. Cbe har dokumentert at det ikke tenkes på andre i over 10 år. Det kan ikke sammenlignes med Gud og hvermann med lange negler. Det er vel heller ingenting i bloggen som beviser at de ikke er tette i topplokket heller.. 

• Liker 27
Skrevet

CBE har dokumentert mer enn bare bildet av PT og henne i tett kroppskontakt, altså. Bla en sofa fylt med barn fra ulike husstander. 

Og når men er influenser med flere hundre tusen følgere, kan man jo gjerne prøve å vise frem noe annet enn  soleklare brud på anbefalingene/retningslinjene. Jeg fatter ikke hvorfor hun publiserer slik. 

• Liker 44
Skrevet (endret)

Jeg tror at  den ulike oppfatningen av hvorvidt man kan sammenlikne CBE med en forbipasserende på gaten, markerer skillelinjen mellom mange av debattantene her inne. Jeg mener også at det er å ikke  ta henne på alvor som profesjonell påvirker, når man mener at hennes ulike brudd på retningslinjer, regler, lover, barnerettighetskonvensjonen og skikk og bruk, ikke skal eller kan påtales av ulike årsaker.

Det rettes mye kritikk mot at kritikken her inne aldri tar slutt. Men det er jo ikke de samme overtrampene som diskuterer igjen og igjen - det er jo nye overtramp. Den ene sykkelturen uten hjelm, publiseres bare dager etter den forrige. Filming av barn på løpetur, følges bare dager senere av bilder og kommentarer om barnets utseende - dagen etter eksponeres et annet barn i bloggen, og hele tiden er det en strøm av barn på film og bilder i IG-stories. Nå ligger det film av en gjeng barn tett sammen i en sofa på IG-stories - barn som ikke tilhører samme husstand.  Det postes om stadig nye produkter med #forhandler - ute at det merkes med reklame.

Det er jo ikke slik at hun gjorde en feil en gang og blir konfrontert med den samme feilen hele tiden. Det er riktignok variasjoner over samme tema, det er riktig. Men at hun for tusende gang eksponerer en mindreårig, burde ikke frita henne for kritikk fordi hun har gjort det og fått kritikk or det tusen ganger før. Det blir jo verre for hver gang - hvis man skal kjøpe at det er for mye kritikk for ofte, så blir man jo offer for en slags utmattelsestaktikk som definitivt er til hennes fordel. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 41
Skrevet
22 minutter siden, Titori skrev:

Jeg tror også de legger ut provoserende ting med vilje for å få oppmerksomhet og klikk (jf besøk og nærkontakt etter folk har reagert på det). At man ønsker å fremstå sånn er en gåte.. Men det kan ikke være noen tvil om at det er det de gjør når de presser inn rumpefokus, sykling uten hjelm, OG vin (og reklame) i ett og samme innlegg? 

Og barneeksponeringen når nye høyder. #hairgoals?? Akkurat som om det er noe barnet har oppnådd? Hva vil yngste føle om hun ikke får like tykt hår og er like #goals? (bare denne setningen jeg skrev nå viser hvor absurd dette er). Hva med å fokusere på egenskaper og ikke utseende.. Og hold det uansett privat! For et press det blir for disse barna etter hvert. Ja, de får det med seg, og spesielt når de blir eldre og skal leve opp til alt dette perfekte samtidig som at verden ser på og vet hvem de er. Hadde ikke fått sove om det var mine barn. 

Viser til cbe sitt svar i kommentarfeltet: "det er jo kjempehyggelig for meg at noen syns .... har fint hår <3" 

Hæ?? 

Huff, nå måtte jeg inn og se - og det har hun skrevet, ja. :trist: 

Hun har jo sagt før at hun synes det er greit å legge ut bilder av barna så lenge bildene er "delikate". Utfra den logikken så synes hun nok at bildene er ok. Jeg synes det er så vanskelig å forstå at hun ikke reflekterer over hva det vil si at så mange ser disse bildene når seksåringen ikke har begrep om hva det vil si. 317 000 følgere er jo flere mennesker enn det bor i Bergen. Alle synes det er hyggelig å få ros for barna sine. Men så mange fremmede man ikke vet noe om - det er jo dritskummelt. Mamma til Michelle har fortalt om at noe av det verste hennes datter visst om, var fremmede som kom bort til dem på gaten.  SLik kan man skjerme barna for så enkelt som bare det.

• Liker 37
Skrevet

En annen ting. Influencere som får oppmerksomhet de ikke liker, sletter kommentarer eller blokkerer folk. barna kan jo ikke gjøre det. Hva om den massive oppmerksomheten i seg selv er uønsket?

• Liker 36
Skrevet

Så hyggelig for mor at datter har fint hår. 

Altså, når man trodde man hadde sett alt. Det mest skremmende er at jeg er ganske sikker på at hun faktisk ikke skjønner at noen reagerer på dette. I den rosa bloggerverden er det å fremelske det vakre en så naturlig del av livet at de er helt uforstående til at noen kan reagere negativt på dette. 

For en forrykt virkelighet å leve i. 

• Liker 37
Skrevet (endret)
2 timer siden, Luvinesta skrev:

At jeg brukte dine uttalelser som et eksempel på useriøs kritikk er ikke enstbydende med at jeg ikke mener at det er dumt å ikke overholde 2 meters avstanden. Altså... Du går ikke bort til en hvilken som helst person på gata som ikke overholder 2 meters regelen, eller har lange negler(...) og forteller dem hvor navlebeskuende h*n er og hvor tett vedkommende er i topplokket gjør du vel? Det blir tydeligvis 1000 ganger verre med en gang det er CBE, og det er det jeg reagerer på hvertfall. Om du var saklig i innlegget ditt, så ville jeg aldri reagert eller tatt det som et eksempel på useriøs og flåsete kritikk. CBE er virkelig ikke bloggeren som har vært uforsiktig så langt. Og jeg tviler på at retningslinjene forteller folk at de skal file ned neglene sine. Hun filte neglene, om det var pga at de ble stygge eller for å forhindre smitte spiller ingen rolle nå. Du bør kanskje følge retningslinjene og dugnaden selv ved å unngå stigmatisering...

Skulle tatt seg ut om jeg kalte deg navlebeskuende dust, at du er en fullstendig tett i hodet ditt er og hvor ubrukelig brukere og tråden her er fordi jeg mener det er uetisk, skadelig, eller fordi jeg er uenig... Da tenker jeg pipa raskt ville fått en annen lyd.

Jeg mener også det er utrolig dumt å samles mange, og spesielt hvordan mange influencere holder på nå, men veldig mange er også flinke og følger retningslinjene slik jeg har sett det. Caroline har jeg kun sett det ene bildet nå med den personlige treneren (og har man personlig trener så er det temmelig umulig å holde 2 meters avstand) det mener ikke jeg kvalifiserer til å være fullstendig tett i topplokket, at hun gir fullstendig blaffen i hele pandemien og bryr seg kun om seg selv, det skal litt mer til enn at man ikke overholder 2 meters regelen til treneren sin som man jobber tett med før jeg mener det om noen. Men ja, jeg mener det er veldig dumt og tankeløst å legge ut slikt på bloggen sin i disse tider.

Overdrivelsene dine i innlegget som skal indikere hvor teit hun er og uviktig jobb hun har hjalp ikke akkurat på for å ta deg seriøst heller. Det fører absolutt ingenting konsktuktivt med seg å sitte å rante på den måten. Du vet nok like godt som de fleste andre at hun ikke mener at nasjonal dugnad gjelder for alle andre enn henne, om du legger godvilja til. Ta deg en tur på kjøpesenteret og kjeft på folk der, for det er slik smitte sprer seg nå.

Klart det blir verre når det er CBE.no som publiserer det på SoMe’ene sine. CBE.no er her hverken privat-Caroline eller en eller annen fjott på et kjøpesenter. CBE har slått seg opp som og lever av være påvirker. Påvirkning virker både på godt og vondt og her velger CBE.no altså å bruke påvirkningskraften sin særdeles negativt. Faktisk kan man litt flåsete si det er 15 000 eller 317 000 ganger verre når CBE.no gjør det. Å "stigmatisere" influencer-bedrifter som undergraver folkehelse, bryter regelverk og barns rett til privatliv har jeg ingen problemer med. Dette er ikke noe influenceren gjør i sin private sfære men som i kraft av også å være en bedrift. Der i ligger en vesentlig forskjell.

Og hvis jeg skule finne på å gjøre like idiotiske handlinger som CBE og med samme påvirkningskraft er du velkommen til å kalle meg en navlebeskuende dust. For det er akkurat det jeg hadde vært.

Legg merke til jeg både har skrevet "influencere generelt" og navngitt noen av de andre navlebeskuende influencerne. Dette gjelder dessverre ikke bare CBE men mange, men det at hun ikke er enste som gjør slikt gjør det på ingen måte mer greit. Tvert i mot. Jo flere i fluencere som bruker påvirkningskraften sin på å drite i corona-dugnad ting jo verre er det. 

Angående PTen så må CBE rett og slett vente med kroppskontakten slik resten av landets bedrifter og privatpersoner må. Alle i hele landet avstår fra det de ønsker både privat og på jobb nå - unntatt CBE virker det som. Så nei jeg klarer ikke å skjønne at CBE tar Corona-dugnaden ut fra det hun selv velger å legge ut. 
Dessuten er dette innlegget ikke beskrevet som en treningsøkt men en filming av øvelser til Netfit og da er det null problem å holde avstand og bare korrigere verbalt. Med 11 år i treningsinspirasjonsbransjen burde ikke CBE behøve mer veiledning enn verbalt for å lage filmsnutter altså. Bildet hvor hun ligger oppe på PTen har hun til og med beskrevet med "hahaha måtte bare :)" og det sier klart at det var helt unødvendig. I tillegg er det bildene av familier tett i tett i sofa og med et spedbarn som ikke er hennes. Ganske mange brudd på holde-avstands-oppfordringen med andre ord.

Endret av Inocybe
Presisering
  • Liker 45
Skrevet

Angående det å ta CBE seriøst som en profesjonell påvirker, så har jeg ikke inntrykk av at hun blir tatt nettopp det her i denne tråden. Det skrives jo mye om hvor dårlig hun treffer sin målgruppe, hvor lite relevant det er det hun skriver om, hvor bakpå hun er når det kommer til mote og interiør, hvor lite inspirerende hun er når det kommer til mote, sminke, trening og interiør, hvor lite likes og kommentarer hun har i forhold til antall følgere, hvordan antall følgere stadig synker, hun vinner ingen priser på blogger awards, hvordan bloggen nok er et synkende skip osv.

Hvis disse tingene stemmer, så vil jo det tilsi at hun faktisk ikke påvirker særlig mange, og de hun påvirker er stadig færre.

• Liker 11
Skrevet

Jeg bare fatter ikke at det er mulig å vurdere dette på en annen måte enn det @Inocybe så innlysende fremlegger. Må CBE forsvares uansett? 

• Liker 29
Skrevet

Jeg ser ingen av motkritikerne som har vært her inne i det siste som forsvarer CBE uansett.

• Liker 11
Skrevet

Som profesjonelle i ulike bransjer er vi alle vant med å bli målt opp mot faglige standarder og kvalitetskrav, og vurdert på den jobben vi gjør. Evalueringer blir utført av ledere, av brukere/klienter/kunder/studenter +++, og av en selv. I hvert fall er dette dagligdags i de alle fleste jobber med en viss grad av ansvar og tyngde - mulig ikke alle har denne erfaringen i samme grad?

Å bli målt på resultater og mot kvalitetskrav ER å bli tatt på alvor i jobben sin. Jeg kan ikke skjønne at CBE.no skal ønske å få jobben hun gjør vurdert på noen annen måte? Har hun ingen kvalitetskrav til seg selv?

• Liker 36
Skrevet
1 minutt siden, Aricia skrev:

Som profesjonelle i ulike bransjer er vi alle vant med å bli målt opp mot faglige standarder og kvalitetskrav, og vurdert på den jobben vi gjør. Evalueringer blir utført av ledere, av brukere/klienter/kunder/studenter +++, og av en selv. I hvert fall er dette dagligdags i de alle fleste jobber med en viss grad av ansvar og tyngde - mulig ikke alle har denne erfaringen i samme grad?

Å bli målt på resultater og mot kvalitetskrav ER å bli tatt på alvor i jobben sin. Jeg kan ikke skjønne at CBE.no skal ønske å få jobben hun gjør vurdert på noen annen måte? Har hun ingen kvalitetskrav til seg selv?

Jeg vil ikke kalle innholdet i denne tråden for noen faglig standard eller saklige kvalitetskrav og evalueringer. Ikke kan jeg se at særlig mange i denne tråden er CBEs sjef, bruker, klient eller kunde heller da svært mange her inne sier at de ikke er i hennes målgruppe samt at en del har boikottet de butikker/bedrifter som sponser CBE samt at også noen ikke vil gå inn på hennes blogg for å ikke gi henne klikk.

• Liker 12
Skrevet (endret)
16 minutter siden, MissLucy skrev:

Og nettopp derfor er alle landets treningssentre stengt.

Har du ikke fått med deg det??????????

Hehe, nettopp.

Men neida, her skal man agere dypt indignert fordi ÉN person ikke automatisk og svært unntaksvis blir unnskyldt når hun lar være å rette seg etter enkle regler hele befolkningen har innfunnet seg med i et par måneders tid, OG finner det naturlig å flashe denne avvikende oppførselen i sine åpne SoMe-kanaler.

Det er som om den sarkastiske indignasjonen og påføring av skam på den som våger å påpeke galskapen er ment å kompensere for det totale fraværet av holdbare argumenter.

Endret av Aricia
  • Liker 36
Skrevet
På 7.2.2020 den 19.33, Lin10 skrev:

Hun merker reklame, så enkelt er det. Her er det ikke merket med det og derfor betalt selv. En kan bestille en pakke til dette rommet som inkluderer alt det de har fått. Også personlig velkomsthilsen. Hotellet kan i ettertid ha ønsket å kjøpe bilder de har tatt, eller han har bare sagt ja til at de kan bruke. LK er en dyktig fotograf og det er flotte bilder. Det er heller ikke nevnt ved navn hvem det er bilder av eller at det er noen typisk annonse. Ikke noe ulovlig dette. Storm i et vannglass og spekulasjoner om umerket reklame nok 

10 minutter siden, Aricia skrev:

Hehe, nettopp.

Men neida, her skal man agere dypt indignert fordi ÉN person ikke automatisk og svært unntaksvis blir unnskyldt fordi hun lar være å rette seg etter enkle regler hele befolkningen har innfunnet seg med i et par måneders tid, OG finner det naturlig å flashe denne avvikende oppførselen i sine åpne SoMe-kanaler.

Det er som om den sarkastiske indignasjonen og påføring av skam på den som våger å påpeke galskapen er ment å kompensere for det totale fraværet av holdbare argumenter.

Dette kvinnemenneske er rett og slett ufordragelig! Her driver folk å tar avstand,folk mister sine kjære men hun gir faen og viser det til hele verden. Burde skamme seg !

• Liker 3
Skrevet

Det meste skal forsvares, inntil det parodiske. Og når CBE driter seg maksimalt ut så kan metakritikerne til nød dra en "jeg ville nok kaaaanskje muuuuligens ikke gjort det heeelt sånn, men dere må ikke kritisere det da!"

Om Carro hadde spist levende kattunger måtte vi antageligvis lide oss igjennom noen som hadde påpekt at "det ER jo for mange katter, da....", eller "vi har ikke noe med hva hun spiser", "det er ikke noe verre enn å spise søte små kyllinger, altså!", før vi tilslutt kanskje fikk et par "jeg ville nok valgt en annen protein kilde, men for Guds skyld ikke kritiser alt da!"

Det hender at jeg stusser på om noe av metakritikken her er performance art. 

• Liker 49

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...