Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Sursøtsaus said:

Pavlova har blitt like vanlig på 17. mai som fredagstaco og grandis selv om pizza ikke opprinnelig er norsk. Forstår ikke hvorfor folk gidder å henge seg opp i matvalget. Problemet i den posten er IKKE at de har pavlova under norsk tradisjonsmat, men at barnas skoledag blir kringkastet for hele verden på en kommersiell kanal. Å henge seg opp i bagateller som dette blir å redusere og flytte fokuset fra det virkelige problemet til fillesaker.

Jeg forstår selvsagt hva du og @BuffyTheVampire m fl mener.  Uthevet i ditt innlegg.  Og det skrev jeg også i mitt første svar på temaet. 🙂

image.thumb.png.efbb4c417d39e94250209247863cfd51.png

Skjermdump fra eget innlegg tidligere i dagens tråd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CityCityBangBang skrev (24 minutter siden):

Jeg forstår selvsagt hva du og @BuffyTheVampire m fl mener.  Uthevet i ditt innlegg.  Og det skrev jeg også i mitt første svar på temaet. 🙂

image.thumb.png.efbb4c417d39e94250209247863cfd51.png

Skjermdump fra eget innlegg tidligere i dagens tråd. 

En annen måte å gjøre det på er å unnlate å poste innlegget i utgangspunktet.

Det går an å stoppe opp et øyeblikk og bruke noen sekunder på å veie opp mot hverandre hvor viktig det er å kritisere at pavlova frontes som norsk tradisjonsmat (sic) vs det å bidra til å spre informasjon om navngitte barns skolehverdag.

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Aricia said:

En annen måte å gjøre det på er å unnlate å poste innlegget i utgangspunktet.

Stopp opp et øyeblikk og bruk noen sekunder på å veie opp mot hverandre hvor viktig det er å kritisere at pavlova frontes som norsk tradisjonsmat (sic) vs det å bidra til å spre informasjon om navngitte barns skolehverdag.

Absolutt. Men jeg vil minne om at det var Caroline Berg Eriksen (altså barnas mor, med 300.000 følgere) som valgte å spre informasjon om navngitte barns skolehverdag.

Og man kan rapportere innlegg og stole på at moderatorene gjør jobben sin. Eventuelt melde seg som moderator selv hvis man mener de gjør en dårlig jobb. 

Endret av CityCityBangBang
La til det i parentes
  • Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CityCityBangBang skrev (15 minutter siden):

Absolutt. Men jeg vil minne om at det var Caroline Berg Eriksen som valgte å spre informasjon om navngitte barns skolehverdag.

Og man kan rapportere innlegg og stole på at moderatorene gjør jobben sin. Eventuelt melde seg som moderator selv hvis man mener de gjør en dårlig jobb. 

Jeg rapporterte umiddelbart.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Felis said:

(...) Og at flaggregler er valgfritt. (...)

Men det er det da, sånn som født rebell så sjekket jeg opp i det der engang, og flaggforskriften gjelder offentlig flagging.
(Også kan man selvsagt snakke om skikk og bruk, kotyme, alt det der, men.) 

Jeg kritiserer ikke, bare så det er sagt, eller sier at man ikke bør følge de, jeg bare kjente min indre rebellfot rykke. 😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (29 minutter siden):

Det er mulig diskusjonen om pavlovas opphav ikke er så viktig, eller relevant, men hvordan Caroline takler kritikken er den samme som alltid. Henge ut følgerne med navn og profilbilde er kjent taktikk fra den kanten, og tyder på at noen traff en nerve...

Jeg vedder på at hun trodde det var ei norsk kake. Hun tror tross alt at alle som blir tatt med keisersnitt er født to uker for tidlig. Og at 1. mai er arbeidernes frihetsdag, fordi de må sove ut etter de heftige festene natta før (og ingen driver med paroler og tog, for det har hun aldri sett, enda hun bor i sentrum av Sarpsborg). Og at flaggregler er valgfritt. Og at man kan plukke blomster i parken. Og at bilder av barn på internett ikke er så farlig, så lenge bildene er delikate... 

Bilde fra instastory, kan ikke lenkes til..

.Skjermbilde2023-10-24kl_22_03_32.thumb.png.a81a9e8751dd6daef91f3ccb12712503.png

For en arrogant kje..,

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi hadde absolutt ikke trengt å vite hva slags opplegg det var for barna på skolen i dag. Men det er så bra content, vet du. 🙄 

Siden det var så mye snakk om Pavlova. Er det ikke litt komisk å filme kakene for så å filme seg selv i speilet for å le litt og dra håret bak øret mens man poserer. Så ble det utseendefokus blandet med kakebaking også. Sikkert naturlig for Caroline, ikke fullt så naturlig for de fleste av oss. 

"...skal vi få laga noe kreeeem, så blir det bra, heh"

https://instanavigation.com/user-profile/carolinebergeriksenno

IMG_2282.jpeg

Endret av Snødronninga
Mer tekst
  • Liker 29
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødronninga skrev (3 minutter siden):

Nei vi hadde absolutt ikke trengt å vite hva slags opplegg det var for barna på skolen i dag. Men det er så bra content, vet du. 🙄 

Siden det var så mye snakk om Pavlova. Er det ikke litt komisk å filme kakene for så å filme seg selv i speilet for å le litt og dra håret bak øret mens man poserer. Så ble det utseendefokus blandet med kakebaking også. Sikkert naturlig for Caroline, ikke fullt så naturlig for de fleste av oss. 

IMG_2282.jpeg

For ikke å glemme filter og vinkel og vidvinkel og what not for å se ut som om hun har en barnekropp i størrelse - noe hun tydeligvis blir svært glad for å se i eget mobilbilde...

Dette er like mye klassisk proana som mage- og senebildene hun stadig vekk legger ut. Redigere seg sykelig tynn, og legge ut bilde av mat... blir knapt mer klassisk enn dette.

Hva annet hun ev. måtte ønske å formidle med dette bildet, det kan jeg ikke forstå.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruJohansen skrev (39 minutter siden):

"Informasjonen, som mange har delt med meg, er ikke nødvendig 😅" = "Jeg visste dette selvfølgelig fra før, du føyer deg inn i rekken av fjols som kaster bort min og din tid ved å informere meg om ting jeg helt åpenbart kan"

"Jeg ser at flere syns det er rart at jeg valgte å lage Pavlova 😄 Dette handlet ikke om å representere norsk mattradisjon, men om å formidle noe om hva som er norsk for deg. Vi spiser alltid Pavlova på 17 mai, det er en sterk tradisjon for oss som følger med nasjonaldagen, derfor har jeg laget det hvert år til denne anledningen også 😊"

Hva skulle folk egentlig ha spurt om for å få klarhet i dette? "Nøyaktig hva er ordlyden i oppgaven, siden du laget Pavlova?" 

Er for øvrig enig i at selve kakevalget er langt ute i ytterkanten av hva som trenger å kritiseres. Kommunikasjon med følgerene derimot... @Felis

Hun har en ovenfra og ned holdning og måte å snakke til andre på. Hun får nok noen spydige spørsmål og kommentarer av og til, men hun kunne holdt seg for god til å svare på den måten hun gjør, i tillegg til å henge ut noen med fullt navn. (!!) Hun viser seg egentlig som en besserwisser, hvor ingen trenger fortelle henne noe, for selvsagt VET hun. Ganske usympatisk oppførsel, og dette er langt i fra første gangen. 

• Liker 31
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare Forbrukertilsynet vil ha muligheten til å gi store bøter til bedrifter som bryter lovene FT forvalter.

Nå skal også Arbeidstilsynet få samme mulighet, inntil 4 % av firmaets omsetning, ved grove brudd på Arbeidsmiljøloven. https://www.nrk.no/dokumentar/regjeringen-vil-mangedoble-storrelsen-pa-boter-som-arbeidstilsynet-kan-ilegge-lovbrytere-1.16607813

Da er det bare å melde barnearbeidet disse bedriftseierne stadig holder på med på sine bedriftskanaler også til Arbeidstilsynet.

Det skal søkes på forhånd og firma må ha mottatt godkjenning på forhånd før de kan bruke barn i slike oppdrag som CBE og co stadig bruker barna deres. I tillegg har barn rett på lønn og andre vilkår skal være oppfylt.

Absolutt ingenting tyder på at noen av influencerne søker Arbeidstilsynet om godkjenning til barnearbeidet de selv presenterer på sine bedriftskanaler.

Endret av Frisk Frosk
Link
  • Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødronninga skrev (18 minutter siden):

"...skal vi få laga noe kreeeem, så blir det bra, heh"

IMG_2282.jpeg

Jeg ser for meg røyting på den kaka der😅 og at hun har pyntet kaken etter å ha fiklet med håret. For det er dét hun forteller meg i storyen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøken Globus skrev (7 timer siden):

Felis skrev (1 time siden):

Det er mulig diskusjonen om pavlovas opphav ikke er så viktig, eller relevant, men hvordan Caroline takler kritikken er den samme som alltid. Henge ut følgerne med navn og profilbilde er kjent taktikk fra den kanten, og tyder på at noen traff en nerve...

Jeg vedder på at hun trodde det var ei norsk kake. Hun tror tross alt at alle som blir tatt med keisersnitt er født to uker for tidlig. Og at 1. mai er arbeidernes frihetsdag, fordi de må sove ut etter de heftige festene natta før (og ingen driver med paroler og tog, for det har hun aldri sett, enda hun bor i sentrum av Sarpsborg). Og at flaggregler er valgfritt. Og at man kan plukke blomster i parken. Og at bilder av barn på internett ikke er så farlig, så lenge bildene er delikate... 

.Skjermbilde2023-10-24kl_22_03_32.thumb.png.a81a9e8751dd6daef91f3ccb12712503.png

Jeg reagerer på at hun skylder på barna sine. Hun har bakt en kake som ikke er norsk fordi barna bad om den. Men da skulle jo hun ha informert dem om at kaken ikke er norsk og foreslått noe annet for dem. Det er det som er voksnes oppgave: å veilede barna. Ikke skylde på dem når man selv har gjort noe feil.

• Liker 38
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (2 timer siden):

Et typisk svar fra norges største harryblogger fra Særp.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hulderen skrev (6 timer siden):

Jeg reagerer på at hun skylder på barna sine. Hun har bakt en kake som ikke er norsk fordi barna bad om den. Men da skulle jo hun ha informert dem om at kaken ikke er norsk og foreslått noe annet for dem. Det er det som er voksnes oppgave: å veilede barna. Ikke skylde på dem når man selv har gjort noe feil.

Men kjære. Dette er jo helt absurd. "Hun skylder på barna når hun har gjort noe feil." Det er en kake på skolen. Ingen big deal.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare helt hårreisende hvordan hun/de svarer. 

Jeg blåser i om hun har med pavlova eller tilslørte bondepiker, og jeg blåser i om hun "flagrer" istedetfor å flagge. Men Treasures, Kontent og annonsørene burde skamme seg over å være så mange voksne som mener det er helt ok å lage innhold av hva barna skal gjøre på skolen. 

"Kan ikke skjule at man har barn". 

Selvfølgelig kan man velge å ikke vise bilder barna, eller å dele hva de skal, det er ikke det samme som å "skjule dem". 

• Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol79 skrev (11 minutter siden):

Men kjære. Dette er jo helt absurd. "Hun skylder på barna når hun har gjort noe feil." Det er en kake på skolen. Ingen big deal.

Nei, det er egentlig ikke det, men jeg syns selv det er helt absurd at hun velger å bruke (henge ut) ungene som årsak når hun får kritikk, etter at hun har slengt ut alle piggene. Hun er sikkert bare frustrert over å forhåndsdømmes eller noe, MEN SOM JOURNALIST BURDE HUN VITE AT DETTE OPPFATTES SOM ROPING. 

Hadde hun droppet setningen om ungene hadde det vært greit nok, men ikke bruk ungene som buffer når man går i totalt selvforsvar, ta heller "støyten" selv, selv om kritikken oppleves, og av og til og er, ufortjent.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synd faktisk at kommunikasjonen fra cbe denne gangen nesten er på sin plass. Jeg vet hun har historikk på verre kommunikasjon enn dette, og skjønner hvor denne kritikken kommer fra, syns det begynner bli rimelig smålig dette her likevel. 

og så er det noen som kritiserer selve kakevalget på en slik dag, altså jeg blir stum. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...