nonSilence Skrevet 24. april 2023 #81701 Skrevet 24. april 2023 Klink skrev (2 timer siden): Jeg prøver å forstå oppstandelsen og spør derfor etter hvorfor man zoomer inn og går med lupe for å sjekke om noe er fake eller ikke. Helt ærlig skulle jeg faktisk kun se nøyere på brillene for å se hvilket merke det var fordi de var fine. Så jeg leste logo, googlet og synes at spesielt a-ene såg litt annerledes ut. Derfor spurte jeg her om noen kunne mer og om det var helt vanlig eller ikke. Tro det eller ei satt jeg ikke og lette etter noe å ta henne på. Men det må være lov å spørre når man ikke vet, slik som du ofte gjør her. At det spinner videre til å ta opp igjen hva man støtter om man kjøper piratkopier synes jeg hvertfall er helt greit. 29 10
Frisk Frosk Skrevet 24. april 2023 #81702 Skrevet 24. april 2023 Klink skrev (6 minutter siden): Hvis hun virkelig hadde frontet det hadde hun oppfordret til det på en annen måte enn det hun nå har gjort med brillene. Ellers er det jo selvfølgelig ikke en god ide eller noen som fronter de tingene du ramser opp. Bedriften forsøker å vise at hun har dyre ting for å framstå som vellykket tror jeg, det er ikke bevisst å fronte de oppramset tingene eller å kjøpe det falske produktene. En ting til. Det du skriver her er ikke logisk når man kjenner bedriftens praksis når det kommer til fronting av produkter og reklame av produkter. Treasure AS med bedriftseierne CBE og LKE er kjent for å notorisk bryte norske lover når det kommer til markedsføring, ved å unnlate å merke reklamer for reklamer. Med andre ord, bedriften har en mangeårig praksis å vise til hvor de absolutt (!) ønsker å påvirke følgerne når hun viser produkter som ikke er merket med reklame. Bedriften er også godt kjent for å ikke skape gode reklame, spesielt når det er snakk om snikreklame er de kjente for å... nettopp snike inn produktene i sammenhenger, for å late som om de ikke utfører betalt markedsføring av produktene. Så ditt argument holder ikke, når man kjenner bedriftens strategi for å fronte produkter. Hvilket narrativ bedriftseierne ønsker å skape med de falske designproduktene spiller ingen rolle heller, for ved å bruke slike produkter støtter de internasjonal kriminalitet og terror. Mener du det er riktig av en bedrift å forsøke å tjene penger på denne måten? Mener du det er riktig eller galt av Treasure AS / Caroline Berg Eriksen å bruke falske designprodukter på sine bedriftskanaler? 19 2
Frisk Frosk Skrevet 24. april 2023 #81703 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (4 minutter siden): Har du feriert i fx Tyrkia, Thailand eller Dubai? Hva har det med saken å gjøre? 8
Frisk Frosk Skrevet 24. april 2023 #81704 Skrevet 24. april 2023 @Loboto, så fint du er tilbake i tråden. Jeg venter fremdeles på svar fra deg på disse spørsmålene: Hvordan tenker du samfunnet kan sikre at influencerbarn, som f.eks. Eriksens, får sine grunnleggende rettigheter som barn og enkeltindivider? Hvor mener du grensen går for selvbestemmelse, når du ser hvor ekstremt mye CBE og LKE har eksponert sine barn i nærmere ti år? Hvem skal sikre at disse influencerbarna får sikret lønn for sin innsats for Treasure AS i like mange år som de har levd? Hvor mener du grensen går for CBE mtp. barneeksponering eller generelt når det kommer til barneeksponering og barnearbeid? 25 6
Bendit Skrevet 24. april 2023 #81705 Skrevet 24. april 2023 Frisk Frosk skrev (Akkurat nå): Hva har det med saken å gjøre? Ja det lurer du nok på. Tenkte at dersom du har feriert der, så kunne jeg tenke meg å spørre deg noen spørsmål om hvorfor du da støtter land som bedriver terror, menneskehandel, kvinnemishandling og andre betenkeligheter. 4 1
Stargaze Skrevet 24. april 2023 #81706 Skrevet 24. april 2023 Sharpa VinterBerg skrev (4 timer siden): De fleste er klar over i dag at fake designermerker er en del av et kriminelt nettverk. Hvorfor vise foran hele verden at daglig leder støtter kriminelle nettverk? Fordi det er viktig for henne at folk tror hun har mye penger og kan kjøpe dyre merker.😉 Harryflashing. Spesielt når det er fake. Old money doesn’t get flashed, new money shows like trash, no money shows the fake. Easypeasy 15
Frisk Frosk Skrevet 24. april 2023 #81707 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (Akkurat nå): Ja det lurer du nok på. Tenkte at dersom du har feriert der, så kunne jeg tenke meg å spørre deg noen spørsmål om hvorfor du da støtter land som bedriver terror, menneskehandel, kvinnemishandling og andre betenkeligheter. Du forsøkte å få meg i en felle, med andre ord, for å devaluere det jeg skriver? Og nei, jeg har ikke vært i noen av de landene du nevnte, og det er helt bevisst at jeg har valgt dem bort. Jeg har vært i et par andre land som dessverre ikke er bra, men ikke like ille som f.eks. Tyrkia og Dubai, men det var mange år før de par landene jeg var i ble sett på som ille, de har endret seg etter det. Jeg har stående invitasjon tilbake til det ene og har personer jeg er svært glad i i det landet, men velger å ikke dra dit av prinsipp. Det respekteres og de jeg står nær kommer heller hit (og de er enige i at landet deres går "til h..... " - deres ord). 27 1
Sharpa VinterBerg Skrevet 24. april 2023 #81708 Skrevet 24. april 2023 Stargaze skrev (3 minutter siden): Fordi det er viktig for henne at folk tror hun har mye penger og kan kjøpe dyre merker.😉 Harryflashing. Spesielt når det er fake. Old money doesn’t get flashed, new money shows like trash, no money shows the fake. Easypeasy Tror de fleste ikke lar seg bli imponert over piratkopi solbriller. Er vel heller motsatt.. 9
allie Skrevet 24. april 2023 #81709 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (3 minutter siden): Ja det lurer du nok på. Tenkte at dersom du har feriert der, så kunne jeg tenke meg å spørre deg noen spørsmål om hvorfor du da støtter land som bedriver terror, menneskehandel, kvinnemishandling og andre betenkeligheter. Så jeg som ikke har feriert i Tyrkia, Thailand eller Dubai, har lov til å uttale meg om kopivarer? 26 2
Bendit Skrevet 24. april 2023 #81710 Skrevet 24. april 2023 Frisk Frosk skrev (1 minutt siden): Du forsøkte å få meg i en felle, med andre ord, for å devaluere det jeg skriver? Og nei, jeg har ikke vært i noen av de landene du nevnte, og det er helt bevisst at jeg har valgt dem bort. Jeg har vært i et par andre land som dessverre ikke er bra, men ikke like ille som f.eks. Tyrkia og Dubai, men det var mange år før de par landene jeg var i ble sett på som ille, de har endret seg etter det. Jeg har stående invitasjon tilbake til det ene og har personer jeg er svært glad i i det landet, men velger å ikke dra dit av prinsipp. Det respekteres og de jeg står nær kommer heller hit (og de er enige i at landet deres går "til h..... " - deres ord). Jeg synes at prinsippet ditt er greit, men synes det er langt over grensen å antyde at man støtter terror dersom man har kjøpt et fake produkt. Det er ingen som støtter terror. 2 3
LilleSnupp Skrevet 24. april 2023 #81711 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (1 minutt siden): Jeg synes at prinsippet ditt er greit, men synes det er langt over grensen å antyde at man støtter terror dersom man har kjøpt et fake produkt. Det er ingen som støtter terror. Jo, med penger! 31
Embla82 Skrevet 24. april 2023 #81712 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (1 minutt siden): Jeg synes at prinsippet ditt er greit, men synes det er langt over grensen å antyde at man støtter terror dersom man har kjøpt et fake produkt. Det er ingen som støtter terror. Ingen støtter terror i teorien, men man kan jo gjøre det i praksis allikevel (støtte økonomisk). Enten pga uvitenhet, eller at man lærer om konsekvensene og velger å kjøpe eller forsvare kjøp av piratkopier allikevel. 21 1
Pust Skrevet 24. april 2023 #81713 Skrevet 24. april 2023 @Klink Selvsagt kjøper man designkopier for å late som om man har råd til å eie ekte vare, dog syns jeg diskusjonen i denne tråden har en dypere klang enn det rent overfladiske, altså det at en influenser later som om hun er rikere enn hun er. Det er flere som har påpekt alvoret i å støtte kriminell virksomhet, og forklart sammenhengen på en utmerket måte, og også forklart hvordan en influenser har et større ansvar enn du og jeg, nettopp fordi en influenser påvirker mange via bildene som legges ut. Temaet er så viktig at jeg blir litt fortvilet når diskusjonen havner på ville veier. Design er et yrke og et håndverk, det er ulovlig å kopiere andres design, og vi må ikke bli så sløve at vi bare lukker øynene for at influensere bevisst legger ut bilder av noe som tydelig er dårlige kopier - i den hensikt å skape et bilde av seg selv som eier av produkter fra motegigantene. Nå vil jeg imidlertid slå et lite slag for å la være å kjøpe noe fra de store motehusene og heller støtte de små designerne, de nyskapende og originale. De store motehusene har blitt korrupte og behandler ikke verkstedene bra, men det er en annen diskusjon. 26 1 7
Sharpa VinterBerg Skrevet 24. april 2023 #81714 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (3 minutter siden): Jeg synes at prinsippet ditt er greit, men synes det er langt over grensen å antyde at man støtter terror dersom man har kjøpt et fake produkt. Det er ingen som støtter terror. Når du vet at solbrillene ikke er ekte, men kjøper dem allikevel er du med på å støtte diverse kriminelle nettverk. Synes du dette er noe en influncer bør vise frem i salgskanalen sin? Hvem er det hun prøver å påvirke? 25 8
Pust Skrevet 24. april 2023 #81715 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (22 minutter siden): Har du feriert i fx Tyrkia, Thailand eller Dubai? Hva mener du? At du er sjokkert over de store mengdene med kopier? 7 2
Frisk Frosk Skrevet 24. april 2023 #81716 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (1 minutt siden): Jeg synes at prinsippet ditt er greit, men synes det er langt over grensen å antyde at man støtter terror dersom man har kjøpt et fake produkt. Det er ingen som støtter terror. Internasjonale tolleretater, politi og forskere har gått massivt ut og advart om at hvis man kjøper slike falske designprodukter så støtter man alvorlig internasjonal kriminalitet... som også inkluderer terror. Refererer her til min tidligere link som dokumenterte at terroren mot Charlig Hebdo i 2015 nettopp var finansiert av inntekter fra salg av falske designprodukter. Ergo, velger man å kjøpe man slike falske designprodukter, da velger man også å finansielt støtte alvorlig internasjonal kriminalitet som menneskehandel, hvitvasking, våpensmugling, narkotika... og dessverre også terror. Det er bare et faktum, dessverre. Og derfor ble ditt forsøk på avsporing over med hvor jeg har vært og ikke har vært i verden helt usmakelig og et forsøk på å få fokus bort fra det faktum at bedriften Treasure AS med sine eiere Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen i mange år har kjøpt og aktivt valgt å bruke falske designprodukter på sine bedriftskanaler, og på den måten derfor støtter alvorlig internasjonal kriminell virksomhet finansielt for at Treasure AS skal tjene penger selv. 29 5
Bendit Skrevet 24. april 2023 #81717 Skrevet 24. april 2023 Pust skrev (1 minutt siden): Hva mener du? At du er sjokkert over de store mengdene med kopier? Jeg mener at når en går hardt ut å sier at man støtter terror og diverse annet fordi man har kjøpt en fake veske, bor man være påpasselig med å tenke over hva en selv gjør, fx ved feriering. Derfor spørsmålet. 2 2
Sharpa VinterBerg Skrevet 24. april 2023 #81718 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (Akkurat nå): Jeg mener at når en går hardt ut å sier at man støtter terror og diverse annet fordi man har kjøpt en fake veske, bor man være påpasselig med å tenke over hva en selv gjør, fx ved feriering. Derfor spørsmålet. Det er jo nettopp det en gjør om en kjøper uekte varer.. Det er ikke noe brukere på kg som har funnet på. CBE velger å støtte bla terrororganisasjoner og menneskehandel da hun kjøper uekte varer for å fremstille seg som rik frue på IG. At noen oppfatter denne oppførselen som Harry er ikke rart. 17 5
Embla82 Skrevet 24. april 2023 #81719 Skrevet 24. april 2023 Bendit skrev (2 minutter siden): Jeg mener at når en går hardt ut å sier at man støtter terror og diverse annet fordi man har kjøpt en fake veske, bor man være påpasselig med å tenke over hva en selv gjør, fx ved feriering. Derfor spørsmålet. Har noen her inne egentlig kritisert noen for å ha kjøpt en fake veske? Eller har man kritisert en influenser med mange følgere, som tjener penger på å påvirke disse, for å til stadighet flashe diverse piratkopier i kanalen hvor man tar seg godt betalt for å påvirke følgerne? Ellers så er det en selvfølge at de som er opplyst og bevisst på piratkopiering og konsekvensene av det, også er bevisst på valg av ferieland. Det har vært like mye kritikk av influensere som drar til Dubai feks som influensere som kjøper piratkopier. Selv har jeg vært mer bevisst på ferieland. Sikkert fordi jeg liker å feriere, mens jeg har null interesse av designvarer i ekte eller fake tilstand. 25 2
Sharpa VinterBerg Skrevet 24. april 2023 #81720 Skrevet 24. april 2023 En må ha bodd under en stein om en ikke har fått med seg dette: https://www.kapital.no/reportasjer/2022/10/14/7940877/piratkopier-kan-vaere-helsefarlige-og-fra-organisert-kriminalitet?zephr_sso_ott=coqrRS 17 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå