Glufseguri Skrevet 23. april 2023 #81601 Skrevet 23. april 2023 Frisk Frosk skrev (13 minutter siden): Dette fikk meg til å tenke... Fra 1. juli 2022 ble det påbudt å merke kropp/hud som er endret med redigering eller på annen måte i reklamer. https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukertilsynets-veiledning-om-merking-av-retusjert-reklame https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2 Er det noen som kan huske at Treasure AS, Netfit, Caroline Berg Eriksen, Lars Kristian Eriksen /coach Eriksen har merket noen bilder? Jeg kan ikke huske en eneste gang, men nå får jeg heller ikke med meg alle reklamer de legger ut. Noen? En kjapp scrolling få meg til å tenke de siste reklameinnleggene ikke viser nærbilde av fjes/på avstand/ryggen til/hår i fjeset? Da «trenger» de ikke redigere og da ikke merke?😏 6 1
Frisk Frosk Skrevet 23. april 2023 #81602 Skrevet 23. april 2023 K_mb skrev (19 timer siden): Du sier det så bra, og er en av flere som jeg vil gi kudos for å være en konstruktiv kritikker. Flere er unevnte, men noen vil jeg nevne som @Frisk Frosk @Felis og @FruJohansen er brukere jeg selv tar lærdom av. Skulle ønske CBE og andre influencere kunne gjøre det samme, ta lærdom og se hva som er konstruktiv kritikk og bruke sunn fornuft og følge lovverk. Takk Jeg har nok vært ganske aktiv siden jeg ble medlem her, men må bare si at grunnen til at jeg nylig ble med i tråden, foruten det jeg har skrevet før, det er at jeg har lest her inne noen år uten å være medlem, og har sett at det er mange som skriver i tråden som gjør det saklig, er nøye med å bygge opp under det som skrives med dokumentasjon, vise til fagfolk osv. Mange har vært her i flere år og vet langt mer enn meg om både bransjen og CBE, og fortjener langt mer skryt enn nykomlingen meg Jeg føler jeg forsøker å følge det som mange har lagt grunnlaget for i denne diskusjonen gjennom år, opptre ordentlig, ikke hetse, være saklig og vise til fakta og dokumentere. Som deg K_mb, har også jeg lært mye gjennom alle de gode innleggene her, lenge før jeg ble medlem her selv. Og det kunne vi ikke gjort hvis det ikke var for de som har lagt lista her i mange år! Jeg tør nesten ikke nevne noen, for jeg vet at uansett hvor mange jeg føyer til listen til K_mb, så vil noen bli glemt som fortjener å nevnes. Så kudos til alle dere som over tid har fulgt opp alt det uetiske og uakseptable med denne bedriften og bransjen! I tråden jeg linket til fra et annet forum her om dagen, så ser man jo at enkelte er ute etter å fjerne Rampelyset på KG. Jeg tror imidlertid at hvis ikke dette forumet hadde vært såpass aktivt, så hadde influencerne lettere kunne drevet med både lovbrudd og annen negativ påvirkning. Her blir overtredelser fra influencernes side dokumentert, narrativ og mønster de følger avslørt. Og media følger tydeligvis med siden de har plukket opp bl.a. Treasure/CBEs tidligere juks, løgner og lovbrudd herfra flere ganger. Noe av det som er så bra med denne tråden er også at brukerne har så ulik bakgrunn, både når det kommer til utdanning og erfaringer, og dette gjør at vi får et langt bredere syn på helheten i den galskapen denne bedriften og en god del andre influencere driver med og hvor ille de faktisk påvirker samfunnet. Så igjen - kudos til alle som har vært her over lang tid og tråkket løype for oss som kommer til etterhvert. Dere har vært og er gode eksempler for hvordan saklig og konstruktiv diskusjon kan gjøres Ingen nevn, ingen glemt! 22 7
Frisk Frosk Skrevet 23. april 2023 #81603 Skrevet 23. april 2023 Hvis det er slik at Treasure AS, Netfit og CBE ikke har merket noen reklamer med dette siden 1. juli i fjor, så må da det være en sak for media? Av de reklamene jeg har sett bedriften(e) har hatt siden 1. juli i fjor, kan jeg ikke huske en eneste hvor hud og/eller kropp på CBE ikke har vært endret. Nå som vi begynner å nærme oss årsdagen for denne lovendringen så håper jeg media er seg sitt ansvar bevisst og tar tak i slike verstinger som denne bedriften er en av. 25
Villroses hage Skrevet 23. april 2023 #81604 Skrevet 23. april 2023 1 minutt siden, Frisk Frosk said: Hvis det er slik at Treasure AS, Netfit og CBE ikke har merket noen reklamer med dette siden 1. juli i fjor, så må da det være en sak for media? Av de reklamene jeg har sett bedriften(e) har hatt siden 1. juli i fjor, kan jeg ikke huske en eneste hvor hud og/eller kropp på CBE ikke har vært endret. Nå som vi begynner å nærme oss årsdagen for denne lovendringen så håper jeg media er seg sitt ansvar bevisst og tar tak i slike verstinger som denne bedriften er en av. Aldeles enig! Det er lett å se at de bruker filter og eller redigering på det aller meste som legges ut. Godt dokumentert med eksempler her inne. Det kræsjer naturligvis helt med bedriftens narrativ om at modellen ikke bruker filter eller redigering at de nå må merke med retusjeringssymbol. Sist jeg så symbolet i bruk var da jeg nylig var ute og fartet, og tittet i en taxfree-katalog. Der var alle bildene med modeller tydelig merket "retusjert person". Tankevekkende å se vannmerket stemplet på bildene av disse smellvakre modellene, tilsynelatende uten en eneste lyte eller linje. Bra, særlig for den oppvoksende slekt å bli gjort oppmerksom på bildejuksingen. 17 5
Sunniva K Skrevet 23. april 2023 #81605 Skrevet 23. april 2023 Coachen trener litt squats med minsteungen, som også har vekt (5 kg) på skuldrene. For en klovn🤡 26 2
~ Ada ~ Skrevet 23. april 2023 #81606 Skrevet 23. april 2023 Frisk Frosk skrev (2 timer siden): Takk Jeg har nok vært ganske aktiv siden jeg ble medlem her, men må bare si at grunnen til at jeg nylig ble med i tråden, foruten det jeg har skrevet før, det er at jeg har lest her inne noen år uten å være medlem, og har sett at det er mange som skriver i tråden som gjør det saklig, er nøye med å bygge opp under det som skrives med dokumentasjon, vise til fagfolk osv. Mange har vært her i flere år og vet langt mer enn meg om både bransjen og CBE, og fortjener langt mer skryt enn nykomlingen meg Jeg føler jeg forsøker å følge det som mange har lagt grunnlaget for i denne diskusjonen gjennom år, opptre ordentlig, ikke hetse, være saklig og vise til fakta og dokumentere. Som deg K_mb, har også jeg lært mye gjennom alle de gode innleggene her, lenge før jeg ble medlem her selv. Og det kunne vi ikke gjort hvis det ikke var for de som har lagt lista her i mange år! Jeg tør nesten ikke nevne noen, for jeg vet at uansett hvor mange jeg føyer til listen til K_mb, så vil noen bli glemt som fortjener å nevnes. Så kudos til alle dere som over tid har fulgt opp alt det uetiske og uakseptable med denne bedriften og bransjen! I tråden jeg linket til fra et annet forum her om dagen, så ser man jo at enkelte er ute etter å fjerne Rampelyset på KG. Jeg tror imidlertid at hvis ikke dette forumet hadde vært såpass aktivt, så hadde influencerne lettere kunne drevet med både lovbrudd og annen negativ påvirkning. Her blir overtredelser fra influencernes side dokumentert, narrativ og mønster de følger avslørt. Og media følger tydeligvis med siden de har plukket opp bl.a. Treasure/CBEs tidligere juks, løgner og lovbrudd herfra flere ganger. Noe av det som er så bra med denne tråden er også at brukerne har så ulik bakgrunn, både når det kommer til utdanning og erfaringer, og dette gjør at vi får et langt bredere syn på helheten i den galskapen denne bedriften og en god del andre influencere driver med og hvor ille de faktisk påvirker samfunnet. Så igjen - kudos til alle som har vært her over lang tid og tråkket løype for oss som kommer til etterhvert. Dere har vært og er gode eksempler for hvordan saklig og konstruktiv diskusjon kan gjøres Ingen nevn, ingen glemt! Signerer alt, særlig hva angår de andre brukerne. Jeg har lært å si høflig takk, men er fullstendig malplassert inni der😅. 7 1
Malindalin Skrevet 23. april 2023 #81607 Skrevet 23. april 2023 Det plager meg at hun har fått samarbeid med en av mine favorittbutikker Villoid nå 😑 10
Jobbermedbarn Skrevet 23. april 2023 #81608 Skrevet 23. april 2023 (endret) Malindalin skrev (25 minutter siden): Det plager meg at hun har fått samarbeid med en av mine favorittbutikker Villoid nå 😑 Ser at det er 10% for «alle» på denne kolleksjonen, men ja skuffet over Villoid her jeg også. Endret 23. april 2023 av Jobbermedbarn 7
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 23. april 2023 Populært innlegg #81609 Skrevet 23. april 2023 Malindalin skrev (23 minutter siden): Det plager meg at hun har fått samarbeid med en av mine favorittbutikker Villoid nå 😑 Min tilnærming til forbrukermakten min, er at jeg sier fra når mine favorittbutikker/leverandører inngår samarbeid med influencere jeg synes forvalter influensingen sin på en ugrei måte. Jeg sa fra til Kappahl i sin tid da den berømte mor godhjerta - fru Davidsen inngikk samarbeid med dem. Jeg sa fra til Skappel hva jeg mente om deres samarbeid med SE i sin tid - særlig at de drev umerket reklame i månedsvis (Sophie og Kasper i digre ullgensere på utallige umerkede bilder i SOME) før de lanserte kolleksjonen. Sist jeg sa fra til noen om CBE var da hun reklamerte for Kremmerhuset - og både Kremmerhuset og CBe&co oppførte seg skikkelig ufint i kommentarfeltet på IG. Jeg pleier alltid å være høflig og saklig i mine tilbakemeldinger og forteller alltid hvorfor jeg synes det er ugreit., Vanligvis er det eksponering av barn og manglende reklamemerking jeg påpeker. Og ufine kommentarer til potensielle og faktiske kunder i kommentarfelt eller egne kanaler. Hvis jeg får et generisk svar, pleier jeg å svare tilbake og be om utdyping av selskapets holdninger til feks eksponering av barn eller feilmerket reklame. (jeg pleier også å være frekk nok til å påpeke at det er opppdragsgiver som får svi når reklamen er feilmerket - mer enn influenseren.) 30 3 18
Kollontaj Skrevet 23. april 2023 #81610 Skrevet 23. april 2023 Ser at Villoid ikke har noe fra CBEs reklame på egen IG, er det klesmerket eller Villoid det reklameres for? 5 1
CityCityBangBang Skrevet 23. april 2023 #81611 Skrevet 23. april 2023 9 minutter siden, pøbelsara said: Min tilnærming til forbrukermakten min, er at jeg sier fra når mine favorittbutikker/leverandører inngår samarbeid med influencere jeg synes forvalter influensingen sin på en ugrei måte. Jeg sa fra til Kappahl i sin tid da den berømte mor godhjerta - fru Davidsen inngikk samarbeid med dem. Jeg sa fra til Skappel hva jeg mente om deres samarbeid med SE i sin tid - særlig at de drev umerket reklame i månedsvis (Sophie og Kasper i digre ullgensere på utallige umerkede bilder i SOME) før de lanserte kolleksjonen. Sist jeg sa fra til noen om CBE var da hun reklamerte for Kremmerhuset - og både Kremmerhuset og CBe&co oppførte seg skikkelig ufint i kommentarfeltet på IG. Jeg pleier alltid å være høflig og saklig i mine tilbakemeldinger og forteller alltid hvorfor jeg synes det er ugreit., Vanligvis er det eksponering av barn og manglende reklamemerking jeg påpeker. Og ufine kommentarer til potensielle og faktiske kunder i kommentarfelt eller egne kanaler. Hvis jeg får et generisk svar, pleier jeg å svare tilbake og be om utdyping av selskapets holdninger til feks eksponering av barn eller feilmerket reklame. (jeg pleier også å være frekk nok til å påpeke at det er opppdragsgiver som får svi når reklamen er feilmerket - mer enn influenseren.) Prisverdig at du tar deg tid til å opplyse de ulike bedriftene om hvorfor du velger å boikotte (?) dem. Det burde vi nok alle vært flinkere til - da hadde selvfølgelig virkningen vært større. "Hvis jeg får et generisk svar, pleier jeg å svare tilbake og be om utdyping av selskapets holdninger til feks eksponering av barn eller feilmerket reklame." Til det uthevede her: Pleier du da å få svar? Eller blir det bare stille? Og hvis du får svar, er det noen som tar selvkritikk? Hilsen nysgjerrig. 😊 14
Amber Skrevet 23. april 2023 #81612 Skrevet 23. april 2023 Den videoen hvor hun gjør solhilsen i hvit tights - er hun så stiv i bekken/hofte eller gjør hun det med vilje? Det er jo helt merkelig ut? Jeg er veldig stiv selv men d et ser ikke slik ut når jeg tar solhilsen? Ser hun det ikke selv? 17
~ Ada ~ Skrevet 23. april 2023 #81613 Skrevet 23. april 2023 Amber skrev (23 minutter siden): Den videoen hvor hun gjør solhilsen i hvit tights - er hun så stiv i bekken/hofte eller gjør hun det med vilje? Det er jo helt merkelig ut? Jeg er veldig stiv selv men d et ser ikke slik ut når jeg tar solhilsen? Ser hun det ikke selv? Hun har akkurat startet med yoga. Helt fersk. 9 4
Marvels Skrevet 23. april 2023 #81614 Skrevet 23. april 2023 ~ Ada ~ skrev (Akkurat nå): Hun har akkurat startet med yoga. Helt fersk. Derfor underviser man ikke andre med det 😅 yoga tar lang tid å lære seg, og enda lenger tid å bli klar for å instruere andre. Men at hun selv fortsetter å praktisere yoga er jo supert 🙂 mange positive effekter ved det 20 6
~ Ada ~ Skrevet 23. april 2023 #81615 Skrevet 23. april 2023 Marvels skrev (4 minutter siden): Derfor underviser man ikke andre med det 😅 yoga tar lang tid å lære seg, og enda lenger tid å bli klar for å instruere andre. Men at hun selv fortsetter å praktisere yoga er jo supert 🙂 mange positive effekter ved det The Shala mener det er uproblematisk å potensielt ødelegge helsa til folk med feilstillinger fra ferskinger. 19 1
Nepped Skrevet 23. april 2023 #81616 Skrevet 23. april 2023 Amber skrev (31 minutter siden): Den videoen hvor hun gjør solhilsen i hvit tights - er hun så stiv i bekken/hofte eller gjør hun det med vilje? Det er jo helt merkelig ut? Jeg er veldig stiv selv men d et ser ikke slik ut når jeg tar solhilsen? Ser hun det ikke selv? Hun er både stiv og svak. Kommer seg vel, men snedig å ville lære bort noe man ikke er i nærheten av å mestre selv. (Om instruktøren ikke mestrer øvelsen er det helt greit, så lenge teknikken i forenklingen/opptreningen til å mestre den er det. Her er ingenting på plass.) 18 1
Marvels Skrevet 23. april 2023 #81617 Skrevet 23. april 2023 (endret) ~ Ada ~ skrev (4 minutter siden): The Shala mener det er uproblematisk å potensielt ødelegge helsa til folk med feilstillinger fra ferskinger. Uff 😅 viste ikke at det var der hun tok kurset. Fint å vite. Håper hun velger å praktisere i noen år nå, og undervises av andre slik at hun kan lære anda mer. Så jo på noen av filmsnuttene og må si meg lite imponert over overgangene og seriene (og noen av posisjonene). Man kan selvfølgelig ikke bli proff med en gang, og yoga tar tid for alle, men her er jo tingen at hun skal selge det som er vare eller tjeneste. Jeg hadde nok ikke betalt for denne undervisningen Endret 23. april 2023 av Marvels 25 4
Populært innlegg CityCityBangBang Skrevet 23. april 2023 Populært innlegg #81618 Skrevet 23. april 2023 11 minutter siden, ~ Ada ~ said: Hun har akkurat startet med yoga. Helt fersk. Det er jo regelrett svindel å selge inn seg selv som yogalærer når man selv ikke har praktisert i mer enn "et kvarter". Det er en hån mot alle seriøse utøvere. Og særlig når "utdannelsen" ikke kvalifiserer i henhold til standarder. Jeg blir helt matt. Men for all del - kudos for å ha fullført et "studie" da. Det har jo ikke skjedd så ofte. 46 6
Skrottefar Skrevet 23. april 2023 #81619 Skrevet 23. april 2023 Malindalin skrev (3 timer siden): Det plager meg at hun har fått samarbeid med en av mine favorittbutikker Villoid nå 😑 Jobbermedbarn skrev (2 timer siden): Ser at det er 10% for «alle» på denne kolleksjonen, men ja skuffet over Villoid her jeg også. Kollontaj skrev (2 timer siden): Ser at Villoid ikke har noe fra CBEs reklame på egen IG, er det klesmerket eller Villoid det reklameres for? Finnes det fortsatt bedrifter som vil risikere sitt omdømme med å sponse livet til CBE & Co altså? Jeg skjønner det bare ikke, når skal bedrifters markedsføringsavdelinger lære seg å gjøre litt research på hva de kaster bort pengene sine på? Det eneste de får igjen er kunder de ikke får igjen 😛 24 1
Kleenex Skrevet 23. april 2023 #81620 Skrevet 23. april 2023 ~ Ada ~ skrev (2 timer siden): Hun har akkurat startet med yoga. Helt fersk. CBE.no er yogalærer så hun gjør det nok riktig😉 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå