På besøk Skrevet 10. mai 2022 #61361 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) MacBeth skrev (53 minutter siden): Eller så har hun sett på Yr som 98% av alle andre som bryr seg om hvordan dagens vær skal bli. Dersom det er språkbruken du kritiserer så bør dette komme tydeligere frem av innlegget ditt. Dårlig språkbruk er jo en gjenganger hos CBE, noe jeg syns har blitt verre med årene. "Har meldt pøsregn" er rett og slett bare feil. "Det er meldt om pøsregn" / "Det skal regne i hele dag" ville kanskje vært mer passende. Jeg får inntrykket av at mange av storiene hun legger ut, er det lite tanke bak og litt hastverk. Så lenge hun får publisert en story med hvor tidlig hun var oppe, en kaffekopp og at hun skal jo selvsagt trene (06:40 har hun skrevet, men er lagt ut for 38 minutter siden) så er det godt nok, spiller liten rolle hvilket innhold.. Virker som hun blir mer og mer lei.. Enig, burde tydeliggjort det. Jeg får vondt i hjernen når jeg ser hvordan språket hennes forfaller. Det er åpenbart at det er Tiktok og andre sosiale medier som er hovedkilden til lesestoff der i gården. Ingen (selverklærte) lesehester har slikt språk. Språket i some er blitt et slags lavkulturens Esperanto... (edit: svært upassende skriveleif 🙈) Endret 10. mai 2022 av På besøk 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 10. mai 2022 #61362 Del Skrevet 10. mai 2022 Klink skrev (5 timer siden): Hva er galt med dette bildet da? Man lurer på hvorfor er bildet tatt? Hun tøyer ut. Eller prøver å gå i spagaten? Det vet vi ikke, siden store deler av bena er ikke med i bildet. Hovedfokuset blir rompa. Hadde hun f.eks funnet en smart uttøyning hun ville tipse om ville bildet gitt mer mening. Er det treningsglede hun prøver å formidle synes jeg ikke bildet er inspirerende. Romper ser jeg hver dag nemlig. Bildet føyer seg inn i rekken av bilder der man ikke vet hva hun vil formidle. Pussig iom at CBE har jobbet med kommunikasjon og bilder i mange år. Kontoen jobber ikke ut mot publikum som noen har nevnt før. Det var en tid CBE greide å motivere og inspirere. Nå er fokuset kun vendt innover. På en veldig usunn måte. 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 10. mai 2022 #61363 Del Skrevet 10. mai 2022 MacBeth skrev (1 time siden): Eller så har hun sett på Yr som 98% av alle andre som bryr seg om hvordan dagens vær skal bli. Dersom det er språkbruken du kritiserer så bør dette komme tydeligere frem av innlegget ditt. Dårlig språkbruk er jo en gjenganger hos CBE, noe jeg syns har blitt verre med årene. "Har meldt pøsregn" er rett og slett bare feil. "Det er meldt om pøsregn" / "Det skal regne i hele dag" ville kanskje vært mer passende. Jeg får inntrykket av at mange av storiene hun legger ut, er det lite tanke bak og litt hastverk. Så lenge hun får publisert en story med hvor tidlig hun var oppe, en kaffekopp og at hun skal jo selvsagt trene (06:40 har hun skrevet, men er lagt ut for 38 minutter siden) så er det godt nok, spiller liten rolle hvilket innhold.. Virker som hun blir mer og mer lei.. Jeg tror brukeren du siterte mente at det høres ut som om det er CBE som har meldt regn. Derav kommentaren om at hun er blitt meteorolog også nå 😂 De sier jo «har meldt» i Særp, men man bør jo ikke skrive det. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 10. mai 2022 #61364 Del Skrevet 10. mai 2022 snute skrev (På 9.5.2022 den 9.14): Jeg har ikke greie på hunder, men er det vanlig og greit at de er så mye ute å løper som denne hunden er…? I går var han først ute med C 20 km og så på tur med L 20 km på kvelden. Blir maraton til sammen det… Og nå er han søren meg ute og løper igjen… Dette er litt morsomt. Husker hvor mye pes fruen fikk når det ble kjent at de skulle skaffe seg denne hunden. Den krevde så mye fysisk aktivitet og trim og den kom aaaaldri til å bli tilfredsstilt osv. Nå får den jammen for mye mosjon, gitt😳 Jeg er ingen fan av fruen og blir uvel av måten hun opptrer på i SoMe, men jeg får en uggen følelse her inne. Uansett hva hun gjør så er det alltid feil. 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 10. mai 2022 #61365 Del Skrevet 10. mai 2022 @Danseskjørt Det er jo ikke sikkert at det er den samme brukeren du siterer - som var bekymret for om hunden ville få nok aktivitet? Husk at det er mange forskjellige mennesker, med ulik agenda, som oppsøker forum som dette. Et godt råd er å ikke engasjere seg emosjonelt, men telle til ti før man responderer ☮️ 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danseskjørt Skrevet 10. mai 2022 #61366 Del Skrevet 10. mai 2022 Pust skrev (7 minutter siden): @Danseskjørt Det er jo ikke sikkert at det er den samme brukeren du siterer - som var bekymret for om hunden ville få nok aktivitet? Husk at det er mange forskjellige mennesker, med ulik agenda, som oppsøker forum som dette. Et godt råd er å ikke engasjere seg emosjonelt, men telle til ti før man responderer ☮️ Sikter du til meg? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 10. mai 2022 #61367 Del Skrevet 10. mai 2022 Danseskjørt skrev (48 minutter siden): Dette er litt morsomt. Husker hvor mye pes fruen fikk når det ble kjent at de skulle skaffe seg denne hunden. Den krevde så mye fysisk aktivitet og trim og den kom aaaaldri til å bli tilfredsstilt osv. Nå får den jammen for mye mosjon, gitt😳 Jeg er ingen fan av fruen og blir uvel av måten hun opptrer på i SoMe, men jeg får en uggen følelse her inne. Uansett hva hun gjør så er det alltid feil. Da finner du frem til den/de brukerne og spør. Jeg kan ikke huske det du påstår. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 10. mai 2022 #61368 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Kollontaj skrev (18 minutter siden): Da finner du frem til den/de brukerne og spør. Jeg kan ikke huske det du påstår. Det var da en ganske stor greie her en stund da det ble kjent at de skulle få hund. Jeg aner selvfølgelig ikke om du var med i den diskusjonen, men for å opplyse deg om hvorfor kommentaren kom: Det jeg mener gikk igjen var at paret løper kun på mølla hjemme og aldri ute. Så hunden kom til å få for lite aktivitet, slike raser trenger jo mye. Så begynte hun å løpe ute og da var det feil også. (Hun så jo dum ut når hun løp med kamera.) Og det var vel bare en engangsgreie at hun løp ute og det var jo bare til og fra barnehagen eller skolen. Nå har det jo blitt mer uteløping, det er jo bra på mange måter. Så mener jeg det ble skrevet at de hundene hun hadde fra før ikke trengte like mye stimuli og aktivitet som denne rasen hund så det kom til å bli helt annerledes nå. Kan jo da tydeligvis konkludere med at antagelsene ble feil. Og kanskje heller andre veien, for mye løping på feil underlag og for tidlig. Høres ut som noen i tråden her har god peiling på hundehold så den biten skal jeg ikke krangle mer på. Det gjør det likevel litt ironisk at det tidligere i tråden var stor oppstandelse rundt hvor mye aktivitet den hunden kom til å trenge og at det kom den helt sikkert ikke til å få. Endret 10. mai 2022 av Klink 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 10. mai 2022 #61369 Del Skrevet 10. mai 2022 Sannver skrev (På 13.2.2021 den 23.25): Det er snakk om samojed her, ikke hund generelt. De store oppdretterne har allerede en haug av folk som har en livsstil som passer bedre til rasen. Sannver skrev (På 13.2.2021 den 23.43): Finnes et mangfold folk som enten ikke jobber eller jobber hjemmefra, det gjør dem ikke nødvendigvis den perfekte eier til en samojed. Finnes mange andre raser de kunne gått for, som likevel kunne vært med på lange fjellturer i ny og ne (ser ikke ut som de går så ofte tur ute..) Klaraku78 skrev (På 14.2.2021 den 7.13): CBE mener jo at LK omtrent løper ute hver dag. Selv så løper hun bare inne fordi hun er mørkeredd, og hun må visst løpe kl 6-7. Da syns jeg det er rart at alle de gangene hun løp i sommer, så var det midt på dagen, sammen med LK. Hun hadde vel aldri en løpetur alene. Så at hun kommer til å løpe i mørket alene med hunden kommer ikke til å skje. Jeg vil tippe at det kommer til å bli LK sitt ansvar. Så håper jeg at han er voksen nok til å ta det ansvaret. Sannver skrev (På 14.2.2021 den 8.21): Sannheten er at CBE aldri ville kjøpt samojed om de ikke var vakre hunder. Hun vil ha en hund som tar seg bra ut på bilder. Hadde de vært verdens styggeste hunder hadde hun aldri kjøpt. Hun er ikke ute etter egenskapene til rasen.Dette gjelder for så vidt veldig mange som kjøper samojed. Det er til stor ulempe for rasen. Hva er hensikten med å kjøpe en type hund om man ikke planlegger å bruke den til det den er avlet for? Samojed skal berike et allerede eksisterende friluftsliv. Er det nødvendig å rette seg etter hunden, er det ikke rett valg i utganspunktet. Jeg håper for all del CBE og familien klarer å opprettholde livsstilen som kreves hele hundens levetid. MiniMjau skrev (På 14.2.2021 den 8.36): Det er jo en tommelfingerregel at en skal kjøpe seg en hund som passer til livsstilen du har. Ikke den du drømmer om å få,eller den du prøver å framstille at du har. På nkk sine sider så står det at samojed er en brukshund som trives foran en slede. Det sier sitt om hva slags aktivitetsnivå den trenger. Den kan godt være en trivelig familiehund i tillegg, men det forutsetter jo at den får jobbe , slik som denne rasen skal. Her er noe fra diskusjonen om hund og aktivitet. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 10. mai 2022 #61370 Del Skrevet 10. mai 2022 Pippio skrev (På 10.2.2021 den 19.57): 10 timer i uka er ikke imponerende mye. Spesielt ikke for en rase som krever mye. Her overvurderer de seg selv (som vanlig). Både med tanke på aktivitet og ikke minst røyting. Det triste er at hunden blir taperen. Akkurat som barna. Pæddan skrev (På 9.2.2021 den 21.09): Den kommer til å ligge i et bur ute i gangen og kun inne for fotosession med innsugd mage, gapende latter, filter herifra til månen med perfekt pyntede småbarn som klapper Fido.... Tørst skrev (På 8.2.2021 den 21.45): Ble visst ikke godkjent den kommentaren min om at CBE er såååå aktive atte, til sammen løp de jo rundt 100 km i uken. Jeg spurte bare om hun og samojeden skulle løpe på mølle i kjelleren og se på tenåringsserier sammen ❤️ Isteden ble en annen kommentar godkjent. Fra en "leser" som syns det er utrolig rart at den opprinnelige kommentatoren ikke har fått med seg hvor utrolig aktive de er ute hele året. Litt snodig at denne kommentaren ble godkjent som svar på min - som ikke ble godkjent? Villroses hage skrev (På 7.2.2021 den 15.22): De har sett på en polar brukshund som krever mye fysisk og mental stimuli for å trives 😳 "Det naturlige førstevalget for aktive og friluftsglade valpekjøpere. " "trives med kløv eller foran ski/slede." skriver Norsk kennelklubb om rasen. En hund med et påfallende vakkert utseende, men... Klementine skrev (På 7.2.2021 den 15.38): Men den er jo så vakker!!!! Stor fluffy isbjørn. Nydelige hunder, men kunne aldri hatt den i hus. Hadde jo styrt hjemmet med jernpote med antall turer og stimuli hver dag. Gjelder å se sine begrensninger for de vokser fort! Klaraku78 skrev (På 7.2.2021 den 15.41): Det positive med den hunden er jo at det blir det lite tid til selfier, rompe og mage. Da må de faktisk ut på tur flere timer hver dag. Og de syns de har det travelt nå med to barn hjemme. Lykke til! Kati skrev (På 7.2.2021 den 15.42): Vi hadde samojed hund når jeg var liten. Utrolig søt og snill, men tror hunden mistrivdes hos oss Foreldrene mine forsto nok ikke det fulle ansvaret med en sånn type hund. Han ble veldig stresset og masete tilslutt. Satt mye ute å bjeffet. Han ble nok ikke stimulert nok, verken mentalt eller fysisk. Selv om jeg kun kan huske sykkelturer med bikkja....Det hele virker nå som en «evig sykkeltur». Kjøper du samojed, kjøper du den livsstilen. Det er brukshunder som helst løper foran sleder/ski om vinteren, hver eneste dag! Regner med mannen i huset tar den ut på de lange turene den krever. Håper det. NewStart87 skrev (På 7.2.2021 den 15.49): Ser den krever høyt aktivitetsnivå. Jeg håper i likhet med en annen her at mannen påtar seg ansvaret. MiniMjau skrev (På 7.2.2021 den 16.04): Hunden passer Inn I PALETTET i huset da. Håper de tenker seg om en gang til. Jeg har to søsken som driver med hund, og den type polarhund. Det er mye aktivitet. Turer, slede, 4 hjuling,... skiturer... så blir de voldsomt varme på sommeren. Minnie Mus skrev (På 7.2.2021 den 16.24): Hadde jeg vært oppdretter, ville jeg aldri solgt den type hund til en familie som kun er på tur i helgene. Dette er en rase som krever enormt mye mer enn det. Søskenbarnet mitt hadde en, så jeg vet. Vakre er de, og tar seg godt ute på bilder. Håper virkelig de har lest seg opp på rasen og forstår hva den krever. Gjest Snøsøta skrev (På 7.2.2021 den 16.24): Jeg deltok i en diskusjon her inne hvor jeg selv mente og viste til kommentarer fra CBE om at de ikke lever et aktivt liv. Fikk mye motbør fordi noen mente de var aktive fordi de trente. Får kjøpe en mølle til bikkja også da. Men for en mulighet, kan ta bilder av hunden til frisøren, hunden som nusser på rådyr i hagen, barna som rir på kvitevbjørn Kong Salomon og ikke minst bikkja og frua i matchende pels. De lever et skjødehundliv. Få eb skjødehund. Her er flere bidrag i rasediskusjonen så…. Får den for mye eller for lite aktivitet da tro? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MacBeth Skrevet 10. mai 2022 #61371 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Danseskjørt skrev (1 time siden): Dette er litt morsomt. Husker hvor mye pes fruen fikk når det ble kjent at de skulle skaffe seg denne hunden. Den krevde så mye fysisk aktivitet og trim og den kom aaaaldri til å bli tilfredsstilt osv. Nå får den jammen for mye mosjon, gitt😳 Jeg er ingen fan av fruen og blir uvel av måten hun opptrer på i SoMe, men jeg får en uggen følelse her inne. Uansett hva hun gjør så er det alltid feil. Jeg husker godt diskusjonen og @Klink har funnet frem til en del av innleggene, så noen brukere må kanskje spise ordene sine, jeg syns det er strålende at han får masse mosjon, men alt til sin tid! Problemet er ikke at den får for mye mosjon i seg, men for mye sett i forhold til alder, (hunder skal ikke begynne løpetrening før de har ferdig utviklet skjelett, her da altså 18 mnd for store hunder). Dette syns jeg er rettferdig kritikk! Det er kanskje ikke hele sannheten/virkeligheten som kommer frem gjennom IG, men når man viser bilder/film av hunden som løper, og deretter bilde av løypa med tid og lengde, er det vanskelig å dra annen konklusjon enn at de kjører hunden for hardt, selv om den er lykkelig som få når han får løpe på tur. Endret 10. mai 2022 av MacBeth 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 10. mai 2022 #61372 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) . Endret 10. mai 2022 av loffen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie Mus Skrevet 10. mai 2022 #61373 Del Skrevet 10. mai 2022 Diskusjonen rundt hunden er vel at den ikke bør belastes med så mye trening, løping og skigåing i så ung alder. Det er en stor rase, og det er anbefalt å vente til den er skikkelig utvokst før man belaster dem på denne måten som CBE gjør. De har jo ikke tatt HD røngten av den heller, noe som burde gjøres før den blir presset på lange turer. Ekstra ille er det når de løper på asfalt med den, for ikke å snakke om i fjor da de tok den med på lange skiturer. Skjønner ikke problemet deres med å vente til hunden er ferdig utvokst. Har hatt hund i mange år selv av forskjellige raser og størrelser, og trodde alle hundeeiere visste dette eller i det minste leste seg opp på sånt når de skaffer seg hund. 22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius04 Skrevet 10. mai 2022 #61374 Del Skrevet 10. mai 2022 Danseskjørt skrev (3 timer siden): Dette er litt morsomt. Husker hvor mye pes fruen fikk når det ble kjent at de skulle skaffe seg denne hunden. Den krevde så mye fysisk aktivitet og trim og den kom aaaaldri til å bli tilfredsstilt osv. Nå får den jammen for mye mosjon, gitt😳 Jeg er ingen fan av fruen og blir uvel av måten hun opptrer på i SoMe, men jeg får en uggen følelse her inne. Uansett hva hun gjør så er det alltid feil. Ingen tvinger deg til å bli. 👋🏼 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snute Skrevet 10. mai 2022 #61375 Del Skrevet 10. mai 2022 Danseskjørt skrev (3 timer siden): Dette er litt morsomt. Husker hvor mye pes fruen fikk når det ble kjent at de skulle skaffe seg denne hunden. Den krevde så mye fysisk aktivitet og trim og den kom aaaaldri til å bli tilfredsstilt osv. Nå får den jammen for mye mosjon, gitt😳 Jeg er ingen fan av fruen og blir uvel av måten hun opptrer på i SoMe, men jeg får en uggen følelse her inne. Uansett hva hun gjør så er det alltid feil. Det var hvertfall ikke jeg som trodde den kom til å få for lite aktivitet. Jeg syns de virker helt løpe-gale begge to for tiden, og syns litt synd på hunden som må løpe maraton, men som sagt vet jeg null om hunder. Og det er nok andre dager den får hvile. Er enig i at hun får mye kritikk uansett hva hun gjør, og hun har hvertfall begynt å løpe mye mer ute enn det hun gjorde tidligere. Men jeg er fortsatt like overrasket over hvor utrolig lite annet enn trening de fyller dagen med, hadde kjedet meg ihjel tror jeg… 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmilieH Skrevet 10. mai 2022 #61376 Del Skrevet 10. mai 2022 Det siste bildet på Instagram. Hun ser jo helt merkelig ut i ansiktet. Skjønner hun ikke at alle ser at hun er ihjel redigert? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 10. mai 2022 #61377 Del Skrevet 10. mai 2022 Det er nesten så man ikke tror det man ser! 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmilieH Skrevet 10. mai 2022 #61378 Del Skrevet 10. mai 2022 FruRosa skrev (3 minutter siden): Det er nesten så man ikke tror det man ser! Er det virkelig mulig? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 10. mai 2022 #61379 Del Skrevet 10. mai 2022 FruRosa skrev (3 minutter siden): Det er nesten så man ikke tror det man ser! Den der er nok til "oss". Tipper de har fått med seg at "vi" har fått med oss Håret vokser! Minutt for minutt. som de har hatt som content nå en stund. Hvis den ikke er et ironisk sleivspark til oss, så orker jeg ikke mer .. 35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruRosa Skrevet 10. mai 2022 #61380 Del Skrevet 10. mai 2022 Isild skrev (2 minutter siden): Den der er nok til "oss". Tipper de har fått med seg at "vi" har fått med oss Håret vokser! Minutt for minutt. som de har hatt som content nå en stund. Hvis den ikke er et ironisk sleivspark til oss, så orker jeg ikke mer .. Uansett hva det er ser det bare dumt ut. Veldig dumt! 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå