Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
17.11 skrev (13 minutter siden):

Sukker er på mange måter mer skadelig for hunder enn det er for barn, og det finnes ingen god grunn i hele verden til å gi hunden sukker.

At den liker det eller har lyst på er ikke en god grunn. Hunden min hadde sikkert spist sin egen bæsj om hun fikk lov.

Men hva er gode grunner til å gi barn sukker? At de har lyst på? 

Den eneste grunnen til at jeg har gitt kaker, brus, godteri, osv. de gangene jeg har gjort det, er at det er forventet sosialt sett, og at jeg ikke har ønsket at mine unger har skulle følt seg "utenfor". For det er jo et helt enormt sukkerpress der ute, som jeg på alle måter skulle ønske at ikke fantes, og da blir det jo å balansere kostholds-/sunnhetshensyn opp mot presset i samfunnet, som dessverre er ALTFOR stort.

Alt dette har ført til at de har fått ganske mye mer sukker enn det jeg skulle ønske.

Og er det virkelig mer skadelig for hunder, altså? Det visste jeg ikke. På hvilke måter? Og hvor har du funnet dokumentasjon på det?

Det lille jeg har lest om hunder og sukker (på den tiden vi hadde hund selv), var det frarådet fordi hunden kunne få overvekt/fedme, diabetes 2 og dårlige tenner.

Altså nøyaktig av samme årsaker som barn (og voksne, for den del), bør få i seg minst mulig.

• Liker 4
Skrevet
Lafamiglia skrev (33 minutter siden):

Men hva er gode grunner til å gi barn sukker? At de har lyst på? 

Den eneste grunnen til at jeg har gitt kaker, brus, godteri, osv. de gangene jeg har gjort det, er at det er forventet sosialt sett, og at jeg ikke har ønsket at mine unger har skulle følt seg "utenfor". For det er jo et helt enormt sukkerpress der ute, som jeg på alle måter skulle ønske at ikke fantes, og da blir det jo å balansere kostholds-/sunnhetshensyn opp mot presset i samfunnet, som dessverre er ALTFOR stort.

Alt dette har ført til at de har fått ganske mye mer sukker enn det jeg skulle ønske.

Og er det virkelig mer skadelig for hunder, altså? Det visste jeg ikke. På hvilke måter? Og hvor har du funnet dokumentasjon på det?

Det lille jeg har lest om hunder og sukker (på den tiden vi hadde hund selv), var det frarådet fordi hunden kunne få overvekt/fedme, diabetes 2 og dårlige tenner.

Altså nøyaktig av samme årsaker som barn (og voksne, for den del), bør få i seg minst mulig.

Sjokolade er i hvert fall mye verre for hunder enn for barn. Det anses som giftig, i en viss mengde. 

https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/hund-og-katt/sjokolade-kan-gi-forgiftning-hos-hund/

• Liker 19
Skrevet
Finngirl skrev (17 minutter siden):

Sjokolade er i hvert fall mye verre for hunder enn for barn. Det anses som giftig, i en viss mengde. 

https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/hund-og-katt/sjokolade-kan-gi-forgiftning-hos-hund/

Ja, det vet jeg. Men i dette tilfellet var det jo ikke snakk om sjokolade, bare om sukkerstenger.

Som man altså ukritisk gir til barna sine, mens det blir ramaskrik om man gir det til hunder.

Jeg har jo også tidligere sett eksempler på at folk vil gi hundene sine et mest mulig "perfekt" kosthold, mens barna både får brus, godteri, potetgull, McDonald's-måltider, osv.

Og da setter jeg spørsmålstegn: Hvorfor er det viktigere at hunder får bra mat, enn at ungene får det?

Dessuten: Unger skal jo potensielt leve i 80+ år, mens for hunder er det kanskje 10-12 år. 

• Liker 4
Skrevet
17.11 skrev (7 minutter siden):

Fordi barn ikke er hunder, og når barn har lyst på noe ligger det som regel mer bak, enten det er sosiale faktorer eller bare ønsket om å prøve noe nytt. Selvsagt hadde det vært sunnest å unngå sukker, men det er urealistisk for et menneske. Ikke like urealistisk for en hund. At et barn, et menneske, har et ønske om noe, har selvsagt større betydning og burde tillegges mer vekt enn når en hund har et ønske om noe.

Men nå er det da også sosiale faktorer som har vært grunnen til at jeg også har gitt mer sukker til ungene mine enn det jeg ideelt sett skulle ønske.

Og så skjønner jeg også hundeeiere som gir hunden sin godteri, for det gir jo glede for hundene.

Men uten å sammenligne disse to, så er jeg forundret over at godteri til barn blir sett på som normalt, mens når det gjelder hunder, så er det plutselig moralsk forkastelig.

Hvorfor i all verden fortjener hunden et bedre kosthold enn dine egne barn?

Sitat

Fordøyelsessystemet vårt er heller ikke det samme som hos en hund, og det er mye mennesker tåler som hunder absolutt ikke tåler. Sukker er en av de tingene vi tåler større mengder av enn det en hund gjør, selv om sukker ikke er direkte giftig slik som for eksempel sjokolade eller kaffe. Vi tåler også mer av for eksempel epler og annen frukt, uten at noen begynner å krangle på at hunden burde få spise epler i bøtter og spann. Ønsket om å gi hunden godteri er ikke noe annet en menneskeliggjøring av hunden, og handler mer om at eier vil at hunden skal kose seg, enn at hunden får noe som helst ut av å spise godteri.

Dette er en avsporing.

Her er det (tilsatt) sukker det er snakk om.

Og er det altså sånn at vi tåler mer per kilo kroppsvekt enn hunder? Det har jeg til gode å se dokumentasjon på.

Og er du dessuten sikker på at voksnes ønske om å gi barn godteri i mange tilfeller ikke handler om at det er maks kos for dem selv, sånn at de dermed også vil de overføre dette på barna?

Uansett, det jeg først og fremst reagerte på her, er at det ikke har vært NOEN som har reagert på at bloggerfamiliens barn har fått godteri (og det ville dessuten vært fullstendig urimelig, ettersom unger får godteri i media i ett sett), mens når en hund får det, så er det plutselig kritikkverdig.

Det burde vært omvendt. (Dvs. at samfunnet hadde vært rigget sånn at det hadde vært omvendt.)

• Liker 3
Skrevet
Snødronninga skrev (6 minutter siden):

Du har nok et poeng ang sukker @Lafamiglia, men hva med å lage en egen tråd om barn (og voksne) og sukker, der den diskusjonen hører hjemme? 

Ja, det er et godt tips, og jeg funderer faktisk på å gjøre det.

Og sånn ellers så er jeg blant dem som er i overkant kritisk til bloggen som er gjenstand for diskusjon her, men likevel, når de får kritikk som jeg synes er urimelig, (som med det å gi sukker til hund), så gir jeg uttrykk for det.

Uansett er alt dette en avsporing, så jeg tror og håper at moderator vil slette innleggene mine (pluss de tilstøtende) her.

• Liker 3
Skrevet
17.11 skrev (3 timer siden):

Instastory til CBE. Hun har fått en "gave" (reklame) fra AstridS og Dagny.

I alle dager.......og skrev de virkelig dette med hardt arbeid og gode verdier?
Trodde de 2 der var mer oppegående enn som så 🤢

• Liker 28
Skrevet
Felis skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig må Ozo få polkagris til jul! Lars Kristian har vokst opp med hunder, og de fikk alltid polkagris til jul. Og det gikk kjempebra, så kom ikke her og kritiser kostholdet til bedrift-srekvisitten, paret vet best. Det samme gjelder forøvrig for sjokolade...

🤣🤣🤣

Latter til side (for egentlig er det ikke morsomt) - paret burde aldri hatt Ozo.

• Liker 26
Skrevet
FruRosa skrev (19 minutter siden):

Screenshot_20211215-210825_Instagram.jpg

🤢🤮🤮

• Liker 17
Skrevet (endret)
FruRosa skrev (37 minutter siden):

Screenshot_20211215-210825_Instagram.jpg

De skal jo bare promotere sitt eget verk, ved sende låta si til alle som gidder å vise frem at de har fått den og promotere låta videre.

https://shows.acast.com/christine-dancke/episodes/julehits-julelista-og-nmf

"Låten «Gjør det selv» høstet totalt 20 poeng fra mentorene, og det var tidligere P3-profil Christine Dancke (37) som var Eriksens veileder og mentor under låtskrivingen."

Det er jo hyggelig at Berg Eriksen tilsynelatende blir så rørt av å få litt promo i posten fremfor å promotere sin egen låt for en eventuell ny deltakelse på Megahit via avspilling på Spotify.

Endret av Revenge o'Cavatina
tilføyelse
  • Liker 47
Skrevet
Revenge o'Cavatina skrev (14 minutter siden):

De skal jo bare promotere sitt eget verk, ved sende låta si til alle som gidder å vise frem at de har fått den og promotere låta videre.

https://shows.acast.com/christine-dancke/episodes/julehits-julelista-og-nmf

"Låten «Gjør det selv» høstet totalt 20 poeng fra mentorene, og det var tidligere P3-profil Christine Dancke (37) som var Eriksens veileder og mentor under låtskrivingen."

Jepp dette er jo ikke annet enn et bransjetypisk eksempel på I’ll scratch your back, if you scratch mine.
Men faktisk ble jeg usikker på om CBE etter så mange år i bransjen fortsatt er så naiv hun tror dette er helt oppriktig hyggelig ment og ikke kommer med baktanker og forventninger, eller om CBE faktisk er så gammel ringrev hun står to fluer i en smekk og både gir hva sender vil ha og samtidig lager et narrativ om kjendisvenner med det som hører til. 

• Liker 42
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)

Det er jo utrolig interessant å se hvordan dette fungerer i praksis. Dette er jo et genialt triks, der artistene får reklame verdt flere titalls tusen kroner ved å sende et kamera til ca 1000 kr og litt skamløs skryt til CBE. Egentlig fornøyelig at CBE lar seg bruke på denne måten, men hun fikk jo  mulighet til å vise frem godordene. Bransjen er rimelig falsk. 

Det har jo alt med å få promotert låta å gjøre. De har valgt ut folk med mange følgere og kjøpt seg promotering med et skarve kamera og litt smisk. 

Tilføyelse: To hoder, en tanke @Inocybe

Endret av CecilieX
Skrevet

Nå er og Astrid S kjempe fan av CBE i tillegg (hørt på p3morgen for noen uker siden)

• Liker 5
Skrevet
Ice-91 skrev (39 minutter siden):

Nå er og Astrid S kjempe fan av CBE i tillegg (hørt på p3morgen for noen uker siden)

Hvorfor i all verden er hun det? Er hun helt bortreist, eller? 🤢

• Liker 28
Skrevet
Ice-91 skrev (40 minutter siden):

Ok, men da må jeg bare innrømme at min interesse for musikken til Dagny og Astrid S fikk en bismak. Setter heller på Nightwish jeg! 

• Liker 41
Skrevet (endret)

Cbe har redigert seg omtrent i hel på siste Instagram bilde. Nesen ser jo nesten perfekt ut. Noe den ikke er, og det er jo selvsagt ok. En annen ting, er at jeg blir så forbanna på hvorfor hun bryr seg så lite om koronaviruset. Er man forkjølt/ hes osv, så holder man seg hjemme🤬🤮

Endret av Blinkie
Skrevet
skruf skrev (10 timer siden):

Hun var jo allerede forkjøla og hes da hun var med på Megahit, la ut spørsmål om tips fra følgere på instastory hvordan hun kunne få mindre sår hals og hes stemme. Og det er noen uker siden nå. 

Kanskje på tide å la mølla hvile, la kroppen få restituere seg og holde seg hjemme til hun er frisk? 

Her stenger landet og verden gradvis ned igjen, det er hjemmekontor og hjemmeskole for vgs-elever, helsevesenet står på randen pga høyt sykefravær blant ansatte og fullt av covid-pasienter, men ekteparet i Sarpsborg turer frem som før. 

Farter forkjøla rundt og sprer smitte. Mulig hun er immun for covid hvis hun har hatt det, men det er likevel smittespredning av virus og bakterier hun driver med. 

Hva vet du om det er tatt covidtest? Bør alle som er forkjøla nå holde seg hjemme?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...