Gjest Lavande Skrevet 28. august 2021 #49561 Del Skrevet 28. august 2021 Nijole skrev (5 timer siden): Da hører de kommentarene kanskje hjemme der i steden for denne tråden om kritikkverdige forhold I bedriften cbe. Cbe sin jobb er å påvirke, og det skjer på bedriftens SoMe-kanaler. Å kommentere f.eks. antrekk som legges ut der er derfor innenfor, da mange er opptatt av mote og trender, og vil ha meninger om det som legges ut. Vi kan ikke ha det slik at folk ikke kan være kritisk til det man blir "utsatt for av påvirkning" - enten det gjelder antrekk, interiør e.l. Når det er sagt, tenker jeg det er lov å tenke over hvordan man formulerer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måne Rampelyset Skrevet 28. august 2021 #49562 Del Skrevet 28. august 2021 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Måne, admin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 28. august 2021 Populært innlegg #49563 Del Skrevet 28. august 2021 (endret) ssophie skrev (2 timer siden): Jeg husker jeg leste et intervju med Taylor Swift for noen år siden, for det fikk meg til å tenke på influencere og deres valg. Swift ble spurt om hvorfor hun ikke ville svare på noen spørsmål om kjæresten, og hun svarte at: "our relationship isn't up for discussion". For hun visste at alt hun snakker om offentlig, blir diskutert, og at det derfor er viktig for henne å ha en tydelig grense på hva hun holder privat: https://www.etonline.com/taylor-swift-says-her-relationship-with-joe-alwyn-is-not-up-for-discussion-131213 Hun har altså skjønt det. Alt man selv offentliggjør, er automatisk "up for discussion". Og sånn er det jo med influencere også. Én ting er uskyldige greier som antrekk (ref. den pågående debatten her), mat og interiør, men når man lar barn, familieliv, lekser, osv bli offentlig informasjon og underholdning, så aksepterer man også at disse tingene blir diskutert. Jeg synes det er helt absurd. Jepp. Jeg tenker at det er veldig viktig å være bevisst hva man poster i sine store, åpne kanaler med mange følgere - fordi man ikke vet hvem som leser. hva slags respons som kan komme og hvordan budskapet blir forstått eller misforstått. Det er hevdet flere ganger denne tråden at det bare er deler av det som postes i de ulike some-kanalene til CBE som er handler om businessen. Det er godt mulig, men det er jo helt umulig for meg som forbruker og leser å vite når noe er privat og personlig, og når noe er i profesjonell øyemed. Jeg har også hevdet flere ganger at det ikke kan være opp til oss som leser å skille mellom CBEs privatliv og hennes profesjonelle virke. Det er HUN som må gjøre det - fordi det er bare hun som vet det. Dette blir jo spesielt viktig når hun lever av å selge produkter som en del av narrativet om livet til CBE.no. Hun må jo vite hva som hører til privatlivet og hva som ikke gjør det. Jeg kommenterer ikke noens kropp, uansett. Men jeg kan likefullt være kritisk til hvordan man viser seg frem, hvilket budskap man gir og hvordan man fremstiller seg selv. En av grunnene til at jeg diskuterer influencerbransjen, er at jeg mener at vi alle må være bevisste og kritiske til narrativet/historiene vi blir fortalt. Se feks Sophie Elise. Hun er hardtarbeidende karrierekvinne som alltid er på den ene dagen og bare en jente som prøver å finne sin vei i livet, den neste. CBE tar bilder av seg selv i speilet på hotellrommet sitt, i en bitteliten sak av en kjole. Hva er hensikten hennes med det? HUn må jo vite etter 12 år i bransjen at folk reagerer og at mange reagerer negativt. Hun gjør det likevel. Og også i denne tråden er det noen som slenger med leppa og sier hva de mener om kjolen og måten den bæres på. Jeg synes ikke det er greit, men jeg synes man må ta ansvar selv for å skjerme seg for noe man vet vil komme - hun er ikke en uerfaren 13-åring, hun kjenner bransjen ut og inn. Hvis hun ikke ønsker kommentar om kropp og kjolevalg, er det enkelt å unngå det ved å droppe å poste slike bilder. Og nei jeg sier ikke at hun selv har skylda for slemme kommentarer,jeg sier at hun vet helt sikkert hva som komemr. Hun har gjort det før. Hun har et soleklart valg med tanke på å bevare privatlivet sitt. Hun kan la være å poste det hun ikke ønsker at folk skal se eller si noe om. CBE tar bilder av seg seg på toalettet til en vennefamilien når de er i privat barnebursdag, og legger det på sine åpne, profesjonelle SoMe-kanaler. Klart det blir forvirring om hva som er privat og hva som ikke er det. Jeg mener at alt man med vitende og vilje legger i de samme kanalene som man bruker til å selge campingvogner, hotellovernattinger, turtøy, undertøy, kunstneriske kaker og ballogbuer, kosmetikk og hudpleieprodukter, selvsagt er en del av den profesjonelle virksomheten. Hvis noe er privat og personlig, tenker jeg det er lurt å ikke dele med potensielt hele verden. Og er det kult å kommentere klesstilen - eller kroppen? Tja. Når hun reklamerer for klær, kan man selvsagt mene noe om klærne. Jeg synes man bør droppe å kommentere kropp - av alminnelig høflighet og omtanke. Men hvis man ikke ønsker kommentarer om kropp, hvorfor i all verden poste en haug med bilder av seg selv med tydelig posering og kroppsfokus hver eneste dag i hele voksenlivet? det skjønner jeg ikke. Mange av oss er høflige og snille og lar være å kommentere - men mange er det ikke. De gjør det samme med barna også - deler masse, masse, masse, gjør dem til kjente fjes og overlater til folk de overhodet ikke kjenner å være anstendige og ikke skremme ungene med masse oppmerksomhet når man møter dem - eller, verre - å la være å kommentere hvordan de ser ut og hva de gjør. Anna Rasmussen fortalte at det verste datteren visste, var når fremmede kom bort til dem og ville hilse. HVorfor ikke ta ansvar for å unngå å komme i slike situasjoner? Endret 28. august 2021 av pøbelsara 64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aidensfield Skrevet 28. august 2021 #49564 Del Skrevet 28. august 2021 Isild skrev (3 timer siden): Til dere som forsvarer influencerbedriften i ett og alt (noe av det som forsvares er helt rett selvfølgelig) Men! Jeg må spørre: vil dere virkelig ha det slik at en reklamekanal som jobber med å skulle selge oss ting utelukkende skal ha tilbakemeldinger i form av likes, tomler opp, flamme-emojies og fersken-emojies, hjerter, "duu", "fineste" og "hot mama" ? Mener dere på ordentlig at man ikke skal kritisere noe, for det er slemt, da er man "ute etter", man mobber, er misunnelig og har ikke noe liv? Har vi kommet dit at vi ikke lenger skal være kritiske til hva vi får servert i reklamekanaler, for hvis vi ikke har noe pent å si så skal vi holde kjeft? Jeg bare spør, for DA blir jeg bekymret. Så klart de skal ha ris også om noen ikke liker det de har på seg. Men noen ganger synes jeg det blir sagt/skrevet på feil måte. Kan man ikke bare gi konstruktiv kritikk? Si det på en ordentlig måte. Men nå blir det også fort moderert bort om ting tar litt av 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 28. august 2021 #49565 Del Skrevet 28. august 2021 Aidensfield skrev (7 minutter siden): Så klart de skal ha ris også om noen ikke liker det de har på seg. Men noen ganger synes jeg det blir sagt/skrevet på feil måte. Kan man ikke bare gi konstruktiv kritikk? Si det på en ordentlig måte. Men nå blir det også fort moderert bort om ting tar litt av Jo, dette er jeg helt enig i. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 28. august 2021 #49566 Del Skrevet 28. august 2021 Aidensfield skrev (21 minutter siden): Så klart de skal ha ris også om noen ikke liker det de har på seg. Men noen ganger synes jeg det blir sagt/skrevet på feil måte. Kan man ikke bare gi konstruktiv kritikk? Si det på en ordentlig måte. Men nå blir det også fort moderert bort om ting tar litt av Selvsagt kan man det, og selvsagt bør man fremvise alminnelig folkeskikk i alt man gjør. Men alle har ikke lik oppfatning av hvor grensene går. Jeg er uansett tilhenger av å rapportere regelbrudd istedet for å drive voksenopplæring. Selv om jeg har gått i den fella selv noen ganger, så mener jeg at rapportering er riktig reaksjon. Å diskutere hverandres debattskikk blir fort til skikkelige avsporinger - som ikke er lov. 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tarantulla Skrevet 28. august 2021 #49567 Del Skrevet 28. august 2021 Jeg er ganske imponert av hvordan brukerne selv modererer denne tråden. Man kan si mangt om influencere og hvordan de beter seg i sosiale medier, og det løfter diskusjonen når man understreker viktigheten av å være saklig. Jeg har selv tråkket i salaten ved flere anledninger, og uttalt meg på uheldig vis (som regel følelsesstyrt). Jeg har lært masse i av dere dyktige debattanter i denne tråden, og viktigst av alt - å tenke igjennom det jeg skriver på nettet før jeg poster. Hvem kan komme til å lese det, og hvordan former mine ord debatten? Dette er det mange som kunne lært litt av. (...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nijole Skrevet 28. august 2021 #49568 Del Skrevet 28. august 2021 CecilieX skrev (7 timer siden): Jeg synes du har noen gode poenger rundt omtale av antrekk. Det handler om hvordan man omtaler det og om man setter det i en kontekst som gjør det kritikkverdig. Samtidig er det jo interessant å spørre seg hva hensikten med å poste noe på SoMe er. Grunnen til at influencere kan leve av å vise frem livene sine inkl hva de ikler seg, er at det sitter en mottaker på den andre siden og er interessert i dette. Uten denne interessen er det ikke mulig å leve av det. Disse mottakerne vil ha ulike meninger om det som fremvises, slik er det for oss alle. Influencere baserer mye av sin kommunikasjon på at de vil ha meninger også ref kommentarfelt og spørsmål der meninger utbes. I CBE sitt tilfelle takkes det også hjerteligst for alle slike komplimenter. Denne dialogen er en stor del av relasjonen som hun har med leserne sine og som er viktig for at reklamen skal fungere. Og det er reklamen som gjør at hun tjener penger og har dette som yrkesutøvelse. Innlegget mitt er ikke til støtte for å skrive ufine kommentarer om antrekk, men en påpeking av at influenceryrket handler om du poster noe til et antall mottakere. «Se på meg i dag» hvorpå mottaker ser på deg og gjør seg noen tanker. Disse tankene er det åpent for å formulere, enten ved å trykke liker, eller å kommentere. Det er jo det SoMe er. Når CBE tar et bilde av seg selv i kjole OG legger det ut fordi 300.000 skal se det er det da å forvente at bare de som likte antrekket skal si noe om det? Hun legger det ut i et medium der konseptet er å like og kommentere. Hvis bare de som er positive skal kommentere så får man jo et skeivt bilde som hun kan bruke til å bygge videre på sin merkevare. Er det dit vi vil? At influencerne skal få dyrke seg selv i perfeksjonens tegn, der de utelukkende hylles? Og det er her CBE er i en særstilling med sin fremstilling av sitt glansede magasin. Det redigeres, det slettes, det blokkeres. Alt for å iscenesette seg som et ideal. Jeg liker veldig dårlig akkurat dette forretningskonseptet. Å iscenesette seg som perfekt. Om dette inntrykket ikke blir utfordret så får man et falskt ideal, som dyrkes på falske premisser. For de av oss som har fulgt CBE i mange år så vet vi at det har vært en hovedstrategi å mute all kritikk, og man må anta at det handler om at det truer glansbildet som de har som forretningsidé. Av samme grunn tas det aldri selvkritikk. Jeg tror jeg har skrevet meg litt bort. Poenget er i alle fall at jeg undrer meg over hvordan noen som lever av å legge ut noe for respons, bare kan forvente positiv respons. Skal Instagram bare være et sted hvor influencere legger ut bilder og mottar anerkjennelse? Mange benytter allerede muligheten til å blokkere og slette, slik at de bare mottar hyllest. Så kan de selge seg inn som populære og tjene gode penger. Gjennom dette så fremstår de som vellykkede og noen som man kan se opp til. Jeg vet ikke hva motsatsen er, og har ikke noe ønske om at alle bare filterløst skal ytre seg om det de ser. Men nettopp fordi influencere generelt og CBE spesielt har gjort alt de kan for å devaluere kritikk, mens de jobber for å iscenesette seg som overmennesker som bare mottar hyllest, så opptar temaet meg. Jeg er egentlig ikke for å kommentere antrekk, men det er nå engang dette de lever av. Jeg får et inntrykk av at influenceres drømmescenario er at de får hyllest og likes uansett hva de gjør. Vil vi dit? Dette innlegget ble jeg glad av å lese! Så forfriskende saklig og godt skrevet 😊 Jeg er enig I mye av det du skriver. Jeg mener også at influensere må forvente seg negative tilbakemeldinger, og er enig at det er en uting å slette kommentarer som er negative men sakelige. Kun hyllest er ikke godt for noen. Men jeg forstår ikke og synes ikke, personlige preferanser til de ulike brukere her inne hører hjemme her. Jeg liker grønne epler best, ikke rød. Jeg liker tur i skogen, ikke å løpe på mølla. +++Hva slags nytte har de innleggene og hva vil avsenderen med de? Poseringer som gjør en tynnere, filter som endrer utseende er viktige ting å diskutere det er jeg så absolutt enig i. Og jeg er glad det blir satt fokus på det her. Men å dele subjektive preferanser hører hjemme andre steder. Men ved å si det mener jeg ikke at influensere ikke skal kunne ta imot negative tilbakemeldinger. Og sorry folkens, da er jeg i gang igjen 😆 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 28. august 2021 #49569 Del Skrevet 28. august 2021 Nijole skrev (21 minutter siden): Og sorry folkens, da er jeg i gang igjen 😆 Ja, det er du jammen meg 🙂 Samtidig er det noe med å ta et hint, tenker jeg. Hvis du rapporterer det som du mener ikke passer inne og det likevel får stå, så er det vel sånn at ikke alle er enig i din tolkning om hva som passer inn her? 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nijole Skrevet 28. august 2021 #49570 Del Skrevet 28. august 2021 (endret) ¤flicka¤ skrev (19 minutter siden): Ja, det er du jammen meg 🙂 Samtidig er det noe med å ta et hint, tenker jeg. Hvis du rapporterer det som du mener ikke passer inne og det likevel får stå, så er det vel sånn at ikke alle er enig i din tolkning om hva som passer inn her? Jeg får si som en annen sa til meg her. Du får lære deg og leve med det. Endret 28. august 2021 av Nijole 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 28. august 2021 #49571 Del Skrevet 28. august 2021 Nijole skrev (9 minutter siden): Jeg får si som en annen sa til meg her. Du får lære deg og leve med det. Ja, det er et godt tips til oss alle 🙂 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 29. august 2021 #49572 Del Skrevet 29. august 2021 FruRosa skrev (På 25.8.2021 den 15.55): Det negative, slik jeg ser det, er kroppspresset/thinspo hun bedriver. Hele tiden, og i enhver anledning. Hun kunne vært kledd i "normale" treningsklær for bruk ute blant folk, f.eks. tights og t-skjorte. Hvem søren kommer løpende inn på skole/barnehage iført bare BH? Jeg syns det er skikkelig respektløst ovenfor de som jobber på sfo/barnehage å hente i bare en svett BH rett fra løpetur. men- ved å hente mens de løper slipper de å eksponere seg som en «ladafamilie» i Skoda leiebilen. De skal ha for kreativiteten. 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finngirl Skrevet 29. august 2021 #49573 Del Skrevet 29. august 2021 Nå skal det i hvert fall fiskes etter spons og oppussing. Plutselig er nok alle møblene byttet ut igjen. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 29. august 2021 #49574 Del Skrevet 29. august 2021 (endret) Finngirl skrev (11 minutter siden): Nå skal det i hvert fall fiskes etter spons og oppussing. Plutselig er nok alle møblene byttet ut igjen. De byttet nettopp ut møblene i ene stua, da. Håper interiørarkitekter har vett til å takke nei til carolinebergeriksenno. Endret 29. august 2021 av Kollontaj 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 29. august 2021 #49575 Del Skrevet 29. august 2021 Kosemose skrev (2 timer siden): Jeg syns det er skikkelig respektløst ovenfor de som jobber på sfo/barnehage å hente i bare en svett BH rett fra løpetur. men- ved å hente mens de løper slipper de å eksponere seg som en «ladafamilie» i Skoda leiebilen. De skal ha for kreativiteten. ja, respektløst både overfor de ansatte i skole/barnehage og også egne barn/barna som går der og foreldrene. Og hvorfor? Med en t shirt eller trenings jakke slengt over, ville det vært veldig mye bedre om tiden ble snau i forhold til dusj og skift. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 29. august 2021 #49576 Del Skrevet 29. august 2021 Finngirl skrev (12 minutter siden): Nå skal det i hvert fall fiskes etter spons og oppussing. Plutselig er nok alle møblene byttet ut igjen. Uff - forbruks kjøret er i gang igjen 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 29. august 2021 #49577 Del Skrevet 29. august 2021 Kollontaj skrev (1 minutt siden): De byttet nettopp ut møblene i ene stua, da. Håper interiørarkitekter var vett til å takke nei til carolinebergeriksenno. kjennes som ingen bra ide å tilby CBE tjenester - er nok begrenset reklame i det nå 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klementine Skrevet 29. august 2021 #49578 Del Skrevet 29. august 2021 Kanskje Villa Paprika bør forslås? hun holder jo til i området og er vel på jakt etter nye kunder? 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 29. august 2021 #49579 Del Skrevet 29. august 2021 Er det flere som reagerer på taco middagen? Det ser ut som så lite mat til to voksne og to barn, spesielt med tanke på hvor mye herren og fruen i tillegg trener! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegmener Skrevet 29. august 2021 #49580 Del Skrevet 29. august 2021 NewStart87 skrev (15 minutter siden): Er det flere som reagerer på taco middagen? Det ser ut som så lite mat til to voksne og to barn, spesielt med tanke på hvor mye herren og fruen i tillegg trener! Ja ikke store tallerknen. Dekket på til 5 og faktisk. Men nå synes jeg generellt at alle måltidene/oppskriftene er litt små mengder. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå