Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest Lavande
Nijole skrev (5 timer siden):

Da hører de kommentarene kanskje hjemme der i steden for denne tråden om kritikkverdige forhold I bedriften cbe.

Cbe sin jobb er å påvirke, og det skjer på bedriftens SoMe-kanaler.  Å kommentere f.eks. antrekk som legges ut der er derfor innenfor, da mange er opptatt av mote og trender, og vil ha meninger om det som legges ut. Vi kan ikke ha det slik at folk ikke kan være kritisk til det man blir "utsatt for av påvirkning" - enten det gjelder antrekk,  interiør e.l.  Når det er sagt, tenker jeg det er lov å tenke over hvordan man formulerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (3 timer siden):

Til dere som forsvarer influencerbedriften i ett og alt (noe av det som forsvares er helt rett selvfølgelig) 

Men! Jeg må spørre:  vil dere virkelig ha det slik at en reklamekanal som jobber med å skulle selge oss ting utelukkende skal ha tilbakemeldinger i form av likes, tomler opp, flamme-emojies og fersken-emojies, hjerter, "duu", "fineste" og "hot mama" ? 

Mener dere på ordentlig at man ikke skal kritisere noe, for det er slemt, da er man "ute etter", man mobber, er misunnelig og har ikke noe liv? 

Har vi kommet dit at vi ikke lenger skal være kritiske til hva vi får servert i reklamekanaler, for hvis vi ikke har noe pent å si så skal vi holde kjeft? 

Jeg bare spør, for DA blir jeg bekymret. 

Så klart de skal ha ris også om noen ikke liker det de har på seg. Men noen ganger synes jeg det blir sagt/skrevet på feil måte. Kan man ikke bare gi konstruktiv kritikk? Si det på en ordentlig måte. 

Men nå blir det også fort moderert bort om ting tar litt av

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aidensfield skrev (7 minutter siden):

Så klart de skal ha ris også om noen ikke liker det de har på seg. Men noen ganger synes jeg det blir sagt/skrevet på feil måte. Kan man ikke bare gi konstruktiv kritikk? Si det på en ordentlig måte. 

Jo, dette er jeg helt enig i. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aidensfield skrev (21 minutter siden):

Selvsagt kan man det, og selvsagt bør man fremvise alminnelig folkeskikk i alt man gjør. Men alle har ikke lik oppfatning av hvor grensene går.

Jeg er uansett tilhenger av å rapportere regelbrudd istedet for å drive voksenopplæring. Selv om jeg har gått i den fella selv noen ganger, så mener jeg at rapportering er riktig reaksjon. Å diskutere hverandres debattskikk blir fort til skikkelige avsporinger - som ikke er lov. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tarantulla

Jeg er ganske imponert av hvordan brukerne selv modererer denne tråden.

Man kan si mangt om influencere og hvordan de beter seg i sosiale medier, og det løfter diskusjonen når man understreker viktigheten av å være saklig. Jeg har selv tråkket i salaten ved flere anledninger, og uttalt meg på uheldig vis (som regel følelsesstyrt). Jeg har lært masse i av dere dyktige debattanter i denne tråden, og viktigst av alt - å tenke igjennom det jeg skriver på nettet før jeg poster. Hvem kan komme til å lese det, og hvordan former mine ord debatten? Dette er det mange som kunne lært litt av. (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (7 timer siden):

Jeg synes du har noen gode poenger rundt omtale av antrekk. Det handler om hvordan man omtaler det og om man setter det i en kontekst som gjør det kritikkverdig. 

Samtidig er det jo interessant å spørre seg hva hensikten med å poste noe på SoMe er. Grunnen til at influencere kan leve av å vise frem livene sine inkl hva de ikler seg, er at det sitter en mottaker på den andre siden og er interessert i dette. Uten denne interessen er det ikke mulig å leve av det. Disse mottakerne vil ha ulike meninger om det som fremvises, slik er det for oss alle. Influencere baserer mye av sin kommunikasjon på at de vil ha meninger også ref kommentarfelt og spørsmål der meninger utbes. I CBE sitt tilfelle takkes det også hjerteligst for alle slike komplimenter. Denne dialogen er en stor del av relasjonen som hun har med leserne sine og som er viktig for at reklamen skal fungere. Og det er reklamen som gjør at hun tjener penger og har dette som yrkesutøvelse. 

Innlegget mitt er ikke til støtte for å skrive ufine kommentarer om antrekk, men en påpeking av at influenceryrket handler om du poster noe til et antall mottakere.

«Se på meg i dag» hvorpå mottaker ser på deg og gjør seg noen tanker. Disse tankene er det åpent for å formulere, enten ved å trykke liker, eller å kommentere. Det er jo det SoMe er. Når CBE tar et bilde av seg selv i kjole OG legger det ut fordi 300.000 skal se det er det da å forvente at bare de som likte antrekket skal si noe om det? Hun legger det ut i et medium der konseptet er å like og kommentere. Hvis bare de som er positive skal kommentere så får man jo et skeivt bilde som hun kan bruke til å bygge videre på sin merkevare. Er det dit vi vil? At influencerne skal få dyrke seg selv i perfeksjonens tegn, der  de utelukkende hylles? Og det er her CBE er i en særstilling med sin fremstilling av sitt glansede magasin. Det redigeres, det slettes, det blokkeres. Alt for å iscenesette seg som et ideal. 

Jeg liker veldig dårlig akkurat dette forretningskonseptet. Å iscenesette seg som perfekt. Om dette inntrykket ikke blir utfordret så får man et falskt ideal, som dyrkes på falske premisser. For de av oss som har fulgt CBE i mange år så vet vi at det har vært en hovedstrategi å mute all kritikk, og man må anta at det handler om at det truer glansbildet som de har som forretningsidé. Av samme grunn tas det aldri selvkritikk. 

Jeg tror jeg har skrevet meg litt bort. Poenget er i alle fall at jeg undrer meg over hvordan noen som lever av å legge ut noe for respons, bare kan forvente positiv respons. Skal Instagram bare være et sted hvor influencere legger ut bilder og mottar anerkjennelse? Mange benytter allerede muligheten til å  blokkere og slette, slik at de bare mottar hyllest. Så kan de selge seg inn som populære og tjene gode penger. Gjennom dette så fremstår de som vellykkede og noen som man kan se opp til. 

Jeg vet ikke hva motsatsen er, og har ikke noe ønske om at alle bare filterløst skal ytre seg om det de ser. Men nettopp fordi influencere generelt og CBE spesielt har gjort alt de kan for å devaluere kritikk, mens de jobber for å iscenesette seg som overmennesker som bare mottar hyllest, så opptar temaet meg. 

Jeg er egentlig ikke for å kommentere antrekk, men det er nå engang dette de lever av. Jeg får et inntrykk av at influenceres drømmescenario er at de får hyllest og likes uansett hva de gjør. Vil vi dit? 

Dette innlegget ble jeg glad av å lese! Så forfriskende saklig og godt skrevet 😊

Jeg er enig I mye av det du skriver. Jeg mener også at influensere må forvente seg negative tilbakemeldinger, og er enig at det er en uting å slette kommentarer som er negative men sakelige.  Kun hyllest er ikke godt for noen. Men jeg forstår ikke og synes ikke, personlige preferanser til de ulike brukere her inne  hører hjemme her. Jeg liker grønne epler best, ikke rød. Jeg liker tur i skogen, ikke å løpe på mølla. +++Hva slags nytte har de innleggene og hva vil avsenderen med de? Poseringer som gjør en tynnere, filter som endrer utseende er viktige ting å diskutere det er jeg så absolutt enig i. Og jeg er glad det blir satt fokus på det her. Men å dele subjektive preferanser hører hjemme andre steder. Men ved å si det mener jeg ikke at influensere ikke skal kunne ta imot negative tilbakemeldinger.

Og sorry folkens, da er jeg i gang igjen 😆

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nijole skrev (21 minutter siden):

Og sorry folkens, da er jeg i gang igjen 😆

Ja, det er du jammen meg 🙂 Samtidig er det noe med å ta et hint, tenker jeg. Hvis du rapporterer det som du mener ikke passer inne og det likevel får stå, så er det vel sånn at ikke alle er enig i din tolkning om hva som passer inn her?  

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

¤flicka¤ skrev (19 minutter siden):

Ja, det er du jammen meg 🙂 Samtidig er det noe med å ta et hint, tenker jeg. Hvis du rapporterer det som du mener ikke passer inne og det likevel får stå, så er det vel sånn at ikke alle er enig i din tolkning om hva som passer inn her?  

Jeg får si som en annen sa til meg her. Du får lære deg og leve med det.

Endret av Nijole
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nijole skrev (9 minutter siden):

Jeg får si som en annen sa til meg her. Du får lære deg og leve med det.

Ja, det er et godt tips til oss alle 🙂

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (På 25.8.2021 den 15.55):

Det negative, slik jeg ser det, er kroppspresset/thinspo hun bedriver. Hele tiden, og i enhver anledning.

Hun kunne vært kledd i "normale" treningsklær for bruk ute blant folk, f.eks. tights og t-skjorte. Hvem søren kommer løpende inn på skole/barnehage iført bare BH?

Jeg syns det er skikkelig respektløst ovenfor de som jobber på sfo/barnehage å hente i bare en svett BH rett fra løpetur.  

men- ved å hente mens de løper slipper de å eksponere seg som en «ladafamilie» i Skoda leiebilen. De skal ha for kreativiteten.

• Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det i hvert fall fiskes etter spons og oppussing. Plutselig er nok alle møblene byttet ut igjen. 

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finngirl skrev (11 minutter siden):

Nå skal det i hvert fall fiskes etter spons og oppussing. Plutselig er nok alle møblene byttet ut igjen. 

De byttet nettopp ut møblene i ene stua, da. Håper interiørarkitekter har vett til å takke nei til carolinebergeriksenno. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosemose skrev (2 timer siden):

Jeg syns det er skikkelig respektløst ovenfor de som jobber på sfo/barnehage å hente i bare en svett BH rett fra løpetur.  

men- ved å hente mens de løper slipper de å eksponere seg som en «ladafamilie» i Skoda leiebilen. De skal ha for kreativiteten.

ja, respektløst både overfor de ansatte i skole/barnehage og også egne barn/barna som går der og foreldrene. Og hvorfor? Med en t shirt eller trenings jakke slengt over, ville det vært veldig mye bedre om tiden ble snau i forhold til dusj og skift. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finngirl skrev (12 minutter siden):

Uff - forbruks kjøret er i gang igjen :( 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

De byttet nettopp ut møblene i ene stua, da. Håper interiørarkitekter var vett til å takke nei til carolinebergeriksenno. 

kjennes som ingen bra ide å tilby CBE tjenester - er nok begrenset reklame i det nå 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Villa Paprika bør forslås? hun holder jo til i området og er vel på jakt etter nye kunder?

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som reagerer på taco middagen? Det ser ut som så lite mat til to voksne og to barn, spesielt med tanke på hvor mye herren og fruen i tillegg trener! 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewStart87 skrev (15 minutter siden):

Er det flere som reagerer på taco middagen? Det ser ut som så lite mat til to voksne og to barn, spesielt med tanke på hvor mye herren og fruen i tillegg trener! 

Ja ikke store tallerknen. Dekket på til 5 og faktisk. Men nå synes jeg generellt at alle måltidene/oppskriftene er litt små mengder. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...