Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lill :) skrev (46 minutter siden):

Nei! Ikke lytt til kroppen, lytt til de erfarne jordmødrene, legene eller annen helsepersonell. Det kan være mange grunner til at du ikke kan starte opp trening etter fødsel som normalt. Å høre på noen lettbente influencere med «PT» i bio er IKKE å anbefale. 

DEE67F83-E2D5-4ACE-B37E-F369D1CD1654.jpeg

Amen! 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquarius04 skrev (9 minutter siden):

Det er heller ikke riktig at adskilte magemuskler etter graviditet bare går på plass av seg selv hos alle kvinner, jamfør det «ekspertene» bak Netfit skriver. Direkte feilinformasjon!

Kilde: 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankestrenes/

Skriver de virkelig dette? Hilsen sjokkert nylig-operert-delte-magemuskler! 😮

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquarius04 skrev (41 minutter siden):

Det er heller ikke riktig at adskilte magemuskler etter graviditet bare går på plass av seg selv hos alle kvinner, jamfør det «ekspertene» bak Netfit skriver. Direkte feilinformasjon!

Kilde: 

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankestrenes/

Delte magemuskler må opereres for å falle på plass. Trening kan gjøre det verre. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Blondinbolla said:

I Netfits story: «Hvordan skal man trene etter en fødsel?» Svaret er noe a la at man må kjenne på kroppen, men kan begynne rett etter, ha en fornuftig progresjon og at det ikke egentlig er noen øvelser man ikke kan gjøre.

Dette er ikke riktig! Man bør starte forsiktig, i mange tilfeller konsultere med fysioterapeut, og keisersnitt og komplisert fødsel må sees for seg, nedfall kan oppstå ved tunge løft og hormoner endrer hvordan trening påvirker kroppen.

Det er så useriøst å gi råd om dette når mammatrening er noe mange PT-er og fysioterapeuter etterutdanner seg i, noe ingen av de involverte i Netfit har gjort basert på tilgjengelig CV. 

De burde heller skrive i bio «Tidligere fotballspillere og påtroppende treningsprofiler viser seg frem og gir svadabaserte råd om ting de ikke kan»

Kjenner jeg blir skikkelig provosert faktisk. Hvem er det som svarer på disse spørsmålene? Er det noen fra CBE eller er det den PT-fyren jeg har glemt navnet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål herfra, men magen som fremvises i tide og utide, ble det ikke diskutert tidligere om nettopp delte muskler etter svangerskap men det ble blankt benektet selv om det var godt synlig?

Jo, i flere fora i sin tid, og her senest i mai.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=27581965

Tilføyer at jeg aldri i verden ville tatt råd fra disse to (tre) om trening under svangerskap alvorlig på noen som helst måte uten konkret dokumentasjon på spesialisering. Forøvrig tar jeg dem ikke seriøst uansett hva det gjelder med tanke på omdømme og historikk.

Endret av Revenge o'Cavatina
lenke + tilføyelse
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.54 skrev (19 minutter siden):

Kjenner jeg blir skikkelig provosert faktisk. Hvem er det som svarer på disse spørsmålene? Er det noen fra CBE eller er det den PT-fyren jeg har glemt navnet på?

PT Åge var Lars Kristian Eriksen så hvem som er hvem kan en gjerne lure på.

Endret av gjestvest
la til
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.54 skrev (2 minutter siden):

Hahaha, jeg tenkte på han de samarbeider med i Netfit. 

Adrian Paul? Jeg vet ikke om han besitter den kompetansen selv.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solaire
Revenge o'Cavatina skrev (42 minutter siden):

Dumt spørsmål herfra, men magen som fremvises i tide og utide, ble det ikke diskutert tidligere om nettopp delte muskler etter svangerskap men det ble blankt benektet selv om det var godt synlig?

Jo, i flere fora i sin tid, og her senest i mai.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=27581965

Tilføyer at jeg aldri i verden ville tatt råd fra disse to (tre) om trening under svangerskap alvorlig på noen som helst måte uten konkret dokumentasjon på spesialisering. Forøvrig tar jeg dem ikke seriøst uansett hva det gjelder med tanke på omdømme og historikk.

Jeg tar ikke imot treningsråd postpartum fra CBE som jamfør magebildet nedenfor startet med magetrening altfor fort. Diastasen kan hun jo få operert hvis hun vil, men hun tror kanskje at det skal se slik ut? Jeg syns ikke at diastase er stygt, men det er jo en medisinsk diagnose på slike delte magemuskler. Og det viser jo at det siste hun bør gjøre er å gi treningsråd postpartum.

Screenshot_20210819-184906_Samsung Internet.jpg

Endret av Solaire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solaire skrev (2 minutter siden):

Jeg tar ikke imot treningsråd postpartum fra CBE som uten tvil startet med trening altfor fort. Diastasen kan hun jo få operert hvis hun vil, men hun tror kanskje at det skal se slik ut? Jeg syns ikke at diastase er stygt, men det viser jo at det siste hun bør gjøre er å gi treningsråd postpartum.

Screenshot_20210819-184906_Samsung Internet.jpg

Er enig. De delte magemusklene er synlig også tidlig i svangerskap nr.2. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må da være mer tillitsvekkende å spørre fastlegen/jordmor/fysioterapeut om trening etter fødsel. CBE.no/Netfit (som egentlig ikke eksisterer) har da ingen kompetanse utover egne erfaringer på dette? Og hvis de har det, burde de vise til det når noen spør. Her burde de rådet til å høre med helsepersonell. Alle graviditer er forskjellige, alles treningsnivå før/under svangerskap er forskjellig. Alles form, blodtrykk og hva kroppen har gjennomgått er forskjellig. 

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (12 minutter siden):

Er enig. De delte magemusklene er synlig også tidlig i svangerskap nr.2. 

Det kan jo forklare hvorfor hun er så veldig ustø og ustabil i coreøvelsene. Trist at disse slipper til for å veilede andre. 

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Revenge o'Cavatina skrev (2 timer siden):

Adrian Paul? Jeg vet ikke om han besitter den kompetansen selv.

Hva slags utdannelse har LKE innen trening? Halvtårs helgekurs aka PT-utdanningen hos Active Education? Bachlerorgrad? Mastergrad? 

Hva slags grad har Adrian? 

Og hva med CBE??? 

Endret av Marioposa
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondinbolla skrev (1 time siden):

Helt enig! Folk som gir råd om trening og helse uten å ha kompetanse til det er blant det mest irriterende jeg kan tenke meg. 

Basert på Adrian Pauls CV virker han som en person med lang fartstid, men uten spesialisering i noen former for kvinnehelse: 

https://optimaltrening.com/vare_trenere/adrian-paul/

Synes også at det er utrolig fascinerende at LKE dementerer div. ting med henvisninger til én vitenskapelig artikkel han har cherryplukket til formålet. Jeg stoler ikke fem øre på at en person med medisin grunnfag og PT-brevkurs kan gi forskningsbaserte råd basert på det han skroller seg gjennom i pubmed. 

En artikkel fra 2009 (2005?) var det vel?

De som ikke kunne forholde seg til artikler fra 2014ish..

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at flere ble provosert over at de legger ut råd om trening etter fødsel IG barsel. Jeg mister total respekten for han Adrian også, når han kan stå bak noe slikt. 
Hvordan kan de mene at de har den spesial kunnskapen som skal til her? Det er så ekstremt arrogant at se ikke ser hva de kan og definitivt IKKE kan! 
Siden de ikke klarer å si « dette må du gå til en spesialist med», men begynner å rådgi i øst og vest lurer jeg jammen på hva de egentlig kan. 

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Så altså. 

Først bidrar CBE til press på barselkvinner ved å fronte flat mage. Deretter påtar hun seg rollen som rådgiver for barselkvinner i den hensikt å få følgere til sin treningsportal. 

Snedig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...