Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Joda. Faren er det for alle barn. Om det så kun er lagt ut et eneste bilde. Jeg vet ikke hvorfor antall bilder skal ha noe å si i det henseende. Det er barn som blir eksponert omtrent uten klær. I mange ulike situasjoner som er langt fra så uskyldige som Carolines barn. Virkelig. Alle barn er således i faresonen kan en si. 

Så du stiller deg verken kritisk til de enorme mengdene med informasjon og bilder man finner på nettet om C´s barn, eller det faktum at barna ikke på noe punkt har hatt muligheten til å velge om dette skal deles?

Det er ikke normalt å gi ut så mye informasjon om barna sine. Som tidligere nevnt ble man tidligere frarådet å la barnets navn være synlig på klær/utstyr akkurat fordi det gav en eventuell kidnapper sjansen til å bruke dette navnet for å fremstå som et av barnets familiemedlemmer e.l. 

Kripos har også ett og annet å si om å dele sensitiv informasjon om/bilder av barn på nettet.

Men dette gjelder da ikke for C.?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Hva gjaldt det konkret? Kan du svare på det? 

Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner?

Spørsmålet mitt er svært enkelt. Syns du at Kripos overdriver når de advarer mot all eksponering av barn på Internett?

Jeg klarer ikke å være mer konkret enn det...

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke poenget med å utlevere egne barn. Ja, jeg liker å vise til mine nærmeste søte og morsomme bilder av barnet mitt, men det er til kanskje 10 personer. Da skjer det enten på snap (som er lukket) eller face to face.

Jeg deler aldri om sykdommer, trassing eller andre private ting om der ikke er i samtale med mine aller nærmeste.

Hvorfor CBE, som er en annonseplass, ønsker å dele denne informasjonen til så mange ukjente mennesker er for meg helt fremmed. For eksponering er ikke bare bilder, men også tekst.

Jeg vil gjerne høre fra de som oppmuntrer til eksponering hva man får ut av denne informasjonen.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Så du stiller deg verken kritisk til de enorme mengdene med informasjon og bilder man finner på nettet om C´s barn, eller det faktum at barna ikke på noe punkt har hatt muligheten til å velge om dette skal deles?

Det er ikke normalt å gi ut så mye informasjon om barna sine. Som tidligere nevnt ble man tidligere frarådet å la barnets navn være synlig på klær/utstyr akkurat fordi det gav en eventuell kidnapper sjansen til å bruke dette navnet for å fremstå som et av barnets familiemedlemmer e.l. 

Kripos har også ett og annet å si om å dele sensitiv informasjon om/bilder av barn på nettet.

Men dette gjelder da ikke for C.?

Som nevnt så er dette et ganske nytt fenomen. Tiden vil vise. Vi kan synse og mene så mye vi bare vil. Vi må ha noe å legge til grunn. Jeg skjønner ikke hvordan antall bilder har noe å si vedr eventuell kidnapping. Vi må jo forholde oss til fakta. Fakta er at barn som blir skadet blir det av mennesker i nære relasjoner. Når var siste kidnapping av barn som du vet om? Det blir fort hysteri. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Jeg skjønner ikke hva du ikke skjønner?

Spørsmålet mitt er svært enkelt. Syns du at Kripos overdriver når de advarer mot all eksponering av barn på Internett?

Jeg klarer ikke å være mer konkret enn det...

Legg ut lenke ovet hva Kripos har advart mot? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bloggeren gjør ikke noe annet enn å oppmuntre folk til et vanvittig overforbruk og kroppsfokus. Jeg lurer på hva som gjør noen så sentrert på egen kropp og så stort behov for skryt og bekreftelse. Synes det er pinlig å sitte å svare tusen takk på de tullete kommentarene hun får. Jeg synes egentlig en blogg står seg bedre uten kommentarfelt. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Og igjen : vil en skade et barn, Gud forby, så spiller det ingen rolle om det er eksponert. Tenk etter på tilfellene du vet om. Hvor barn er blitt skadet, bortført osv. Ingen av dem var eksponert. Og jeg må i tillegg bare si at det skjer så sjelden at sjansen er nesten null. Men en kan jo skape seg skrekkscenarorier i hodet. Hvis en absolutt vil.

Jeg tror ikke eksponering er det som er farligst for barn. 

Personlig tror jeg faren er mye større for at familien skal oppsøkes av overivrige fans enn av slemme folk. En annen mammablogger har jo fortalt om hvordan datteren hennes synes det er ekkelt å bli snakket til av folk hun ikke kjenner.

Familien Berg Eriksen fikk besøk på døren av fans som ville se på babyen.  Andre har fotografert barna deres når de har hatt dem med seg ut.  Jeg tror det er skummelt og ekkelt for barn å bli snakket til og ropt etter av folk de ikke kjenner. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Denne runddansen har vi allrede vært igjennom og du er blitt gjort oppmerksom på dette! 

https://www.ba.no/kriminalitet-og-rettsvesen/politi/pedofili-avsloringene/politiet-advarer-foreldre-mot-bilder-i-sosiale-medier/s/5-8-467599

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg skriver fra telefon og gidder ikke å lete etter lenker. Du kan jo Google litt selv. 

Du kan da ikke ha unngått å få med deg div advarsler fra både Kripos, Redd barna, Stine Sofie stiftelsen osv vedr dette? 

Så mitt spørsmål er fremdeles om du mener at disse instansene overdriver? Søte Caroline vet best?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Halle-Palle skrev:

Jeg skriver fra telefon og gidder ikke å lete etter lenker. Du kan jo Google litt selv. 

Du kan da ikke ha unngått å få med deg div advarsler fra både Kripos, Redd barna, Stine Sofie stiftelsen osv vedr dette? 

Så mitt spørsmål er fremdeles om du mener at disse instansene overdriver? Søte Caroline vet best?

Jeg tenker at personvern og privatliv er bare såååå ute. :ironi: Vis ungene frem på internett før de får noen nykker sjæl og begynner å sette grenser og lære seg nettvett.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SoWhat? skrev:

Og igjen : vil en skade et barn, Gud forby, så spiller det ingen rolle om det er eksponert. Tenk etter på tilfellene du vet om. Hvor barn er blitt skadet, bortført osv. Ingen av dem var eksponert. Og jeg må i tillegg bare si at det skjer så sjelden at sjansen er nesten null. Men en kan jo skape seg skrekkscenarorier i hodet. Hvis en absolutt vil.

Jeg tror ikke eksponering er det som er farligst for barn. 

Hva vet du eller foreldrene om hva bilder som ligger tilgjengelig for hele verden kan bli brukt til eller manipulert med? Nei, det får de kanskje aldri vite men jeg ville aldri servert bilder av barna mine på den måten. Jeg vil ha kontroll med det selv. Hun har jo null kontroll på om bilder av hennes barn befinner seg på det mørke nettet. Kanskje derfor hun trenger putespray??

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Personlig tror jeg faren er mye større for at familien skal oppsøkes av overivrige fans enn av slemme folk. En annen mammablogger har jo fortalt om hvordan datteren hennes synes det er ekkelt å bli snakket til av folk hun ikke kjenner.

Familien Berg Eriksen fikk besøk på døren av fans som ville se på babyen.  Andre har fotografert barna deres når de har hatt dem med seg ut.  Jeg tror det er skummelt og ekkelt for barn å bli snakket til og ropt etter av folk de ikke kjenner. 

Å, så bra at du skrev dette. For når jeg skrev om det tidligere i tråden var det ingen som trodde at det hadde skjedd, og skjer. Hm. 

Jeg skrev altså det fordi jeg var inne på at bilder av barna uansett ville kunne bli tatt. Da underbygger du den påstanden min.

De ville kanskje blitt mer ivrige om de aldri fikk se barna på bloggen? Noen ville kanskhe blitt enda mer nysgjerrige? Hm 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
8 minutter siden, Lana01 skrev:

Faren for barna på denne måten er vel relativt lik 0 , eller den er  på lik linje som andre barn der ute.  De aller fleste overgripere tar noen de har relasjon til , eller et tilfeldige ofre som de kommer over.

Men her er muligheten for å skape en relasjon fullt ut tilstede gjennom mors blogg. Via den vet man navnet på søsken, besteforeldre, og kosedyr. Man vet favorittfilm og favorittmat og favorittsyssel. Man vet når og hvor de mindreårige er/var på ferie, og hva de gjør/gjorde. Man vet til og med hvordan soverommene ser ut. Man vet når de mindreårige var syke og hva som feilet dem. Osv. osv. osv. 

Bloggen er et vell av informasjon hvis man ynder å skape en relasjon i løpet av veldig kort tid. Barn er naive. Og selv om foreldre sier til barna sine at de ikke skal snakke med fremmede, så skal det ikke mye til før et barn fatter tillit når en fremmed person begynner å snakke om besteforeldre, karusellturer, og søsken mm.. Altså intime og private detaljer. 

Det er fullt ut mulig at barnet i sin naturlige enfoldighet tror at denne fremmede ikke er en fremmed, men en venn/ei venninne av mamma og pappa. Og dermed er relasjonen er faktum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Surikatt skrev:

Hva vet du eller foreldrene om hva bilder som ligger tilgjengelig for hele verden kan bli brukt til eller manipulert med? Nei, det får de kanskje aldri vite men jeg ville aldri servert bilder av barna mine på den måten. Jeg vil ha kontroll med det selv. Hun har jo null kontroll på om bilder av hennes barn befinner seg på det mørke nettet. Kanskje derfor hun trenger putespray??

Nå er det andre som har tatt bilde av barna hennes. Syns det er skumlere enn om en har kontroll på hva som blir lagt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Som nevnt så er dette et ganske nytt fenomen. Tiden vil vise. Vi kan synse og mene så mye vi bare vil. Vi må ha noe å legge til grunn. Jeg skjønner ikke hvordan antall bilder har noe å si vedr eventuell kidnapping. Vi må jo forholde oss til fakta. Fakta er at barn som blir skadet blir det av mennesker i nære relasjoner. Når var siste kidnapping av barn som du vet om? Det blir fort hysteri. 

Så nytt er det ikke, det gjelder bare å holde seg oppdatert. Og det er vågalt å leve etter "det går sikkert bra" når det allerede er mange advarsler mot eksponering av mindreårige på nettet.

Om det er hysterisk å verne om sine barns ve og vel, både i forhold til helse og sikkerhet, så er vi nok mange som lever vel med å være hysteriske. Det er for de fleste en naturlig drift å ville verne sine barn, enten det gjelder reell eller potensiell fare. Svært få av oss vil oppleve en riktig dramatisk bilulykke, men vi setter likevel våre barn i de beste bilsetene vi kan finne. 

Når var siste bilulykke med barn som du vet om? Det blir fort hysteri...

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Å, så bra at du skrev dette. For når jeg skrev om det tidligere i tråden var det ingen som trodde at det hadde skjedd, og skjer. Hm. 

Jeg skrev altså det fordi jeg var inne på at bilder av barna uansett ville kunne bli tatt. Da underbygger du den påstanden min.

De ville kanskje blitt mer ivrige om de aldri fikk se barna på bloggen? Noen ville kanskhe blitt enda mer nysgjerrige? Hm 

Jeg mener jo at logikken i å legge ut tusenvis av bilder av ungene fordi noen gale fans har prøvd å ta bilde av barna, er helt fullstendig crazy banana. Og at jeg har tvilt på sannhetsgehalten i de historiene om stalking. Men HVIS det er sant at de blitt oppsøkt hjemme, er det jo desto MER viktig å beskytte ungene mot innpåslitne fans, ikke noen unnskyldning for å publisere bøtter og spann med oppstilte, regisserte bilder. 

Min reaksjon ville være å beskytte ungene mot fans som ikke forstår at alle har rett til privatliv. Særlig små barn.

Og du - hysteri å skjerme ungene sin fra fremmede man ikke aner noenting om hensiktene til? Du tøyser nå?

Endret av pøbelsara
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, SoWhat? skrev:

Joda. Faren er det for alle barn. Om det så kun er lagt ut et eneste bilde. Jeg vet ikke hvorfor antall bilder skal ha noe å si i det henseende. Det er barn som blir eksponert omtrent uten klær. I mange ulike situasjoner som er langt fra så uskyldige som Carolines barn. Virkelig. Alle barn er således i faresonen kan en si. 

Nei, ikke de som slipper å ha foreldre som legger ut bilder av dem. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SoWhat? skrev:

Tror du må lede det jeg har skrevet minst en gang til  😆 snakk om å lage sin egen versjon av ting 🙂

Hva er det som er min versjon av hva?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Denne runddansen har vi allrede vært igjennom og du er blitt gjort oppmerksom på dette! 

https://www.ba.no/kriminalitet-og-rettsvesen/politi/pedofili-avsloringene/politiet-advarer-foreldre-mot-bilder-i-sosiale-medier/s/5-8-467599

Dette gjaldt alle barn i sosiale medier. Da tenker jeg som så at Caroline og mannen er bevisst på dette, mer enn de fleste, OG at de har tatt sine forholdsregler, også mer enn andre? Det tenker jeg.

Og igjen: det er flere som tar bilder av dem. Det er verre enn når de har kontroll selv. Bilder av dem ville blitt tatt uansett. Jeg tror noen ville blitt mer ivrige og påtrengende om de ikke delte. Uansett så er det sånn at alle kjente mennesker er mer utsatt for "gærne fans", og jeg tror altså at de har mer kontroll og oversikt enn hva mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...