Gå til innhold

Blakk alenemor vil sette opp boller og saft-bod på torget

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier du det til kollegaen din også som har bakt kake, at du ikke vil spise den skitne uhygieniske kaka de har kommet med? 🤭

Anonymkode: 781e9...1bf

En kollega som baker til en liten avdeling er noe litt annet enn en fremmed som driver salg med mange forbipasserende. 

Anonymkode: 280c0...72a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, frk.Helene Hare skrev:

Vet vi at TS ikke har en jobb? Det er fullt mulig å jobbe fulltid og allikevel føle at man har dårlig råd selv om man jobber hvis man er 100% alene om alle utgifter som alenemor. (Regner med alenemor her betyr null støtte fra barnas far.)

Hun har tydeligvis ikke en jobb som er innbringende nok til livsstilen hun søker. Løsningen da er ikke å tigge fra andre.

Anonymkode: 38950...53c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm tja, vet ikke jeg. Hadde ikke kjøpt uansett, spiser ikke så mye karbo :ler: 

Skiltet gir kanskje meg også litt tiggerfølelse. Altså, det er jo kjøp og salg, men akkurat boller og saft pleier å være en sånn til inntekt for skolekorpset eller barn i Afrika-greie i min verden. Så da kan jeg faktisk ta et glass saft fordi jeg støtter formålet, men ferie på granka? Hmm.. du må iallfall stryke over "all inclusive", det høres litt for luksus ut. Jeg tror ikke folk er interessert i å ha et stort spleiselag for drinkene dine. 

Som andre har nevnt er det vel heller ikke det mest lukrative foretaket i verden, på FINN småjobber er det sikkert en del som kan gi deg mer inntekt på to timer enn du får på en uke på torget. Men du kan jo sette opp bod og se hvordan det går da :) Bare husk å søke om det først. Noen søte unger fra mitt nabolag satt opp et musikalsk show på gata i byn der jeg bodde, til inntekt for et eller annet veldedig formål. De var jo 11 år og hadde selvsagt ikke søkt om tillatelse, politiet kom og kastet dem bort, og de tok faktisk alle pengene som var samlet inn også. Ingen nåde der altså, regler er regler.

Anonymkode: cefa6...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha så mange fordomsfulle mennesker 😂 må seriøst le av dere alle sammen! 

Ts! Gjør som du vil! Jeg hadde lurt på hva dette var om jeg så en sånn bod men det er fordi det er sjeldent noe man ser og er uvant. Men det betyr ikke at det er noe gale i det. Så gjør som du vil! 

Anonymkode: 28e92...ad9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts! Gjør som du vil! Jeg hadde lurt på hva dette var om jeg så en sånn bod men det er fordi det er sjeldent noe man ser og er uvant. Men det betyr ikke at det er noe gale i det. Så gjør som du vil! 

Veldig mange i tråden kaller dette tigging. TS kan velge å se på oss som fordomsfulle, og kjøre på med planen sin. Det er likevel hun som driter seg ut om hun gjennomfører den. Om halvparten av dem som går forbi ser henne som en uegnet mor, så er det veldig mange. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg fikk i oppdrag i å bake en kake til klassen, da hun var tenåring. Hun spyttet i kakerøra da hun lagde den.... serverte kaken til alle klassekameratene dagen etter, men forsynte seg selvfølgelig  ikke selv. Alle spiste og koste seg og ante ikke uråd...

Etter at hun fortalte det, har jeg aldri spist en kake fra lotteriboder e.l. der privatpersoner har bakt noe. Aner ikke hva de har for hygiene og hvor koko de er.

Anonymkode: d3d35...631

Vel, du burde ikke gå ut å spise i det hele tatt. 

Ei venninne stod og røkte mens bakte brød i et bakeri. Mista sneipen i deigen. Valget stod mellom å kaste et par hundre kilo deg, eller ta sjansen på at det ikke ble for mye klage. Det ble ikke laget ny deg.

Så har du vekteren som kom over bakeren mens han stod og runka i bolledeigen. 

Elektrikerne som drev og klatrer i stiger og jobbet opp under taket, med matproduksjon rett under.

Venninna som fikk streng beskjed om å kaste alt som falt på gulvet, men hvor sjefen selv skylte gulvfilla i vasken hvor de skyldte salaten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kontorotta skrev:

Vel, du burde ikke gå ut å spise i det hele tatt. 

Ei venninne stod og røkte mens bakte brød i et bakeri. Mista sneipen i deigen. Valget stod mellom å kaste et par hundre kilo deg, eller ta sjansen på at det ikke ble for mye klage. Det ble ikke laget ny deg.

Så har du vekteren som kom over bakeren mens han stod og runka i bolledeigen. 

Elektrikerne som drev og klatrer i stiger og jobbet opp under taket, med matproduksjon rett under.

Venninna som fikk streng beskjed om å kaste alt som falt på gulvet, men hvor sjefen selv skylte gulvfilla i vasken hvor de skyldte salaten.

Og alle de stedene der hadde blitt stengt på dagen om det var oppdaget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og alle de stedene der hadde blitt stengt på dagen om det var oppdaget.

Det kan hende, men de ble ikke oppdaget av MT. Sak med venninne skjedde sikkert for 15 år siden, men hun er nok ikke alene om å ha mistet noe i en deig og stått overfor valget om å kaste hele deigen, eller ta sjansen på at det ikke oppdages. Hun fortalte meg det etter at hun hadde sluttet, så det var ingen grunn for meg å gå videre med det.

Vekter varslet bakeri, baker fikk sparken, men det var nok ikke første gangen han hadde runket i bolledeigen.

Restauranten på brygga i Tønsberg er åpen fremdeles, så det er ikke alt som blir oppdaget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som er så opptatt av hygiene, dere spiser aldri kake folk har med på arbeidsplassen og slikt heller? 

Anonymkode: 86c07...ba8

Både og. Etter å ha delt lunsjrom med kollegene mine i flere år, har jeg  en viss idé om hvem som er slurvete og hvem som er ordentelige. Jeg ser litt an. 

Et annet spekter er at jeg kommer fre en familie med kun kokker og konditorer. Det skal litt til før jeg synes kake noen har med seg er såpass god at den er "verdt" kaloriene. En enkel kake med smørkrem som bare smaker søtt er ikke verdt det. Jeg sier selvsagt alltid at kaken er god om jeg smaker :) 

Anonymkode: f6d63...b66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit, Bare jeg som synes all inclusive -ferie til oss er et godt formål skjønner jeg. Ser den om at man ikke vet hvordan maten har blitt tillaget, men det gjelder da alt av loppiser, dugnader også. Folk handler jo der uten forbehold. Forøvrig er det jo flere tiggegrupper på facebook hvor folk utleverer seg og fattigdommen sin anonymt og folk vippser jo de i hytt og gevær. Hva er forskjellen?

Anonymkode: 0d523...f72

Noen ut av oss har fått nok av tiggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå hvorfor det skal være så gale og sette opp saft og bollebod?

Koslig det.

Alt er så forbanna A4 overalt siste årene.

Hjelpe meg..

Vanlig å gjøre sånt før.

Ser ikke problemet.Hva pengene går til spiller vel liten rolle. Vil noen kjøpe.Så la de kjøpe. Loppis og andre selger jo. Og går til turer for barna feks.. Så hvorfor ikke.

Anonymkode: 5601f...654

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontorotta skrev:

Det kan hende, men de ble ikke oppdaget av MT. Sak med venninne skjedde sikkert for 15 år siden, men hun er nok ikke alene om å ha mistet noe i en deig og stått overfor valget om å kaste hele deigen, eller ta sjansen på at det ikke oppdages. Hun fortalte meg det etter at hun hadde sluttet, så det var ingen grunn for meg å gå videre med det.

Vekter varslet bakeri, baker fikk sparken, men det var nok ikke første gangen han hadde runket i bolledeigen.

Restauranten på brygga i Tønsberg er åpen fremdeles, så det er ikke alt som blir oppdaget. 

Ja kjenner noen som jobbet som baker. Flere bakere puttet ting i deigene. Spytt,gørr,sæd, osv. Ble dårlig når de sammarbeidet og gjorde det flere av de..

Frister lite å kjøpe..Burde vært veldig strengt..

Anonymkode: 5601f...654

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man skal gjøre som man vil, så koster det penger å leie plass på torget. Prisene varierer alt etter hvilken kommune man bor i, her er noen eksempler:

Sandefjord 380 kr. pr. dag, Narvik 315 kr. pr. dag, Fredrikstad 150-300 kr. pr. dag.

Noen steder krever forskuddsbetaling, andre steder kreves leien inn av parkeringsetaten. En gjennomgående regel er at man må søke kommunen om tillatelse til å sette opp salgsbod, mangler man tillatelse vil man bli bortvist fra stedet.

Mattilsynet tillater matsalg uten formell tillatelse fra dem, når det er snakk om kortvarig salg, f.eks. skoleavslutning, pølsesalg ved lokale idrettsforeninger. Eget kjøkken kan brukes til produksjon av mat for salg, men da har man ansvaret for at alt er i orden med hygiene osv.

https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/kortvarig_salg_av_mat/

https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/matservering/kan_jeg_bruke_eget_kjokken_for_aa_lage_mat_som_skal_selges.32443

Så TS, hvis du vil tjene penger på bollesalg kreves det at du investerer en del penger på forhånd - leie av bodplass, innkjøp av ingredienser. Det vil også gå med en del tid for å bake alle bollene.

Dessuten må du selge adskillige boller for å tjene nok til å dekke de utgiftene, samt få inn penger til Sydenferien. Alt etter hvordan salget går, kan du gå med overskudd eller tap. Jeg anbefaler deg å sjekke markedet grundig - hvis f.eks. Narvesen selger tre boller til 20 kr må du ha lavere pris, og stå på ganske lenge for å tjene noe på ditt salg.

Anonymkode: 869a0...bdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan smiske med den lokale kjøpmannen og stå helt gratis utenfor butikken hans. 

Anonymkode: 86c07...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere sånne som stopper barn som har hjemmelaget saftbod i parken på varme sommerdager for å tjene penger til snop og gøy i sommerferien, for å kjefte på de og spørre om de har tillatelse? Trodde det bare var gamliser over 90 som gjorde det. 

Anonymkode: 7a2ae...20a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du regnet ut hvor mye du må selge før du har nok til sydentur? Tror nok sommeren er her før du får nok.

Anonymkode: 5a23f...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, dette er nordmenn i et nøtteskall; man skal ikke ha det fint eller morsomt når man har lite penger, da skal man sitte hjemme hele dagen og ikke bruke et øre på verken sjokolade eller truser. Samtidig som de fattigste i Norge blir fattige (gjerne født og oppvokste nordmenn som har hatt uhell i livet), øker politikerne gryna i egne lommer. Arbeidslivet for de som er lavest på rangstigen blir også dårlige- mye takket politikerne. Så får de dårlig stelte arbeidere til å se ned på og dømme de som er fattige/ uføre/ arbeidsløse slik at politikerne selv kan leve slaraffenlivet

Så blir selvsagt de som gjør "feil" jobber uglesett også, for da kan man se at de er fattige. Fattige skal verken sees eller høres

Anonymkode: d572d...b04

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dere sånne som stopper barn som har hjemmelaget saftbod i parken på varme sommerdager for å tjene penger til snop og gøy i sommerferien, for å kjefte på de og spørre om de har tillatelse? Trodde det bare var gamliser over 90 som gjorde det. 

Anonymkode: 7a2ae...20a

Du ser ikke forskjellen på når barn setter opp saftbod og når voksne gjør det?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her lirer du av det kronisk norsk pølsevev, som er selve grunnpilaren i den norske byråkratiske betongklossen. Her er det snakk om mor og barn som ønsker å selge boller(!!!). Paragrafryttere ser ingen forskjell. Hvor sannsynlig er det at dine hverdagskatastrofer skal inntreffe? Du jobber nok i kommunen.Sikkert en kommune som tar inn tusenvis av innvandrere, selv om vi vet at hundrevis av dem er kriminelle, potensielle drapsmenn og narkolangere? Hvor er logikken i ditt helnorske resonnement?? 

Anonymkode: f8ab3...935

Hva har innvandringer noe med dette å gjøre i det hele tatt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, dette er nordmenn i et nøtteskall; man skal ikke ha det fint eller morsomt når man har lite penger, da skal man sitte hjemme hele dagen og ikke bruke et øre på verken sjokolade eller truser. Samtidig som de fattigste i Norge blir fattige (gjerne født og oppvokste nordmenn som har hatt uhell i livet), øker politikerne gryna i egne lommer. Arbeidslivet for de som er lavest på rangstigen blir også dårlige- mye takket politikerne. Så får de dårlig stelte arbeidere til å se ned på og dømme de som er fattige/ uføre/ arbeidsløse slik at politikerne selv kan leve slaraffenlivet

Så blir selvsagt de som gjør "feil" jobber uglesett også, for da kan man se at de er fattige. Fattige skal verken sees eller høres

Anonymkode: d572d...b04

En kan ha det fint og morsom selv om man har lite penger. Det er mye gøy som ikke koster penger

Anonymkode: 818ba...f0e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...