Gå til innhold

Nabo krever at jeg går på tærne


stenalina

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, stenalina skrev:

Okei, høres greit ut. Får forberede meg på noen hyggelige møter fremover da 🙄

Vær kort og bestemt. Ikke la deg innlede på lange samtaler. Dersom han vil videre med saken, får han levere inn en klage. Og du kan jo si at du har problemer med føttene, og har fått beskjed av legen å gå barbeint så mye som mulig.

Anonymkode: 11831...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vær kort og bestemt. Ikke la deg innlede på lange samtaler. Dersom han vil videre med saken, får han levere inn en klage. Og du kan jo si at du har problemer med føttene, og har fått beskjed av legen å gå barbeint så mye som mulig.

Anonymkode: 11831...1d1

Jess. Er vel ikke så mye annet å gjøre egentlig. Takk for alle tips!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din nabo har valgt å bo, sammen med et barn, i en leilighet omgitt av flere andre leiligheter i et eldre hus i Oslo sentrum. Han må tåle at det bor og lever andre mennesker i leilighetene rundt. Det er han som har et problem som han eventuelt må ta videre. Når det er sagt ville jeg prøvd å være høflig og åpen for dialog. Som naboer blir dere neppe kvitt hverandre med det første. 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Påfugl skrev:

Er du vokst opp i hus? Min erfaring er at folk som er vokst opp i hus vs. blokk går litt forskjellig, der de fra hus støyer mer. Jeg ser du skriver at du ikke går på hælen, men hvordan er lydnivået når du går? Jeg bor sammen med en som er vokst opp i hus og i mine ører tramper vedkommende rundt, selv om jeg vet det ikke er tilsiktet. Jeg synes ikke du skal måtte gå på tærene, og litt støy frem til 23 må man tåle (selv om jeg mener at å f.eks spille høy musikk aldri er ok i blokk, heller ikke å gå på hælene), men i blokk må man alltid ta hensyn, og så lenge du gjør det kan ikke naboen kreve mer enn det.

Ærlig talt, man må ikke ta så mye hensyn at man endrer måten man går på. Om man ikke takler noe lyd så får man flytte i enebolig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pragma skrev:

Når det er sagt ville jeg prøvd å være høflig og åpen for dialog. 

 

 

Det virker ikke som om det er særlig rom for dialog med en nabo som skriker og kjefter når man går over gulvet. Hva er det å forhandle om, liksom, det er jo han som er urimelig? HI er ikke ufin i det hele tatt, det er naboen som må ta seg sammen.

Anonymkode: 11831...1d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som om det er særlig rom for dialog med en nabo som skriker og kjefter når man går over gulvet. Hva er det å forhandle om, liksom, det er jo han som er urimelig? HI er ikke ufin i det hele tatt, det er naboen som må ta seg sammen.

Anonymkode: 11831...1d1

Enig at det er naboen som er urimelig, som jeg også beskriver. Sier ikke at HI er ufin. Men de er som naboer nødt å forholde seg til hverandre og da ville jeg forsøkt å være den parten som er saklig. Skulle man få en klage på seg så tror jeg man vil vinne på å ha hatt en løsningsorientert tilnærming fra starten av. Til tross for at løsningen selvsagt er at naboen må ta seg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ille om det ikke er isolert for lyd/trinn. Har tidligere leid ut, og det er stor forskjell på hvordan folk beveger seg! Fra lydløst, til de som virkelig setter Telemarknedslag for hvert skritt! Gå gjerne stille i dørene, men om nabo er av den 'rette' sorten( det er vel ikke utleie, dette?) finner denne sikkert noe annet å irritere seg over! Et høylydt ønske om et trommesett pleier å være gode forhandlingskort i slike situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pragma skrev:

Enig at det er naboen som er urimelig, som jeg også beskriver. Sier ikke at HI er ufin. Men de er som naboer nødt å forholde seg til hverandre og da ville jeg forsøkt å være den parten som er saklig. Skulle man få en klage på seg så tror jeg man vil vinne på å ha hatt en løsningsorientert tilnærming fra starten av. Til tross for at løsningen selvsagt er at naboen må ta seg sammen. 

Men du svarer jo ikke på hva det er å forhandle om; hva er det HI kan gjøre her? For du mener vel ikke at hun skal slutte å gå i sin egen leilighet?

Anonymkode: 11831...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, stenalina said:

Jeg har bodd i den nye leiligheten i 2 uker. Da jeg flytta inn og bar opp en rammemadrass (klokka   var rundt 7 på kvelden) så kom naboen under ut og sa at det må være stille på kveldene etter klokka 11 fordi han har et barn og det er et gammelt hus. Greit nok det, jeg er ikke en som går på hælene eller spiller musikk heller, så jeg tenkte det er greit. Fikk meg en overraskelse i går da.

Jeg kom med et fly og var hjemme rundt halv 12 på kvelden, og gikk stille opp oppgangen og låste meg inn.  Jeg hadde akkurat fått tatt av meg skoene og hentet et glass vann da det hamrer aggressivt på døra. Jeg bor i sentrum Oslo og ble stressa for at noen hadde brutt seg inn,. Men det var så klart naboen. Da jeg åpna døra bynte han å skjelle meg ut og si at jeg hadde lovet å være stille og at jeg må ta hensyn til han og stille etter 23 og han skulle klage til huseier også videre også videre. Selv står han og nærmest roper. Han mente jeg måtte enten legge meg eller gå på tærne. 

Jeg synes dette er urimelig, og jeg har ingen anelse om hvordan jeg kan være mer stille uten om å legge om livet mitt til å ha samme døgnrytme som han og hans familie. Jeg har forøvrig vært borte i 4 dager så det er ikke noe han har gått og irritert seg over. Hva gjør jeg med dette? Har han rett til å klage på meg? Forsåvidt, kan jeg klage på han?

Regner med han har et veldig lite barn? Sånn siden han ikke er redd for å havne i glasshus? Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare ventet til ungen begynner å gi mer lyd fra seg. Også klaget voldsomt til han på at sparkesykkelen, klosser som kastes utover gulvet og ikke minst; ungen begynner å hyle. Da hadde jeg gått ned og helt min karma over denne naboen....

Anonymkode: 0d4ed...4e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WCKD skrev:

Ærlig talt, man må ikke ta så mye hensyn at man endrer måten man går på. Om man ikke takler noe lyd så får man flytte i enebolig.

Helt enig. Den tråden her bekrefter bare at tanken min om å bo i enebolig er helt riktig. Jeg tror jeg hadde brutt sammen av angst, om naboen hadde klikket på meg, fordi jeg måtte lære meg å gå stillere. 

Hvis man mener at det er så ille at folk drar ned i toalettet etter kl 23, og at man må gå med tøfler inne, da har man ingenting i en blokk å gjøre. Da må man bo i skogen, i en enebolig. Kjære vene liksom, folk må da få lov til å leve!

Anonymkode: d9497...f71

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med han har et veldig lite barn? Sånn siden han ikke er redd for å havne i glasshus? Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare ventet til ungen begynner å gi mer lyd fra seg. Også klaget voldsomt til han på at sparkesykkelen, klosser som kastes utover gulvet og ikke minst; ungen begynner å hyle. Da hadde jeg gått ned og helt min karma over denne naboen....

Anonymkode: 0d4ed...4e3

Denne likte jeg! 

Det hadde jeg også gjort, så kan han få føle på kroppen selv, hvordan det er å skulle prøve å inngå noe man ikke har kontroll på selv. Like forbanna urimelig å be noen om å ikke gå på do feks på natta, som det er å be de om at barnet ikke skal lage lyd. 

Anonymkode: d9497...f71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du svarer jo ikke på hva det er å forhandle om; hva er det HI kan gjøre her? For du mener vel ikke at hun skal slutte å gå i sin egen leilighet?

Anonymkode: 11831...1d1

Å ha en løsningsorientert tilnærming eller å være åpen for dialog betyr ikke at man skal forhandle om noe, løse noe eller ha en dialog om noe! Det handler om innstillingen. Jeg mener at HI skal fortsette å leve slik hun gjør, og med det normale støyet som det medfører. Men at hun skal forholde seg saklig overfor nabo, slik at hvis det kommer en klage til styret eller lignende så ser styret hvem som er idioten og hvem som ikke er! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bare la være å åpne når han kommer på døren? Du er ikke forpliktet til å snakke med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pragma skrev:

Men at hun skal forholde seg saklig overfor nabo, slik at hvis det kommer en klage til styret eller lignende så ser styret hvem som er idioten og hvem som ikke er! 

Det er vel ingen som ikke har sagt at hun skal forholde seg saklig?

Anonymkode: 11831...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som ikke har sagt at hun skal forholde seg saklig?

Anonymkode: 11831...1d1

Nei? HI spurte hvordan hun skulle forholde seg til nabo, og jeg kom med innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Pragma skrev:

Nei? HI spurte hvordan hun skulle forholde seg til nabo, og jeg kom med innspill. 

Jeg også. Og jeg mener altså at spill for galleriet er fåfengt i denne saken. Løsningsorientert tilnærming og åpen for dialog, sier du, uten at du sier så mye om hva det er å snakke om. I denne saken synes jeg det greieste er å være tydelig på at HI kommer til å fortsette å gå på eget gulv, ferdig snakka. Man kan fint si dette på en tydelig og saklig måte. Det er vel ikke så mye å diskutere her, og gærne naboer synes jeg det må være greit å holde på høflig avstand.

Anonymkode: 11831...1d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge bodde de du kjøpte av i leiligheten ? Har den vært solgt ganske hyppig, tilsier det at denne naboen har vært et surt problem for flere enn deg... Selvsagt ingen hjelp i for deg om slik er, men sier noe om hvor problemet egentlig ligger. 

Jeg har bodd i leiligheter med både stillegående eldre damer og trampende cowboyer  over meg (faktisk, satt og trampet i gulvet med støvler på til høy country musikk 🤪), så jeg vet hva det kan si å ha noen over meg som støyer. Slik du beskriver deg selv, er du ihvertfall nærmere den eldre damen enn cowboyen. 

Du kan ikke gjøre annet enn å ta normalt hensyn, og er ikke det godt nok for han, så må han nok flytte.

Anonymkode: cb567...cef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet neste gang han hamrer på døra, og si at han har vært truende før. 

Og må da være lov å gå i trappegangen og låse seg inn i leiligheten sin selv etter kl 23. Han virker desverre som en som sitter å lytter etter lyder og klager på det minste. De andre naboene på siden av han får nok og høre det. 

Anonymkode: c2102...8af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...