Gå til innhold

Til dere som mener psykisk sykdom ikke eksisterer


Gjest Kjærlighetsbarn98

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, Hentacruel skrev:

Alt det viljestyrte kan jeg styre og det kan du også hvis du faktisk prøver. 

Ja, selvfølgelig kan man styre det som er viljestyrt. Dessverre er det det som er utfordringen med psykisk sykdom; det er uforskyldt sykdom som er utenfor egen vilje og valg. 

Det er sykdom på lik linje med kreft og ALS, man kan like lite for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Kjærlighetsbarn98 said:

Ja, selvfølgelig kan man styre det som er viljestyrt. Dessverre er det det som er utfordringen med psykisk sykdom; det er uforskyldt sykdom som er utenfor egen vilje og valg. 

Det er sykdom på lik linje med kreft og ALS, man kan like lite for det. 

At psykisk sykdom er på lik linje med kreft og ALS må jo være et forsøk på en vits eller en bekreftelse på at du ikke aner hva du snakker om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge @Hentacruel kan man bare "tenke" seg frisk fra psykisk sykdom. Det nytter ikke diskutere med slike folk. Det er typisk en sånn en som må erfare det selv for å forstå hva han snakker om. Så bastant, og hvis en sånn person får et problem selv en dag, er han virkelig ille ute med den holdningen han har hatt. Da blir han ti ganger sykere fordi han trodde jo ikke at noe sånt kunne skje ham, og han kunne jo "bare tenke seg frisk" han. Og så kom virkeligheten busende inn med alle sine fæle fakta, og da ramler hele korthuset hans sammen.

Å diskutere videre med ham blir bare å fore trollet.

 

Anonymkode: 9b7a5...ec8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
14 minutter siden, Hentacruel skrev:

At psykisk sykdom er på lik linje med kreft og ALS må jo være et forsøk på en vits eller en bekreftelse på at du ikke aner hva du snakker om. 

Aner du hva du snakker om?

Jeg sier ikke at psykisk sykdom og kreft og ALS er samme sykdommer, men akkurat like lite viljestyrt. 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Hentacruel skrev:

Kom med et eksempel på der målinger at noen av de tingene har gjort at en person har testet positivt på en psykisk lidelse. 

Det fungerer ikke på den måten. Man kan f.eks gjøre målinger, som indikerer at noe er galt. Behandler det kanskje så som somatisk sykdom, der responsen ikke blir som forventet, der mistenken kan gå mot psykisk sykdom. Behandler det som psykisk sykdom og voila: somatisk positiv respons. 

Anonymkode: 02983...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge @Hentacruel kan man bare "tenke" seg frisk fra psykisk sykdom. Det nytter ikke diskutere med slike folk. Det er typisk en sånn en som må erfare det selv for å forstå hva han snakker om. Så bastant, og hvis en sånn person får et problem selv en dag, er han virkelig ille ute med den holdningen han har hatt. Da blir han ti ganger sykere fordi han trodde jo ikke at noe sånt kunne skje ham, og han kunne jo "bare tenke seg frisk" han. Og så kom virkeligheten busende inn med alle sine fæle fakta, og da ramler hele korthuset hans sammen.

Å diskutere videre med ham blir bare å fore trollet.

 

Anonymkode: 9b7a5...ec8

Det er nettopp dette en gjør. En tenker seg frisk. Det blir ikke operert på psykisk syke.

En må bare lære seg å tenke på riktig måte. Noen klarer det fort, andre klarer det aldri.

Fyren (som dere mener det er) har helt rett. Dere psykeliggjør dere så bort i natta.

Anonymkode: 4b222...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Aner du hva du snakker om?

Jeg sier ikke at psykisk sykdom og kreft og ALS er samme sykdommer, men akkurat like lite viljestyrt. 

Verken kreft eller ALS er viljestyrt, det er genetiske og degenerative sykdommer. Du kan ikke bare gå et LP kurs og bli frisk fra kreft kjære deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
Akkurat nå, Hentacruel skrev:

Verken kreft eller ALS er viljestyrt, det er genetiske og degenerative sykdommer. Du kan ikke bare gå et LP kurs og bli frisk fra kreft kjære deg. 

Man kan ikke bare gå på kurs for å bli kvitt en alvorlig psykisk lidelse heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Hvorfor skulle det være kult å ha begrensinger og slite år etter år selv tross mye behandling?

De går ikke etter så heavy diagnoser som det. Noe lettere er mer poppis, da det lettere kan fakes. 

Som men alt dette matintoleransetullet folk lyver på seg. Naivt å tro at det da også ikke gjelder psykisk sykdom.

Anonymkode: 4b222...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det fungerer ikke på den måten. Man kan f.eks gjøre målinger, som indikerer at noe er galt. Behandler det kanskje så som somatisk sykdom, der responsen ikke blir som forventet, der mistenken kan gå mot psykisk sykdom. Behandler det som psykisk sykdom og voila: somatisk positiv respons. 

Anonymkode: 02983...7ec

 Her sier du det jo selv. Det fungerer ikke å diagnosere psykiske lidelser utifra laboratorieprøver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hentacruel skrev:

Verken kreft eller ALS er viljestyrt, det er genetiske og degenerative sykdommer. Du kan ikke bare gå et LP kurs og bli frisk fra kreft kjære deg. 

Mange psykiske lidelser er genetiske. Å gjennom behandling og evt. Medisinering kunne klare å lære seg å leve med sin(e) psykiske lidelser, vil ikke si at man bare kan tenke seg frisk og at personen ikke er alvorlig syk. 

 

Anonymkode: 98d97...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen for psykiske lidelser er jo nettopp samtaleterapi, kognitiv terapi, eksponeringsterapi og lignende. Lære seg å tenke annerledes, bli klar over negative tankemønstre, lære seg mentale verktøy for å håndtere stress og angst og depresjon osv.

(I tillegg til medikamentell behandling av og til.) 

Så jo, løsningen ligger jo nettopp i å ‘tenke seg frisk’. 

Anonymkode: cf6b6...748

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hentacruel skrev:

 Her sier du det jo selv. Det fungerer ikke å diagnosere psykiske lidelser utifra laboratorieprøver. 

Ehh nei: man kan ikke ta en blodprøve som sier at du er over eller under referanseverdien for schizofreni. Det kan man heller ikke for kreft. Man tar en blodprøve som viser avvik der og. Så må man finne ut hva avviket skyldes.

Anonymkode: 02983...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Behandlingen for psykiske lidelser er jo nettopp samtaleterapi, kognitiv terapi, eksponeringsterapi og lignende. Lære seg å tenke annerledes, bli klar over negative tankemønstre, lære seg mentale verktøy for å håndtere stress og angst og depresjon osv.

(I tillegg til medikamentell behandling av og til.) 

Så jo, løsningen ligger jo nettopp i å ‘tenke seg frisk’. 

Anonymkode: cf6b6...748

Man kan få hjelp til å tenke seg bedre/frisk ja, men det er ikke det samme som at man bare kan ta seg sammen. 

Så må man også skille de ulike psykiske lidelsene. Man kan ikke bare tenke seg frisk ved bipolar lidelse for eksempel. 

Anonymkode: 98d97...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan få hjelp til å tenke seg bedre/frisk ja, men det er ikke det samme som at man bare kan ta seg sammen. 

Så må man også skille de ulike psykiske lidelsene. Man kan ikke bare tenke seg frisk ved bipolar lidelse for eksempel. 

Anonymkode: 98d97...2ce

Jo det er det. Man lærer hvordan man skal ta seg sammen ved å tenke nytt og annerledes.

Anonymkode: 4b222...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det blitt poppis? Det fungerer absolutt ikke fint for noe som helst å «påta» seg dette. Det er stigmatiserende, folk trekker seg unna. Se bare på tråden om «røde flagg hos jente» der de aller fleste omtaler daten som damaged gods, og anbefaler han å droppe henne fordi hun lider av angst. For mye styr hevdes det. Ville man sagt det samme om en som har diabetes? 

Anonymkode: d604a...891

Hvordan kan du sammenlikne diabetes med depresjon? Det er to vidt forskjellige ting, og diabetes påvirker ikke i noen særlig grad de som er rundt vedkommende. Det gjør depresjoner. Jeg tar avstand fra de som sliter med det, og det er fordi jeg har erfart at det ikke er særlig bra for hverken meg eller dem som har slitt med det. Det blir full kræsj! Jeg er optimistisk, jeg dveler lite ved ting, og jeg engasjerer meg i ganske mye. Det er tvert om hva en som er deprimert gjør. Jeg mister tålmodigheten og den deprimerte blir både irritert og sliten av meg. Jeg har erfart det. Det går begge veier, og jeg har faktisk like mye rett til å være meg som den syke har rett til å være deprimert. 

At psykiske lidelser fins er egentlig ikke noe en kan benekte. Har venner som sliter med både angst og alvorlige diagnoser. Jeg ser jo virkelig hvordan det preger dem og hva mye av det handler om. Kanskje folk bare må erfare selv, og ha mer kunnskap. Jeg tror ingen som virkelig sliter, vil det. Eller jo, i noen tilfeller. Fordi å ikke være psykisk syk kan skape en utrygghet fordi det alltid har vært sånn, og fordi et "nytt liv" kan virke skremmende. 

En skal respektere at andre er psyke. Men de som er må også respektere at det faktisk ikke er alle rundt som klarer å takle det. Mennesker er ulike med ulike forutsetninger og evner. Jeg har altså ikke evnen til å takle deprimerte mennesker. Jeg takler de som sliter med andre ting. Så er det de som klarer å hanskes med deprimerte også. Det e ikke sånm at alle unngår det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehh nei: man kan ikke ta en blodprøve som sier at du er over eller under referanseverdien for schizofreni. Det kan man heller ikke for kreft. Man tar en blodprøve som viser avvik der og. Så må man finne ut hva avviket skyldes.

Anonymkode: 02983...7ec

Verken schizofreni eller noen andre psykiske lidelser kan diagnoseres via blodprøve. Det er derimot en rekke fysiske lidelser som vitaminmangler, infeksjoner, forgiftnigner og elektrolyttforstyrrelser som kan diagnoseres med blodprøver, og kreft kan diagnoseres med biopsier og celleundersøkelser. Noen avvik er nemlig direkte bekreftelser på diverse sykdommer. 

Endret av Hentacruel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Hentacruel skrev:

Verken schizofreni eller noen andre psykiske lidelser kan diagnoseres via blodprøve. Det er derimot en rekke fysiske lidelser som vitaminmangler, infeksjoner, forgiftnigner og elektrolyttforstyrrelser som kan diagnoseres med blodprøver, og kreft kan diagnoseres med biopsier og celleundersøkelser. Noen avvik er nemlig direkte bekreftelser på diverse sykdommer. 

En god del fysiske diagnoser kan bare stilles ved hjelp av en elimineringsprosess. Det kan være svært krevende for en lege å stille riktig diagnose: https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/hvordan-stiller-leger-diagnoser/

Du fremstår totalt blottet for kunnskap på både det ene og det andre feltet. På tide å slutte å skrive, og begynne å lese isteden..?

Anonymkode: 9b7a5...ec8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

En god del fysiske diagnoser kan bare stilles ved hjelp av en elimineringsprosess. Det kan være svært krevende for en lege å stille riktig diagnose: https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/helsetjenesten/hvordan-stiller-leger-diagnoser/

Du fremstår totalt blottet for kunnskap på både det ene og det andre feltet. På tide å slutte å skrive, og begynne å lese isteden..?

Anonymkode: 9b7a5...ec8

Mange fysiske diagnoser kan stilles med en konkret prøve, du bør nok ta ditt eget råd og lese deg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hentacruel skrev:

Mange fysiske diagnoser kan stilles med en konkret prøve, du bør nok ta ditt eget råd og lese deg opp. 

"Det er ikke jeg som er dum, det er det du som er, det er du som er dum!"

Troll.

Anonymkode: 6946b...b74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...